2025-02-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Därför att det tydligen blev något fel när jag skulle redigera en felaktig meningsbyggnad.
Var det något mer du ville fråga om?

Som vanlig medlem så hade det där kunnat rendera en 0.04.

Bara så du vet.

Vad det gäller ditt inlägg i sig.

Ja om man börjar tjafsa om att kärnvapen skulle gå till Ukraina så är man verklighetsfrånvänd.

Ukraina har skrivit på anti skrivningsavtalet kring kärnvapen.
Dessutom så finns det ingen kärnvapenmakt som skulle placera kärnvapen i Ukraina.
Som du påpekar är det hela helt verklighetsfrånvänt.
Men om du anser att den tråden är rättplacerad så är du också ganska verklighetsfrånvänd.

Vad ska vi med ett forum som konspirationer och alternativa teorier om man inte placerar trådar där?

Ska det delforumet bara vara för plattjordare bör det inte även vara för foliehattar?
Senast redigerad av EricFrederickTrump 2025-02-24 kl. 21:31.
Citera
2025-02-24, 21:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Som vanlig medlem så hade det där kunnat rendera en 0.04.

Bara så du vet.

Vad det gäller ditt inlägg i sig.

Ja om man börjar tjafsa om att kärnvapen skulle gå till Ukraina så är man verklighetsfrånvänd.

Ukraina har skrivit på anti skrivningsavtalet kring kärnvapen.
Dessutom så finns det ingen kärnvapenmakt som skulle placera kärnvapen i Ukraina.
Som du påpekar är det hela helt verklighetsfrånvänt.
Men om du anser att den tråden är rättplacerad så är du också ganska verklighetsfrånvänd.

Vad ska vi med ett forum som konspirationer och alternativa teorier om man inte placerar trådar där?

Ska det delforumet bara vara för plattjordare bör det inte även vara för foliehattar?
Absolut skall man få diskutera mer verklighetsförankrade saker än rymdödlor och planeter som är platta som pannkakor i KoAT, men då får man ju lägga fram någon sorts teori. Enl. mig räcker det inte med att skriva att Jan Hallenberg länge haft en teori om att Putin har någon hållhake på Trump och sedan länka till en låst artikel i Expressen.
I så fall tycker jag att Papperskorgen är en bättre destination än KoAT, för jag tänker inte sitta och skicka hur torftiga trådstarter som helst till andra delforum. Samtidigt skall väl frågan kunna diskuteras någonstans, och då det handlar om Trump är väl Politik: USA kanske trots allt bästa stället för diskussionen.
Citera
2025-02-24, 21:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
I väntan på svar från berörda moderatorer och/eller admin så kan jag ju passa på att lägga in fler konspirationsteoretiska trådar som moderatorkåren tycker passar väl under "Politik: Utrikes". Självklart, som vanligt, extremt undermåliga trådstarter av spekulativ karaktär där ett dåligt underbyggt, ibland fullständigt orealistiskt scenario, målas upp som fakta.

Vi kan börja med: Trump helt öppen med plan på att avskaffa demokratin?.
Trådstarten i sin helhet:

Är det här kvaliteten som Flashbacks användare bör förvänta sig av Politik: Utrikes samt underforumets moderatorkår?
Den tråden tycker jag inte passar i Konspirationsforumet. Diskussionsunderlaget är att analysera vad Trump menar med något han sagt öppet. Det finns ingen frågeställning om konspirationer, dolda agendor eller något sådant i trådstarten.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag ville inte tro det, därför bestämde jag mig för att hjälpa moderatorerna lite på traven genom att skapa en tråd om samma ämne i rätt underforum i en naiv förhoppning om att trådarna kunde sammanfogas:
Alternativ konspirationsteori: Trump helt öppen med plan på att avskaffa demokratin?
Trådstarten i sin helhet:

Man kan ju såklart fundera över vilken av trådstarterna som håller högst nivå, och vilket av underforumen "Politik: Utrikes" och "Konspirationsteorier och alternativa teorier" som platsar bäst för seriösa diskussioner.
Detta är däremot en tråd som passar i konspirationsforumet. Här är frågeställningen om Trump egentligen vill göra något annat än det som sagts öppet. Konspirerar han för att uppnå något mål som inte ligger i linje med vad han säger.

Citat:
Personlig bias hör inte hemma i moderering av forumet, men om vi skulle skicka allt som MAGA-/TDS-gängen rapporterar för 0.02 i Politik: USA till KoAT, så tror jag att moderatorerna där skulle bli ganska griniga på oss om vi säger som så.

Försök diskutera ämnena istället för att genast försöka få motståndarsidans trådar skickade till KoAT, så blir debatten bättre.
Ja, lite griniga skulle vi nog bli.

Till sist, angående faktagranskandet när det gäller konspirationsforumet.
Om en konspirationsteori är sann eller inte har ingen betydelse, handlar tråden om en konspiration passar den i konspirationsforumet.

Det går lika utmärkt att diskutera konspirationer som de flesta anser vara bevisade som teorier som inte en enda människa tror på, förutom den som startar tråden möjligen.

Att något bara anses vara felaktig tycker jag inte är ett skäl att placera en tråd i konspirationsforumet. Det bemöts bättre i respektive ämnesforum.

/Moderator i Konspirationsforumet
Citera
2025-02-24, 21:48
Medlem
boll-svantes avatar
Så har det ju alltid varit, att det i slutändan är typ Aftonbladet som styr om Flashback räknar något som konspirationsteori eller inte, vilket är lite tråkigt eftersom det nästan är likvärdigt med att papperskorga en tråd - det går inte att seriöst diskutera i det forumet.

Trådar som t.ex. att Trump skulle vara rysk agent för att han inte ensidigt är på Ukrainas sida är ju egentligen konspirationsteorier, speciellt med tanke på att han har stöd i detta av i princip hela republikanska partiet samt merparten av sina väljare. Men Ej Konspirationsteori enligt FB, eftersom Aftonbladet godkänner.

Trådar med helt uppenbart galna konspirationsteorier, såsom att Putin var dödssjuk och skickade bajs till Ryssland i portföljer fick vara kvar i de vanliga forumen, eftersom Aftonbladet godkände.

Trådar som under pandemin spekulerade i att viruset kunde ha brutit ut i labbet i Wuhan som forskade om just coronavirus räknades av FB som konspirationsteorier, eftersom Aftonbladet inte godkände.

Konspirationsforumet (papperskorgen light) borde tas bort eller enbart tillägnas metadiskussioner om konspirationsteorier, såsom "diskussioner om humor", annars blir det bara pannkaka av allt.
Citera
2025-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Absolut skall man få diskutera mer verklighetsförankrade saker än rymdödlor och planeter som är platta som pannkakor i KoAT, men då får man ju lägga fram någon sorts teori. Enl. mig räcker det inte med att skriva att Jan Hallenberg länge haft en teori om att Putin har någon hållhake på Trump och sedan länka till en låst artikel i Expressen.
I så fall tycker jag att Papperskorgen är en bättre destination än KoAT, för jag tänker inte sitta och skicka hur torftiga trådstarter som helst till andra delforum. Samtidigt skall väl frågan kunna diskuteras någonstans, och då det handlar om Trump är väl Politik: USA kanske trots allt bästa stället för diskussionen.

Nej jag är inget fan av såna trådstarter.
Ba bara denna.
(FB) Fler bör göra som Bernie Sanders

Där man hänvisar till youtube.
Nä jag har inte anmält då jag inte är lättkränkt.
Men jag tycker inte det är okej även om den har har fått många kommentarer.

Vill du att jag ska vara petig?
Varsågod.
Vad har Putin med USAs inrikespolitik att göra?
Den borde i så fall fall vara i bara Politik utrikes. För Putin har väl inte med USAs inrikespolitik att göra, eller?
Citera
2025-02-24, 22:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
/Moderator i Konspirationsforumet

Jag har läst det här inlägget ett par gånger nu och känner att jag behöver svara någonting. Vilket är lite svårt för jag blir mållös. Så i brist på andra ord säger jag följande:

Jag har haft en kortare PM-konversation med en moderator i Politik: Utrikes som förklarat sin syn på det aktuella fallet, och jag tycker att jag fått en viss förståelse för er moderatorers situation. Min "konflikt" med moderatorn i fråga, vilket egentligen aldrig var en konflikt, är ur världen och jag önskar personen inget annat än gott. Jag står fortfarande bakom min kritik, men vill inte på något sätt att moderatorn jag talat med ska uppleva att jag har något personligt emot vederbörande eller andra moderatorer. Eller att de ibland tvingas fatta vissa beslut som inte gör alla nöjda.

Men om du resonerar på det här sättet när du modererar, gason, så tror jag vi aldrig kommer att mötas.
Citera
2025-02-24, 23:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Trots att det nu känns lite som OT så tänker jag svara dig, då jag anser att du inte ska få vara emotsagd.

"modererar trådars rubriker och/eller TS utifrån egna åsikter "
Kanske var otydlig.
Ni är lite duktiga på att byta innehåll så att någon tråd får ett annat värde än den har.

Det händer att ni byter rubriker på folks trådar och så blir resultatet att tråden tar en helt annan vändning.
Du får påstå att ni gör det av neutrala skäl.

Det händer även att ni ändrar i en TS eller helt raderar en TS.
Det gör ni såklart också av neutrala skäl.

En rubrik ska vara neutral och inte leda tråden i någon riktning utan öppna upp för en diskussion. Vi ingriper bara i rubriker som rapporteras och som inte följer regelverket.
Citera
2025-02-24, 23:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nej jag är inget fan av såna trådstarter.
Ba bara denna.
(FB) Fler bör göra som Bernie Sanders

Där man hänvisar till youtube.
Nä jag har inte anmält då jag inte är lättkränkt.
Men jag tycker inte det är okej även om den har har fått många kommentarer.
Detta är vad jag tycker om dylika trådstarter: (FB) Fler bör göra som Bernie Sanders

Citat:
Vill du att jag ska vara petig?
Varsågod.
Vad har Putin med USAs inrikespolitik att göra?
Den borde i så fall fall vara i bara Politik utrikes. För Putin har väl inte med USAs inrikespolitik att göra, eller?
Nu handlar det ju om Jan Hallbergs analys av Trumps agerande, så nog tycker jag allt den kan få vara i Politik: USA, om den skall vara någon annanstans än i Papperskorgen.
Citera
2025-02-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
En rubrik ska vara neutral och inte leda tråden i någon riktning utan öppna upp för en diskussion. Vi ingriper bara i rubriker som rapporteras och som inte följer regelverket.

Kära Maviel.

Det händer väl även att moderator återställer rubriker?

Menar du på allvar att det aldrig sker att en moderator låter en tråd vara kvar samtidigt som hen raderar hela TS och i värsta fall även ändrar rubriken?
Citera
2025-02-24, 23:55
Medlem
Citat:
Detta är vad jag tycker om dylika trådstarter: (FB) Fler bör göra som Bernie Sanders

Nu handlar det ju om Jan Hallbergs analys av Trumps agerande, så nog tycker jag allt den kan få vara i Politik: USA, om den skall vara någon annanstans än i Papperskorgen.

Kudos till dig, om man nu får uttrycka sig så i forumet.

Sen tycker jag att man alltid ska vara generös med information kring även textlänkar.
Jag vet inte om artikeln låg bakom betallänk, för jag orkar inte logga ut och in för att kolla... Hur eller hur.. så kan du mycket väl ha rätt i att den inte är så störande, eller jag orkar inte bry mig.

Ha det gott i natten!
Citera
2025-02-25, 00:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Kära Maviel.

Det händer väl även att moderator återställer rubriker?

Menar du på allvar att det aldrig sker att en moderator låter en tråd vara kvar samtidigt som hen raderar hela TS och i värsta fall även ändrar rubriken?
Om man raderar en trådstart så försvinner hela tråden.
Detta görs enbart om trådstarten bryter mot forumets regelverk.
Citera
2025-02-25, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Hör vad du säger och är fullt medveten om allt som PÅSTÅS, men det är just bara påståenden utan BEVIS.
” Vad är då en konspirationsteori? Det enkla svaret är att det är en obevisad teori om att det pågår en konspiration.

Det är ju förvisso riktat mot lärare som behandlar SVÅRA frågor och kanske för mycket att begära från mods på FB

”Kompetensutveckling för dig som arbetar med utbildning.Svåra frågor i klassrummet”

Du verkar behöva lite kompetensutveckling och uppmanar dig att trycka på länken, man kan lära sig något nytt varje dag!
Med det sagt kan jag inte tillägga mer och återstår och se om kompetensen ökar eller ej på era inlägg/modereringar, trevlig kväll!
https://www.levandehistoria.se/for-s...rationsteorier

🥳 jippi, det verkar vissa personer har tryckt på min länk och lärt sig något nytt…bra jobbat dumhuven!!
Äntligen ligger tråden i RÄTT forum då detta aldrig varit annat än en konspirationsteori
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in