2026-08-22, 01:43
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Helt olikt är det heller inte, om man tänker mgm i ett upprivet tillstånd, håret på ända, stirrig blick.

Men asså misstänkte GM var 24 år vid tiden för mordet
Hur uppjagad man än är förvandlas man väl inte till en blond kurt olsson

https://static.bonniernews.se/ba/8uL8ACfcSE36-kC-F1yhi6Gyw5w.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Tillägg: min gissning är att personen på fantombilden är en enstörig ensamboende älrde bonde/fd bonde som är ute på nåt ärende/bärplockning etc. Dom kan se rejält kufiga ut, smutsiga och oklippta, levt isolerat. Min erfarenhet av att bo på landet på den tiden är att det fanns en hel del såna där som kanske tagit över föräldrarnas gård eller liknande, kanske har några kor kvar osv. Känsla av tidigt 1900tal. Men nu drygt 20 år senare har väl dom flesta sådana dött ut/bor på boende
Senast redigerad av tingsryd2.8 2026-08-22 kl. 02:20.
Citera
2026-08-22, 07:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tack! Vilken hjärtevärmande tolkning av stackars stackars Johan och denna tragiska historia!

Det som är skrämmande är att vissa faktiskt resonerar så här. Jag personligen tror att Johan är skyldig. Och angående de som de senaste dagarna ömmat så för honom och tyckt att stackaren ska släppas fri så kan jag bara förundras över deras generositet. Men jag undrar om de varit lika generösa om det gällt deras egen mamma och pappa?

Jag för min del har inget till övers för vare sig rättshaverister, konspirationsteoretiker, eller sekundärkränkta eller mördarkramare.

Jag hoppas han åker dit på ett långt fängelsestraff i TR och att detta fastställs i HR. Den här knepige göken ska inte vara ute bland andra människor. Fan vet vad han mer hittat på under de senaste 25 åren…
Jag blev lite trött när jag såg olika personer kommentera JJs historia med utgångspunkt från hans historia utanför rättssalen.

Tänk att vara tvungen att kommentera JJs rövarhistoria när de egentligen bara vill skrika: "Det fattar du väl att JJ ljuger och att hans historia är fullständigt omöjlig!"

Tingsrätten kommer med största sannolikhet döma JJ för minst medhjälp till mordet.
Citera
2026-08-22, 07:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Dom kanske tänkte att Barbro kunde ha någon användning för handväskan. Gerds söner skulle ju knappast använda en handväska.
Det finns säkert någon kuf på polisen i Härnösand som tror på medium och tyckte att Barbro skulle använda Gerds väska i någon seans.

Det är den enda förklaringen för mig att väskan utlämnades till Barbro och inte till Gerds söner.
Citera
2026-08-22, 07:47
Medlem
Hade det varit beställningsmord, planerat mord pga tidigare osämja eller tvång från eventuell flickvän med skostorlek 38 så borde JJ haft handskar på sig och inte greppat tag i offret med sina bara händer, samt mördat med någonting smidigare än en yxa (pistol, kniv). Dagen startade förmodligen med en oskyldig promenad och utan mord i tankarna (givetvis utan handskar eftersom det var månadsskifte maj/juni).
Skostorlek 38 kom nog till gården med planen att en affär/priset på en vara skulle kunna diskuteras, men Tor var stenhård och lite hånande i sin förhandlingsstil. Har man inte hittat skostorlek 38 någon annanstans omkring gården? T ex från samma håll som JJ sagt sig ha kommit till gården från? Men man kanske inte undersökte området åt det hållet utan hade stenhårt fokus på att förövarna kom till gården via en röd bil och inte från promenadhållet?
Citera
2026-08-22, 08:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Hade det varit beställningsmord, planerat mord pga tidigare osämja eller tvång från eventuell flickvän med skostorlek 38 så borde JJ haft handskar på sig och inte greppat tag i offret med sina bara händer, samt mördat med någonting smidigare än en yxa (pistol, kniv). Dagen startade förmodligen med en oskyldig promenad och utan mord i tankarna (givetvis utan handskar eftersom det var månadsskifte maj/juni).
Skostorlek 38 kom nog till gården med planen att en affär/priset på en vara skulle kunna diskuteras, men Tor var stenhård och lite hånande i sin förhandlingsstil. Har man inte hittat skostorlek 38 någon annanstans omkring gården? T ex från samma håll som JJ sagt sig ha kommit till gården från? Men man kanske inte undersökte området åt det hållet utan hade stenhårt fokus på att förövarna kom till gården via en röd bil och inte från promenadhållet?
JJ tycks inte gjort privataffärer och verkar inte köpt "dyra saker" då han har berättat för andra att han sparade till sin första miljon.

Tor verkar väl inte heller varit typen som annonserade att han sålde "dyra saker" och borde inte dessa annonser i så fall finnas i förundersökningen?
Citera
2026-08-22, 08:10
Medlem
PeterNosters avatar
Gjordes det någon spaning med hund vid tillfället?
Citera
2026-08-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej. Det var visst 2001 han erkände. Det var 20 år senare man offentliggjorde inspelningen där han erkände. Fel av mig. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39jBqX/hor-arklov-erkanna-polismorden
inte första gången du håller på med falsk ryktes spridning här direkt
Citera
2026-08-22, 08:25
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Måste medge att jag kan mycket lite om vad som krävs för att en polishund skall kunna söka efter en eventuell gärningsman, men jag gissar att det behövs någon form av persedel som misstänks tillhöra gärningsmannen? Vidare vet jag inte hur nära i tid en hund kan känna vittring efter någon och därefter spåra, men med tanke på att offren inte återfanns förrän ett par dagar efter själva morden kanske detta försvårade detta?

Däremot har spårsök utförts med vad jag gissar är Tor och Gärd som utgångspunkt, varpå bland annat handväskan 140 meter från brottsplatsen återfanns.

Relevanta sidor i FUP för vidare läsning: 72, 884, 939, 1696.

Sida 72:
Citat:
Pm angående sök i närområdet med tjänstehund, hundförare RB och CB

Gul och blå markering: CB med hunden Turbo

Röd markering: RB med hunden Lizst

Områdena kring vägarna genomsöktes med hundarna utan att något anmärkningsvärt anträffades.

(Namnen redigerade till initialer av integritetsskäl)
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-08-22 kl. 08:29.
Citera
2026-08-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Nu när JJ låst sig vid att hanterat handduken, han sa alltså idag att han torkat upp blod från gårdsplanen (woot dude…?!?!!) så borde ju Åklagare och Polismyndigheten undersöka handduken ännu närmare för att konstatera om det finns minsta lilla antydan till grus från gårdsplanen på den (ser inte så ut på fotografi av den i FUPen), är blodansamlingen på den sådan att det ser ut som att någon torkat upp blod från marken eller tyder mönster etc på att det kommer från ett redskap, främst en yxa? Borde man inte också kunna göra nån slags kemisk analys vid blodet från Gärd på handduken och testa om det finns spår av järn/stål/rost från en yxa? Kanske svårt eftersom blod innehåller järn men tänker mig att det kanske finns andra bindningar/molekyler från en yxa än blod…?

Dags att jobba lite mer systematiskt nu när JJ kommit med sina fantastiska förklaringar till hur han ska ha agerat - ett sätt som ingen normal människa ens under panik skulle göra, om man inte var inblandad i morden så klart…

Hur man handlar under panik är nog individuellt men jag tror ändå inte på hans förklaring.
Det är verkligen konstigt att han drar in en mördad kvinnas kropp i ladan och städar upp och försöker dölja morden om han "inte vill bli misstänkt".
Så dum är han väl inte att han inte förstår att han kan efterlämna spår/dna. Var han inte rädd att de två okända männen skulle komma tillbaka? Att han skulle gått fram när han ser ett pågående mord stämmer inte med hans (som det verkar extrema) konflikträdsla.

Han är förmodligen skyldig. Och verkar erkänna på de punkter där bevisen pekar mot honom. Hoppas fortfarande på ett erkännande och en förklaring varför.

Alla dessa unga män med aggressionsproblem... Även det senaste våldsdådet, svärdattack på skola, är det en gärningsman som beskrivs som "blyg" och "udda".
Senast redigerad av honn 2026-08-22 kl. 08:42.
Citera
2026-08-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, de hittade väskan o h tygpåse vid hundsök.
Citera
2026-08-22, 08:59
Medlem
jag tror JJ ägde eller iaf hade tillgång till en volvo 740 vid tiden för dådet tyvärr kan jag inte sägs varför för då blir jag avstängd..

finns väl inget om en 740 i FUPen?
Senast redigerad av Itchii 2026-08-22 kl. 09:01.
Citera
2026-08-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
jag tror JJ ägde eller iaf hade tillgång till en volvo 740 vid tiden för dådet tyvärr kan jag inte sägs varför för då blir jag avstängd..

finns väl inget om en 740 i FUPen?

Intressant!
Han hade ju ett intresse just för Volvo stod det väl i fupen? Detta är ju information som polisen skulle behöva.

Sid 601 i fupen
Står det om observationer av röd Volvo

31 maj kl 14.00-15.00
Bil med fronten mot huset, Volvo 240/740, matt i lacken
Senast redigerad av honn 2026-08-22 kl. 09:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in