2026-02-03, 16:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaahldemar
Jag tänker samma. Hon ger ju Malin råd som är helt verklighetsfrånvända och som bara kommer ge henne sämre chanser att få tillbaka sitt barn. Hennes enda chans är samarbete och att ta ett större ansvar för situationen. Det här ombudet känns om hon har en egen agenda. Som tur var valde Malin rätt väg ändå.
Sanna Klarén, hennes ombud har jobbat på andra sidan under lång tid. Hon vet precis vad hon pratar om i detta fall. Det går inte att samarbeta med socialtjänten. Det finns helt enkelt inte klassiskt samarbete, utan det finns en myndighet bestämmer vad det "samarbetet" ska gå ut på och om föräldern avviker det minsta från något av det socialtjänsten tycker så kommer hon ha "bristande insikt i sitt barns behöv". De gör precis likadant med alla föräldrar som fastnar i deras klor. Det går inte att samarbeta sig ur en sådan här situation. Verkligheten är precis som Sanna Klarén beskriver. De måste lämna landet om hon ska ha en chans att få behålla barnet. Soc har redan uttryckt oro för det ofödda barnet. Hur ska hon kunna tvätta bort den tänkte du med "samarbete"? Hur skulle det gå till mer exakt?

Citat:
Innan nån skriker - vadå större ansvar??? Det jag menar är att hon och Gustav borde ringt upp soc direkt när hon blev gravid igen och berättat och samarbetat istället för att invänta att de ska ringa upp. Eller pratat med dem redan när de börja fundera på ett barn till. Nu vet de inte om detta också blir omhändertaget.
Det är inte ansvarsfullt i hennes situation.

Det är ju noll konsekvenstänk. Hon visar gång på gång dåligt omdöme.
Jaha så hur skulle de samarbetat menar du? Du fattar inte vad soc är för slags myndighet och hur de jobbar. Det är mycket tydligt. Säger soc att de har en oro så kommer det inte gå att tvätta bort den med något "samarbete". Det fungerar inte på det sättet.
Citera
2026-02-03, 16:49
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag tänker samma. Hon ger ju Malin råd som är helt verklighetsfrånvända och som bara kommer ge henne sämre chanser att få tillbaka sitt barn. Hennes enda chans är samarbete och att ta ett större ansvar för situationen. Det här ombudet känns om hon har en egen agenda. Som tur var valde Malin rätt väg ändå.

Innan nån skriker - vadå större ansvar??? Det jag menar är att hon och Gustav borde ringt upp soc direkt när hon blev gravid igen och berättat och samarbetat istället för att invänta att de ska ringa upp. Eller pratat med dem redan när de börja fundera på ett barn till. Nu vet de inte om detta också blir omhändertaget.
Det är inte ansvarsfullt i hennes situation.

Det är ju noll konsekvenstänk. Hon visar gång på gång dåligt omdöme.

Ombudet känns som en person som fått sparken som socionom vid något tillfälle och nu istället livnär sig på att ge dåliga råd till utsatta föräldrar. Hade någon gett mig rådet att lämna landet som en ”lösning” hade jag letat nytt ombud omgående.

Finns ju folk till allt.
Citera
2026-02-03, 16:51
Avslutad
Skulle säga att Malin ses som ett ”problem” då hon hela tiden har motsatt sig de uppgifter om psykisk ohälsa osv som hon har blivit anklagad för. Detta gillas inte av soc. Du måste ha självinsikt, vara medgörlig och har förstående för soc och hur de tänker, att de vill barnets bästa osv. Gör du inte det, kanske är lite rigid i ditt tänkande och känner dig oskyldigt anklagad (vilket ju är fallet avseende Malin då det är gamla uppgifter hon 15 år senare behöver stå till svars för) så anses du har dålig föräldraförmåga och ser mer till dina egna behov än barnets.

När soc väl bestämt sig så är det svårt att ändra på och i detta ärende så verkar soc inte anse att sonen ska hem, dvs. på sikt återförenas med Malin då de inte anser att hon har någon självinsikt, vilket oroar dem.

Är också väldigt vanligt det som biopappan upplever, hans föräldraförmåga ifrågasätts då han inte ser de brister hos Malin som soc gör.

Man ska alltid samarbeta med soc, oavsett om de är ute och cyklar, inte argumentet emot, ta emot stöd om de anser att det behövs. Särskilt när det gäller så små barn, då är de ännu mer på tårna. Soc vet alltid bäst och har makten på sin sida. Bara svälja och se glad ut.
Citera
2026-02-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Nu är ju biologiska pappan med i bilden, de bor tillsammans. Borde inte han räknas som skyddande faktor? Tycker att den där rådgivande soc kvinnan borde ha nämnt det och inte "bara" pratat om att lämna Sverige.
Det är inte den biologiska pappan hon är gift med däremot bor barnet hos den biologiska pappan och har gjort efter att de varit på utredningshemmet
Citera
2026-02-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ombudet känns som en person som fått sparken som socionom vid något tillfälle och nu istället livnär sig på att ge dåliga råd till utsatta föräldrar. Hade någon gett mig rådet att lämna landet som en ”lösning” hade jag letat nytt ombud omgående.

Finns ju folk till allt.
Har inte blivit särskilt bra för de som lämnat landet förutom de som flyttat till land de från början kommer i från och har en massa släkt som kan ordna boende och försörjning tills de fått jobb .
Citera
2026-02-03, 17:01
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Har inte blivit särskilt bra för de som lämnat landet förutom de som flyttat till land de från början kommer i från och har en massa släkt som kan ordna boende och försörjning tills de fått jobb .

Att fly landet är ett korkat förslag på så många plan. Något jag kan förstå att man i desperation överväger, rent mysterium för mig att som ombud föreslå den misären till en desperat förälder.

Och då undrar jag återigen varför ombudet anser hennes första fall vara såpass hopplöst att alternativet är att börja om någon annanstans.
Citera
2026-02-03, 17:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Finns ju folk till allt.

Dåliga råd? Hon säger ju precis som det är. Vill hon behålla sitt barn så har hon en möjlighet att lämna landet. Det är helt lagligt och då slipper hon problem med soc.

Det känns som du bara är ute efter en sak att alla barn ska placeras och föräldrar och barn ska plågas? Ni är ju inte kloka hur ni håller på i den andra tråden och det blir ju inte bättre här direkt.
Citera
2026-02-03, 17:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina

Nej det hade ju inte blivit bra, för dör då hade inte soc kunnat tagit barnet och då hade du gråtit.
Citera
2026-02-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sanna Klarén, hennes ombud har jobbat på andra sidan under lång tid. Hon vet precis vad hon pratar om i detta fall. Det går inte att samarbeta med socialtjänten. Det finns helt enkelt inte klassiskt samarbete, utan det finns en myndighet bestämmer vad det "samarbetet" ska gå ut på och om föräldern avviker det minsta från något av det socialtjänsten tycker så kommer hon ha "bristande insikt i sitt barns behöv". De gör precis likadant med alla föräldrar som fastnar i deras klor. Det går inte att samarbeta sig ur en sådan här situation. Verkligheten är precis som Sanna Klarén beskriver. De måste lämna landet om hon ska ha en chans att få behålla barnet. Soc har redan uttryckt oro för det ofödda barnet. Hur ska hon kunna tvätta bort den tänkte du med "samarbete"? Hur skulle det gå till mer exakt?

Jaha så hur skulle de samarbetat menar du? Du fattar inte vad soc är för slags myndighet och hur de jobbar. Det är mycket tydligt. Säger soc att de har en oro så kommer det inte gå att tvätta bort den med något "samarbete". Det fungerar inte på det sättet.

Jag skriver ju hur jag tycker det ser ut- att själva meddela om ett nytt barn och nya planer i familjelivet. Nu ser det ut som om hon försöker gömma den nya graviditeten för soc- vilket inte kommer vara till hennes fördel.

Jag vill precis som många andra att Malin ska få större umgänge med sitt barn, och behålla sitt kommande, om hon är lämplig. Men att motarbeta soc och bete sig som ett barn är inte vägen fram. Det kan nog båda sidor i tråden enas om. Om hon ska ha en chans framåt så är det bara samarbete som gäller. Det förstår du väl, även om du tycker orsaken till situationen är fel?

Du har din åsikt om ombudet och jag min. Jag tycker inte hon är vettig utifrån sina uttalanden.
Citera
2026-02-03, 17:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att fly landet är ett korkat förslag på så många plan. Något jag kan förstå att man i desperation överväger, rent mysterium för mig att som ombud föreslå den misären till en desperat förälder.

Och då undrar jag återigen varför ombudet anser hennes första fall vara såpass hopplöst att alternativet är att börja om någon annanstans.

Det är inget mysterium det förkommer att föräldrar lämnar landet pga risken för att soc splittrar familjen. Då finns ingen annan utväg än att fly från sitt eget land tyvärr. I det här fallet vore det helt lagligt, så det var ett alternativ som ombudet föreslog.
Citera
2026-02-03, 17:07
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Dåliga råd? Hon säger ju precis som det är. Vill hon behålla sitt barn så har hon en möjlighet att lämna landet. Det är helt lagligt och då slipper hon problem med soc.

Varför argumenterar du emot? Det är ett förjävligt råd. Spiken i kistan för soc. Garanti att inte träffa barnet på 18år.

Hon har rätt i sak att hon undkommer svenska socialtjänsten till viss del, men någon relation med första barnet kommer hon aldrig ha. Dessutom ska dom börja om från 0 med vilken ekonomi?
Alltså är förslaget riktigt jävla dumt.
Citera
2026-02-03, 17:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag skriver ju hur jag tycker det ser ut- att själva meddela om ett nytt barn och nya planer i familjelivet. Nu ser det ut som om hon försöker gömma den nya graviditeten för soc- vilket inte kommer vara till hennes fördel.
Det är väl inte så konstigt som hon blivit behandlad av soc? Vad menar du? Soc är ingen man berättar hemlisar om familelivet för om man redan har problem med dem smartass?

Citat:
Jag vill precis som många andra att Malin ska få större umgänge med sitt barn, och behålla sitt kommande, om hon är lämplig. Men att motarbeta soc och bete sig som ett barn är inte vägen fram. Det kan nog båda sidor i tråden enas om. Om hon ska ha en chans framåt så är det bara samarbete som gäller. Det förstår du väl, även om du tycker orsaken till situationen är fel?
Men de har redan bestämt sig för att de har en oro. Vet du vad det innebär rent praktiskt? Det är precis det som hennes ombud säger. De kommer placera hennes barn så fort de kommer ur magen. Hon har jobbat på andra sidan och vet precis hur detta fungerar. Du tror att man kan samarbeta med soc och behålla sitt barn eller få mer umgänge. Det fungerar inte så. Det är tydligt att du inte förstår vad det här är för myndighet.

Citat:
Du har din åsikt om ombudet och jag min. Jag tycker inte hon är vettig utifrån sina uttalanden.
ja det är helt ok, men jag tror din uppfattning bygger på att du inte förstår hur soc fungerar. Hennes ombud vet hur soc fungerar. Hon har jobbat på andra sidan och sett liknande fall förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in