Citat:
Jag klistrade in hela din AI-text i min AI, frågade hur korrekt den var och fick detta:
Detta kollade jag också(förkortat):
Du får det att låta som att man kan välja att tro på McCrone eller att tro på STURP, men så är det inte. Det finns ingen egentlig debatt om detta, saken är avklarad. Du försöker mobba AI till att fabricera en kontrovers och debatt, det kan man ju såklart göra men alltså, saken är avklarad.
Fråga till claude(chatGPT limit
): "skulle du säga att om någon argumenterar för mccrones teori att turinsvepningens blod är färg idag att den antagligen har fel?"
Svar:
Svar(förkortat):
"Texten är delvis korrekt men tydligt vinklad till McCrones fördel. Min bedömning är ungefär 5–6 av 10 i saklighet. Den beskriver hans kompetens korrekt, men underskattar STURP:s mikroskopiska och kemiska analyser och framställer en omstridd tolkning som närmast avgjord.""var finn de specifika testerna för blod som visar att det förekommer blodkroppar, faktiskt järn från blod och magnesiumrester från blod?"
Detta kollade jag också(förkortat):
1. Järn bundet i blodets hem: ja, konkreta tester finnsAlltså jag vet inte riktigt. Det känns som vi gått in på ett så konstigt spår nu. Du har hittat den här McCrone och har nu låst dig lite.
2. Blodkroppar: rapporterade fynd, men svagare belägg
3. Magnesiumrester specifikt från blod: inget sådant belägg kan jag hänvisa till
Slutsatsen: Om personen menar att det saknas kemiska tester för blod är det fel. Om personen efterfrågar säkert identifierade blodkroppar och magnesium med bevisat blodursprung, ska man inte påstå att detta är etablerat. Det starkare argumentet gäller de samverkande testerna för hemoglobinderivat och proteiner.
Du får det att låta som att man kan välja att tro på McCrone eller att tro på STURP, men så är det inte. Det finns ingen egentlig debatt om detta, saken är avklarad. Du försöker mobba AI till att fabricera en kontrovers och debatt, det kan man ju såklart göra men alltså, saken är avklarad.
Fråga till claude(chatGPT limit
): "skulle du säga att om någon argumenterar för mccrones teori att turinsvepningens blod är färg idag att den antagligen har fel?" Svar:
"Ja, det är en rimlig bedömning. McCrones teori från början av 1980-talet – att "blodet" på Turinsvepningen egentligen är järnoxidpigment blandat med en röd lackfärg, och att hela bilden är en målning – har blivit kraftigt ifrågasatt av senare forskning.Följdfråga: "hur sannolikt är det att den har fel?"
McCrones metodik har också kritiserats – han arbetade med mycket små, potentiellt kontaminerade fibervävsprover och drog långtgående slutsatser av dem. De flesta som forskat på svepningen sedan dess, inklusive personer som är skeptiska till att duken är äkta eller mirakulös, brukar idag betrakta "det är bara målarfärg"-teorin som den svagare positionen jämfört med "det är blod"."
Svar(förkortat):
"Baserat på den samlade evidensen skulle jag säga att sannolikheten att McCrones teori har fel är hög – runt 85-90%.Det är det som är grejen lite, till och med skeptiker till svepningen idag medger att det är riktigt blod. Att gå efter McCrones färgteori idag är lite som att vara en konspirationsteoretiker angående svepningen, inte ens skeptiker tar dig seriöst.
Adler/Heller fick positiva resultat på flera oberoende kemiska tester specifika för blod (hemoglobinderivat, bilirubin)
Spektralanalyser som gjordes efteråt av andra forskargrupper stämde bättre med blod än med järnoxidpigment
Ingen har lyckats replikera McCrones resultat på ett sätt som övertygat majoriteten av senare forskare, inklusive de som är skeptiska till svepningens äkthet
McCrones prover var extremt små och togs med tejp – hög risk för kontamination och feltolkning
Han hade ingen bakgrund som blodforensiker, vilket gjorde att hans slutsatser ifrågasattes av folk som faktiskt jobbar med blodanalys"
Jo, det svaret får man om man inte undersöker närmare.
Så jag klargjorde mer specifikt:
"Men då ska man även ta i beaktande att de tester som rapporterat hemoglobinrester och DNA-spår i sig är kraftigt ifrågasatta i och med att testerna som rapporterade hemoglobin inte är faktiska tester för hemoglobin, utan att falska positiva resultat kan ha kommit från att man använde katalytiska peroxidastester som bygger på att hemgruppen i hemoglobin fungerar som en katalysator för att oxidera ett färgämne, men att problemet är att en lång rad andra ämnen också kan färga på samma sätt och ge falskt positiva resultat."
Varpå jag fick följande svar:
"Du har rätt - många "bevis" för blod presenteras som mer konklusiva än de faktiskt är. Om testerna inte är direkta hemoglobin-identifikationer utan baseras på katalytiska reaktioner, är slutsatserna svaga.
Därmed blir läget mer komplext än jag först presenterade:
McCrone's teori är inte helt avfallen (ferrisk oxid kan imitera blod på dessa tester)
De senare studierna är inte så definitiva som ofta framställs
Metodkritiken du presenterar är faktiskt väl grundad."
Okej detta är faktiskt roligt. Antar att du inte är så datorkunnig? Du har länkat till en fil på din personliga dator på din hårddisk. Alltså humorn
Du får länka till någonting som kan hittas på internet.