TILLÄGNAD ALLA SANNINGSSÖKARE
Alltsedan jag natten den 28 februari 1986, i egenskap av polisens insatsledare på mordplatsen där vår statsminister just mördats, hamnade mitt i en av nittonhundratalets största svenska politiska rättsskandaler, har jag undan för undan konstaterat att de ansvariga myndigheterna främst ägnat sig åt att mörklägga händelsen.
Jag har läst många böcker, officiella handlingar, tidningsartiklar med mera och spenderat tusentals timmar med att själv och tillsammans med seriösa privatpersoner försöka finna sanningen om mordet. Bland de mer intressanta böckerna vill jag nämna ”Statskupp i Slowmotion”. Vad främst intresserat mig är den intressanta storyn, de omfattande efterforskningarna samt informationen om världsomspännande frimurarnätverk.
För alla som är intresserade av Palmemordet och dess orsaker vill jag därför varmt rekommendera denna bok.
Poliskommissarie Gösta Söderström
(Förste polis på mordplatsen)

1.13. Obestyrkt personuppgift
Vid publicering av obestyrkta personuppgifter krävs särskild försiktighet. Om informationen är osäker och baseras på antaganden eller spekulationer måste detta tydligt framgå i texten.
Obestyrkta personuppgifter kan skapa missförstånd och felaktiga antaganden, vilket kan få allvarliga följder för den person som uppgiften avser.
För att förebygga missförstånd är det mycket viktigt att det tydligt framgår när en uppgift bygger på gissningar, spekulationer eller antaganden. Genom att vara öppen och ärlig med detta, så är det enklare för användarna att göra en mer välgrundad bedömning av informationens trovärdighet. Transparens kring informationens ursprung och karaktär är en grundförutsättning för att säkerställa att bedömningar om dess tillförlitlighet kan göras på ett korrekt sätt.
”Sen så berättade han och då sa han det, ja jag kom precis, sa han, och jag hörde skottet sa han, jag trodde det var en avgasknall.”
1.13. Obestyrkt personuppgift
Vid publicering av obestyrkta personuppgifter krävs särskild försiktighet. Om informationen är osäker och baseras på antaganden eller spekulationer måste detta tydligt framgå i texten.
Obestyrkta personuppgifter kan skapa missförstånd och felaktiga antaganden, vilket kan få allvarliga följder för den person som uppgiften avser.
För att förebygga missförstånd är det mycket viktigt att det tydligt framgår när en uppgift bygger på gissningar, spekulationer eller antaganden. Genom att vara öppen och ärlig med detta, så är det enklare för användarna att göra en mer välgrundad bedömning av informationens trovärdighet. Transparens kring informationens ursprung och karaktär är en grundförutsättning för att säkerställa att bedömningar om dess tillförlitlighet kan göras på ett korrekt sätt.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera