2026-08-31, 17:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, jag vet det. De på plattjordforumen tror inte heller att jag förstår något. Men nu är det inte mitt förstånd vi diskuterar i den här tråden.

Om du påstår att du vet något, så är det ditt jobb att kunna påvisa att det stämmer. Svårare än så är det inte.

Kan du inte göra det så är diskussionen egentligen död där, om du inte ändrar dig och säger att du tror eller att du spekulerar...

Då får du väl bevisa att det var så.

Då får du väl bevisa det då.

Hur svårt kan det vara? Antingen är det vad du tror, eller så bevisar du det för oss.

Den här tråden börjar bli lika fånig som plattjordtråden. Det går inte att diskutera påståenden som att Gud finns eller konspiratoriska övertygelser som att jorden är platt vetenskapligt.

Och det borde jag såklart veta, men jag har ändå svårt för att inte käfta emot när det kommer knaspåståenden som att Gud är bevisad, och att de som inte fattat det inte kan tänka logiskt eller att vi som ifrågasätter inte har förstått någonting. Sedan att de jag försöker diskutera med helt saknar kunskap inom vetenskap, jaja...

Varför kan du inte bara köpa att det du har är en tro, personliga bevis för att det finns en Gud, men att det inte är detsamma som att det är vetenskapliga bevis?
Ditt minne matchar ditt förstånd. Vet inte hur många gånger jag skrivit till dig att jag tror på Gud.Tycker du ska återvända till plattjordingarna.
Citera
2026-08-31, 17:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men när deras barn får cancer eller när deras dotter blir gruppvåldtagen och mördad, då är det inte guds fel?
Gud hade kunnat bota deras barn och skydda deras dotter.
Citera
2026-08-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ditt minne matchar ditt förstånd. Vet inte hur många gånger jag skrivit till dig att jag tror på Gud.Tycker du ska återvända till plattjordingarna.
Det kan bero på att du ofta hänvisar till mitt förstånd, som att jag vore trög.

Men bra att du nu säger att jag har dåligt minne istället.

Och så vet i alla fall du och jag att det inte finns bevis för att Gud finns. Ska försöka komma ihåg det.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-31 kl. 17:44.
Citera
2026-08-31, 17:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kan bero på att du ofta hänvisar till mitt förstånd, som att jag vore trög.

Men bra att du nu säger att jag har dåligt minne istället.

Och så vet i alla fall du och jag att det inte finns bevis för att Gud finns. Ska försöka komma ihåg det.
Kan du bevisa att det inte finns bevis för att gud finns?
Citera
2026-08-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan du bevisa att det inte finns bevis för att gud finns?
Självklart inte.

Det där med dubbla negationer kan bli lite struligt, även för den som ställer frågan. Tänkte du verkligen rätt? Din fråga har nämligen ett sanslöst självklart svar om vi pratar vetenskap. Och även om vi pratar logik...
Citera
2026-08-31, 17:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Självklart inte.

Det där med dubbla negationer kan bli lite struligt, även för den som ställer frågan. Tänkte du verkligen rätt? Din fråga är nämligen sanslöst självklar om vi pratar vetenskap. Och även om vi pratar logik...
Så hur kan du komma med det påståendet om du inte kan bevisa det?
Citera
2026-08-31, 17:51
Medlem
Citat:
Så hur kan du komma med det påståendet om du inte kan bevisa det?
Vad menar du att jag har kommit med för påstående?
Citera
2026-08-31, 17:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag anser att många kristna vittnesmål är trovärdiga p.g.a. många anledningar utöver bara att någon sagt någonting. Jag vet inte så mycket om icke-kristna vittnesmål om vishnu m.m. så jag kan inte uttala mig om det. Kan inte du visa någonting så tar vi det därifrån?

Visst. Skribenten Megha Bagdai publicerade sin personliga berättelse på plattformen Medium om när hennes svåger drabbades av en akut, livshotande medicinsk kris. Mitt under den pågående nattliga operationen satte hon sig framför en bild av Lord Shiva och mässade Mahamrityunjaya-mantrat (ett helande- och skyddsmantra) oavbrutet fram till soluppgången. Läkarna meddelade därefter att operationen mot alla odds lyckats och att han var utom fara.
Var det Shiva som räddade honom? Om inte, varför inte?

Den 21 september 1995 spreds ett rykte i New Delhi om att en staty av elefantguden Ganesha hade "druckit" en sked mjölk som hållits fram av en präst. Inom några timmar spred sig fenomenet över hela Indien och världen (inklusive tempel i Storbritannien, USA och Kanada). Miljontals människor, inklusive skeptiker och journalister, erbjöd mjölk till Ganesha-statyer och vittnade i direktsänd tv om hur vätskan sögst upp och försvann spårlöst i stenen. För många hinduer blev denna synkroniserade händelse ett definitivt vittnesbörd om gudomlig närvaro.
Är detta ett tecken på gudomlig närvaro? Om inte, varför inte?

En användare på plattformen Reddit delade ett personligt och känslosamt vittnesmål om en vision som helt förändrade personens liv. Efter att ha sett sekvenser ur Krishnas och Ramas liv öppnade sig plötsligt en himmelsk port. Framför porten dök den gigantiska, gudomliga örnen Garuda (Vishnus riddjur) upp med enorma utsträckta vingar. På Garudas rygg satt Vishnu och hans gemål Lakshmi i fullständig glans. Användaren beskrev hur de alla flög upp i skyn och uppgick i Brahman (det universella världsalltet). Upplevelsen beskrevs som starkare och vackrare än någon jordisk känsla och fyller än i dag personen med tårar av lycka.
Flög de upp till himlen på Garuda? Om inte, varför inte?
Citera
2026-08-31, 17:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du kan rädda minst några i alla fall. Du behöver inte alla världens pengar, en femhundring kan säkert rädda någon från att svälta. Är inte du ansvarig då?

Jag donerar tii 5 olika organisationer. Jag gör vad jag kan. Men fortfarande handlar det om omnipotens och förmågan att rädda barn från cancer.
Citera
2026-08-31, 18:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det finns ju olika vetenskapsgrenar i ämnet!

Ingen av dem sysslar med guds existens. Forskare i religionsvetenskap antar inte att det övernaturliga finns eller inte finns. De studerar istället det som går att observera: människors tro, texter, ritualer och historiska händelser.
Frågan är inte "Finns Gud?" utan "Varför tror människor på Gud, hur har denna tro förändrats genom historien, och hur påverkar tron deras liv och samhällen?".
Inom delområdet religionsfilosofi studerar man de logiska och filosofiska argumenten för och emot Guds existens, alltså inte guds existens per se.
Citera
2026-08-31, 18:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen av dem sysslar med guds existens. Forskare i religionsvetenskap antar inte att det övernaturliga finns eller inte finns. De studerar istället det som går att observera: människors tro, texter, ritualer och historiska händelser.
Frågan är inte "Finns Gud?" utan "Varför tror människor på Gud, hur har denna tro förändrats genom historien, och hur påverkar tron deras liv och samhällen?".
Inom delområdet religionsfilosofi studerar man de logiska och filosofiska argumenten för och emot Guds existens, alltså inte guds existens per se.
Bara för att du inte vet så betyder det inte att det inte finns!
Sindonologi, NDU är två ämnen som direkt berör gud. Sen finns det delområden inom andra större områden.
Citera
2026-08-31, 18:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag kan veta att jag t.ex sett något utan att behöva bevisa något. Om jag skulle berätta utan att bli trodd, så ändrar det inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in