2026-08-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan veta utan annat än personliga bevis.
Då är det inga vetenskapliga bevis.
Citera
2026-08-31, 18:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
All vetenskap bygger på att man kan bevisa och sedan kunna upprepa försöket. Guds existens har fortfarande inte bevisats rent fysiskt och definitivt inte återupprepats.

Vi ateister håller oss till vetenskap därför tror vi att vi är smarta. Det som inte går att bevisa konkret finns med stor sannolikhet inte.

Kristna är ofta dumma. Otäcka varelser som fixar till sekter, lurar gubbar på hus och alltid hungriga på pengar eller flera damer. Kristnas IQ är under 100. Det imponerar inte.
Det är ok, i helvetet så kommer du kunna vara med dina smarta ateistvänner om du föredrar det. Du ska inte behöva vara med kristna om du inte vill.
Citera
2026-08-31, 18:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
och varför gjorde han inte det då?
Det måste man fråga Gud om, men vi ska alla dö och alla dör inte vid en viss ålder.
Citera
2026-08-31, 18:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då är det inga vetenskapliga bevis.
Nej, knappast.
Citera
2026-08-31, 18:49
Medlem
Citat:
Det måste man fråga Gud om, men vi ska alla dö och alla dör inte vid en viss ålder.

kan man inte fråga de religösa varför gud väljer att inte förhindra att min dotter gruppvåldtas och mördas?
Citera
2026-08-31, 18:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, det är ju just om det finns en rimlig naturlig teori som skulle kunna förklara datan som är hela grejen. Finns det en sådan så är vittnesmålet eller händelsen meningslös även om den naturliga teorin inte är bevisad. Det är bara när alla möjliga naturliga teorier är uteslutna eller grovt osannolika som det börjar bli intressant.

I ditt helningsmirakel så var det inte ens säkert om någon blev helad, det kan lika gärna varit tur. Det finns kristna fall där hjärntumörer försvunnit från en dag till nästa med ateistiska läkare som blivit galna i deras sökande efter en förklaring.

Du kan försöka med our lady of zeitoun, our lady of fatima, hela padre pios livshistoria eller joseph of cupertinos mirakulösa saker. Kanske miracle of calanda också, eller de eukaristiska miraklena i tixtla eller legnica. Du kan googla alla dessa saker och försöka hitta någon naturlig förklaring som skulle kunna vara svaret.

Det första här är intressant. Det är svårt att hitta en naturlig förklaring på rak arm. Men det säger ju inte att det inte finns en sådan. Och personligen behöver jag mer än ett ljusfenomen för att bli övertygad om guds existens. Det andra handlar om trovärdigheten hos tre barn. Att 70.000 människor såg "solen störta mot jorden för att sedan återvända" orkar jag inte ens kommentera.

Padre Pio, tja vad ska jag säga? Som skeptikerna så riktigt påpekar så skulle han kunna ha orsakat sina sår själv.
När det gäller bilokation så är detta något som förekommer rätt ofta i Carlos Castanedas böcker om Don Juan.
Nör det gäller flygande påstår Scientologerna att de kan göra det också.

Calanda? Du tror att gud lät ett amputerat ben växa ut en gång på 1600-talet och sedan aldrig mer?

När det gäller det blödande brödet, resultaten inte har publicerats i internationella, opartiska vetenskapliga tidskrifter med sedvanlig kollegial granskning vilket gör att det behövs mer transparens och standardiserade tester.

Men visst, det är väldigt intressant.
Citera
2026-08-31, 19:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det första här är intressant. Det är svårt att hitta en naturlig förklaring på rak arm. Men det säger ju inte att det inte finns en sådan. Och personligen behöver jag mer än ett ljusfenomen för att bli övertygad om guds existens. Det andra handlar om trovärdigheten hos tre barn. Att 70.000 människor såg "solen störta mot jorden för att sedan återvända" orkar jag inte ens kommentera.

Padre Pio, tja vad ska jag säga? Som skeptikerna så riktigt påpekar så skulle han kunna ha orsakat sina sår själv.
När det gäller bilokation så är detta något som förekommer rätt ofta i Carlos Castanedas böcker om Don Juan.

Calanda? Du tror att gud lät ett amputerat ben växa ut en gång på 1600-talet och sedan aldrig mer?

När det gäller det blödande brödet, resultaten inte har publicerats i internationella, opartiska vetenskapliga tidskrifter med sedvanlig kollegial granskning vilket gör att det behövs mer transparens och standardiserade tester.

Ja, jag orkar inte gå in i en utdragen debatt om dessa saker för det kan hålla på i timmar, men det är väldigt intressant. Inget man kan bara avfärda med en kommentar riktigt.
Citera
2026-08-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är ok, i helvetet så kommer du kunna vara med dina smarta ateistvänner om du föredrar det. Du ska inte behöva vara med kristna om du inte vill.

Nu ska vi kolla det logiska tänkandet. Det är ju detta denna tråd handlar om.
Hur smart är det egentligen att hota en ateist med helvetet? Sannolikt är det ytterst få ateister som tror på och är rädda för helvetet.
Citera
2026-08-31, 19:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu ska vi kolla det logiska tänkandet. Det är ju detta denna tråd handlar om.
Hur smart är det egentligen att hota en ateist med helvetet? Sannolikt är det ytterst få ateister som tror på och är rädda för helvetet.
Det är ju inte ett riktigt hot egentligen, det är bara en spydig kommentar för han var jobbig.
Citera
2026-08-31, 19:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
kan man inte fråga de religösa varför gud väljer att inte förhindra att min dotter gruppvåldtas och mördas?
Det kan man men de kanske inte vet...
Citera
2026-08-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Ja, just det. Hur var det med den syrianska flickan i Södertälje vars händer började utsöndra helig olja. Detta borde varit på 1980-talet eller tidigt 90-tal. Många vallfärdade till henne och ville bli smorda med den heliga oljan. De kom till henne med dyrbara gåvor.
En klok kemist kom även till henne, och lät analysera den heliga oljan. Den visade sig då vara på den på svenska marknaden mest sålda oljan.😁
Jag vill minnas att märket var Kron Matolja, men på den punkten är jag inte säker.
Citera
2026-08-31, 19:19
Medlem
Citat:
Det kan man men de kanske inte vet...

Det finns två alternativ. Antingen kan han inte förhindra gruppvåldtäkten, eller också vill han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in