Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Men jag var också med och levde på den tiden. I Stockholm. Har en mycket bra lägesbild kring den tiden.
Sen förstår jag inte vad du menar med att rita om historien? Jag bad dig bild-googla bilder från den tiden. Är det att "rita om historien"? Jag pekar inte på någon specifik bild utan hänvisar till bilder rent generellt från den tiden. Det var axelremsväska eller portfölj som gällde, för det mesta. Handledsväskor förekom, jag vet. Men det var inte alls lika vanligt förekommande. De som inte var med kan ju enkelt studera bilder från stockholm city från den tiden. Det är ju inte stenålder. Bilder finns.
Jag ogillar att agera papegoja. Uppenbarligen levde vi i olika klasser samt områden på den tiden. Som jag betonade, var handledsväskan främst en accessoar i medel- och överklass innan den år senare blev bögslunga. Även vanligt förekommande bland "äldre" innan den blev bögväska.
Jag har drösvis med bilder i fotoalbum från den tiden från sammankomster av olika slag, vilka berättar sitt tydliga språk om väskans förekommande (vi pratar åren 1985-1987). Och jag minns även dessa själv, tydligt, från mitt liv i centrum i Sthlm dessa år, men "ungdomen" och bögarna kidnappade väskan först några år senare, det kryllade av dem kring Centralen i Sthlm och runt "bögringen", det var ju då en markör snarare än en accessoar.
Bildgooglinglar berättar åt båda håll. Som bekant. Och rätt naturligt. Så även vittnes skildringar omkring detta, som bekant. Finns som sagt flertalet bilder som berättar att jag har rätt.
Jag förstår självfallet din agenda, men du får vackert tugga i dig, att SE inte var det unikum (iaf inte omkring väskan) du vill tro. Som du vet förekommer väskan såväl uppe på åsen som vid Snickarbacken. Finns inte särskilt mycket som styrker, att SE var vare sig mannen på åsen eller Snickarbacken, eller att de rör sig om samma person på DBG som på Snickarbacken ens. Vi har alltså tre handledsväskor inom denna lilla radie ungefär samtidigt (om man inkluder SE inne på Skandia). Även det, berättar om hur vanliga dessa var 1986. Så släpp det, acceptera, gå vidare i din jakt på SE som gärningsman. Var det förresten inte en gök med handledsväska som hoppade in i en bil "där uppe" också? Har vi fyra handledsväskor nu? Nåväl. Jag släpper detta. Önskar dig en fortsatt trivsam helg.