2026-02-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Som du ser både i UG programmet och i denna tråd: (FB) Socialtjänsten Norrköping sticker ut. Omhändertar väldigt många barn på lösa grunder och åtskilliga andra reportage så vet du att det inte bara handlar om samarbete.

Omhändertagandeprocessen har förlorat rättssäkerheten och det är grundlagsbrytande. Av någon anledning så kan man in dra någon inför rätta över det.

De är väl livrädda i Norrköping efter ”Lilla hjärtat”!?.

Jag tycker att det är bra att systemet granskas. Det borde verkligen inrättas särskilda barndomsstolar där människor med utbildning och rätt kompetens om barn och föräldraskap får avgöra i dessa mål och inte random kommunpolitiker med noll erfarenhet som i princip alltid går på socialtjänstens linje. Det blir inga objekts och rättssäkra bedömning i dessa ärenden.
Citera
2026-02-03, 23:22
Medlem
Citat:
Som du ser både i UG programmet och i denna tråd: (FB) Socialtjänsten Norrköping sticker ut. Omhändertar väldigt många barn på lösa grunder och åtskilliga andra reportage så vet du att det inte bara handlar om samarbete.

Omhändertagandeprocessen har förlorat rättssäkerheten och det är grundlagsbrytande. Av någon anledning så kan man in dra någon inför rätta över det.

Det är ju också Kammarrätten i Norrköping som klantade sig och lät Esmeralda flytta hem till sina bio-föräldrar där hon senare dog. Fast soc drev en annan linje och ville skydda henne och avvakta med hemflytt.

Verkar inte finnas en gemensam grundläggande kompetens och samsyn kring dessa ärenden inom de olika myndigheterna. Således brister det alldeles för ofta och både barn och föräldrar får sina liv förstörda.
Citera
2026-02-03, 23:24
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Intressant är dock att barnmorskan som skrivit in IF i Malins journaler bett om ursäkt och skickat brev till socialtjänsten.

Vidare uttalar sig Anders Brobergs som skrivit en bok om anknytningsteori som flitigt används på socionomprogrammet, även i programmet. Att en förälder har IF innebär per automatik inte att du är en dålig förälder. Nu har ju inte ens Malin en IF.

Det var ju ett förbannat tjatande om IF-diagnos. Det är ju SVT och media (och x antal på FB) som försöker förvrida och förminska allt till att handla om en felaktig diagnos… Nej, det stämmer- IF kommer aldrig vara grunden till varför barn placeras eller föräldrar bedöms olämpliga att ta hand om barn…. Det är HUR föräldern (diagnos eller ej) brister i att tillgodose barnets behov.
Citera
2026-02-03, 23:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
De är väl livrädda i Norrköping efter ”Lilla hjärtat”!?.

Jag tycker att det är bra att systemet granskas. Det borde verkligen inrättas särskilda barndomsstolar där människor med utbildning och rätt kompetens om barn och föräldraskap får avgöra i dessa mål och inte random kommunpolitiker med noll erfarenhet som i princip alltid går på socialtjänstens linje. Det blir inga objekts och rättssäkra bedömning i dessa ärenden.
Det håller jag verkligen med dig om. Men jag tror inget av det här handlar om att man är rädd att göra fel utan att det nog tjänas pengar och/eller myndigheterna styrs av personlighetsstörda individer som söker upp möjligheten till att utöva makt över andra.

Det är inte någon konspiration, folk med sånt antisocialt beteende letar sig verkligen till den typen av arbeten. Det har gjorts en hel del forskning om det.

I have observed that the need for control and power manifests through calculated
behaviour. For example, I have encountered people who I believe went to the effort
of gaining professional credentials to gain status and power which would enable
them to abuse children without being subject to questioning by people who put their
trust in them and held them in high esteem. For example, priests and teachers. I have
witnessed these many times. (Category 4iii)

https://figshare.swinburne.edu.au/articles/thesis/Psychopaths_Narcissists_Machiavellians_Toxic_Leade rs_Coercive_Controllers_Subsets_of_One_Overarching _Dark_Personality_Type_/26298439?file=47667070

Systemet tycks vara byggt som om man tar för givet att socialsekreteraren/a är kompetenta och godhjärtade. Det är alldeles för naivt och hör inte hemma i hur en domstol ska göra domslut tycker jag.
Citera
2026-02-03, 23:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är ju också Kammarrätten i Norrköping som klantade sig och lät Esmeralda flytta hem till sina bio-föräldrar där hon senare dog. Fast soc drev en annan linje och ville skydda henne och avvakta med hemflytt.

Verkar inte finnas en gemensam grundläggande kompetens och samsyn kring dessa ärenden inom de olika myndigheterna. Således brister det alldeles för ofta och både barn och föräldrar får sina liv förstörda.
Jag pratar gärna om det i den andra tråden då det handlar om Norrköping
Citera
2026-02-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83
Det var ju ett förbannat tjatande om IF-diagnos. Det är ju SVT och media (och x antal på FB) som försöker förvrida och förminska allt till att handla om en felaktig diagnos… Nej, det stämmer- IF kommer aldrig vara grunden till varför barn placeras eller föräldrar bedöms olämpliga att ta hand om barn…. Det är HUR föräldern (diagnos eller ej) brister i att tillgodose barnets behov.

Alla, så kallade professionella, i ärendet fastnade i IF. Gjorde sina bedömningar efter detta. Vem som helst hade väl blivit rätt lack på den behandling M fick utifrån de fördomar och föreställningar som genomsyrar hela bedömningen/utredningen. Hade det inte varit med från början hade moderns små snedsteg i rollen som nyförlöst inte granskats så hårt.
Citera
2026-02-03, 23:35
Medlem
[quote=Ajogen|94212507]
Det håller jag verkligen med dig om. Men jag tror inget av det här handlar om att man är rädd att göra fel utan att det nog tjänas pengar och/eller myndigheterna styrs av personlighetsstörda individer som söker upp möjligheten till att utöva makt över andra.

Det är inte någon konspiration, folk med sånt antisocialt beteende letar sig verkligen till den typen av arbeten. Det har gjorts en hel del forskning om det.

I have observed that the need for control and power manifests through calculated
behaviour. For example, I have encountered people who I believe went to the effort
of gaining professional credentials to gain status and power which would enable
them to abuse children without being subject to questioning by people who put their
trust in them and held them in high esteem. For example, priests and teachers. I have
witnessed these many times. (Category 4iii)

https://figshare.swinburne.edu.au/articles/thesis/Psychopaths_Narcissists_Machiavellians_Toxic_Leade rs_Coercive_Controllers_Subsets_of_One_Overarching _Dark_Personality_Type_/26298439?file=47667070

Systemet tycks vara byggt som om man tar för givet att socialsekreteraren/a är kompetenta och godhjärtade. Det är alldeles för naivt och hör inte hemma i hur en domstol ska göra domslut tycker jag.
[/QUOT

Alla har nog inte anti-social beteenden. Många säkert, och egna trauman. Finns en salig blandning. Snarare att de fostras in i en kultur där de tror de gör rätt och att syftet är gott. Dessutom lätt att bli chef och få hyfsad lön.
Citera
2026-02-03, 23:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Alla har nog inte anti-social beteenden. Många säkert, och egna trauman. Finns en salig blandning. Snarare att de fostras in i en kultur där de tror de gör rätt och att syftet är gott. Dessutom lätt att bli chef och få hyfsad lön.
Absolut, alla har verkligen inte AS inom socialen, det kanske kom av som om jag menade det. Det är säkert mångfasetterat.

Jag tror det blir OT om jag drar det vidare på det spåret. Men om i Norrköpingstråden går det att prata om det här eftersom det är ett problem med maktstrukturen inom socialen där. I Örebro har jag inte hört något om det på samma vis.

I Malin fall känns det mer som någon övertygelse snarare än illvilja, men vad vet man. Det är ju såklart skillnad på antisocialt beteende och fanatism.
Citera
2026-02-03, 23:53
Medlem
Citat:
Absolut, alla har verkligen inte AS inom socialen, det kanske kom av som om jag menade det. Det är säkert mångfasetterat.

Jag tror det blir OT om jag drar det vidare på det spåret. Men om i Norrköpingstråden går det att prata om det här eftersom det är ett problem med maktstrukturen inom socialen där. I Örebro har jag inte hört något om det på samma vis.

I Malin fall känns det mer som någon övertygelse snarare än illvilja, men vad vet man. Det är ju såklart skillnad på antisocialt beteende och fanatism.

I fallet Elsa är det väl också Örebro. Men som sagt, OT, och bättre att ta det i respektive tråd.
Citera
2026-02-04, 00:09
Medlem
Citat:

Håller helt med. Kompetensen är i nuläget skrämmande låg på många håll.
Citera
2026-02-04, 00:16
Medlem
Totiuss avatar
Problemet är att cirkelresonemanget som jag visade som exempel i ett tidigare inlägg faktiskt kan vara sant.

Exempel på cirkelresonemang: Eftersom socialtjänsten beslutat att omhänderta barnet finns det ett behov av omhändertagande. Då det sålunda finns ett behov är beslutet korrekt.

Det här ska göras för barnets bästa. Men hur ska man kunna bevisa vad som är sant eller inte?

Det är denna problematik som sakfrågan skulle behöva fokusera på.
Citera
2026-02-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vilket stöd finns det om en förälder som du säger inte orkar eller inte klarar att hålla fokus på sitt barn , kräver ju att det finns en annan person på plats som kan ta över när det behövs och det när som helst när den eventuella partnern inte är hemma .
Är det så i det aktuella fallet menar du?

Använd fantasin. Boendestöd t ex. Sen lär barnet också spendera en hel del tid på dagis. Man kan överlag reflektera över nödvändigheten att fylla familjehemmen till bredden både vad gäller omhändertagna barn och hemmens konton. När det skulle gå att lösa flertalet fall på mer ekonomiska och resurssparande sätt, genom att stötta familjer och verka i deras hem. Inget revolutionerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in