2025-02-22, 04:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag vill klaga på bristen på moderering. Varför tillåts konspirationsteorier om Trump i "Politik: Utrikes"? Ett aktuellt exempel, men långt ifrån det första, är tråden: Vad har Putin för hållhake på Trump?.

Trådstarten i sin helhet:

Det här är en ren konspirationsteori. Trump kan ha vilka motiv som helst, inklusive fullt rationella sådana som baseras på USA:s intressen och maktspel och inte bygger på en naiv världsbild där världen i uppdelad i "goda" och "onda". Men den ytterst lågkvalitativa trådstarten ramar in diskussionen i att förutsätta att en konspirationsteori är sann och resultatet blir därefter.

Tråden är full med spekulationer, men den är inte konspirationsteoretisk.

I fallet Trump vet vi att han är Putinvänlig. Hans beslut senaste veckorna infriar mer eller mindre alla Putins önskemål. Det vi inte vet är varför, vad som är hans motivation. Att spekulera i varför någon gjort något svårförståeligt är inte konspirationsteoretiskt.

Hade det varit tal om en konspirationsteori hade det gällt det omvända förhållandet: vi hade inte faktiskt vetat att Trump var Putinvänlig, men vi hade försökt pussla ihop ett sånt narrativ ändå med random "bevis".
Citera
2025-02-22, 08:18
Medlem
Citat:
Jag vill klaga på bristen på moderering. Varför tillåts konspirationsteorier om Trump i "Politik: Utrikes"? Ett aktuellt exempel, men långt ifrån det första, är tråden: Vad har Putin för hållhake på Trump?.

Det här är en ren konspirationsteori. Trump kan ha vilka motiv som helst, inklusive fullt rationella sådana som baseras på USA:s intressen och maktspel och inte bygger på en naiv världsbild där världen i uppdelad i "goda" och "onda". Men den ytterst lågkvalitativa trådstarten ramar in diskussionen i att förutsätta att en konspirationsteori är sann och resultatet blir därefter.

Jag förstår helt och hållet att moderatorerna är människor och inte har tid att hänga på Flashback hela dagarna, men tråden har funnits i över 48 timmar i skrivandets stund och har rapporterats minst två gånger av undertecknad för 0.02. Den enda aktiviteten jag kan se från en moderator i tråden är från Ancistrus som tyvärr valde att bidra till tråden i form av medlem och inte moderator och därmed legitimerar trådens närvaro i fel forum. Om det beror på inkompetens hos den enskilda moderatorn ifråga eller om ett allmänt beslut har fattats av aktuell moderatorkår att tillåta vilken hjärnröta som helst i "Politik: Utrikes" så länge som trådstarten uppvisar rätt värderingar kan jag inte svara på. Jag är heller inte jätteintresserad av svaret. Vad jag däremot kan konstatera är att speciellt runt Covid, säkert tidigare, så har det funnits en väldigt tydlig men säkert undermedveten bias i flera av Flashbacks delforum där konspirationsteorier som uppvisar rätt värderingar tillåts vara kvar samtidigt som faktabaserade trådar som uppvisar fel värderingar skickas till "Konspirationer och alternativa teorier". Även allmänt betraktat som delforumet för knäppgökar där man kan läsa om både varför jorden är platt och att Stockholms vatten börjat rota i privatpersoners sopor för att samla in deras DNA.

Låt oss kolla på ett par exempel på trådar som inte platsat i "Politik: utrikes" och istället förpassats till gökboet.
Nu kommer "sanningen" ut om jan 6. (Capitol "Storming") 2021.
Venezuela skickar kriminella till USA / tömmer fängelser.
Bekräftat: Bill Clintons kopplingar till Epstein värre än tidigare befarat.
Dokument som kan involverar Biden i en korruptionshärva har upptäckts.

Med tanke på vad som framkommit i alla dessa ämnen sedan trådarna startats så finns det definitivt anledning att åtminstone flytta tillbaka trådarna dit de egentligen hör hemma. Självklart borde trådarna inte ha flyttats alls, speciellt inte med tanke på vilket rent utsagt lågkvalitativt skräp som accepteras i "Politik: Utrikes". Men mitt problem är som sagt inte att intressanta trådar flyttar till gökboet, mitt problem är att rena konspirationsteorier tillåts vara kvar i ett så kallat "seriöst forum".

Å andra sidan är ju det rätt snarlik trådar som "Vad menar NN", "Har NN rätt" osv som är rätt vanligt förekommande och tillåts vara kvar i politikforumen. Här verkar ju bara enda skillnaden vara att TS antar att medie-personen har något, men att man på något sätt håller med medie-persionen kan ju inte vara nog för att göra skillnad från temat.

Vad gäller konspirationsteorier så är det ju rätt signifikativt för flashback att foiehattar far omkring på hela FB och torgför sina teorier utan att det för den sakens skull skickas i papperskorgen.
Citera
2025-02-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du måste lära dig vad ordet konspirationsteori betyder, du skämmer ut dig. Att ställa en fråga( fundering mm är inte en konspiration din idiot.

Jo det är det definitivt!
Både vänstern och höger bygger i dag sina påståenden på antaganden och på korta klipp som är draget ur sitt sammanhang.
Det är sjukt hjärndött att ”debattera” och anta saker som eg aldrig har sagts
Citera
2025-02-22, 12:13
Medlem
KlausSteins avatar
I väntan på svar från berörda moderatorer och/eller admin så kan jag ju passa på att lägga in fler konspirationsteoretiska trådar som moderatorkåren tycker passar väl under "Politik: Utrikes". Självklart, som vanligt, extremt undermåliga trådstarter av spekulativ karaktär där ett dåligt underbyggt, ibland fullständigt orealistiskt scenario, målas upp som fakta.

Vi kan börja med: Trump helt öppen med plan på att avskaffa demokratin?.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Trump höll tal igår i Florida. Som avslutning uppmanade han alla att rösta i detta val, bara denna gång. För att fortsätta med :

"You won't have to do it any more. Four more years , you know what? It'll be fixed, it'll be fine. You won't have to vote anymore"

Är Trump så blatant öppen med planen att avskaffa demokratin? Eller vad menar han? Varför anser han att folket inte kommer behöva rösta om fyra år?

Hela talet finns här. Ovan citat kommer cirka 54:30 in i videon.
https://youtu.be/fHXI-k8dD5g?si=PyTNvaZTf5RQpU1H

Är det här kvaliteten som Flashbacks användare bör förvänta sig av Politik: Utrikes samt underforumets moderatorkår? Jag ville inte tro det, därför bestämde jag mig för att hjälpa moderatorerna lite på traven genom att skapa en tråd om samma ämne i rätt underforum i en naiv förhoppning om att trådarna kunde sammanfogas:
Alternativ konspirationsteori: Trump helt öppen med plan på att avskaffa demokratin?

Citat:
På ett kampanjmöte i Florida lovade Trump att tillsätta konservativa domare i SCOTUS för att skydda religionsfriheten. Han uppmanade därför sina konservativa, kristna väljare, en grupp som traditionellt inte brukar rösta, att rösta på honom: “Christians, get out and vote. Just this time,” ... “They’re not big voters.”. För att samla de kristna väljarna lovade Trump att om de röstar på honom i valet så kommer han genom skyddet från SCOTUS, genom att “once again appoint rock-solid conservative judges who will protect religious liberty.” se till att de om de så önskar kan gå tillbaka till sitt traditionellt låga valdeltagande. Eftersom deras intressen kommer att vara skyddade över en överskådlig framtid.

Men, tänk om han egentligen menade något annat.

Tänk om Trump faktiskt vill avskaffa fria val och demokrati. Tänk om han vill placera sig själv som diktator på livstid! Blinkade han inte lite väl mycket under talet? Skickade han inte hemliga signaler? Tyvärr har jag ingen foliehatt hemma så jag vet inte hur jag ska tolka alla hemliga signaler och hundvisslor som fullständigt sprutar ur Trump varje gång han öppnar munnen. Men tänk om han planerar att omforma USA till en diktatorisk lydstat under Ryssland!

Vore inte det förfärligt?

Tänk om Trump har lierat sig med sin stab och det republikanska partiet för att avskaffa hela västerlandet och skänka oss till Putin själv! Jag menar, fattar ni inte hur många som måste "vara med på det" inom det politiska etablissemanget i USA om nu Trump tänker avskaffa demokratin?

Jag säger inte att Trump på något sätt är nazist, men använder han sig inte lite väl mycket av nazistretorik? Be mig inte exemplifiera vad jag menar, jag har ingen aning, jag ställer bara frågor!

Det här kanske verkar vara en vanvettig idé för alla självständigt tänkande människor. Men det är en alternativ idé, en konspirationsteori, som därför bör diskuteras under det här forumet som heter "Konspirationer och alternativa teorier". Så kan istället faktabaserade diskussioner hållas där de hör hemma.

Källor:
https://www.washingtonpost.com/elect...-harris-trump/
https://www.nytimes.com/2024/07/27/u...hristians.html

Man kan ju såklart fundera över vilken av trådstarterna som håller högst nivå, och vilket av underforumen "Politik: Utrikes" och "Konspirationsteorier och alternativa teorier" som platsar bäst för seriösa diskussioner.
Citera
2025-02-23, 21:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Jag förstår helt och hållet att moderatorerna är människor och inte har tid att hänga på Flashback hela dagarna, men tråden har funnits i över 48 timmar i skrivandets stund och har rapporterats minst två gånger av undertecknad för 0.02. Den enda aktiviteten jag kan se från en moderator i tråden är från Ancistrus som tyvärr valde att bidra till tråden i form av medlem och inte moderator och därmed legitimerar trådens närvaro i fel forum. Om det beror på inkompetens hos den enskilda moderatorn ifråga eller om ett allmänt beslut har fattats av aktuell moderatorkår att tillåta vilken hjärnröta som helst i "Politik: Utrikes" så länge som trådstarten uppvisar rätt värderingar kan jag inte svara på. Jag är heller inte jätteintresserad av svaret. Vad jag däremot kan konstatera är att speciellt runt Covid, säkert tidigare, så har det funnits en väldigt tydlig men säkert undermedveten bias i flera av Flashbacks delforum där konspirationsteorier som uppvisar rätt värderingar tillåts vara kvar samtidigt som faktabaserade trådar som uppvisar fel värderingar skickas till "Konspirationer och alternativa teorier". Även allmänt betraktat som delforumet för knäppgökar där man kan läsa om både varför jorden är platt och att Stockholms vatten börjat rota i privatpersoners sopor för att samla in deras DNA.

Låt oss kolla på ett par exempel på trådar som inte platsat i "Politik: utrikes" och istället förpassats till gökboet.
Nu kommer "sanningen" ut om jan 6. (Capitol "Storming") 2021.
Venezuela skickar kriminella till USA / tömmer fängelser.
Bekräftat: Bill Clintons kopplingar till Epstein värre än tidigare befarat.
Dokument som kan involverar Biden i en korruptionshärva har upptäckts.

Med tanke på vad som framkommit i alla dessa ämnen sedan trådarna startats så finns det definitivt anledning att åtminstone flytta tillbaka trådarna dit de egentligen hör hemma. Självklart borde trådarna inte ha flyttats alls, speciellt inte med tanke på vilket rent utsagt lågkvalitativt skräp som accepteras i "Politik: Utrikes". Men mitt problem är som sagt inte att intressanta trådar flyttar till gökboet, mitt problem är att rena konspirationsteorier tillåts vara kvar i ett så kallat "seriöst forum".
Men isf borde väl varenda grundlös dumhet som tRump själv hittar på, också bara diskuteras i KoAT? Vilket ju blir konstigt eftersom även t o m hans knasigaste infall ju HAR realpolitiska konsekvenser eftersom att han är president. När t o m vår stora oberoende moderata morgontidning SvD spekulerar om Putins hållhake på tRump, så tillhör det ju huvudfåran i PU:USA.
Varför gör Trump som Putin vill?
https://www.svd.se/a/pPO221/erik-asa...m_medium=share
Citera
2025-02-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men isf borde väl varenda grundlös dumhet som tRump själv hittar på, också bara diskuteras i KoAT? Vilket ju blir konstigt eftersom även t o m hans knasigaste infall ju HAR realpolitiska konsekvenser eftersom att han är president. När t o m vår stora oberoende moderata morgontidning SvD spekulerar om Putins hållhake på tRump, så tillhör det ju huvudfåran i PU:USA.
Varför gör Trump som Putin vill?
https://www.svd.se/a/pPO221/erik-asa...m_medium=share

Det där är med en konspirationsteori!
Själv gissar jag på att han vill få stopp på kriget fort pga av att han har sagt att han kan göra det.
Om du kollade på senaste agenda så sa hans förra rådgivare att när han va president sist så sparkade han ut alla ryssar från silon-wally innan han träffade Putin för första ggn, och jag antar att han gjorde det för att visa att han menar allvar
Idag håller alla analyser av ”media” samma nivå som div konspirationsteorier, i bästa fall kan man kalla det för spekulationer.

Både media och Flashback har blivit ett stort skämt 2025
Citera
2025-02-24, 11:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu håller jag kanske i viss mån med om att trådstarten inbjuder till konspirationsteoritiserande kring Trump och Putins relation, men jag är ändå glad att denna tråd får stå kvar i Politik: utrikes.
Jag tycker att vi generellt flyttar för mycket till KoAT, och att även lite mer kreativa idéer om sakernas tillstånd borde kunna få plats för diskussion över hela forumet.

I KoAT tycker jag det skall vara riktigt saftiga konspirationsteorier som diskuteras, typ "jorden är platt", "rymdödlor styr världen", "månens påstådda storlek är fel", "covidvaccinet är till för att minska befolkningen", "911 var ett inside job" osv..
Citera
2025-02-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu håller jag kanske i viss mån med om att trådstarten inbjuder till konspirationsteoritiserande kring Trump och Putins relation, men jag är ändå glad att denna tråd får stå kvar i Politik: utrikes.
Jag tycker att vi generellt flyttar för mycket till KoAT, och att även lite mer kreativa idéer om sakernas tillstånd borde kunna få plats för diskussion över hela forumet.

I KoAT tycker jag det skall vara riktigt saftiga konspirationsteorier som diskuteras, typ "jorden är platt", "rymdödlor styr världen", "månens påstådda storlek är fel", "covidvaccinet är till för att minska befolkningen", "911 var ett inside job" osv..

Så du vet inte vad en konspirationsteori är mao:
Dags att gå om skolan kanske!
” För skolaKompetensutveckling för dig som arbetar med utbildningSvåra frågor i klassrummet”
” Illuminati, illvilliga ödlemänniskor och fejkad månlandning. Konspirationsteorier tar allt större plats i populärkulturen och i politiken. Många lärare vittnar om att de också tar sig in i klassrummen.
Vad är då en konspirationsteori? Det enkla svaret är att det är en obevisad teori om att det pågår en konspiration.
https://www.levandehistoria.se/for-s...rationsteorier
Citera
2025-02-24, 17:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Så du vet inte vad en konspirationsteori är mao:
Dags att gå om skolan kanske!
” För skolaKompetensutveckling för dig som arbetar med utbildningSvåra frågor i klassrummet”
” Illuminati, illvilliga ödlemänniskor och fejkad månlandning. Konspirationsteorier tar allt större plats i populärkulturen och i politiken. Många lärare vittnar om att de också tar sig in i klassrummen.
Vad är då en konspirationsteori? Det enkla svaret är att det är en obevisad teori om att det pågår en konspiration.
https://www.levandehistoria.se/for-s...rationsteorier
Fast det är väl en rätt klen konspiration om det nu skulle vara så att Putin har någon hållhake på Trump? Politiker har väl inte sällan hållhakar på varandra utan att detta kallas för konspirationer?
Citera
2025-02-24, 18:05
Medlem
Citat:
Fast det är väl en rätt klen konspiration om det nu skulle vara så att Putin har någon hållhake på Trump? Politiker har väl inte sällan hållhakar på varandra utan att detta kallas för konspirationer?

DIN definition är helt orelevant.
Läs och lär dig om vad en konspiration är!
Tråden ska ligga i konspirations forumet trots DINA personliga tycken.
Antingen det eller kom fram med bevis för påståendet!
Citera
2025-02-24, 18:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
DIN definition är helt orelevant.
Läs och lär dig om vad en konspiration är!
Tråden ska ligga i konspirations forumet trots DINA personliga tycken.
Antingen det eller kom fram med bevis för påståendet!
Fast det bestämmer ju inte du, utan vi som modererar PU, och i slutändan administrationen.
Citera
2025-02-24, 18:16
Medlem
Citat:
Fast det bestämmer ju inte du, utan vi som modererar PU, och i slutändan administrationen.

Som då beslutar efter personliga tycken och inte fakta baserat menar du?
Eftersom jag inte får föra en diskussion angående ert jobb så känns det som du fiskar efter att få dela ut en varning.
Om så är fallet så är lågvattenstämpeln lägre än tidigare.
Fakta: Trump är rysk agent= konspiration!
Min granne sa till mig att kungen är Mossad agent, är det då ok för mig att sprida detta rykte som sanning på fb i tråden om kungafamiljen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in