Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-07, 22:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Prova att läsa det jag skriver så vi slipper prata förbi varandra.

Naturligtvis vet jag att SE inte är upptagen som vittne av polisen på platsen. Men nu handlade om att han trots allt pratat med en polis på platsen enligt sig själv. Vilket är fullt kompatibelt med att inte vara nedtecknad som vittne. Nu är det tredje gången jag skriver det.

ALG säger att SE hade ”pratat med polisen” på platsen vilket alltså stämmer med SE:s egen version. Sedan lägger hon visserligen till ordet hörd, men det ligger inom ramen för en möjlig missuppfattning från ALG:s sida. Det SE sa till ALG kanske bara var att han pratat med en polis. Vilket han alltså alltid sagt att han gjort.

Du menar alltså att SE kan ha pratat med polisen på mordplatsen utan att bli nedtecknad?

Ja, det låter ganska rimligt.

Edit: Jag fattade hur du menade på första genomläsningen!
Citera
2025-06-07, 22:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, jag såg det. Och man anar också där i Expressens intervju med vännen Arvidson att han så här i efterhand nog känner sig grundlurad av SE. Samma mönster här alltså som när SE redan dagen efter mordet utnyttjade SvD-journalisten Roger Magnergård (och någon vecka senare även Folke Rydén på Rapport) som språkrör, för att på det här sättet ge legitimitet åt sin egen rövarhistoria.

Jag tittade på klippet med Arvidsson och tolkade det inte som om han kände sig grundlurad faktiskt.

Det blir ändå ganska "logiskt" att den påhittade GM-SE satt och spökskrev artiklar om sig själv, och ett och annat TV-inslag, inne på sitt mystiska låsbara arbetsrum på Skandia.

(Glöm inte heller "SvDs scenario" som överlämnades av GM-SE i Genève.)

Jag tror också att GM-SE kan ha legat bakom många av de utpekande artiklarna om CP, med tanke på hur insatt han verkar vara i just CP i Skydd & Säkerhet.

GM-SE var minst sagt en mångsidig herre tydligen.
Citera
2025-06-07, 23:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Detta är en sak som faktiskt talar för att Engström inte är ett vittne på brottsplatsen!

Från mordet och fram till sin död är just palmemordet en stor grej för Engström

Men den story som vi matas med från Engström är att han får reda på att det är Palme på brottsplatsen och tvekar på att det är verkligen Palme !

Vadå tvekar ? Alltså borde inte Engström vilja verkligen veta om en av världens kändaste personer just blivit skjuten utanför hans jobb medans han är på väg hem ?

Så hans berättelse senare till väktarna är en felaktig bild av vad folk på brottsplatsen faktiskt vet ang offrets identitet !

Är det enligt dig ett misstag om Engström är GM ?

Att efterspelsvittnet inte kände sig säker på att Palme var Palme tyder egentligen bara på att han missade Lisbeths förkunnande. Vilket ligger i linje med andra indikationer på att han lämnade brottsplatsen en stund som vittne.

Han säger ju själv att han lämnande den, även om det finns anledning att tro att utflykten varade längre än han påstod. Antingen för att kila in på Bohemia eller gå bort till Kungsgatan för att sedan vända tillbaka när han insåg att han missat sista tåget. Kanske både och.

Att efterspelsvittnet inte spontant nämner att han ”flydde fältet” har jag inga problem med. Det verkar ligga i linje med hans personlighet. Ungefär som att han inte spontant skulle kalla sig själv för ”hjälplös” (HO:s omdöme).
Senast redigerad av Knattarna 2025-06-07 kl. 23:55.
Citera
2025-06-08, 00:07
Medlem
Citat:
Att efterspelsvittnet inte kände sig säker på att Palme var Palme tyder egentligen bara på att han missade Lisbeths förkunnande. Vilket ligger i linje med andra indikationer på att han lämnade brottsplatsen en stund som vittne.

Han säger ju själv att han lämnande den, även om det finns anledning att tro att utflykten varade längre än han påstod. Antingen för att kila in på Bohemia eller gå bort till Kungsgatan för att sedan vända tillbaka när han insåg att han missat sista tåget. Kanske både och.

Att efterspelsvittnet inte spontant nämner att han ”flydde fältet” har jag inga problem med. Det verkar ligga i linje med hans personlighet. Ungefär som att han inte spontant skulle kalla sig själv för ”hjälplös” (HO:s omdöme).

Du menar på att det finns en chans att Engström kan ha befunnit sig på brottsplatsen och inte vara säker på att det är Palme som blivit skjuten ?

Inte bara att han kanske är säker utan heller inte isåfall tar reda på om det verkligen var Palme när han väl befinner sig på brottsplatsen ?

Som GM har han dock betydligt mindre koll på om brottsplatsen har fått kännedom om identiteten och kanske därav är svävande till väktarna , pga att han inte vill röja att han visste det var Palme om ingen annan på brottsplatsen kände till det !

Det får iallafall mig att tänka på den detaljen inte behöver vara så obetydlig !
Citera
2025-06-08, 00:18
Medlem
Citat:

För att förtydliga det

Jag anser att både Engström som GM och som Vittne så vet han till 100% att det är Palme som blivit mördad !

Men när han träffar väktarna 20min senare så är det svårare att säga som GM att det var Palme för han vet inte om det blev känt för brottsplatsen ang identiteten på offret !

Då menar jag att han svävande svar till väktarna talar mer till för GM än som vittne pga ovilja att röja info som han kanske inte borde känna till !
Citera
2025-06-08, 00:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du menar på att det finns en chans att Engström kan ha befunnit sig på brottsplatsen och inte vara säker på att det är Palme som blivit skjuten ?

Inte bara att han kanske är säker utan heller inte isåfall tar reda på om det verkligen var Palme när han väl befinner sig på brottsplatsen ?

Som GM har han dock betydligt mindre koll på om brottsplatsen har fått kännedom om identiteten och kanske därav är svävande till väktarna , pga att han inte vill röja att han visste det var Palme om ingen annan på brottsplatsen kände till det !

Det får iallafall mig att tänka på den detaljen inte behöver vara så obetydlig !

Det var många som var osäkra på om det var Palme fram till att Lisbeth högljutt sa att hon var Lisbeth Palme. Det var först då polletten trillade ner för de flesta. Innan dess hade många ingen aning eftersom det inte gick att känna igen Palme under allt blod.

Om SE missade Lisbeths förkunnande matchade hans upplevelse många andra vittnens upplevelse innan Lisbeth röjde Olofs identitet.

Men inte ens efter allt detta är SE ensam om att lämna brottsplatsen i ovisshet och behöva vänta tills han kom hem för att få en definitiv bekräftelse. Se till exempel Göran Israelssons förhör:

När de uppehöll sig vid den liggande mannen var det någon som uttalade att han var skjuten men Göran Israelsson ville inte tro detta. Först dagen efter fick han reda på att mannen var Olof Palme.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-07
Citera
2025-06-08, 00:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
För att förtydliga det

Jag anser att både Engström som GM och som Vittne så vet han till 100% att det är Palme som blivit mördad !

Att SE som vittne skulle vara helt säker på att det var Palme men inte låtsas om det för väktarna faller på sin egen orimlighet.
Citera
2025-06-08, 00:29
Medlem
Citat:
Att SE som vittne skulle vara helt säker på att det var Palme men inte låtsas om det för väktarna faller på sin egen orimlighet.

Exakt, därav så menar jag att enda anledningen till att spela osäker är ju som GM

För att han inte vet hur brottsplatsen har fått info om offrets identitet
Citera
2025-06-08, 00:34
Medlem
Citat:
Det var många som var osäkra på om det var Palme fram till att Lisbeth högljutt sa att hon var Lisbeth Palme. Det var först då polletten trillade ner för de flesta. Innan dess hade många ingen aning eftersom det inte gick att känna igen Palme under allt blod.

Om SE missade Lisbeths förkunnande matchade hans upplevelse många andra vittnens upplevelse innan Lisbeth röjde Olofs identitet.

Men inte ens efter allt detta är SE ensam om att lämna brottsplatsen i ovisshet och behöva vänta tills han kom hem för att få en definitiv bekräftelse. Se till exempel Göran Israelssons förhör:

När de uppehöll sig vid den liggande mannen var det någon som uttalade att han var skjuten men Göran Israelsson ville inte tro detta. Först dagen efter fick han reda på att mannen var Olof Palme.

Jag förstår att folk som inte varit på brottsplatsen eller kom senare inte känt till offrets identitet

Dock menar jag att Engström inte borde tillhöra dom som inte visste

Även om Engström inte befann sig på brottsplatsen när nyheten spreds om att det var Palme så borde hans nyfikenhet över att kanske var Palme räcka för att Engström skulle söka bekräftelse på det !

Han var själv politisk intresserad och det var ett fåtal meter från hans arbetsplats samt att han har visat stort intresse för denna händelse i efterhand

Har väldigt svårt att se att Engström skulle lämna brottsplatsen med en svag info att det kan röra sig om Palme utan att vara nyfiken och få det bekräftat
Citera
2025-06-08, 00:47
Medlem
Citat:

Sen kanske vi pratar förbi varann här om vad vi menar om vet att det är Palme !

Vi menar ju inte att han ska ha tagit ett DNA för att fastställa identiteten på offret

Utan vi båda menar väl sett Olof ligga , pratat med Lisbeth ( som ser ut som Lisbeth) samt senare fått info av ( Hage) att det ska vara Palme som blivit skjuten !

Det är så säker som iallafall jag menar !
Citera
2025-06-08, 00:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag förstår att folk som inte varit på brottsplatsen eller kom senare inte känt till offrets identitet

Dock menar jag att Engström inte borde tillhöra dom som inte visste

Även om Engström inte befann sig på brottsplatsen när nyheten spreds om att det var Palme så borde hans nyfikenhet över att kanske var Palme räcka för att Engström skulle söka bekräftelse på det !

Han var själv politisk intresserad och det var ett fåtal meter från hans arbetsplats samt att han har visat stort intresse för denna händelse i efterhand

Har väldigt svårt att se att Engström skulle lämna brottsplatsen med en svag info att det kan röra sig om Palme utan att vara nyfiken och få det bekräftat

Israelsson kom dock inte senare. Han kom i den första bilen på plats. Han kom i Hans Johanssons med bland andra Stefan Glantz.

Om Israelsson missade Lisbeths förkunnande öppnar det faktiskt upp för att fler vittnen på platsen kan ha missat det. Då behöver SE inte ens vara borta för att kunna missa.

Det övriga blir för vagt och spekulativt för att kunna bemöta. Att du anser att SE måste ha vetat att det var Palme och så vidare får stå för dig men det påverkar egentligen ingenting.
Citera
2025-06-08, 00:58
Medlem
Citat:
Israelsson kom dock inte senare. Han kom i den första bilen på plats. Han kom i Hans Johanssons med bland andra Stefan Glantz.

Om Israelsson missade Lisbeths förkunnande öppnar det faktiskt upp för att fler vittnen på platsen kan ha missat det. Då behöver SE inte ens vara borta för att kunna missa.

Det övriga blir för vagt och spekulativt för att kunna bemöta. Att du anser att SE måste ha vetat att det var Palme och så vidare får stå för dig men det påverkar egentligen ingenting.

Men Engström behövde inte Lisbeth förkunnade utan fick ju info av Hage samt att han själv kunde lägga ihop Hages förkunnade med att pratat med Lisbeth och sett Olof

Så jag hävdar att Engström har koll på att det är Palme både som vittne och GM

Då är det ju senare exakt som du själv skrev att det finns ju bara anledning som GM att vara svävande till väktarna !

Pga att han faktiskt inte vet om brottsplatsen känner till offrets identitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in