Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-11, 00:44
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag ser det som att SE lite skakad kan ha sagt "vart" på mordplatsen medan den lugna SE vårdade sitt språk bättre vid ett bokat förhör hos polisen.

Jag tycker inte det går att avfärda SE bara för att han använder "vart" på mordplatsen och mer vårdat språk i en formell förhörssituation.

Vart denna synpunkt begriplig?

Fjärde förhöret den 25 april:

”Du menar just den här kvällen? Då har jag vart på mitt arbetsrum hela kvällen.”

”Vart” hörs bara på bandet. Det står inte i protokollet.
Citera
2025-06-11, 00:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

”Du menar just den här kvällen? Då har jag vart på mitt arbetsrum hela kvällen.”

Dina nyfikna och känsliga öron är det verkligen inga fel på!
Citera
2025-06-11, 05:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Kan vara värt att notera. Det är dock inte samma ord.

”Vart skjuten” - blev skjuten

”Vart på mitt rum hela dan” - varit på mitt rum hela dagen

I första fallet två tidigare jämbördiga synonymer (blev/vart) där den ena blivit informell och provinsiell. I det andra en reducerad standardmässig talspråklig form.
Citera
2025-06-11, 06:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är dessutom inte bara Madebrink utan hans fru också. Två personer. Är det kanske GM-SE-glasögonen blandat med misogyni som får vissa att bortse från Madebrink och helt tänka bort hans fru som naturligtvis också träffat SE?

Det finns dessutom ett ställe i SE:s förhör där han säger ”vart”, men det hörs bara på bandet och står inte i protokollet.

Visserligen inte med exakt samma innebörd som på LAC-bandet men ändå.

Efterspelsvittnet kan mycket väl ha tagit ledning av LL:s uppgift som du säger. Då antog han helt enkelt att GM faktiskt bara skjutit ett skott.

Det är JA som pratar med JÅS. Den som säger att individen "vart skjuten" befinner sig väldigt nära mikrofonen, så det måste vara JA. SE satt knappast inne i bilen. Han gör observationen av LJ precis då, cirka 60 sekunder efter skotten, och var inte fram till någon bil.
Citera
2025-06-11, 07:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du har inte tänkt på att han kanske ljuger? Hittar på saker?

Men fråga inte mig varför han säger så. I början. (det har jag inte klurat ut än)

Ja, ett alternativ är förstås att han är fullblodsmytoman. Men även i det fallet är det märkligt att hävda att han endast hörde ett (1) skott.
Citera
2025-06-11, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja, ett alternativ är förstås att han är fullblodsmytoman. Men även i det fallet är det märkligt att hävda att han endast hörde ett (1) skott.

Ja, eller att han helt enkelt kände sig tvungen att ljuga. Rätt naturligt isåfall, sett till omständigheterna.

Hans motiv för att säga så måste nästan ha varit att skapa större trovärdighet till sin historia. Om han är gm.

Men så var han så jävla udda i allt han gjorde annars också. Historien med luftballongen är ju bara helt extremt konstig. Ingen normal människa skulle sagt så. Inte äns om jag MED EGNA ÖGON HADDE SETT NÅGOT SÅNT skulle jag berättat det vidare. Det är en idiotförklaring.
Citera
2025-06-11, 08:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är JA som pratar med JÅS. Den som säger att individen "vart skjuten" befinner sig väldigt nära mikrofonen, så det måste vara JA. SE satt knappast inne i bilen. Han gör observationen av LJ precis då, cirka 60 sekunder efter skotten, och var inte fram till någon bil.

Tråden vore tacksam om du slutade lägga fram dina egna spekulationer som fakta. Pajas.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan vara värt att notera. Det är dock inte samma ord.

”Vart skjuten” - blev skjuten

”Vart på mitt rum hela dan” - varit på mitt rum hela dagen

I första fallet två tidigare jämbördiga synonymer (blev/vart) där den ena blivit informell och provinsiell. I det andra en reducerad standardmässig talspråklig form.

Ja, det var det jag menade när jag skrev att ordet inte hade samma innebörd.
Citera
2025-06-11, 08:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han förklarade det senare med att annonspelaren kan ha blockerat det första skottet. Så han hann alltså snedda vänster, stanna till vid skyltfönstret, dra upp ärmen och fokusera på klockan innan skott 2.

Det är svårt att förstå varför han hävdar att han bara hörde ett skott och på grund av klockan inget såg av händelsen eller GM. På vilket sätt skulle detta göra honom mer intressant.

Om han hade velat ha uppmärksamhet hade han väl dragit till med att han såg GM?
TP menade att myten om att göra-sig-intressant skapades i Palmerummet (av Wincent Lange) efter att Engström låtsats vara förnärmad för att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

"Det är klart han blir arg, han har berättat för vänner och bekanta om sina göranden och så blir han inte ens kallad till rekonstruktionen" hånskrattade han och de andra, finns med på nåt av Palmebanden.

Skrattar bäst som skrattar sist tänker Engström däruppe (eller därnere) ... ni skulle bara vetat, men kan man inte lägga pussel så kan man inte.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-11 kl. 08:40.
Citera
2025-06-11, 08:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tråden vore tacksam om du slutade lägga fram dina egna spekulationer som fakta. Pajas.

Ja, det var det jag menade när jag skrev att ordet inte hade samma innebörd.

Tangentbordskrigaren bröstar upp sig. Vad tror du om att diskutera MOP med "Fat Batman" i ett slutet rum. Bara du och jag? Ankan och ulven.

Till saken: Det är inga spekulationer, utan bekräftas av JA:s beskrivning av JÅS som finns dokumenterad i två förhör och ett utpekande av mannen som kom fram till bilen, samt JÅS beskrivning av vad han gjorde och att hans röst hörs på LAC-bandet.

Ni kommer ingenstans med detta. Ni klarar inte ens av att jämföra enkla källor. Ni tror inte på SE-spåret Ändå kan ni inte leva utan det.

Det är tragikomiskt.
Senast redigerad av Dalulven 2025-06-11 kl. 08:43.
Citera
2025-06-11, 09:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
TP menade att myten om att göra-sig-intressant skapades i Palmerummet (av Wincent Lange) efter att Engström låtsats vara förnärmad för att han inte fick vara med på rekonstruktionen.

"Det är klart han blir arg, han har berättat för vänner och bekanta om sina göranden och så blir han inte ens kallad till rekonstruktionen" hånskrattade han och de andra, finns med på nåt av Palmebanden.

Skrattar bäst som skrattar sist tänker Engström däruppe (eller därnere) ... ni skulle bara vetat, men kan man inte lägga pussel så kan man inte.

Det är en bra hypotes. Ja, varför skulle SE hävda att han INTE såg någonting av händelsen eller GM, om han ville göra sig mer intressant. Då gör han sig istället mindre intressant, och blir inte ens kallad.

Men plötsligt är SE ärligheten själv med sitt klocktittande, när han lätt hade kunnat dra till med nåt från media. En mörk gestalt, med fladdrande rock, möjligen huvudbonad, och annat generiskt.

Utifrån annat man har sett och hört så förefaller detta vara out of character, i hans "livs händelse".

Annat som är out of character är att han inte söker upp fotoblixtar eller reportrar.

Ligger på polisen 5-6 gånger så han åtminstone blir antecknad på mordplatsen.

Nej, inget av detta sker. Linslusen är i sitt "livs händelse" förvandlad till den osynlige mannen.

Nej, jag tolkar sneddandet, klocktittandet, HLR, den behärskat chockade LP och språngmarschen, samt observationen av LJ, som ett försvar, en konstruktion avsedd att ge honom alibi vid ett utpekande.

Han blev förväxlad då han gick strax bakom, sprang i gränden och hade likadana kläder.
Senast redigerad av Dalulven 2025-06-11 kl. 09:08.
Citera
2025-06-11, 09:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är en bra hypotes. Ja, varför skulle SE hävda att han INTE såg någonting av händelsen eller GM, om han ville göra sig mer intressant. Då gör han sig istället mindre intressant, och blir inte ens kallad.

Men plötsligt är SE ärligheten själv med sitt klocktittande, när han lätt hade kunnat dra till med nåt från media. En mörk gestalt, med fladdrande rock, möjligen huvudbonad, och annat generiskt.

Utifrån annat man har sett och hört så förefaller detta vara out of character, i hans "livs händelse".

Annat som är out of character är att han inte söker upp fotoblixtar eller reportrar.

Ligger på polisen 5-6 gånger så han åtminstone blir antecknad på mordplatsen.

Nej, inget av detta sker. Linslusen är i sitt "livs händelse" förvandlad till den osynlige mannen.

Nej, jag tolkar sneddandet, klocktittandet, HLR, den behärskat chockade LP och språngmarschen, samt observationen av LJ, som ett försvar, en konstruktion avsedd att ge honom alibi vid ett utpekande.

Han blev förväxlad då han gick strax bakom, sprang i gränden och hade likadana kläder.
Ja det är där jag också landat. I förväxlingsscenariot var det inte minst viktigt att "allt som GM gjorde kan jag göra mycket bättre" (som det heter i visan). "Mycket bättre" kan man byta ut mot "likadant".

Då dög det inte att till exempel försöka senarelägga utgången med ett par tre minuter väktarsnack, det gällde att vara i hasorna på GM och makarna Palme för skapa möjlig förväxling.
Citera
2025-06-11, 09:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Tangentbordskrigaren bröstar upp sig. Vad tror du om att diskutera MOP med "Fat Batman" i ett slutet rum. Bara du och jag? Ankan och ulven.

Till saken: Det är inga spekulationer, utan bekräftas av JA:s beskrivning av JÅS som finns dokumenterad i två förhör och ett utpekande av mannen som kom fram till bilen, samt JÅS beskrivning av vad han gjorde och att hans röst hörs på LAC-bandet.

Ni kommer ingenstans med detta. Ni klarar inte ens av att jämföra enkla källor. Ni tror inte på SE-spåret Ändå kan ni inte leva utan det.

Det är tragikomiskt.

Bara för att du tror att det är JA kan du inte lägga fram det som fakta. Du är typ den enda SE-figuren som fortfarande håller på så. Vilket inte är så smickrande för din intellektuella hederlighet.

Du har en tendens att låta dina egna spekulationer gå från gissningar till fakta ju längre de ligger i marinerar i ditt huvud.

Steg 1:

Citat:
Tycker det låter som tre olika röster. Hypotes:

JA: "... håller på och ringer ..."
JÅS: "de e bra"
SE: "Han vart skjuten!"
JA: "Därför att .. vi hörde bara ett skott!"

Steg 2:

Citat:
Vad nu! "Blivit skjuten" ... Vi får nog låta AI klippa in "vart" om det ska vara riktigt.

Nej, jag har svårt att tro att någon annan än JA var så pass nära luren, just då.

Det är ju han som säger: "Därför att, vi hörde bara ett skott."

Steg 3:

Citat:
Det är JA som pratar med JÅS. Den som säger att individen "vart skjuten" befinner sig väldigt nära mikrofonen, så det måste vara JA.

Här kan man alltså i realtid följa hur Dalulvens gissningar långsamt förvandlas till ”fakta” efter tillräckligt lång marinering inne i bollen.

Vid steg 2 höll han sig fortfarande till spelreglerna när han sa att han hade ”svårt att tro” att det var någon annan än JA. Det är förstås helt okej att uttrycka sig så. Men bara ett halvår senare ”måste” det plötsligt ha varit JA.

Det är rent trådsabotage att hålla på så. Det förstör för utomstående läsare som inte har kunskaperna att särskilja dina spekulationer från fakta. Och visar prov på allmänt bristande intellektuell hederlighet. Men det visste vi ju redan.
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-11 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in