2024-10-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
OK, 1 barn ska födas om ett par dagar, är du för abort? Kvinnan vill inte föda barnet längre. Hon har ändrat sig.

Om mammans liv är i fara. Jag är för systemet vi har nu med fri abort i början av fosterutvecklingen och att sakkunniga behöver väga in om det sker i ett senare skede.

Vad förespråkar du själv?
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2024-10-16 kl. 21:51.
Citera
2024-10-16, 21:46
Medlem
Citat:
OK, 1 barn kommer att födas om ett par dagar men kommer varken få en bra start i livet eller bli älskad och önskad. Är du för att döda det ofödda barnet?

Nej. Foster som är 22+0 veckor är inte ok att döda. Och är fostret redo att bli fött om bara några dagar , så är det ju äldre än 22 veckor och då är det verkligen inte ok.

Nej vad har det med 6-9 veckor gamla foster att göra?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-16 kl. 21:58.
Citera
2024-10-16, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Om mammans liv är i fara. Jag är för systemet vi har nu med fri abort i början av fosterutvecklingen och att sakkunniga behöver väga in om det sker i ett senare skede.

Vad förespråkar du själv?

Hennes liv är inte i fara i den situationen jag beskrev. Är du för att abortera det ofödda barnet, ja/nej?
Citera
2024-10-16, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Foster som är 22+0 veckor är inte ok att döda. Och är fostret redo att bli fött om bara några dagar , så är det ju äldre än 22 veckor och då är det verkligen inte ok.

Nej vad har det med 6-9 veckor gamla foster att göra?

Men då håller ju inte det du har sagt tidigare i tråden? Då har du sagt något som du själv inte tror på.

Jag ber dig därför presentera ett komplett argument.
Citera
2024-10-16, 22:08
Medlem
Citat:
Fint. Nu börjar debatten.

Barn har rätt att få födas önskade och älskade. Få en bra start i livet.

Inte födas för att mamman tvingats att vara gravid mot sin vilja (med alla risker för komplikationer och graviditetsbesvär det kan innebära) och tvingats föda mot sin vilja (med alla risker och smärta etc. det innebär). Hur blir det barnets liv?

Ett foster på 6-9 veckor är extremt outvecklat och har inget medvetande och kan inte känna smärta.

Ett barn som föds in oälskat och oönskad, har medvetande och kommer känna smärta. Både fysiskt och psykiskt av att vara född oönskad och oälskad. Risken är att det kommer dö/vilja dö och plågas länge pga. hur det har det. Och vill det sig riktigt illa så kanske föräldrarna kommer kommer bete sig illa mot det på olika vis. Ha det inlåst i en skrubb? Få frysa? Misshandlas? Utsättas för grov misshandel/mordförsök och få men för livet? Kallas för "Det"? Kallas för "möget"? Vem vet?

Vad är mes humant mot fostret?
Att det blir aborterat vid 6-9 veckor, då det inte har medvetande och inte känner smärta. Eller att födas oönskad och oälskad och risker att plågas rejält av det, kanske för resten av sitt liv.

Jag vet vad jag anser. Känner sig kvinnan/paret nödgade till abort. Låt dem göra det. Bäst för samtliga involverade. Bättre folk får barn när de vill få barn och förmår att ge barn en fin, bra och kärleksfull uppväxt där de kan tillgodose barnets behov av omsorg.

Men vissa abortmotståndare anser att kvinnan (inte mannen) ska straffas för sin "oansvarighet" och tvingas föda ett barn hon/paret inte vill ha. Dessa abortmotståndare skiter fullständigt i det levande födda barnets liv och hur det kommer att bli... Det enda de bryr sig om är att få straffa kvinnan.

Så alla barn som ändå föddes trots att de var oönskade, hur tror du att de ser på saken idag? Tror du dem tycker det är synd att de föddes? Och att de om de fick välja hellre hade blivit aborterade?

Dina argument blir alltmer absurda.
Citera
2024-10-16, 22:21
Medlem
Citat:
Hennes liv är inte i fara i den situationen jag beskrev. Är du för att abortera det ofödda barnet, ja/nej?

Det bör du kunna utläsa av resten av mitt inlägg. Finns det inga synnerliga skäl så som fara för moderns liv så är fosterutvecklingen så pass långt gången att det klarar sig bra utanför mammans mage. Vad som är synnerliga skäl i ett senare stadie borde avgöras av läkare, barnmorskor och liknande kunniga och insatta yrkespersoner.

Vad förespråkar du själv? Totalt abortförbud? Fri abort till och med ett visst stadie? Av vilken anledning?
Citera
2024-10-16, 22:58
Avstängd
Citat:
Det bör du kunna utläsa av resten av mitt inlägg. Finns det inga synnerliga skäl så som fara för moderns liv så är fosterutvecklingen så pass långt gången att det klarar sig bra utanför mammans mage. Vad som är synnerliga skäl i ett senare stadie borde avgöras av läkare, barnmorskor och liknande kunniga och insatta yrkespersoner.

Vad förespråkar du själv? Totalt abortförbud? Fri abort till och med ett visst stadie? Av vilken anledning?

Det är inte ett tillräckligt bra skäl alltså att man inte vill det. Tidigare skrev du att om man inte vill föda barn så är det skäl nog att inte göra det men nu kan vi konstatera med tanke på ditt svar att du har en mer nyanserad syn.

Så vad är din egentliga ståndpunkt?

Se din tidigare kommentar nedanför:

Citat:
Jag menar på att om man inte vill föda barn så är det skäl nog att inte föda barn.
Citera
2024-10-16, 23:07
Medlem
Citat:
Men då håller ju inte det du har sagt tidigare i tråden? Då har du sagt något som du själv inte tror på.

Jag ber dig därför presentera ett komplett argument.

Nu har du inte läst vad jag skrivit.

Ett foster som föds i vecka 22 eller framåt, kan överleva utanför kvinnans kropp, iaf. med avancerad medicinskteknisk utrustning. Foster som överlever utanför kvinnans kropp efter vecka 22, räknas som barn rent juridiskt. Jag är emot mord på människor.

Ett 6-9 veckor extremt outvecklat foster är ingen människa. Precis som ett befruktat extremt outvecklat hönsägg inte är en kyckling.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-16 kl. 23:16.
Citera
2024-10-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Så alla barn som ändå föddes trots att de var oönskade, hur tror du att de ser på saken idag? Tror du dem tycker det är synd att de föddes? Och att de om de fick välja hellre hade blivit aborterade?

Dina argument blir alltmer absurda.

De lever och har känslor och tankar. Och de hade givetvis hellre önskat att bli födda älskade och önskade. Och de stunder då livet är som mest plågsamt önskar de med stor sannolikhet att de aldrig hade blivit födda.

Men vad har de med 6-9 veckor gamla foster att göra? Dessa vet inget och känner inget. Varför ska man tvinga på dessa ett medvetet och plågsamt liv, bara för att det finns levande plågade människor som ibland vill leva?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-16 kl. 23:15.
Citera
2024-10-16, 23:23
Medlem
Citat:
Det är inte ett tillräckligt bra skäl alltså att man inte vill det. Tidigare skrev du att om man inte vill föda barn så är det skäl nog att inte göra det men nu kan vi konstatera med tanke på ditt svar att du har en mer nyanserad syn.

Så vad är din egentliga ståndpunkt?

Se din tidigare kommentar nedanför:

Jo, i de stadierna där den absoluta majoriteten av aborter sker så är det ett fullgott skäl att inte vilja och i takt med att fosterutvecklingen fortskrider så blir det mer nyanserat. Jag ser det som en glidande skala där kvinnans rätt till kroppslig autonomi väger tyngst i början och i minst vid födseln. Missade du det jag skrev att jag förespråkar vårt nuvarande system?

På tal om det: vad förespråkar du själv? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När och varför i så fall?
Citera
2024-10-16, 23:39
Avstängd
Citat:
Nu har du inte läst vad jag skrivit.

Ett foster som föds i vecka 22 eller framåt, kan överleva utanför kvinnans kropp, iaf. med avancerad medicinskteknisk utrustning. Foster som överlever utanför kvinnans kropp efter vecka 22, räknas som barn rent juridiskt. Jag är emot mord på människor.

En 6-9 veckor gammalt extremt outvecklat foster är ingen människa. Precis som ett ägg inte är en kyckling.

Det är hopplöst med dig. Du står inte för något av det du säger. Du säger en sak, jag kritiserar dig skickligt - du duckar mina frågor och kan inte svara. Jag pekar ut felaktigheter i andra saker du har sagt men du blundar för det och låtsas som att det regnar.

Du kör med frekventa manipulationsknep och du vägrar försvara det du har sagt. Det är fan inte klokt.

Du HAR tidigare skrivit att BARN förtjänar att födas älskade och önskade. Om det tidigare har varit ditt argument att om ett barn är oönskat och oälskat så ska det inte födas så kan du inte vara för att föda ett barn som kommer att födas om ett par dagar om det är oönskat och oälskat. Du har alltså sagt något tidigare som du inte ens står för. Detta gör du hela tiden. Men när man pekar ut detta så säger du bara: ''Du förstår mig inte''. Jo, jag förstår dig, men du verkar inte förstå själv vad du säger.

OK, men du hade mördat dessa i varje fall enligt din logik:
https://www.wsfa.com/video/2021/11/1...-uab-hospital/
https://www.today.com/health/born-21...g-baby-t118610

Finns vissa fall innan vecka 22 verkar det som. Du hade varit för att döda dessa eftersom det skedde innan vecka 22 och de inte räknas som barn, korrekt?
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 23:43.
Citera
2024-10-16, 23:40
Avstängd
Citat:
Jo, i de stadierna där den absoluta majoriteten av aborter sker så är det ett fullgott skäl att inte vilja och i takt med att fosterutvecklingen fortskrider så blir det mer nyanserat. Jag ser det som en glidande skala där kvinnans rätt till kroppslig autonomi väger tyngst i början och i minst vid födseln. Missade du det jag skrev att jag förespråkar vårt nuvarande system?

På tal om det: vad förespråkar du själv? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När och varför i så fall?

Jag får ju inget konkret att gå efter haha. Vem fan bryr sig om vad systemet säger? Jag är nyfiken på dina åsikter och värderingar.

Det här var segt måste jag säga.

Bättre du presenterar ett komplett, tydligt argument som kan bemötas. Annars sitter jag bara och gissar.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-16 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in