2025-05-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej!

Att vi inte fattar det här betyder inte att det är något plockepinnbygge som faller ihop av sig själv. Vi kan faktiskt tro vad vi vill, men verkligheten kan vara en HELT annan. Lillbabs kan ha kommit springande upp på Engströms kontor, aspackad och ropat: Palme är ute på stan, skjut jäveln, skjut jäveln.

Fakta kan slå fiction any day of the week. Det GÅR inte att veta hur det här egentligen gick till.

Om man tolkar materialet rätt, och gissar rätt på rätt ställen, kan man kanske komma rätt nära. Men det krävs ett geni till det, med det material vi har.

Och problemet med genier är att dom har alltid så jävligt mycket annat att göra.
Hela tråden bygger på spekulationer, vilket beror på ett dåligt polisarbete från början. Nu är ju just din tanke ovanligt hypotetisk. Lill-Babs var visserligen motståndare till löntagarfonder men att därifrån dra slutsatsen att hon i aspackat skick skulle ha sprungit upp till Skandiamannen och uppmanat honom att skjuta Palme är ju fögatrovärdig. Hur springer man för övrigt uppför trappor om man är så berusad att aspackad är det adekvata ordet. Inte för att jag vet om hon brukade vara aspackad. Och kände de varandra? Skulle hon, när hon fick se Palme, sprungit in i första bästa dörr ovh bett den förste hon mötte att skjuta honom. Förmodligen är det tänkt som en skämtsamt tänkbar teoremen det är lågvattenmärket i denna samling spekulationer.
Citera
2025-05-27, 00:44
Medlem
Citat:
Nej!

Att vi inte fattar det här betyder inte att det är något plockepinnbygge som faller ihop av sig själv. Vi kan faktiskt tro vad vi vill, men verkligheten kan vara en HELT annan. Lillbabs kan ha kommit springande upp på Engströms kontor, aspackad och ropat: Palme är ute på stan, skjut jäveln, skjut jäveln.

Fakta kan slå fiction any day of the week. Det GÅR inte att veta hur det här egentligen gick till.

Om man tolkar materialet rätt, och gissar rätt på rätt ställen, kan man kanske komma rätt nära. Men det krävs ett geni till det, med det material vi har.

Och problemet med genier är att dom har alltid så jävligt mycket annat att göra.

Hela tråden bygger på spekulationer, vilket beror på ett dåligt polisarbete från början. Nu är ju just din tanke ovanligt hypotetisk. Lill-Babs var visserligen motståndare till löntagarfonder men att därifrån dra slutsatsen att hon i aspackat skick skulle ha sprungit upp till Skandiamannen och uppmanat honom att skjuta Palme är ju fögatrovärdig. Hur springer man för övrigt uppför trappor om man är så berusad att aspackad är det adekvata ordet. Inte för att jag vet om hon brukade vara aspackad. Och kände de varandra? Skulle hon, när hon fick se Palme, sprungit in i första bästa dörr ovh bett den förste hon mötte att skjuta honom. Förmodligen är det tänkt som en skämtsamt tänkbar reori men det är lågvattenmärket i denna samling spekulationer.

Det finns en grupp människor för vilka Lill-Babs är ett helgon om vilken inget negativt kan tänkas. Och sen
finns det en annan grupp, som fann henne vulgär och genomusel. Och för vilken allt är tillåtet att skriva. Och räcker inte de berättelser man säger sig ha hört (oftast sexuellt)så kan man ju alltid skruva till dem
lite med anstiftan till mord. Stackars Lill-Babs!
Citera
2025-05-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
Hela tråden bygger på spekulationer, vilket beror på ett dåligt polisarbete från början. Nu är ju just din tanke ovanligt hypotetisk. Lill-Babs var visserligen motståndare till löntagarfonder men att därifrån dra slutsatsen att hon i aspackat skick skulle ha sprungit upp till Skandiamannen och uppmanat honom att skjuta Palme är ju fögatrovärdig. Hur springer man för övrigt uppför trappor om man är så berusad att aspackad är det adekvata ordet. Inte för att jag vet om hon brukade vara aspackad. Och kände de varandra? Skulle hon, när hon fick se Palme, sprungit in i första bästa dörr ovh bett den förste hon mötte att skjuta honom. Förmodligen är det tänkt som en skämtsamt tänkbar teoremen det är lågvattenmärket i denna samling spekulationer.

Jag hadde tänkt skriva Björn Borg, men valde en annan av dom (två) 80-tals kändisar från Sverige jag vet om. Typ.

Min poäng var att fakta slår fiction any day. Ja, vi får försöka keep it real här, men det är inte så att största torrpinnen vinner.. Eller nödvendigtvis väger tyngst.

Uttryck som «hur sannolikt är egentligen det» måste man vara lite försiktig med, det är inte säkert att lösningen ÄR sannolik.

Jag tänker inte på conspiracy, typ syd afrika, stay behind, teatermord, polisspår, säpo och sånt. Det har jag ingen tro på alls, och inget intresse för. Men det kan ha varit en rätt märklig händelse.
Citera
2025-05-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Man är helt enkelt inte kvalificerad att skriva i den här tråden om man (fortfarande) tror att det stod en väntande gärningsman vid Dekorima. Den idén är stendöd. Morelius såg Anders B. Jeremiah har gjort ett utmärkt arbete med att avslöja villfarelsen:

https://youtu.be/rVEFDoWZkOE?feature=shared
Klockrent!
Och Jeremiah är duktig!
Allt talar för att IM såg AB och ingen annan , det är väldigt svårt att dra någon annan slutsats utifrån det material som finns!

Jag har pausat från MOP och denna tråd en tid, men glädjande att se många gamla bekanta nick fortsätta hänga och skriva här!
Citera
2025-05-27, 12:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag funderar på att läsa Inuti Labyrinten, är den läsvärd? Isåfall varför?

Och står det något om vår vän Engström där?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såvitt jag minns tar de upp alla spår.

Men deras tolkning av materialet, t.ex. händelserna i Gropen, gör att de lutar mot en konspiration?

Det var länge sedan jag läste den. Ska friska upp minnet.

Vore intressant att veta hur bröderna P ser på SE-spåret.

Rättelse: Såvitt jag kan se nämns SE endast vid ETT TILLFÄLLE i den nästan 900-sidiga tegelstenen. I alla fall enligt registret. Han nämns inte ens vid namn utan kallas för "den så kallade Skandia-mannen".

Nu börjar jag förstå traumat från 2020. Här har idoga spanare drömt om konspirationer och Walkie Talkies, och annan pojkboksspänning, och så visar det sig vara en ny Oswald, en ensam gärningsman.

De blev tagna på sängen, med byxorna nere. De var kanske inte så bra på att lägga pussel, trots allt.

Skandiamannen gömde sig uppenbarligen i den blinda fläcken vad beträffar bröderna P och Ölvebro.

Ajajaj, vilken miss.
Citera
2025-05-27, 15:54
Medlem
Lever exfrun?
Citera
2025-05-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
1. fråga LP om hon talade med SE och gav honom gärningsmannens signalement

2. fråga YN och AZ om de mötte SE (som uppgav den 10 mars att han hade en sådan handledsväska som YN såg och dessutom en sådan rock och tröja som hon såg) väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan (när SE försökte springa ifatt poliserna för att lämna signalementet som LP gav honom och började springa när YN och AZ nyss hade mött samma poliser vid Luntmakargatan)

3. fråga väktarna HO, AK och ALG (vars namn polisen fick av AK redan den 19 mars) om deras samtal med SE när han lämnade och återkom till Skandia

4. fråga vittnena JÅS, JA, HJ, AD, BP, PV, CV, SK, UR, AH och KJ om de såg SE eller såg eller hörde något som tydde på att SE fick signalementet av LP eller sprang efter poliserna

5. fråga poliserna GS, IW, KÖ, LS, CP, KB, LL, PB och UH om de såg SE eller såg eller hörde något som tydde på att SE fick signalementet av LP eller sprang efter poliserna

Självklara åtgärder den andra eller tredje veckan efter mordet. Dock inte för spaningsledaren. Som saknade erfarenhet som mordutredare.

Att vissa vittnen missade att SE försökte springa ifatt poliserna är inte konstigt. Samtidigt började ambulanspersonalen sitt arbete och LP berättade vem hon var. All uppmärksamhet riktades mot OP och LP.

Istället för att fråga LP, vittnena JÅS, JA, HJ, AD, BP, PV, CV, SK, UR, AH och KJ och poliserna GS, IW, KÖ, LS, CP, KB, LL, PB och UH frågade man tre av de sämsta vittnena att fråga och väntade två månader(!) LL (som var upptagen med att larma), SG (som var upptagen med konstgjord andning) och LB (som var upptagen med sitt illamående).

Word! Det här håller jag med om till 100%. Då hadde vi antigen varit klara med Engström eller hittat mördaren.

Det här och att man inte använde tolk när dem förhörde Ahmed Zahir var grova misstag. Och det finns många fler misstag.

Borde ha varit en egen tråd på FB, «polisens grova misstag i fallet Olof Palme».

Men vi får fortsätta med det som finns. Och det KAN faktiskt dyka upp mer material.
Citera
2025-05-27, 16:50
Medlem
Citat:
Rättelse: Såvitt jag kan se nämns SE endast vid ETT TILLFÄLLE i den nästan 900-sidiga tegelstenen. I alla fall enligt registret. Han nämns inte ens vid namn utan kallas för "den så kallade Skandia-mannen".

Nu börjar jag förstå traumat från 2020. Här har idoga spanare drömt om konspirationer och Walkie Talkies, och annan pojkboksspänning, och så visar det sig vara en ny Oswald, en ensam gärningsman.

De blev tagna på sängen, med byxorna nere. De var kanske inte så bra på att lägga pussel, trots allt.

Skandiamannen gömde sig uppenbarligen i den blinda fläcken vad beträffar bröderna P och Ölvebro.

Ajajaj, vilken miss.

Har läst lite om boken och Poutiainen nu. Tror faktiskt jag ger fan i den. Vill inte investera för mycket tid i hans (deras) teorier. Faktiskt.

«Den blinda fläcken», det är historien om Engström det.
Citera
2025-05-27, 17:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
KP sade att SE är skäligen misstänkt- inte att det räckte till åtal och fällande dom. Skulle man ha en mockrättegång mot tex CA, VG, CP eller polisspår så skulle resultatet bli likadant dvs oskyldig. Men någon måste ändå mördat Palme.

Ja, en prövning likt av ett mordåtal är inte särskilt meningsfull i något av fallen. För att pröva misstankar får man istället genomföra något motsvarande en utvidgad häktningsförhandling eller liknande.

I Lund prövades väl misstankarna och inte om saken skulle hålla vid ett åtal? Jag har inte följt det, så vet inte riktigt.

Jag hade ej hört programmet när postade länken, men det var balanserat.

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
David Reidhav, juris doktor:

Stig Engströms historia är ju ganska underlig. Men frågan är egentligen: vad visar det? Och en väldigt möjlig förklaring till det här är helt enkelt att Stig Engström vill framstå som att han hade en viktig roll i det här.

/…/

Vad visar det till syvende och sist? Jag skulle säga att det absolut inte visar att han sköt Olof Palme.

Efterspelsvittnet SE är verkligen inget svårt pussel att lägga.

Få har nog noterat det, men styrkan i den alternativa förklaringen och som skulle vara mycket relevant vid ett teoretiskt åtal har faktiskt växt till sig. Bitarna i scenariot det "sena" och lite stolliga vittnet SE faller mycket prydligt på plats och dess delar hakar i varandra likt kugghjul hela vägen och det snurrar på fint. Kräver till skillnad från andra idéer inga teorikomplex i varje led för att få ihop det och erbjuder dessutom en sammanhållen och realistisk individ.

Citat:
Att Thomas Pettersson tror att SE blir mer misstänkt av att han grävt fram tecken på att SE brukade överdriva i andra sammanhang även innan mordet säger väl det mesta om hans kognitiva förutsättningar. Det är givetvis tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasKent16x16
Lever exfrun?

Hon avled 2024.
Citera
2025-05-27, 17:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ajajaj, vilken miss.

Nämns en gång i den 900-sidiga tegelstenen. Trodde gällde Granskningskommissionens betänkande innan jag betänkte mig.
Citera
2025-05-27, 18:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, en prövning likt av ett mordåtal är inte särskilt meningsfull i något av fallen. För att pröva misstankar får man istället genomföra något motsvarande en utvidgad häktningsförhandling eller liknande.

I Lund prövades väl misstankarna och inte om saken skulle hålla vid ett åtal? Jag har inte följt det, så vet inte riktigt.

Jag hade ej hört programmet när postade länken, men det var balanserat.

Få har nog noterat det, men styrkan i den alternativa förklaringen och som skulle vara mycket relevant vid ett teoretiskt åtal har faktiskt växt till sig. Bitarna i scenariot det "sena" och lite stolliga vittnet SE faller mycket prydligt på plats och dess delar hakar i varandra likt kugghjul hela vägen och det snurrar på fint. Kräver till skillnad från andra idéer inga teorikomplex i varje led för att få ihop det och erbjuder dessutom en sammanhållen och realistisk individ.

Hon avled 2024.

Då var det klappat och klart! SE ville framställa sig som viktigare än han var, och därför framställde han sig som GM i rörelser och klädsel. Men helt oviktig kan han ändå inte ha varit med sin verifierade utstämplingstid, och observation av LJ, nära nog samtidigt som GM ser LJ.

GM verkar ju föreställa sig att någon ska komma rusande efter honom, vilket talar för arr GM sett LJ. Varför skulle han annars titta bakåt 2-3 gånger?

Nåja, tråden har kanske nått vägs ände med SE.

P.S. Han är alltså där innan LP blir hysterisk, men från observationen av LJ till den av AB kan det vara minst 10 minuter. Stod han bara och hängde i klungan?

10 minuter är ganska lång tid ... Han träffar inte särskilt rätt i sin skildring av vad som hände under denna tid.
Senast redigerad av Dalulven 2025-05-27 kl. 18:43.
Citera
2025-05-27, 19:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Då var det klappat och klart! SE ville framställa sig som viktigare än han var, och därför framställde han sig som GM i rörelser och klädsel. Men helt oviktig kan han ändå inte ha varit med sin verifierade utstämplingstid, och observation av LJ, nära nog samtidigt som GM ser LJ.

GM verkar ju föreställa sig att någon ska komma rusande efter honom, vilket talar för arr GM sett LJ. Varför skulle han annars titta bakåt 2-3 gånger?

Nåja, tråden har kanske nått vägs ände med SE.

P.S. Han är alltså där innan LP blir hysterisk, men från observationen av LJ till den av AB kan det vara minst 10 minuter. Stod han bara och hängde i klungan?

10 minuter är ganska lång tid ... Han träffar inte särskilt rätt i sin skildring av vad som hände under denna tid.

Varför skulle det ha gått minst 10 minuter innan han ser AB som vittne menar du?

Det är inte säkert att han var helt osynlig i porten ända tills han pratade med Lena Löhr.

Fauzzi såg ju honom kika fram om inte annat.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-27 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in