2025-01-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Jag har aldrig i hela mitt liv hört att ett barn står för husdjurets försäkring! 😱 Det faller väl an på de vuxna!

Förmodligen ett sätt att få oss att hålla käften. Typ "om jag säger att vi inte betalar någonting så kan dom inte säga ngt"

Katt är inte billigt.. det handlar ju liksom inte om 200kr i månaden liksom. Kastrering/sterilisering/vaccinering/chip osv osv osv. Nu måste man ju regga katten också..

Var tvungen att kolla på Google och det står att hon har en hund, finns den kvar eller vad har hänt med den? Yogi står det att den heter.. minns inte alls att någon sådan funnits.
Citera
2025-01-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messmoret
Förmodligen ett sätt att få oss att hålla käften. Typ "om jag säger att vi inte betalar någonting så kan dom inte säga ngt"

Katt är inte billigt.. det handlar ju liksom inte om 200kr i månaden liksom. Kastrering/sterilisering/vaccinering/chip osv osv osv. Nu måste man ju regga katten också..

Var tvungen att kolla på Google och det står att hon har en hund, finns den kvar eller vad har hänt med den? Yogi står det att den heter.. minns inte alls att någon sådan funnits.

Hon hade ju en hund tillsammans med Linus, men yogi hette han då inte. Hon kanske bytte namn på hunden. Dom gjorde sig av med den, kommer inte ihåg varför men tror hon var allergisk eller nått?
Citera
2025-01-08, 14:08
Medlem
Jag förstår att tanken är god, att barnet visar ansvarskänsla osv. Men ett djur ska inte behöva utsättas för det, skickas vidare för att någon ledsnat (som många unga gör)
Ansvaret ska alltid falla på dom vuxna.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-08 kl. 14:16.
Citera
2025-01-08, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av Xltvr
Hur har ett barn råd med försäkring och vara med på kattmat osv på en månadspeng? Min katts försäkring kostar rätt mycket. Kan ens ett barn under 18 år stå på en försäkring? Så mycket frågor nu att jag nästan undrar om den ens är försäkrad.

Jag har den absoluta högsta försäkringen på familjens katt & betalar 180 kr. Då har jag alltså den dyraste!

Har även kvalitétsfoder som jag betalar i snitt 100 kr i månaden för.

Hade mina barn behövt att betala om det var ”deras” djur så hade det varit 280 kr i månaden. Ja självklart bör en ha en budget om djuret blir sjukt, tack & lov blir blandraser mer sällan sjuka än renrasiga djur.

Tycker det är fullt rimligt att låta barnen stå för vissa kostnader så tidigt, med djur kommer ansvar.
Citera
2025-01-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlaxen
Jag har den absoluta högsta försäkringen på familjens katt & betalar 180 kr. Då har jag alltså den dyraste!

Har även kvalitétsfoder som jag betalar i snitt 100 kr i månaden för.

Hade mina barn behövt att betala om det var ”deras” djur så hade det varit 280 kr i månaden. Ja självklart bör en ha en budget om djuret blir sjukt, tack & lov blir blandraser mer sällan sjuka än renrasiga djur.

Tycker det är fullt rimligt att låta barnen stå för vissa kostnader så tidigt, med djur kommer ansvar.

Håller helt med dig. Med djur kommer ansvar, på de VUXNA! Djur är inte leksaker. De är inte disponibla slit och släng saker. De är varelser med känslor och rädslor och 10-15års ansvar som inte barn kan greppa fullt ut. Därför är det vuxna som ska ta på sig ansvaret.
Citera
2025-01-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messmoret

Ja, jag tror med att det är därför de säger det så.

De omplacerade en av hundarna för att den ena "vaktade" P för mkt minns jag var anledningen.
Citera
2025-01-08, 16:47
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Håller helt med dig. Med djur kommer ansvar, på de VUXNA! Djur är inte leksaker. De är inte disponibla slit och släng saker. De är varelser med känslor och rädslor och 10-15års ansvar som inte barn kan greppa fullt ut. Därför är det vuxna som ska ta på sig ansvaret.

Självklart har Patricia det yttersta ansvaret. Och tar nog det också, lugna dig lite. Det är inget fel att låta veta att barnen ska ta eget ansvar, självklart under vingar. Men ni hittar ju allt att klaga på.
Citera
2025-01-08, 17:53
Medlem
Citat:
Självklart har Patricia det yttersta ansvaret. Och tar nog det också, lugna dig lite. Det är inget fel att låta veta att barnen ska ta eget ansvar, självklart under vingar. Men ni hittar ju allt att klaga på.
Man behöver ju inte direkt leta för att hitta anmärkningsvärda saker att lyfta fram i tråden. Däremot verkade det vara mycket svårt att hitta positiva saker vill jag minnas
Citera
2025-01-08, 18:25
Medlem
Citat:

Jag är lugn, tack så mycket. Men du kan alltid hälsa till deras förra hundar och katter att ta det lugnt.

Givet deras track record med djur och oansvarighet överlag, så är det oroande att de tar in fler djur. Ansvaret övervältrat till dottern eller ej.
Citera
2025-01-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolini
Man behöver ju inte direkt leta för att hitta anmärkningsvärda saker att lyfta fram i tråden. Däremot verkade det vara mycket svårt att hitta positiva saker vill jag minnas

Ursäkta, jag kan inte låta bli att skratta för mig själv. Det här med katten känns så påtvingat och nu har skvallerhäxorna äntligen något att diskutera!🙈 jag kan rada upp er på en hand, för fler än så är ni faktiskt inte. Men skönt att ha någon som håller i hand. Det har varit tyst och tomt ett bra tag, svårt att hitta mer att skriva om? De positiva sakerna, de nämns ju aldrig här och är inte ett forum för det. Och vi orkar verkligen inte sitta och försvara allt det fina, för det ser ni också på hennes sociala medier och allt bra hon gör och det är det som gör ont för er...
Citera
2025-01-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynetss
Ursäkta, jag kan inte låta bli att skratta för mig själv. Det här med katten känns så påtvingat och nu har skvallerhäxorna äntligen något att diskutera!🙈 jag kan rada upp er på en hand, för fler än så är ni faktiskt inte. Men skönt att ha någon som håller i hand. Det har varit tyst och tomt ett bra tag, svårt att hitta mer att skriva om? De positiva sakerna, de nämns ju aldrig här och är inte ett forum för det. Och vi orkar verkligen inte sitta och försvara allt det fina, för det ser ni också på hennes sociala medier och allt bra hon gör och det är det som gör ont för er...

Du är så jäkla tröttsam, vet du det?

Likväl när det kommer upp något att diskutera så dyker ditt tryne upp här för att sprida "positivitet", och berätta för alla andra här hur ledsamma och små de är som personer som kommenterar här. Kanske dags att titta sig i spegeln?

Gå och slåss för någon som verkligen behöver det istället, snarare än för två oansvariga filurer på nätet.
Citera
2025-01-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynetss

Varför kommer du inte in här och belyser det positiva när det sker då?
Men kommer kilandes illa kvickt när det kommer något du känner du måste försvara…

Det frågades ju t.o.m. efter det positiva här om dagen!
Men svaren uteblev….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in