2026-08-12, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Mainstream kristendom är att man tror på big bang, evolution och allt det där andra som ateister också tror på men även att jesus återuppstog.

Kreationism säger väl typ att världen är 6000 år gammal och att evolution är en lögn och sådant.

Många ateister förstår inte riktigt det, de tror att alla kristna är kreationister när kanske mindre än 10% är det. I sverige skulle jag gissa att typ mindre än 2% av de kristna är kreationister, i USA är det kanske 10%.

Eftersom de vetenskapliga "bevisen" emot kristendom oftast bara fungerar emot kreationism så finns det egentligen ingen konflikt.

I USA är det 37 %

Gallups undersökning 2024 fann att 37 % av amerikanerna ansåg att Gud skapade människan i ungefär hennes nuvarande form inom de senaste 10 000 åren. Det är en ganska tydlig form av kreationism. Ytterligare 34 % trodde på evolution men ansåg att Gud styrde processen, medan 24 % accepterade evolution utan gudomlig inblandning.

I Sverige verkar det vara 85% som accepterar evolutionsteorin.

Konflikten är väl tråden vi skriver i. Du anser att ateister inte är logiska?
Citera
2026-08-12, 02:47
Medlem
Citat:
Ja detta är väl en ganska stor sak. Ateister vill ofta ha full kontroll och kan inte acceptera att någon annan gör saker som den inte förstår. De vill vara sin egen gud på sätt och vis. Om ateisten inte förstår, vilket är att annat sätt att säga inte håller med om, så kämpar den emot och vägrar anpassa sig. I grunden handlar det om att ateisten söker kontroll till varje pris.

Det är väl en bra grej att söka kontroll? Motsatsen är ju kaos. Och det är väl inte önskvärt?
Jag håller nog med om det. Det är ju positivt att fortsätta söka efter fakta istället för att bli indoktrinerad. Om det är det du menar?
Citera
2026-08-12, 02:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
I USA är det 37 %

Gallups undersökning 2024 fann att 37 % av amerikanerna ansåg att Gud skapade människan i ungefär hennes nuvarande form inom de senaste 10 000 åren. Det är en ganska tydlig form av kreationism. Ytterligare 34 % trodde på evolution men ansåg att Gud styrde processen, medan 24 % accepterade evolution utan gudomlig inblandning.

I Sverige verkar det vara 85% som accepterar evolutionsteorin.

Konflikten är väl tråden vi skriver i. Du anser att ateister inte är logiska?
Ja jag anser att ateister är ofta ologiska. Jag hade lite fel om siffrorna där. Men jag tror också du inte förstår kreationism 100%. Om du tänker dig att universum är som en film, tänk då att gud snabbspolade till mitten vilket skulle vara 6000 år sen och startade därirfån. Det är därför det finns historia från innan det. Det är väl en vanlig kreationistisk uppfattning tror jag.

Jag tror på evolution men att gud styrde processen.

För det mesta så skiter jag i vad som hände för tusentals/miljoner år sedan, jag tar inte ens någon stark ställning där. Jag är kristen p.g.a. nutida bevis, ateister vill ofta fokusera på miljontals år sedan, "varför skulle gud göra detta" och sådant.

Jag tror detta är lite att missa poängen, bevisen ligger i att gud har gjort saker i vår tid som kan upptäckas och bevisas.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-12 kl. 02:52.
Citera
2026-08-12, 02:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är väl en bra grej att söka kontroll? Motsatsen är ju kaos. Och det är väl inte önskvärt?
Jag håller nog med om det. Det är ju positivt att fortsätta söka efter fakta istället för att bli indoktrinerad. Om det är det du menar?
Nej för om 8 miljarder personer alla söker efter kontroll samtidigt så blir det kaos. Den enda lösningen är att alla lyder gud som är smartare än människor.

Alltså, alla har ju olika åsikter och om gud försökte vara varenda person tillags så skulle det inte fungera. Även om gud gjorde exakt som just du ville så skulle det ändå finnas någon annan som tycker att gud borde göra på något annat sätt och så säger den "gud är dum för han gör inte detta(vad jag vill)".

Gud kan inte göra exakt så som 8 miljarder människor alla vill samtidigt. Därför är det bara att acceptera att gud vet bäst och att även om du inte förstår och han inte gör som du vill så är det bara att gilla läget.
Citera
2026-08-12, 02:54
Medlem
Citat:
Ja jag anser att ateister är ofta ologiska. Jag hade lite fel om siffrorna där. Men jag tror också du inte förstår kreationism 100%. Om du tänker dig att universum är som en film, tänk då att gud snabbspolade till mitten vilket skulle vara 6000 år sen och startade därirfån. Det är därför det finns historia från innan det. Det är väl en vanlig kreationistisk uppfattning tror jag.

Jag tror på evolution men att gud styrde processen.

För det mesta så skiter jag i vad som hände för tusentals/miljoner år sedan, jag tar inte ens något stark ställning där. Jag är kristen p.g.a. nutida bevis, ateister vill ofta fokusera på miljontals år sedan, "varför skulle gud göra detta" och sådant.

Jag tror detta är lite att missa poängen, bevisen ligger i att gud har gjort saker i vår tid som kan upptäckas och bevisas.

En lite intressant grej som många kreationister tror på är att dinosaurier levde med människan.
Tror du också på det?

Hur går det ihop med bibelns berättelse?

Styrde Gud processen med dinosaurier också? Med eller utan människan?

Ja ateister vill väl veta hur det började. Och kreationister tror på en ung planeten jorden.
Citera
2026-08-12, 02:57
Medlem
Citat:
Nej för om 8 miljarder personer alla söker efter kontroll samtidigt så blir det kaos. Den enda lösningen är att alla lyder gud som är smartare än människor.

Alltså, alla har ju olika åsikter och om gud försökte vara varenda person tillags så skulle det inte fungera. Även om gud gjorde exakt som just du ville så skulle det ändå finnas någon annan som tycker att gud borde göra på något annat sätt och så säger den "gud är dum för han gör inte detta(vad jag vill)".

Gud kan inte göra exakt så som 8 miljarder människor alla vill samtidigt. Därför är det bara att acceptera att gud vet bäst och att även om du inte förstår och han inte gör som du vill så är det bara att gilla läget.

Du bevisar min poäng än en gång. Att bara sluta tänka och acceptera att Gud är bakom allt.
Vad tycker du om kritiskt tänkande?
Citera
2026-08-12, 02:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Fast det är ju inte någon konflikt mellan vetenskap och kristendom, det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen. I usa är mer än hälften av forskarna kristna. Bevisen är så starka att många ser det som orimligt att inte vara kristen. I många fall är det just vetenskapen som tar dom till kristendomen. Kristendom är ju inte alls en lat metod, det är ateism som är latheten. Är man ateist så behöver man inte tänka utan man säger bara "äh vem bryr sig", de kristna är ju de som försöker ta reda på vad som är sant med passion.

Man kan som du visar mycket riktigt ha en personlig ontologi som är en sorts hybrid mellan rationellt vetenskapligt tänkande och en mer fantasibaserad, vilket du exemplifierar med forskare som är religiösa. Den mänskliga hjärnan är flexibel och adaptiv, och den har en massa trix den kan använda för att lura sig själv om hur världen är beskaffad, eller hur den tänker. Man kan alltså vara forskare inom naturvetenskap eller filosofi, och alltså vara expert på rationellt tänkande och väl bekant med hur man undviker logiska falluckor inom ramarna för sin yrkesutövning, men ändå ha en personlig världsbild som bygger på föreställningar som inte håller för kritisk prövning.

Men detta gör inte det ologiska logiskt. Det fungerar ju inte så.

Och om vi pratar bevis, vilket det inte finns några, eller filosofiska "bevis" som då mer något slags argument, så bestod, under förmedeltiden, den akademiska världen mest av filosofimunkar som spånade på filosofiska bevis för guds existens, för man ville verkligen göra det irrationella rationellt, och detta projekt har inte upphört sedan dess. Några av historiens skarpaste hjärnor har ägnat hela sin livsgärning i hundratals, kanske tusentals år, för att leda i bevis att gud finns, men utan att lyckas åstadkomma något bättre än skrattretande löjliga argument som inte övertygar någon utanför en liten grupp övertygade. Som René Descartes. Ett supergeni, kanske en av de smartaste människorna som levat. Han försökte verkligen, klämde så mycket han orkade, men bajsade slutligen bara på sig, figurativt talat.

Den här rörelsens starkaste argument, det är fortfarande det så kallade Ontologiska beviset för guds existens, som formades av en av de tidigare nämnda filosofimunkarna, på tusentalet i vår tideräkning. Det går i korthet så här, och jag önskar verkligen att jag skojade eftersom många stora tänkare säger att de tycker att det låter logiskt, men jag skojar inte:

Premiss 1. Inget större eller bättre än gud kan existera.
Premiss 2. Att existera är större och bättre än att inte existera.
Slutsats: Gud måste därför existera, eftersom det är bättre att existera och gud är ju bättre, snarare än sämre.

En logisk och kritiskt tänkare ser ju att resonemanget hör hemma i en sandlåda bland barn som ännu inte lärt sig sluta äta sand, och att slutsatsen åker snålskjuts på korrupta premisser. Ersätt gud med valfritt fantastiskt väsen eller föremål med valfria max-egenskaper man tillskriver det, så går det att definiera in bevis för vad som helst. Ett efterblivet idiotargument som bara en idiot på riktigt tycker låter bra. Men ändå accepteras det på många håll, vilket antyder att det finns mycket sekt- eller gruppmentalitet i den här grenen av filosofivärlden. Man accepterar en nivå bullshit och spelar ett sorts rollspel för att få vara med i gänget. Ingen vill säga att kejsaren är naken, för då får man inte vara med längre.

Hur som helst, nej, det finns inga rationella argument för guds existens, och det finns överhuvudtaget inte några faktiska bevis.

Att tro på gud, det gör man trots att man egentligen vet bättre.
Senast redigerad av anomalign 2026-08-12 kl. 03:00.
Citera
2026-08-12, 02:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
En lite intressant grej som många kreationister tror på är att dinosaurier levde med människan.
Tror du också på det?

Hur går det ihop med bibelns berättelse?

Styrde Gud processen med dinosaurier också? Med eller utan människan?

Ja ateister vill väl veta hur det började. Och kreationister tror på en ung planeten jorden.
Antagligen inte. Men detta är en väldigt ateistisk sak att fokusera på. När det handlar om denna typ av saker om hur saker såg ut för tusentals eller miljontals år sen så har jag ingen aning, skapelseberättelsen är kanske/antagligen symbolisk och säger inte så mycket om det. Jag säger bara att jag inte vet, vad nutidens forskare säger är väl antagligen vad jag tror också.

Jag fokuserar på nutida mirakel istället. Det finns ganska många om du inte visste om det. Om endast ett av dessa mirakel är sant så är kristendom sant, det är så jag ser på saken och det är ganska oviktigt för mig hur dinosaurier och evolution passar in i allt, det får någon annan reda ut.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-12 kl. 03:05.
Citera
2026-08-12, 03:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Man kan som du visar mycket riktigt ha en personlig ontologi som är en sorts hybrid mellan rationellt vetenskapligt tänkande och en mer fantasibaserad, vilket du exemplifierar med forskare som är religiösa. Den mänskliga hjärnan är flexibel och adaptiv, och den har en massa trix den kan använda för att lura sig själv om hur världen är beskaffad, eller hur den tänker. Man kan alltså vara forskare inom naturvetenskap eller filosofi, och alltså vara expert på rationellt tänkande och väl bekant med hur man undviker logiska falluckor inom ramarna för sin yrkesutövning, men ändå ha en personlig världsbild som bygger på föreställningar som inte håller för kritisk prövning.

Men detta gör inte det ologiska logiskt. Det fungerar ju inte så.

Och om vi pratar bevis, vilket det inte finns några, eller filosofiska "bevis" som då mer något slags argument, så bestod, under förmedeltiden, den akademiska världen mest av filosofimunkar som spånade på filosofiska bevis för guds existens, för man ville verkligen göra det irrationella rationellt, och detta projekt har inte upphört sedan dess. Några av historiens skarpaste hjärnor har ägnat hela sin livsgärning i hundratals, kanske tusentals år, för att leda i bevis att gud finns, men utan att lyckas åstadkomma något bättre än skrattretande löjliga argument som inte övertygar någon utanför en liten grupp övertygade. Som René Descartes. Ett supergeni, kanske en av de smartaste människorna som levat. Han försökte verkligen, klämde så mycket han orkade, men bajsade slutligen bara på sig, figurativt talat.

Den här rörelsens starkaste argument, det är fortfarande det så kallade Ontologiska beviset för guds existens, som formades av en av de tidigare nämnda filosofimunkarna, på tusentalet i vår tideräkning. Det går i korthet så här, och jag önskar verkligen att jag skojade eftersom många stora tänkare säger att de tycker att det låter logiskt, men jag skojar inte:

Premiss 1. Inget större eller bättre än gud kan existera.
Premiss 2. Att existera är större och bättre än att inte existera.
Slutsats: Gud måste därför existera, eftersom det är bättre att existera och gud är ju bättre, snarare än sämre.

En logisk och kritiskt tänkare ser ju att resonemanget hör hemma i en sandlåda bland barn som ännu inte lärt sig sluta äta sand, och att slutsatsen åker snålskjuts på korrupta premisser. Ersätt gud med valfritt fantastiskt väsen eller föremål med valfria max-egenskaper man tillskriver det, så går det att definiera in bevis för vad som helst. Ett efterblivet idiotargument som bara en idiot på riktigt tycker låter bra. Men ändå accepteras det på många håll, vilket antyder att det finns mycket sekt- eller gruppmentalitet i den här grenen av filosofivärlden. Man accepterar en nivå bullshit och spelar ett sorts rollspel för att få vara med i gänget. Ingen vill säga att kejsaren är naken, för då får man inte vara med längre.

Hur som helst, nej, det finns inga rationella argument för guds existens, och det finns överhuvudtaget inte några faktiska bevis.

Att tro på gud, det gör man trots att man egentligen vet bättre.
Ja, detta är kanske din nuvarande hållning men om du behåller den efter att ha undersökt our lady of zeitoun så skulle jag kalla dig fullständigt galen.

https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0

Det finns så mycket som du inte vet som skulle få dig att tappa hakan om du satte dig in i. Du förstår inte vad kristendom är ens lite skulle jag säga.
Citera
2026-08-12, 03:05
Medlem
Citat:
Antagligen inte. Men detta är en väldigt ateistisk sak att fokusera på. När det handlar om denna typ av saker om hur saker såg ut för tusentals eller miljontals år sen så har jag ingen aning, skapelseberättelsen är kanske/antagligen symbolisk och säger inte så mycket om det. Jag säger bara att jag inte vet, vad nutidens forskare säger är väl antagligen vad jag tror också.

Jag fokuserar på nutida mirakel istället. Det finns ganska många om du inte visste om det. Om endast ett av dessa mirakel är sanna så är kristendom sant, det är så jag ser på saken och det är ganska oviktigt för mig hur dinosaurier och evolution passar in i allt, det får någon annan reda ut.

Du bevisar min poäng igen, som jag skrev i tidiga inlägg det är ett lat sätt att resonera. Att bara ge upp och kalla det Gud. Men om du vill tro på zombies och ufo:n etcetera så kommer inte jag stoppa dig. Vi har ju religionsfrihet i Sverige vilket är jättebra tycker jag.
Citera
2026-08-12, 03:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du bevisar min poäng igen, som jag skrev i tidiga inlägg det är ett lat sätt att resonera. Att bara ge upp och kalla det Gud. Men om du vill tro på zombies och ufo:n etcetera så kommer inte jag stoppa dig. Vi har ju religionsfrihet i Sverige vilket är jättebra tycker jag.
Men alltså va, jag säger bara att jag inte vet och inte bryr mig så mycket. Vad är det som du grinar över.
Citera
2026-08-12, 03:11
Medlem
Citat:
Men alltså va, jag säger bara att jag inte vet och inte bryr mig så mycket. Vad är det som du grinar över.

Jag menar att det förhållningssättet är vanligt bland kristna. Att de bara accepterar okunskap/inte bryr sig, och inte vill tänka vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in