Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Ja, det är ju just om det finns en rimlig naturlig teori som skulle kunna förklara datan som är hela grejen. Finns det en sådan så är vittnesmålet eller händelsen meningslös även om den naturliga teorin inte är bevisad. Det är bara när alla möjliga naturliga teorier är uteslutna eller grovt osannolika som det börjar bli intressant.
I ditt helningsmirakel så var det inte ens säkert om någon blev helad, det kan lika gärna varit tur. Det finns kristna fall där hjärntumörer försvunnit från en dag till nästa med ateistiska läkare som blivit galna i deras sökande efter en förklaring.
Du kan försöka med our lady of zeitoun, our lady of fatima, hela padre pios livshistoria eller joseph of cupertinos mirakulösa saker. Kanske miracle of calanda också, eller de eukaristiska miraklena i tixtla eller legnica. Du kan googla alla dessa saker och försöka hitta någon naturlig förklaring som skulle kunna vara svaret.
Det första här är intressant. Det är svårt att hitta en naturlig förklaring på rak arm. Men det säger ju inte att det inte finns en sådan. Och personligen behöver jag mer än ett ljusfenomen för att bli övertygad om guds existens. Det andra handlar om trovärdigheten hos tre barn. Att 70.000 människor såg "solen störta mot jorden för att sedan återvända" orkar jag inte ens kommentera.
Padre Pio, tja vad ska jag säga? Som skeptikerna så riktigt påpekar så skulle han kunna ha orsakat sina sår själv.
När det gäller bilokation så är detta något som förekommer rätt ofta i Carlos Castanedas böcker om Don Juan.
Nör det gäller flygande påstår Scientologerna att de kan göra det också.
Calanda? Du tror att gud lät ett amputerat ben växa ut en gång på 1600-talet och sedan aldrig mer?
När det gäller det blödande brödet, resultaten inte har publicerats i internationella, opartiska vetenskapliga tidskrifter med sedvanlig kollegial granskning vilket gör att det behövs mer transparens och standardiserade tester.
Men visst, det är väldigt intressant.