2024-10-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
För det första tror jag nog att de allra flesta skulle ha råd med det speciellt eftersom man skulle kunna dela upp betalningen. Och har man så dåligt med pengar kanske man ska tänka till ytterligare innan man tar risken att bli gravid.
Ja de flesta har råd med de tusenlappar en abort kostar, problemet är alltså de som INTE har det. En avbetalningsplan hjälper inte när folk redan går på socialbidrag och sen ska få ÄNNU ännu fler barn som de behöver socialbidrag för.
Citera
2024-10-14, 09:56
Medlem
Citat:
Trampade visst på en öm tå. Jag vet att ni tycker det är hemskt att även kvinnor ska uppvisa ansvarsfullt beteende.
Hur är det inte att uppvisa ansvarsfullt beteende när man är ofrivilligt gravid?
Citera
2024-10-14, 10:01
Avstängd
Citat:
Trampade visst på en öm tå. Jag vet att ni tycker det är hemskt att även kvinnor ska uppvisa ansvarsfullt beteende.
Det är ingen hemlighet att många män lägger över hela ansvaret för att skydda sig mot oönskade graviditeter på kvinnan genom att varken vilja använda kondom eller genomgå en vasektomi. Tycker du att det är ansvarsfullt beteende?
Citera
2024-10-14, 10:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Hur är det inte att uppvisa ansvarsfullt beteende när man är ofrivilligt gravid?
Att man blir gravid fastän man inte vill bli gravid.
Citera
2024-10-14, 10:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är ingen hemlighet att många män lägger över hela ansvaret för att skydda sig mot oönskade graviditeter på kvinnan genom att varken vilja använda kondom eller genomgå en vasektomi. Tycker du att det är ansvarsfullt beteende?
Huvudansvaret att inte bli gravid för en kvinna som inte vill bli gravid ligger hos henne. Jag har aldrig sagt att inget ansvar ligger på männen.
Hur kan du få det till något annat?
Citera
2024-10-14, 10:41
Avstängd
Citat:
Huvudansvaret att inte bli gravid för en kvinna som inte vill bli gravid ligger hos henne. Jag har aldrig sagt att inget ansvar ligger på männen.
Hur kan du få det till något annat?
Män kan kontrollera var de sprutar. Kvinnor kan inte kontrollera sin ägglossning. Hur är kvinnans ansvar över sin ägglossning större än mäns ansvar över sin ejakulation?
Citera
2024-10-14, 10:49
Medlem
Citat:
Att man blir gravid fastän man inte vill bli gravid.
Varför är du så kryptisk för? Ska du inte bara erkänna att du ogillar att kvinnor har sitt eget sexliv?
Citera
2024-10-14, 10:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
om jag säger att det vore bra om antalet aborter minskade blir det kortslutning och ramaskri.

Kan du ge konkreta exempel på "kortslutningar" och "ramaskrin" som orsakats av att du uttryckt denna önskan?
Citera
2024-10-14, 11:07
Medlem
Citat:
Jag har inga universallösningar. Men om det nu är så som det påstås i tråden och undersökningar att det verkligen är så många av graviditeterna som blivit till trots p-medel/skydd så är väl det en sak som det måste jobbas på.
Jag tror tyvärr att det är fler än vad ni anser som tycker att abort inte är så allvarligt och tar till det istället för att skydda sig så mycket man kan.
En annan inställning till sex kanske, jag tillhör ett litet äldre garde som inte bara tycker det är positivt att utvecklingen är att det är bra o härligt att ha så mycket sex som möjligt med så många som möjligt.
Jag har nämnt att de som gör abort flera gånger kanske skulle få betala ur egen ficka fr.o.m. andra gången. Vet inte om det skulle ha någon effekt men kanske.

Jag är lite inne på samma tankar.

Nu tror jag inte alla ligger runt av bara helevete, men jag kan ana en ökad lättja kring hur folk ser på både graviditeter och könssjukdomar. Det är skillnad på att betrakta abort som en sista utväg i absolut nödfall och att missbruka det slentrianmässigt.

Ur ett samhällsperspektiv är det heller inte gratis eftersom det tar skattefinansierade resurser i anspråk.

Svårt ämne.
Citera
2024-10-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Jag är lite inne på samma tankar.

Nu tror jag inte alla ligger runt av bara helevete, men jag kan ana en ökad lättja kring hur folk ser på både graviditeter och könssjukdomar. Det är skillnad på att betrakta abort som en sista utväg i absolut nödfall och att missbruka det slentrianmässigt.

Ur ett samhällsperspektiv är det heller inte gratis eftersom det tar skattefinansierade resurser i anspråk.

Svårt ämne.
Det är inte alls ett svårt ämne.

Abort är fortfarande - och har aldrig varit annat än - "en sista utväg". Vad fan trodde du, att kvinnor har sex i förhoppning om att behöva abort?

Jag fattar inte hur man lan vara emot abort om man inte är religiös.

Idioti.
Citera
2024-10-14, 12:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
För att de blir obstinata när man säger att huvudansvaret för att inte bli gravid om man inte vill bli gravid ligger på kvinnan. Säger du likadant till dem som gaggar mot mig?

Naturligtvis, om ett par inte vill bli gravida så ligger ansvaret på mannen och kvinnan i det förhållandet. Om en singelkvinna inte vill bli gravid ligger ansvaret på henne. Om en singelman inte vill bli förälder ligger ansvaret på honom - då är det kondom, vasektomi eller avhållsamhet som gäller.

Ingen här är obstinat. Men du sitter och upprepar en massa självklarheter om och om igen.
Citera
2024-10-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Det är inte alls ett svårt ämne.

Abort är fortfarande - och har aldrig varit annat än - "en sista utväg". Vad fan trodde du, att kvinnor har sex i förhoppning om att behöva abort?

Jag fattar inte hur man lan vara emot abort om man inte är religiös.

Idioti.

Nej, men det finns uppenbarligen både pojkar och flickor som känner sig trygga i att ha sex utan preventivmedel eftersom de alltid kan göra abort.

Vem är emot abort menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in