2026-09-06, 00:12
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Men kan du tänka dig att gud finns alltså?

Det är väl snarare så att jag inte ser att någon kan bevisa motsatsen, och därmed kan jag inte helt avvisa att det finns någon typ av högre intelligens som har kapacitet att påverka våra liv.

Jag anser att det finns bevis för att jorden inte är platt och att bibelns alla berättelser inte är bokstavliga sanningar om historien, men vad gäller Gud så ser jag inga bevis åt endera hållet, men är som sagt personligen övertygad om att denne/denna/detta inte finns.
Citera
2026-09-06, 00:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det är väl snarare så att jag inte ser att någon kan bevisa motsatsen, och därmed kan jag inte helt avvisa att det finns någon typ av högre intelligens som har kapacitet att påverka våra liv.

Jag anser att det finns bevis för att jorden inte är platt och att bibelns alla berättelser inte är bokstavliga sanningar om historien, men vad gäller Gud så ser jag inga bevis åt endera hållet, men är som sagt personligen övertygad om att denne/denna/detta inte finns.
https://www.youtube.com/watch?v=Lk2W9mKTzIQ
Kolla denna.
Citera
2026-09-06, 00:21
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.youtube.com/watch?v=Lk2W9mKTzIQ
Kolla denna.

Menar du på allvar att jag ska kolla på en kass Youtubevideo som är över 10 timmar lång och som vad jag kan se handlar om Katolska "mirakel"?
Nej tack.
Citera
2026-09-06, 00:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Menar du på allvar att jag ska kolla på en kass Youtubevideo som är över 10 timmar lång och som vad jag kan se handlar om Katolska "mirakel"?
Nej tack.
Ja.
Citera
2026-09-06, 00:32
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ja.

Nej.
Hoppade in och såg kanske 5-6 minuter sammanlagt, och det där är bara indoktrinerat skräp.
Har du inget seriösare att komma med?
Citera
2026-09-06, 00:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej.
Hoppade in och såg kanske 5-6 minuter sammanlagt, och det där är bara indoktrinerat skräp.
Har du inget seriösare att komma med?
Nej.
Citera
2026-09-06, 00:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
https://www.shroud.com/pdfs/ssi43part3.pdf
8) Shards Blood areas and areas adjacent blood Fractured "replica" coatings from red coated fibrils, not birefringent or pleochroic, mostly red colored, but olive brown near scorch areas
https://www.mdpi.com/2673-7248/5/1/8
"However, metals other than iron were not detected. (f) It was underlined that some of the alleged Fe2O3 particles were, in fact, “blood flakes"
Så dom har alltså hittat "blood flakes" eller "shards", hur dom nu kallar det.

Den sidan du länkade till är rysk och har ingen https, ingen TLS utan bara http. Lite läskigt, en sådan vill man inte gå in på med en utdaterad webbläsare.

Ja, jag vet inte hur mycket jag orkar hålla på med McCrone. Han är inte en erkänd spelare i leken, ingen tar honom seriöst bland aktuella svepningsforskare. Sen så kan du ju faktiskt enkelt se att han har fel med målningsteorin, den är ju helt skruvad, och då kan man extrapolera till blodteorin också.

Du skriver att adler inte gjorde riktiga tester för att påvisa blod, men han gjorde ju det. Här har du helt fel, han har gjort riktiga tester som är designade för syftet och de var positiva.

Detta känns faktiskt lite som att ju mer man zoomar in desto mindre ser man helheten. Alltså jag kanske inte kan eller orkar gå igenom alla smådetaljer om blodtester såhär, men jag kan säga att det finns en konsensus bland svepningsforskare att McCrone har fel. Det finns faktiskt en verklig anledning varför han inte är en del av debatten och inte är respekterad inom svepningsprat, och det är inte någon religiös konspiration. Barrie Schwortz var jude, trodde inte på jesus övernaturlighet men pratade ändå väldigt dåligt om McCrone och sa att han var full av skit.

Alltså, hur ser du på att han konstant hävdade att bilden var en målning? Har det något värde alls för dig? Han har ju faktiskt blivit motbevisad där på ett sånt uppenbart sätt att till och med en femåring skulle kunna förstå det. Alltså du kan liksom se att det inte är en målning genom att bara titta på den.

Är det verkligen en konspiration? Är hela forskningsvärlden emot den fantastiska McCrone och han är den enda med vett? Är alla andras avvisande av hans ideer som trams felaktiga och i själva verket så är det McCrone som har rätt?

Alltså jag vet verkligen inte. Det känns lite som att för varje sak vi debatterar om så hamnar vi till slut i ett dödläge där du argumenterar för en konspirationsteori och jag vet inte hur jag ska svara. Till slut måste man kanske ställa sig frågan: "är ateism en konspirationsteori?" för det är så som det börjar kännas.

Ja, formuleringen om McCrone: "inte en erkänd spelare i leken, ingen tar honom seriöst bland aktuella svepningsforskare" säger en hel del om den bristande kvaliteten på svepningsforskarna.

Som jag citerade så gavs McCrone ett eftertraktat kemipris just för sitt arbete med Turin-svepningen och för sitt uthålliga försvar av metoderna. Alltså, American Chemical Society (ett av världens största vetenskapliga samfund) ställer sig bakom McCrones resultat och hans försvar av detta resultat, dvs att Adlers "invändningar" av American Chemical Society inte ansågs särskilt mycket värda.

Att jag länkade till en rysk sida berodde bara på att jag inte ville länka direkt till McCrone-istitutets egen sida.

Så, är det hela forskningsvärlden emot den fantastiska McCrone? Nej, de enda som inte håller med honom är de som tror på sindonologerna, och där är det mest tro, inte vetenskap.

Och, jo, de där "blod flakes" eller "shards" som du nämner identifierades av McCrone just som flagor av den målarfärg/limmatris som använts, inte blodrester, vilket han definitivt var kapabel att skilja på i ett mikroskop.
Citera
2026-09-06, 00:41
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Nej.

Är du bokstavstroende?
Citera
2026-09-06, 01:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, formuleringen om McCrone: "inte en erkänd spelare i leken, ingen tar honom seriöst bland aktuella svepningsforskare" säger en hel del om den bristande kvaliteten på svepningsforskarna.

Som jag citerade så gavs McCrone ett eftertraktat kemipris just för sitt arbete med Turin-svepningen och för sitt uthålliga försvar av metoderna. Alltså, American Chemical Society (ett av världens största vetenskapliga samfund) ställer sig bakom McCrones resultat och hans försvar av detta resultat, dvs att Adlers "invändningar" av American Chemical Society inte ansågs särskilt mycket värda.

Att jag länkade till en rysk sida berodde bara på att jag inte ville länka direkt till McCrone-istitutets egen sida.

Så, är det hela forskningsvärlden emot den fantastiska McCrone? Nej, de enda som inte håller med honom är de som tror på sindonologerna, och där är det mest tro, inte vetenskap.

Och, jo, de där "blod flakes" eller "shards" som du nämner identifierades av McCrone just som flagor av den målarfärg/limmatris som använts, inte blodrester, vilket han definitivt var kapabel att skilja på i ett mikroskop.
https://www.sindone.info/ADLER.PDF
Längst ner i pappret så står det:
"Published 1996 by the American Chemical Society"

Adlers arbete har publicerats i ACS också, så att de "ställer sig bakom" McCrone och påståendet "Adlers "invändningar" av American Chemical Society inte ansågs särskilt mycket värda" är direkt felaktigt, de tar ingen sida.

Jag frågade AI om varför han fick priset kortfattat:
"Rakt på sak: McCrone fick priset därför att han redan var en tungviktare inom mikroskopi, och svepningen blev det mest berömda exemplet på hans metod. År 2000 fanns dessutom en lockande hjälteberättelse: den gamle mikroskopisten hade gått emot nästan hela STURP, hållit fast vid sin bedömning i tjugo år och sedan hade kol-14-dateringen placerat tyget exakt i medeltiden. Det såg ut som att han hade fått rätt.

Det var sannolikt ungefär så prisjuryn tänkte. Inte: ”Nu har vi noggrant avgjort McCrone kontra Adler i blodfrågan.”

Min raka bedömning: det finns inget mystiskt eller konspiratoriskt här. McCrone var en gammal gigant inom sitt område, svepningen var hans mest kända fall och kol-14-resultatet fick honom att framstå som den modige dissidenten som till slut fått rätt. Prisjuryn belönade personen, metoden, karriären och berättelsen. Det gör hans mineralobservationer viktiga – men priset löser inte den betydligt snävare frågan om de röda fläckarna innehåller blod, pigment eller båda."
Lite som jag misstänkte också. McCrone fick priset främst för att det målades upp ett narrativ där han var "den enda som vågade stå upp mot vidskiplighet" trots att han har totalfel. Lite som när de som utförde koldateringstesterna fick 1 miljon dollar i belöning.

Ser du inte vad allt handlar om egentligen? Det här är ateistmaffian som gör sina metoder kända. Det här är förtryck, orättfärdighet och allt vad det är i full uppvisning. McCrone visste säkert att om han sa emot alla andra så skulle han kunna bygga detta narrativ och använda det som en karriärstege, och så blev det också. Han visste att "om jag talar för autenticitet" kommer han bli smutskastad, förnedrad, hans professionella karriär blir hotad m.m. men om han talar mot autenticitet så vinner han pris och klättrar i karriären. Han är en smutsig opportunist som offrade sanning för framgång.

Men sanningen kommer vinna, rättfärdighet kommer segra , mörkret kommer besegras och de som gömmer sig i det kommer tvingas ut i ljuset när tiden är kommen.
Citera
2026-09-06, 01:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vet du, jag tror jag håller på att tappa mitt förstånd lite nu. Du refererar konstant till någon som blivit utkastad, motbevisad och som ingen svepningsforskare stödjer och sen pratar du om "där är det mest tro, ingen vetenskap".

Hur vågar du behandla sanningen på detta sätt, ingen svepningsforskare idag värderar McCrones teorier alls, de anses avklarade och motbevisade. Här är det faktiskt du som går rakt emot vetenskapen och ställer dig på galenskapens sida, och jag vet faktiskt inte om det finns någonting som skulle kunna få dig att ändra attityd. Du vill förneka, så du tar tag i vad som helst som låter dig göra det, att Heller och Adler bevisade blod, att ingen idag förnekar blod och att McCrone blivit motbevisad är ingen sak för dig, du bara fortsätter förneka.

Konsensus är att McCrone har fel, kan du inte acceptera det så är denna debatteringslinje slut.
Citera
2026-09-06, 03:04
Avstängd
Citat:

jag tänkte mer såhär om du kan tänka dig att gud finns är du verkligen en ateist då? Eller var du inte det? jag kan blanda ihop dig med någonannan med
Citera
2026-09-06, 04:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
McCrone var aldrig med i rummet där svepningen undersöktes. Han har aldrig själv undersökt svepningen eller varit i dess närvaro. Hans slutsatser kom från tejp-prover som han lånat från Ray Rogers, som var en STURP medlem. De flesta av hans papper har han lanserat i sin egna journal som saknar extern peer review.

Det är oklart om han någonsin var del av STURP-teamet. Han kan ha varit ett tag, men i så fall blev hans delaktighet kortvarig.

Varför litar du inte på de 30 forskare som var i rummet, personligen undersökte svepningen, motbevisade McCrone och publicerade sina resultat i officiell peer review vars slutsatser fortfarande håller som konsensus inom nuvarande forskning? Istället går du efter någon som aldrig var i rummet, analyserade lånade tejpbitar, blev sparkad och motbevisad, utan peer review, som är helt ute ur bilden idag?

Seriöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in