2025-02-21, 23:02
Medlem
KlausSteins avatar
Jag vill klaga på bristen på moderering. Varför tillåts konspirationsteorier om Trump i "Politik: Utrikes"? Ett aktuellt exempel, men långt ifrån det första, är tråden: Vad har Putin för hållhake på Trump?.

Trådstarten i sin helhet:
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Känns som det kan finns något där:

"Donald Trumps uttalanden om Ukraina förbryllar.
USA-experten Jan Hallenberg har länge haft en teori om att Vladimir Putin kan ha någon form av hållhake på Trump."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/experten-putin-kan-ha-en-hallhake-pa-trump/

Det här är en ren konspirationsteori. Trump kan ha vilka motiv som helst, inklusive fullt rationella sådana som baseras på USA:s intressen och maktspel och inte bygger på en naiv världsbild där världen i uppdelad i "goda" och "onda". Men den ytterst lågkvalitativa trådstarten ramar in diskussionen i att förutsätta att en konspirationsteori är sann och resultatet blir därefter.

Jag förstår helt och hållet att moderatorerna är människor och inte har tid att hänga på Flashback hela dagarna, men tråden har funnits i över 48 timmar i skrivandets stund och har rapporterats minst två gånger av undertecknad för 0.02. Den enda aktiviteten jag kan se från en moderator i tråden är från Ancistrus som tyvärr valde att bidra till tråden i form av medlem och inte moderator och därmed legitimerar trådens närvaro i fel forum. Om det beror på inkompetens hos den enskilda moderatorn ifråga eller om ett allmänt beslut har fattats av aktuell moderatorkår att tillåta vilken hjärnröta som helst i "Politik: Utrikes" så länge som trådstarten uppvisar rätt värderingar kan jag inte svara på. Jag är heller inte jätteintresserad av svaret. Vad jag däremot kan konstatera är att speciellt runt Covid, säkert tidigare, så har det funnits en väldigt tydlig men säkert undermedveten bias i flera av Flashbacks delforum där konspirationsteorier som uppvisar rätt värderingar tillåts vara kvar samtidigt som faktabaserade trådar som uppvisar fel värderingar skickas till "Konspirationer och alternativa teorier". Även allmänt betraktat som delforumet för knäppgökar där man kan läsa om både varför jorden är platt och att Stockholms vatten börjat rota i privatpersoners sopor för att samla in deras DNA.

Låt oss kolla på ett par exempel på trådar som inte platsat i "Politik: utrikes" och istället förpassats till gökboet.
Nu kommer "sanningen" ut om jan 6. (Capitol "Storming") 2021.
Venezuela skickar kriminella till USA / tömmer fängelser.
Bekräftat: Bill Clintons kopplingar till Epstein värre än tidigare befarat.
Dokument som kan involverar Biden i en korruptionshärva har upptäckts.

Med tanke på vad som framkommit i alla dessa ämnen sedan trådarna startats så finns det definitivt anledning att åtminstone flytta tillbaka trådarna dit de egentligen hör hemma. Självklart borde trådarna inte ha flyttats alls, speciellt inte med tanke på vilket rent utsagt lågkvalitativt skräp som accepteras i "Politik: Utrikes". Men mitt problem är som sagt inte att intressanta trådar flyttar till gökboet, mitt problem är att rena konspirationsteorier tillåts vara kvar i ett så kallat "seriöst forum".
Citera
2025-02-21, 23:09
Medlem
SkattefriZons avatar
För att tillochmed lätthögern är vänster och hatar Trump.

Lätthögern=SD,M,L,C,KD
Citera
2025-02-21, 23:25
Medlem
Stenballes avatar
Funderingar, teorier och diskussioner kring varför en person beter sig på ett visst sätt är inte konspirationsteorier, utan ett sökande efter förklaringar.
Citera
2025-02-21, 23:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag har egentligen inget större problem med om den tråden skulle skickas till "konspirationsteorier". Vore väl sunt om inte alla trådar där bara är helt uppåt väggarna som omväxling, samt att då Trump & co hamnar i den slasktratten.

Men om vi kollar någon sorts definition och checklista: hemliga och mäktiga aktörer (njae), dold agenda (ja absolut), misstro i utredandet mot officiella källor (nej), selektiv användning av bevis (nej), ofalsifierbarhet (nej), mönstersökande (nja).

Fyra andra exemplen däremot mer typiska. Första om att nåt helt annat skedde än vad alla kunde se vid stormningen av Capitolium, andra om att samtliga från Venezuela till USA kommer direkt ur fängelser, sen tredje och fjärde illa översatta obegripliga trådstarter från twitter.

Trump och Elon kan ju knappt avsluta en mening utan att orsaka förvirring, irritation och med såna faktafel så tapeter flagnar. Att deras närmaste måste tvingas tolka och lägga fram texten vad de kan ha menat. Finns en helt annan öppenhet i frågan än vanligt konspirerande.
Citera
2025-02-22, 02:46
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
För att tillochmed lätthögern är vänster och hatar Trump.

Lätthögern=SD,M,L,C,KD

Så hela den svenska högern är egentligen vänster? Fascinerande. Då undrar man ju var själva högern tog vägen? Är det bara du och tre andra tappra hjältar kvar på den enda sanna högerflanken?

Eller är det kanske så att “vänster” numera bara betyder “alla som inte tycker exakt som du”? För i så fall är det ju inte en politisk skala vi pratar om längre, utan en ren fråga om personligt tycke. Ungefär som att kalla all mat du ogillar för “soppa”. 🍜
Citera
2025-02-22, 02:49
Avstängd
67arigGubbes avatar
Du måste lära dig vad ordet konspirationsteori betyder, du skämmer ut dig. Att ställa en fråga( fundering mm är inte en konspiration din idiot.
Citera
2025-02-22, 02:53
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du måste lära dig vad ordet konspirationsteori betyder, du skämmer ut dig. Att ställa en fråga( fundering mm är inte en konspiration din idiot.
Frågan som ställs i tråden förutsätter konspirationsteorin. Frågan är inte "om" utan "vad". Och som bevis länkas till en artikel om en annan stolle som presenterar sin konspirationsteori som tråden tar för sanning.
Citera
2025-02-22, 02:57
Medlem
Det TS föreslår skulle innebära att statstelevisionen och dess gelikar skulle få styra vad som diskuteras på Flashback.

Flashback är uttalat för det fria ordet, yttrandefrihet.

Tramstråd.
Citera
2025-02-22, 03:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Jag vet inte, men att det finns betalda rysstroll här verkar inte vara en konspiration.
Citera
2025-02-22, 03:13
Medlem
Autobahn76s avatar
Bra förslag. Jag har också rapporterat tråden. Rätt skall vara rätt.
Citera
2025-02-22, 03:16
Avslutad
Jag kan hålla med om att endast ställa en fråga inte är en konspirationsteori till viss gräns men i stort sett varje tråd om Trump/Musk/Putin urartar till renodlade konspirationsteorier efter kommentar 3 som får de som tror på UFO, Hollow earth och att månlandningen var fejk att se resonabla ut.

Utmärkande för en konspirationsteori är:

*den bygger på ett selektivt urval av fakta, så kallad körsbärsplockning.
*fokus på bisaker eller ofullständigt utredda detaljer i syfte att skapa tvivel om helheten.
*specifika förövare pekas sällan ut och trovärdiga alternativa scenarier saknas.
*den bortser från den betydande roll som misstag, slump och inkompetens spelar i det verkliga livet.
Citera
2025-02-22, 03:54
Medlem
En konspirationsteori är inte detsamma som "antaganden eller förklaringar som inte är fullständigt vattentätt bevisade" (på samma sätt som man kan bevisa saker i t ex fysik och kemi, eller inför domstol). Om ribban sattes på den höjden skulle många frågor bli helt omöjliga att diskutera,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in