Citat:
Jag håller med dig och när man läser domar ser man ofta vilket dåligt jobb de offentliga biträdena gör. Jag tog tidigare upp det i ett inlägg gällande fallet Elsa och samma sak gäller för Malins fall:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
För att tvinga en förvaltningsdomstol att underkänna ett omhändertagande räcker det inte med att hävda att myndigheten har ”fel”. Man måste bevisa att utredningen är juridiskt ogiltig på grund av processuella brister.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
För att tvinga en förvaltningsdomstol att underkänna ett omhändertagande räcker det inte med att hävda att myndigheten har ”fel”. Man måste bevisa att utredningen är juridiskt ogiltig på grund av processuella brister.
Du har helt rätt, och det är exakt det här som är kärnfrågan i Malins fall. Det är skrämmande hur dåligt jobb många offentliga biträden gör. Precis som du säger vinner man inga mål i förvaltningsrätten bara genom att sitta och tycka att socialtjänsten har gjort "fel". Man måste faktiskt göra det hårda jobbet.
Ombudet måste agera aktivt, granska utredningen, peka på bristerna och framför allt se till att domstolen får svart på vitt varför myndighetens underlag inte håller.
Och det är just här Malins ombud har havererat totalt. Om det nu fanns avgörande intyg från både psykolog och arbetsgivare som bevisade att Malin fungerar väl, så var det Klaréns absoluta skyldighet att lämna in dem. Hon hade full insyn i domstolens akt och visste exakt vad som fanns där och vad som saknades.
Det hela blir ju extremt pinsamt, speciellt med tanke på att Klarén själv ständigt skryter om sin mångåriga erfarenhet från "andra sidan", det vill säga inifrån socialtjänsten, då borde hon veta hur socialtjänsten jobbar. Har man den bakgrunden borde man om någon veta exakt hur avgörande det är att lägga fram konkret motbevisning.
Istället för att göra exakt det du beskriver – att lägga fram den bevisning som krävs för att underkänna utredningen – verkar hon ha suttit helt passiv och missat att ge in de viktigaste friande dokumenten. Så jag håller helt med dig. Det går inte att bara skylla på domstolen när klientens eget ombud uppenbarligen saknar förmågan att göra sitt jobb.