2018-09-18, 20:34
Medlem
53....so whats avatar
När skinka börjar bli dålig märker man först att den inte luktar nånting, sen börjar den lukta illa.
Mögel har jag aldrig fått.
Luktade den inte illa p.g.a. att den ruttnar tror jag inte du blir dålig/sjuk.
Citera
2018-09-18, 20:39
Medlem
borrizs avatar
Mögel är penicillin!!
-Så sa alltid min farmor när någon hittade en möglig brödskiva.

Allvarligt talat, så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Citera
2018-09-18, 22:53
Medlem
Lite mögel är nog inte farligt att få i sig, men om man är orolig ska man ju höra av sig till vården, eller sjukvårdsupplysningen.
Citera
2018-09-18, 23:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Om tråden ligger fel, vänligen flytta.

Jag köpte förra veckan (ca 8-10 dagar sedan) sån där färdigskivan skinka i charken i Ica. När jag tog sista biten igår på mackan så upptäckte jag att det fanns en liten vit fläck (ca 5 mm i diameter) längre ner på biten. Då hade jag redan fått i mig en tugga. Jag vet, ni tänker säkert "men shit man blir ju inte sjuk av så lite, även om han skulle fått i sig det". Men grejen är att jag har kraftig Ulcerös kolit (inflammatorisk tarm) och går på starka immunsänkande mediciner. Fortfarande riskfritt? Åt ju inte resten men har gått runt och nojjat hela dagen och känt mig lite illamående (kan vara mentalt)..

Mögel på ost, oftast inga problem. (Mögelsporer förekommer rätt naturligt på ost).
Mögel på bröd: Bröd är färskvara, och billigt, bara att slänga även om det är ätbart i en "zombieapokalyps"..

MÖGEL PÅ SKINKA???
-Släng släng släng!

Kolla hur du mår (om du menar allvar med trådstart) i morgon.

Det finns dock vissa skinkor som SKA ha mögel, men oftast inte skinkor du beskriver i tråden.
(Min "brasklapp")
Citera
2018-09-23, 20:07
Medlem
Mikeyjamess avatar
Kokade ris och lade det ute på en tallrik för att svalna. Efter en stund lindade jag in tallriken med plast för att sen 5 timmar efteråt komma på att ställa in det i kylen. Är det kontaminerat eller liknande nu?
Citera
2018-09-23, 21:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Kokade ris och lade det ute på en tallrik för att svalna. Efter en stund lindade jag in tallriken med plast för att sen 5 timmar efteråt komma på att ställa in det i kylen. Är det kontaminerat eller liknande nu?
Har du haft det obevakat ute så kan fåglar, råttor och allt möjligt ha varit där och kalasat så har du inte haft 100% koll på riset medan det stod ute så skulle jag slänga.
Citera
2018-09-24, 06:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Kokt ris är ett ett av de livsmedel som är känsligast för att stå för länge i rumstemperatur.
Det rekommenderade är at inte låta riset stå ute längre tid än två timmar.
http://slangintematen.se/hallbarhet-pa-kokt-ris/
Citera
2018-09-24, 07:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Kokade ris och lade det ute på en tallrik för att svalna.
Tips: Om det är parboiled ris fungerar det utmärkt att svala i sil under rinnande kallt vatten.
Citera
2018-09-24, 19:02
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du haft det obevakat ute så kan fåglar, råttor och allt möjligt ha varit där och kalasat så har du inte haft 100% koll på riset medan det stod ute så skulle jag slänga.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kokt ris är ett ett av de livsmedel som är känsligast för att stå för länge i rumstemperatur.
Det rekommenderade är at inte låta riset stå ute längre tid än två timmar.
http://slangintematen.se/hallbarhet-pa-kokt-ris/

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tips: Om det är parboiled ris fungerar det utmärkt att svala i sil under rinnande kallt vatten.

Nej, det var inte utomhus utan i köket jag lät det svalna och sen glömde bort det. Det var på en tallrik som jag plastade in men då det gick 5 timmar antar jag att det är fucked?
Citera
2018-09-26, 19:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Glömde två liter laktosfri mjölk framme inatt. Har stått med lock på i rumstemperatur ungefär 14 timmar eller nåt sånt...

Kan jag dricka den utan att bli sjuk tror ni? Stått i kylen några timmar efter det. Luktar inte illa.
Citera
2018-09-26, 19:20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Glömde två liter laktosfri mjölk framme inatt. Har stått med lock på i rumstemperatur ungefär 14 timmar eller nåt sånt...

Kan jag dricka den utan att bli sjuk tror ni? Stått i kylen några timmar efter det. Luktar inte illa.

Inga problem alls iom att du säger att den luktar ok.
Citera
2018-09-26, 21:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Testa (smaka) mjölken innan du börjar klunka i dig.
Är mjölken sur, så häll inte ut den i vasken. Sur mjölk kan fortfarande användas, det går alldeles utmärkt att baka eller att göra pannkakor på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in