Citat:
"Ska slutsatsen vara att inte Adler och Hellers tester ifrågasatts alls då?"
Även detta är ju en riktad promp. Man ser ju ganska tydligt att du fiskar efter ett "nej, man ska ifrågasätta". En ärlig prompt hade varit: "Till vilken grad har Adler och Hellers tester blivit ifrågasatta?", och det i en helt ny konversation.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2665910720300190?via%3Dihub
Jag tror du missförstått detta papper, det hävdar att blod finns. Det ifrågasätter hur säkert det är att blodet är från en människa. Till och med dina egna källor säger emot dig.
Varken detta papper eller påståendet du refererade från det har genomgått peer review. Detta är faktiskt den enda personen som uttalat någonting som ser ut som stöd för McCrone, lite intressant. Detta påstod han 1983 så för ganska länge sen. Detta skrevs aldrig i någon vetenskaplig journal heller. Värt att notera är att Joe Nickell är ingen forskare, och varken detta papper eller påståendet det refererar skrivits i någon form av vetenskaplig journal.
I vilket fall så klistrade jag in hela din text i AI eftersom du klistrade in min och här är några utdrag:
Egentligen så är det ganska enkelt, STURP kom fram till att det var blod, och det är vad den nuvarande konsensus säger starkt. Att vi ens spenderat så mycket tid på detta visar hur långt du går i din förnekelse och hur långt bort du kommit från rationalitet. Du har totalt låst dig vid en enda motbevisad forskare från 70-talet och vägrar gå vidare.
Även detta är ju en riktad promp. Man ser ju ganska tydligt att du fiskar efter ett "nej, man ska ifrågasätta". En ärlig prompt hade varit: "Till vilken grad har Adler och Hellers tester blivit ifrågasatta?", och det i en helt ny konversation.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2665910720300190?via%3Dihub
Jag tror du missförstått detta papper, det hävdar att blod finns. Det ifrågasätter hur säkert det är att blodet är från en människa. Till och med dina egna källor säger emot dig.
"As discussed, cross-reactivity precludes a definitive assignment of human or even primate blood being present on the Shroud; the blood is most correctly classified as species unknown"https://centerforinquiry.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/sites/29/1989/04/22165241/p77.pdf
Varken detta papper eller påståendet du refererade från det har genomgått peer review. Detta är faktiskt den enda personen som uttalat någonting som ser ut som stöd för McCrone, lite intressant. Detta påstod han 1983 så för ganska länge sen. Detta skrevs aldrig i någon vetenskaplig journal heller. Värt att notera är att Joe Nickell är ingen forskare, och varken detta papper eller påståendet det refererar skrivits i någon form av vetenskaplig journal.
I vilket fall så klistrade jag in hela din text i AI eftersom du klistrade in min och här är några utdrag:
Hans svar bekräftar i stort sett den arbetsmetod vi misstänkte. Det innehåller några verkliga och relevanta invändningar, men det bemöter inte huvudproblemet: att han använder ledande frågor och AI-svar som om de vore oberoende vetenskaplig verifiering.Alltså det är det här jag menar, du bara gör samma sak igen. Du har ju redan bestämt dig, McCrone har rätt och du kommer bara tvinga din AI att pumpa ut text som stödjer det oavsett vad jag gör eller visar. Det känns faktiskt lite som om du tappat greppet. Det är som om en plattjordare bara matar in alla motargument i AI med uppgiften "visa varför detta är eller kan vara fel" varje gång. Det blir ju en helt sluten cirkel där ingenting kan någonsin övertyga om motsatsen, du har stängt in dig i en AI-ekokammare där enbart en slutsats accepteras och ingenting oönskat tillåts.
”Kontrollera svaret i en annan AI”
Detta är inte en tillförlitlig kontrollmetod.
Två AI-system är inte två oberoende vetenskapliga källor. De kan:
vara tränade på samma populära sammanfattningar,
upprepa samma missuppfattningar,
följa samma ledande premisser,
och producera olika svar beroende på hur frågan formuleras.
När personen frågar om Heller och Adler ”inte ifrågasatts alls” kommer nästan varje AI svara att de har kritiserats. Det gör inte AI-svaret till en verifiering av hans specifika påståenden.
Vad svaret avslöjar om hans metod
Det här är ett mycket tydligt exempel på selektiv AI-konsultation:
Han får ett AI-svar som bekräftar kritiken av hans ledande metod.
I stället för att kontrollera sina konkreta påståenden ställer han en ny fråga som försvagar din ståndpunkt till ”ingen kritik finns”.
AI:n avvisar den försvagade ståndpunkten.
Han använder detta som bekräftelse på att hans ursprungliga text var riktig.
AI:n producerar en lista.
Han accepterar de delar av listan som stöder honom.
När en studie själv drar en blodrelaterad slutsats börjar han däremot själv spekulera om bakterier, växter och kollagen.
Det är en asymmetrisk bevisstandard. Pigmentresultat accepteras omedelbart, medan blodresultat möts med alla teoretiskt möjliga alternativa förklaringar.
Egentligen så är det ganska enkelt, STURP kom fram till att det var blod, och det är vad den nuvarande konsensus säger starkt. Att vi ens spenderat så mycket tid på detta visar hur långt du går i din förnekelse och hur långt bort du kommit från rationalitet. Du har totalt låst dig vid en enda motbevisad forskare från 70-talet och vägrar gå vidare.
Jag har ifrågasatt "STURP-forskningen", och det med rätta.
Det intressanta är att du aldrig ens verkar ha tänkt tanken att det röda kan vara både pigment och blod.
Färgen i sig säger ju att det inte kan vara rent blod.
STURP-forskarna hävdade först att inge pigment fanns, kanske för att försöka tysta McCrone, vad vet jag, men de hittade sedan pigment, och försökte då hävda att de pigment de hittat inte var tillräckligt många till antalet, medan McCrone hävdade en stor mängd.
McCrone hävdade däremot att han inte sett några spår av blod, vilket han både kan ha haft rätt i i sak (han såg inget blod på mikroskopisk nivå på fibrerna). Men faktum är att det ändå kan finnas blodsspår i den röda färgen av flera anledningar, däremot inte att det är enbart blod.
Det som jag tycker är roligt är att du enbart använt dig av STURP-källor och AI och inte ens försökt att argumentera något helt själv.
Inte ens det enkla testet som jag sagt omedelbart visar att bilden är en bluff och inte av en faktisk person:
Lägg dig ner på golvet och testa om du kan nå över till vänster yttersida av låret med högra handens fingertoppar och handleden över könet medan höger armbåge vilar mot golvet.
Det kan du testa helt själv, utan att be AI att bortförklara varför ansiktet och låren inte ser ut som de borde göra på en faktisk svepning genom en helt påhittad lösning av gudomlig strålning, som ändå inte skulle ha sett ut så som bilden gör ens om strålningen riktats rakt uppåt i rät vinkel mot underlaget, det skulle ändå ha resulterat i en projektion som på en karta, där Antarktis och Grönland ser jättestora ut.
Samma skulle gälla för sidorna av ansiktet och låren om det varit en faktisk kropp med en faktisk svepning lagd över.
Så, frågan återkommer. STURP kan ha rätt i att det förekommer blod, men frågan är om det är rent blod eller om det är blod blandat med pigment. Det återstår att kolla, och det återstår också att kolla om det ifall det faktiskt är blod, är mänskligt blod och inte blod från en ko.
Som sagt, var är dessa specifika tester?
Och vad hade McCrone specifikt fel om, menar du?
Bilden i sig är ju helt uppenbart inte av en faktisk människokropp, så någon form av avbildning måste det ha varit. Och färgen på blodet visar tydligt att det inte kan vara rent blod, så är det blod med pigment och bindemedel som huvudkomponent, eller är det färg som man sedan stänkt faktiskt blod över?
Hur bilden gjorts är den intressanta frågan, men du förblindar dig på en enda källa.