Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-05, 22:19
  #1
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

Var nere och impulsköpte en vattenmelon på 3,6 kg i fredags, men har inte plats i min extremt lilla kyl. Så jag undrar bara hur länge den pallar att ligga framme i rummet, eller den ligger ju på en hylla i bikhyllan nu, men ändå. Är den fortfarande ätbar? Ah, det är en vattenmelon.
Citera
2005-09-05, 22:57
  #2
Medlem
JEzuss avatar
man känner väl att så länge den är relativt fast/hård så går den att äta, tror med lätthet att den kan ligga framme en vecka utan att skadas, kanske två tom. Tror dock att när man väl börjat käka på den så måste man nog äta upp hela eller kasta det man inte äter upp om man inte har möjlighet att lägga den i kylen.
Citera
2005-09-05, 23:09
  #3
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
man känner väl att så länge den är relativt fast/hård så går den att äta, tror med lätthet att den kan ligga framme en vecka utan att skadas, kanske två tom. Tror dock att när man väl börjat käka på den så måste man nog äta upp hela eller kasta det man inte äter upp om man inte har möjlighet att lägga den i kylen.

Tjena!

Den känns fortfarande som när jag plockade den ur butiken, så det verkar grönt.
Citera
2005-09-05, 23:22
  #4
Medlem
JEzuss avatar
grönt i dubbel bemärkelse kanske inte kul men var tvungen
Citera
2005-09-06, 00:39
  #5
Medlem
frukt är inte speciellt svårt att se när den är ok
Citera
2005-09-07, 17:56
  #6
Medlem
Villons avatar
Haha, påminner mig om när farsan glömde en vattenmelon i bilens takbox i somras. Den var helt klart intressant av att ha legat där inne och kokat under ett par dagar.
Citera
2006-11-19, 11:55
  #7
Medlem
tjaboooos avatar
Den stora "kan jag äta det här tråden"

hallå.
glömsk som man är missar jag ibland att ställa in vissa grejer i kylen efter dom har använts och tänkte höra, hur snabbt blir dom olika matvarorna dåliga egentligen ?

förra veckan glömde jag en burk bostongurka framme över en natt men smakade bra.

igår glömde jag ställa in tuben med amerikansk dressing jag har till hamburgaren, är den fortfarande användbar ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2006-11-19, 11:57
  #8
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
glömsk som man är missar jag ibland att ställa in vissa grejer i kylen efter dom har använts och tänkte höra, hur snabbt blir dom olika matvarorna dåliga egentligen ?

förra veckan glömde jag en burk bostongurka framme över en natt men smakade bra.

igår glömde jag ställa in tuben med amerikansk dressing jag har till hamburgaren, är den fortfarande användbar ?

Mvh Tjaboooo

Beror helt på vad det är för vara!
Mjölkprodukter klara sig inte alls länge. Medans till exempel ''boston gurka''
klara sig bättre!
Sök runt lite på www.google.se, du kanske hittar någon form av tabell!
Citera
2006-11-19, 12:06
  #9
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
glömsk som man är missar jag ibland att ställa in vissa grejer i kylen efter dom har använts och tänkte höra, hur snabbt blir dom olika matvarorna dåliga egentligen ?

förra veckan glömde jag en burk bostongurka framme över en natt men smakade bra.

igår glömde jag ställa in tuben med amerikansk dressing jag har till hamburgaren, är den fortfarande användbar ?

Mvh Tjaboooo
Det är nog ingen fara alls med dressingen. Saker som i normalfall klarar sig hundra år klarar sig utan större problem i rumstemperatur (i alla fall om kork/lock varit på). Mjölk, kött och fördiga rätter är det väl lite (mycket) känsligare med.
Citera
2006-11-19, 12:49
  #10
Medlem
OliTs avatar
Majonäsbaserade saker kan egentligen stå framme i rumstemperatur, åtminstone om det faktiskt rör sig om en riktig majonäs. Själva emulsionen blir så stabil att den klarar sig åtskilliga dagar utanför kylen.
Citera
2006-11-19, 14:38
  #11
Medlem
Deannas avatar
Bostongurka och dressing står ju faktiskt framme i rumstemp då de säljs i affären, så det är inte så farligt att glömma dessa framme..
Citera
2006-11-19, 15:42
  #12
Medlem
loafmasters avatar
Då har jag en fråga som tyvärr inte rör mat som lämnas framme, dock rör det sig om hållbarhet.

Köper vid flera tillfällen i veckan kött från min lokala matbutik som alltid har varit väldigt bra. Det rör sig om både nöt- och fläskkött. Brukar alltid se till att plocka de förpackningar som har blivit packeterade samma dag så att jag alltid får de färskaste produkterna. Dock är problemet följande. Om jag kommer hem, lägger köttet i kylen och låter det ligga i ungefär ett dygn så har det en tendens att alltid bli dåligt. Detta hände mig senast igår. Köpte två stora bitar fläskkarré, orkade inte laga mat när jag kom hem, så det blev pizza istället. Dagen efter skulle jag ställa mig och laga min måltid då jag känner att köttet blivit helt otroligt kasst.

Vad kan detta bero på? Min kyl håller bra temperatur, kanske lite för låg. Kan det vara problemet? Eller borde jag vända mig till butiken i fråga och se efter ifall dom verkligen har så bra grejer? Riktigt irriterande är det iallafall då man hela tiden måste hålla på att frysa och tina även om det bara gäller ett dygn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback