Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-23, 17:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Anna-Lisa Gahn är född 1924 och torde ha varit cirka 90 år när TP pressade henne om tiden.

Och hon hade ett bevisat minnesfel redan 1986 då hon trodde att hon började jobba 20:10 fast det var 16:45.

Grundläggande källkritik, som sagt.

Jo, men hon skulle påbörja sitt ordinarie pass klockan 20:45. Det förefaller naturligt att ta ett break före det.

Detta eftersom passet var 4 h längre än vanligt.

Efter pausen, tillbaka i receptionen, släppte hon in SE. Både AK och ALG tycks minnas ett möte med SE kl. 21. Sannolikt lite tidigare, eftersom ALG satt igång med ronden då.

Källkritik är inte att välja bort den första uppgiften.
Citera
2025-06-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men hon skulle påbörja sitt ordinarie pass klockan 20:45. Det förefaller naturligt att ta ett break före det.

Detta eftersom passet var 4 h längre än vanligt.

Efter pausen, tillbaka i receptionen, släppte hon in SE. Både AK och ALG tycks minnas ett möte med SE kl. 21. Sannolikt lite tidigare, eftersom ALG satt igång med ronden då.

Källkritik är inte att välja bort den första uppgiften.

Nu är det ju omöjligt att fastställa en tid

Men det intressanta är vad som gör att Engström inte nämner att han varit ute på Sveavägen innan mordet !

Han vill så gärna hjälpa till men här tror jag att han inte vill att polisen ska börja fundera på honom !

Jag hade gjort likadant då kopplingen att se Palme två timmar innan och ha ett vapen i hand är ju uppenbar
Citera
2025-06-24, 00:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kom på det igår när jag läste några förhör med vaktmästaren på Grand. En filmtablå från den 28:e finns.

Om man hör ordet Mozart nämnas i förbifarten så tänker man nog främst på Milos Formans mästerverk.

Men Amadeus hade redan gått ett bra tag ... Jaja, vem vet.

It changes everything som det brukar heta numera. 😉

Ja du brukar ofta mena att lösningen till mordet går att finna i filmens värld.

Tänk om LÖSNINGEN finns inne på biografen eller utanför Grand på trottoaren?

Nu har trådens vassaste analytiker (nåja) slagit fast att den påhittade GM-SE befann sig utanför Grand innan den sena föreställningen började.

Kan det vara så enkelt att SE var en inbiten och lite hemlighetsfull cineast?

SE gick kanske på bio de kvällar han jobbade över? Att SE då kunde använda den mystiska olarmade gröna dörren inne i Skandias källare för att ta sig ut obemärkt är välkänt sedan länge.

Hypotes: SE var på tidiga förställningen av Bröderna Mozart som började kl 19.00

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/february/mannen-pa-den-tidiga-forestallningen.html?utm_source=chatgpt.com
Men filmvisningen av ”Bröderna Mozart” som började klockan 19 och slutade strax före klockan 21 är det inte så många som talat om genom åren.

Det har varit rätt tyst trots att det finns en mycket intressant vittnesuppgift rörande den första föreställningen, en uppgift som kan kopplas till andra vittnesiakttagelser såväl tids- som signalementsmässigt.

En psykolog, vi kan kalla honom ”T”, och hans flickvän besökte den första föreställningen. Psykologens vittnesmål finns med i den sammanställning av vittnesiakttagelser under mordkvällen som redovisas i den så kallade Gärningsmannaprofilen som på spaningsledaren Hans Ölvebros uppdrag skrevs av psykologen Ulf Åsgård och kriminalkommissarien KG Olsson och presenterades för spaningsledningen i maj 1994.

Psykologen ”T” berättade för polisen att han och hans flickvän hamnade bredvid en för dem okänd man i biografsalongen.

Så här berättar ”T”:

De sitter bredvid en man som avvek från den övriga publiken till utseende. Mannen gav ett obehagligt intryck. Han föreföll vara spänd och orolig. Han hade på sig ytterkläder och keps under filmen.

Som alla vet finns det många märkliga personer som går omkring i våra städer och några av dem besöker naturligtvis även biografer.

"Han hade på sig ytterkläder och keps under filmen." måste väl i sammanhanget bara kunna avse SE? Avvikande beteende är det många som tycker att den påhittade GM-SE hade också.

Om den påhittade GM-SE lämnade den tidiga föreställningen av Bröderna Mozart skulle det kunna förklara varför han befann sig utanför Grand när LOP kom dit och då blir ju sammanträffandet ingen påhittad fantasi eller slump, utan bara följden av att GM-SE gick på den tidiga föreställningen.
Citera
2025-06-24, 00:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu är det ju omöjligt att fastställa en tid

Men det intressanta är vad som gör att Engström inte nämner att han varit ute på Sveavägen innan mordet !

Han vill så gärna hjälpa till men här tror jag att han inte vill att polisen ska börja fundera på honom !

Jag hade gjort likadant då kopplingen att se Palme två timmar innan och ha ett vapen i hand är ju uppenbar

Ja jag förstår hur du tänker:

"Alla som såg OP upptäckte två timmar senare att de hade ett skjutvapen i handen."

Men är det verkligen realistiskt att tänka så? Själv var jag som yngre och lyssnade på OP när han höll ett offentligt tal. Jag kan inte minnas att jag hittade ett vapen i min hand ca 2 timmar efter talet.
Citera
2025-06-24, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Anna-Lisa Gahn är född 1924 och torde ha varit cirka 90 år när TP pressade henne om tiden.

Och hon hade ett bevisat minnesfel redan 1986 då hon trodde att hon började jobba 20:10 fast det var 16:45.

Grundläggande källkritik, som sagt.

Om man bemödar sig att läsa ALGs förhör från 1986 påpekar hon väldigt ofta i förhöten att hon har dåligt minne redan då.

Att TP dyker upp och lägger ord i hennes mun när hon är i nittioårsåldern övertygar väl bara de som brottas med att förstå rudimentär källkritik? (En brottningsmatch de inte kommer att vinna.)
Citera
2025-06-24, 00:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Otroligt bra jobbat, fantastiskt, kudos för det.

Du får inte glömma bort Dalulvens tidigare "upptäckter" i tråden:

- GM vände sig om i gränden.
- SE hade ett armbandsur som det gick att titta på.

Nu vet vi också vilka filmer som gick på Grand på mordnatten, eller åtminstone att det finns en lista på dem i ett förhör, tack vare Dalulven!

"Otroligt bra jobbat, fantastiskt, kudos för det."
Citera
2025-06-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja jag förstår hur du tänker:

"Alla som såg OP upptäckte två timmar senare att de hade ett skjutvapen i handen."

Men är det verkligen realistiskt att tänka så? Själv var jag som yngre och lyssnade på OP när han höll ett offentligt tal. Jag kan inte minnas att jag hittade ett vapen i min hand ca 2 timmar efter talet.

Det är väl så även teorin om CA lyder

Ser Palme och 2 timmar senare har han ett vapen i handen

Han hade väl heller inte velat säga något om han var på Sveavägen vid 21 tiden.

Så som GM hade jag också undvikit att säga något om jag tänkt att den lögnen skulle jag kommit undan med !
Citera
2025-06-24, 00:58
Medlem
Citat:
Du får inte glömma bort Dalulvens tidigare "upptäckter" i tråden:

- GM vände sig om i gränden.
- SE hade ett armbandsur som det gick att titta på.

Nu vet vi också vilka filmer som gick på Grand på mordnatten, eller åtminstone att det finns en lista på dem i ett förhör, tack vare Dalulven!

"Otroligt bra jobbat, fantastiskt, kudos för det."

Mina episodiska delar av långtidsminnet har såklart redan glömt det här, men min semantik är klar som dagen. (Tack vare användaren PS. Tack!)

Det här är skandiabannemig en av de bättre framsteg som gjorts här i tråden. Jag har inte helt smält det här än, men det är helt klart ett genistreck att komma på det. Komma på möjligheten.
Citera
2025-06-24, 01:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är väl så även teorin om CA lyder

Ser Palme och 2 timmar senare har han ett vapen i handen

Han hade väl heller inte velat säga något om han var på Sveavägen vid 21 tiden.

Så som GM hade jag också undvikit att säga något om jag tänkt att den lögnen skulle jag kommit undan med !

Lögnens anatomi:

Att "förtiga något" utgör inte en lögn per definition faktiskt.

Det finns en anledning att vittneseden lyder som den gör och även den skiljer på en lögn och "att förtiga" något. Ganska vaket faktiskt av de som formulerade den.
Den som är vittne i en rättegång börjar med att avlägga en vittnesed: ”Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra”. Att bryta mot detta, dvs. att ljuga eller undanhålla fakta, är att begå mened vilket är ett brott.
Citera
2025-06-24, 01:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Mina episodiska delar av långtidsminnet har såklart redan glömt det här, men min semantik är klar som dagen. (Tack vare användaren PS. Tack!)

Det här är skandiabannemig en av de bättre framsteg som gjorts här i tråden. Jag har inte helt smält det här än, men det är helt klart ett genistreck att komma på det. Komma på möjligheten.

Ja, du har så klart rätt.

För att fantisera om den påhittade GM-SE som OPs mördare krävs att man "kommer på" olika "genistreck".
Citera
2025-06-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ja, du har så klart rätt.

För att fantisera om den påhittade GM-SE som OPs mördare krävs att man "kommer på" olika "genistreck".

Ja, det här fallet kräver mycket av oss.
Citera
2025-06-24, 01:12
Medlem
Citat:
Lögnens anatomi:

Att "förtiga något" utgör inte en lögn per definition faktiskt.

Det finns en anledning att vittneseden lyder som den gör och även den skiljer på en lögn och "att förtiga" något. Ganska vaket faktiskt av de som formulerade den.
Den som är vittne i en rättegång börjar med att avlägga en vittnesed: ”Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra”. Att bryta mot detta, dvs. att ljuga eller undanhålla fakta, är att begå mened vilket är ett brott.

Tyckte du verkligen att Engström bara teg om det ?

Du upplevde alltså inte att han fick en direkt fråga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in