Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-23, 14:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det gäller inte t ex CA eller CP då? Inte lika stort Stockholm city när det gäller dem? CA bodde 1,5 km-2 km därifrån dessutom och var hemma och var sjuk på mordkvällen. Skandiahuset bara 350 meter avstånd från Grand. Finns stort stöd för att SE var ute på mordkvällen- inget stöd för att CA var det.

När det gäller Grands relativa närhet till Skandiahuset bör du fundera på om SE bara kunde gå norrut på andra sidan Sveavägen? Finns inga andra alternativ?

- Köpa vin/cigg på Bohemia?
- Kolla tidtabellen på Hötorgets tunnelbanestation?
- Spela lite på rouletten på Monte Carlo?
- Äta en slabbig pizza på "Sergels Pärla"?
- Kila genom tunneln för att besöka mamma?
- Titta på "köpekjoltyg" på Malmskillnadsgatan?
- Stjäla mordvapen på spelklubben Oxen?

Alla vägar leder inte till Grand.

Nej, det är att lura sig själv att tro att SE måste varit utanför Grand om han var utanför Skandia.
Citera
2025-12-23, 15:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant!

Har du några källor till allt det här?

Så det stämmer inte det som står på Wikipedia, att kulorna på Sveavägen tillhör samma batch, eller stöpa, som Mockfjärdskulorna? En stöpa på ca 6 000 kulor som såldes i Sverige i slutet på 70-talet.

Kulorna behöver heller inte ha införskaffats i Stockholm. Sålde man inte mycket på postorder?

Har någon kollat Skandiamannens postorderbeställningar? Ett hölster här, några kulor där ...

Om det varit fråga om en aktiv tävlingsskytt, som CA, så hade inte kulorna blivit liggande så länge?

GM måste vara en med ett mer måttligt intresse av skytte. Försvarsvapen? Skrytvapen?

Källa till vad, närmare bestämt?

Ja, somliga menar att det finns en identifierad "Palmegöt" och jag opponerar mig. När PU antog detta var Mockfjärdskulorna ännu inte uppfiskade. Man hade bara den från postrånet.

Nej, kulorna behöver givetvis inte ha införskaffats i Stockholm, jag nämnde det för att visa hur sällsynta de var. Större delen av införseln från 1980 och framåt gick för övrigt till Finland (däribland Mariehamn som jag nämnt tidigare).

Det gick knappast att beställa ammunition via postorder. Det skedde genom skytteklubben eller i den vapenhandel skyttens klubb hade deponerat sin licens.

Man kan notera att inte all införsel skedde via generalagenten. Det fanns åtminstone två firmor i Stockholm som importerat själva.

Jag vet inte varför just den här ammunitionstypen ofta blev liggande hos skyttar. Men det är vad som ofta framgår i förhör med folk som innehaft dem. Om man pangade mycket och tränade Magnumskytte användes huvudsakligen .38 Spl och billig sportskytteammunition.

I vilken orderbok återfinns Stigs eventuella beställningar?
Citera
2025-12-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När det gäller Grands relativa närhet till Skandiahuset bör du fundera på om SE bara kunde gå norrut på andra sidan Sveavägen? Finns inga andra alternativ?

- Köpa vin/cigg på Bohemia?
- Kolla tidtabellen på Hötorgets tunnelbanestation?
- Spela lite på rouletten på Monte Carlo?
- Äta en slabbig pizza på "Sergels Pärla"?
- Kila genom tunneln för att besöka mamma?
- Titta på "köpekjoltyg" på Malmskillnadsgatan?
- Stjäla mordvapen på spelklubben Oxen?

Alla vägar leder inte till Grand.

Nej, det är att lura sig själv att tro att SE måste varit utanför Grand om han var utanför Skandia.

"Alla vägar leder inte till Grand". Inte när det gäller t ex CA eller CP heller faktiskt.
Citera
2025-12-23, 16:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Ja, somliga menar att det finns en identifierad "Palmegöt" och jag opponerar mig. När PU antog detta var Mockfjärdskulorna ännu inte uppfiskade. Man hade bara den från postrånet.

Nej, kulorna behöver givetvis inte ha införskaffats i Stockholm, jag nämnde det för att visa hur sällsynta de var. Större delen av införseln från 1980 och framåt gick för övrigt till Finland (däribland Mariehamn som jag nämnt tidigare).

Det gick knappast att beställa ammunition via postorder. Det skedde genom skytteklubben eller i den vapenhandel skyttens klubb hade deponerat sin licens.

Man kan notera att inte all införsel skedde via generalagenten. Det fanns åtminstone två firmor i Stockholm som importerat själva.

Jag vet inte varför just den här ammunitionstypen ofta blev liggande hos skyttar. Men det är vad som ofta framgår i förhör med folk som innehaft dem. Om man pangade mycket och tränade Magnumskytte användes huvudsakligen .38 Spl och billig sportskytteammunition.

Skarp ammunition på postorder tycker även jag låter lite "fel".

SE sågs ute vid postlådan dagen efter mordet. Kanske väntade han på något annat han beställt på postorder? SE ville kolla om det låg någon avi i postlådan när han tog in tidningen?

Något som SE skulle använda i sina mediala kampanjer kanske? Handledsväskan dyker väl inte upp på bild förrän efter mordet och kan ha köpts in på postorder?

Information från turistbyrån i Mariehamn som tryckts på EAPs tryckeri? Lektyr för att bättre kunna planera besöket i Mariehamn, möjligen med bilder av fartyget Pommern?

En vacker bilderbok fylld av bilder och grafik om den tyska vinregionen Rheingau mellan Wiesbaden och Rüsselsheim?

Tänk om Dalulven är något på spåren här? Någon gång ska ju vara den första?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-12-23 kl. 16:04.
Citera
2025-12-23, 16:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag kan tycka att det är ett logiskt haveri att likställa att SE var ute med att han var utanför Grand och såg LOP där. De som tror detta förstår inte hur stort Stockholm City är utanför Skandiahuset.

För övrigt hittar inte heller jag något stöd för att SE var ute vid 21-tiden. Att han var ute tidigare under kvällen finns det svagt stöd för, men att säga att det var så är som du skriver inte möjligt.

Redan från utredningens start funderade man ju på vart gärningsmannen kan tänkas ha fått syn på Palme. Då man inte fann några spår från övervakning från Gamla Stan så tillmättes ju Grand ett visst intresse där man också hade ett antal vittnesmål om "mystiska män".
En hypotes jag aldrig tror att polisen riktigt släppt heller.

Så det blir väl naturligt då med "glädje" i SE-hypotesen att man funnit dessa uppgifter om kl.21 i PH's PM. (Att TP sedan får kl.21 av den gamle ALG, ger jag inte mycket för. TP är inte på något sätt objektiv)
Här skulle man då kunna förklara hur SE fick syn på paret Palme, då han raljerande "var ute och drack middag".

KP valde dock att inte nämna denna hypotes, då den som bekant också behöver förklaras av/med andra spekulationer.
En del i detta är att SE också är Grandmannen som är på plats efter filmen.
Han ska sedan ha tagit sig tillbaka till Skandia för att stämpla ut av någon anledning.
Den larmande dörren har varit ett förslag på väg tillbaka.
Sedan efter utstämplingen och utan vetskap vart paret Palme är på stan, så ska han ha "sprungit rakt in i famnen på dom".
Citera
2025-12-23, 16:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Redan från utredningens start funderade man ju på vart gärningsmannen kan tänkas ha fått syn på Palme. Då man inte fann några spår från övervakning från Gamla Stan så tillmättes ju Grand ett visst intresse där man också hade ett antal vittnesmål om "mystiska män".
En hypotes jag aldrig tror att polisen riktigt släppt heller.

Så det blir väl naturligt då med "glädje" i SE-hypotesen att man funnit dessa uppgifter om kl.21 i PH's PM. (Att TP sedan får kl.21 av den gamle ALG, ger jag inte mycket för. TP är inte på något sätt objektiv)
Här skulle man då kunna förklara hur SE fick syn på paret Palme, då han raljerande "var ute och drack middag".

KP valde dock att inte nämna denna hypotes, då den som bekant också behöver förklaras av/med andra spekulationer.
En del i detta är att SE också är Grandmannen som är på plats efter filmen.
Han ska sedan ha tagit sig tillbaka till Skandia för att stämpla ut av någon anledning.
Den larmande dörren har varit ett förslag på väg tillbaka.
Sedan efter utstämplingen och utan vetskap vart paret Palme är på stan, så ska han ha "sprungit rakt in i famnen på dom".

Ja och trots att "manuset" är fullt av plot holes gick det att sälja smörjan till Netflix så Babianjägaren (FLX) fick sätta sina gula betar i materialet.

Trots att Netflix anlitade TP som "expert" redovisades aldrig hur SE kom över vapnet. Inte ens TP kunde fantisera ihop hur det skulle gått till.

Personligen är jag lite inne på att det kan finnas flera olika Grandmän och att alla iakttagelser inte måste röra sig om en och samma person.

Jag ser personligen inte SE som en av staffagefigurerna utanför Grand.
Citera
2025-12-23, 16:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Vet ej. Något mer avtryck, någonstans, har han säkert satt.

Vilka förhör av skyttar är det?

Stärkte inte de uppfiskade kulorna tesen att det finns en stöpa?

Varför opponerar du dig mot den tesen?
Citera
2025-12-23, 16:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Om hypotesen att kulor går att spåra till en viss stöpa hade metoden inte övergetts, vilket verkar vara fallet.

Även i "modern forskning" måste man hålla sig lite uppdaterad om nyheter inom området.
Citera
2025-12-23, 17:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om hypotesen att kulor går att spåra till en viss stöpa hade metoden inte övergetts, vilket verkar vara fallet.

Även i "modern forskning" måste man hålla sig lite uppdaterad om nyheter inom området.

Är öppen för det!

Kan du bistå med källa och/eller länk så jag kan förkovra mig?
Citera
2025-12-23, 17:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja och trots att "manuset" är fullt av plot holes gick det att sälja smörjan till Netflix så Babianjägaren (FLX) fick sätta sina gula betar i materialet.

Trots att Netflix anlitade TP som "expert" redovisades aldrig hur SE kom över vapnet. Inte ens TP kunde fantisera ihop hur det skulle gått till.

Personligen är jag lite inne på att det kan finnas flera olika Grandmän och att alla iakttagelser inte måste röra sig om en och samma person.

Jag ser personligen inte SE som en av staffagefigurerna utanför Grand.

Jag kan förstå intresset, med tanke på hur KP framförde presskonferensen så var ju fallet löst för många och varför inte slå mynt av det hela. Inte för att jag tycker att det var fint gjort, men som sagt förståeligt.
Jag har dock inte orkat se hela serien p.g.a. alla faktafel, men var det inte vapensamlaren som skulle ha lånat ut vapnet till SE? Detta var ju en av de saker TP var först med att gräva fram i sina tidigare böcker.

Ja, gällande Grand är min starka uppfattning att det är flera personer. Det är olika vittnesmål vid olika tidpunkter och positioner. Vidare också olika signalement.
Men vissa är rätt snarlika och ger anledning att tro att det kan röra sig om samma person. Ex. Korhonen/Storhöök och Mårten's "Grandman". (Möjligen även att L-E Eriksson ser samma person)
Är detta GM? Ingen aning...men möjligt.

Att det skulle vara SE har jag svårare att få ihop av ovan nämnda anledningar.
Citera
2025-12-23, 18:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag kan förstå intresset, med tanke på hur KP framförde presskonferensen så var ju fallet löst för många och varför inte slå mynt av det hela. Inte för att jag tycker att det var fint gjort, men som sagt förståeligt.
Jag har dock inte orkat se hela serien p.g.a. alla faktafel, men var det inte vapensamlaren som skulle ha lånat ut vapnet till SE? Detta var ju en av de saker TP var först med att gräva fram i sina tidigare böcker.

Ja, gällande Grand är min starka uppfattning att det är flera personer. Det är olika vittnesmål vid olika tidpunkter och positioner. Vidare också olika signalement.
Men vissa är rätt snarlika och ger anledning att tro att det kan röra sig om samma person. Ex. Korhonen/Storhöök och Mårten's "Grandman". (Möjligen även att L-E Eriksson ser samma person)
Är detta GM? Ingen aning...men möjligt.

Att det skulle vara SE har jag svårare att få ihop av ovan nämnda anledningar.

TV-serien zoomar in på en revolver i vapensamlarens kollektion, om jag minns rätt. En antydan?

Precis som i Zodiac-filmen får man koka soppa på det man har. David Finchers iscensättningar var dock mer korrekta efter fakta.

Var motståndare till SE-teorin när jag såg TV-serien. Ser fram emot att se den igen, med öppna ögon. Irvell och PH skildrades på ett coolt sätt. Och Persbrandts frissa var värd ett överbetyg bara den.

I framtiden kan man hoppas på en iscensättning av 23:21 med alla vittnesperspektiv, som är mer korrekt. Det kunde vara ögonöppnande.
Citera
2025-12-23, 19:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Det var länge sedan jag letade något avtryck, men om jag råkar få syn på någon lågt hängande frukt så lär jag inte begå underlåtenhetsförsyndelse.

Möjligen är det så att det finns folk som kollar på Nybro psk.

Det finns mängder med förhör i ammunitionsavsnittet och jag har bara läst ett fåtal av dessa. Jag kan inte hänvisa till någon särskild uppgift, utan det är mitt allmänna intryck efter att ha läst en del om saken: Handlare hade produkten på hyllan långa tider och skyttar segade ofta med att använda den. MOPspanaren erinrade nyligen om ett sådant fall, Mockfjärdsrevolverns ursprungliga innehavare.

Apropå den. Kulorna i trumman på den uppfiskade Mockfjärdsrevolvern stärkte inte tesen om en identifierad "Palmestöpa", utan vederlade den snarare och det av skälet att dessa patroner införskaffades före det att denna stöpa fanns. Men de är mer lika mordkulorna än vad kulor från "Palmestöpan" är.

Om jag nu lyckas att uttrycka detta begripligt.

---

En annan sak. Tjyvkollade lite på Palmemördaren när den lades ut igen och noterade på bild från receptionen att den arbetsterminal som står där ser ut att tillhöra samma system som dörrpassage och arbetstidsredovisning gjorde. Det vill säga, larm osv i fastigheten sköts i samma system och borde ha samma tid.

En annan detalj att notera var att kortläsaren för öppning av de inre dörrarna sitter till på så vis (vid sidan om och nästan bakom ett ställ med brandskyddsartiklar) att den i praktiken knappt aldrig kan ha använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in