Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Barn? Vilket barn?
Du insåg alltså att du inte hade något att komma med och din enda väg ut är att spela dum. En strategi som aldrig varit särskilt övertygande i något sammanhang. Det luktar desperation lång väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Nej, det är biologiskt ignorant att ha det perspektivitet då det är många steg till som ska kompletteras innan det blir till en fullt utvecklad människa.
Faktum är att inte ens alla befruktade ägg går vidare till nästa steg (implantation). Ett ägg kan alltså befruktas utan att det resulterar i graviditet.
Och från impkangation till födsel är det många steg till som måste gå rätt.
Halmgubbe. Ingen har sagt något om "en fullt utvecklad människa". En ettåring är inte en fullt utvecklad människa men likväl är det ett mänskligt liv och människa.
Det är ett väldigt kontroversiellt och direkt vetenskapsförnekade påstående du kommer med så upp till bevis. Jag kan däremot säga att biologer från 1 058 akademiska institutioner tillfrågades om när mänskligt liv börjar och 96 % (5 337 av 5 577) svarade befruktningsögonblicket.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36629778/
Visa upp dina vetenskapliga belägg för att det mänskliga livet och utveckling inte börjar vid föreningen av manliga och kvinnliga könsceller, det vill säga processen som kallas befruktning. Men vi vet båda två att det aldrig kommer ske eftersom att några sådana vetenskapliga belägg inte existerar.
Du får gärna förneka vetenskap om du vill, men du kommer inte komma undan med att göra det utan belägg eller att du ska låtsas som att du har vetenskapen på din sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Och en nyfödd är en myndig person "i det allra tidigaste stadiet av sin utveckling" -- skr nyfödda ha samma rättigheter och skyldigheter som vixna?
Självfallet inte. Detta är ytterligare en halmgubbe från din sida då ingen påstått att barn och vuxna ska ha exakt samma rättigheter och skyldigheter. Däremot har både barn och vuxna den mest grundläggande och väldigt specifika rättigheten som är rätten till liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Inte mitt fel att fu skolkade från sexualkunskapen... Eller har ni ens det på söndagsskolan?
Vetenskapen är på min sida oavsett hur upprörd du blir på grund av dina bristande argument i sakfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Jag är inte en encellig organism och jag har,
Ett foster är inte en encellig organism heller. Du verkar inte ens behärska de grundläggande biologiska kunskaper som krävs för att kunna föra den här diskussionen.
Och vad är ditt syfte med att ens påpeka hur många celler någon har? Drar du gränsen för vem som ska få leva och dö baserat på det? Då får du också motivera den exakta mängden celler du drar gränsen vid. Är det vid 10 st? 10 000 st? Eller är det flera triljoner celler som ett barn precis innan födseln har?
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
till skillnad från ett foster, förmågan att använda mitt omdöme och utöva min fri vilja till att göra aktiva val om hur jag ska leva mitt liv.
Först och främst så tror jag inte att du är kapabel att ens påvisa att något sådant som en fri vilja existerar.
För det andra, ditt omdöme och aktiva val avgör om du har en rätt till liv?

Lycka till med att motivera det utan att du också motiverar det godtyckliga dödandet av andra grupper människor än just barn i mammas mage.
Ettåringar med omdöme och aktiva val? Gravt utvecklingsstörda? Knarkare? Nja, du får nog komma med något bättre. Vem ska vara domaren som avgör om någon har "ett omdöme och gör aktiva val" i tillräcklig utsträckning för att man ska få leva förresten? Du?
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Det håller eftersom det just därför nyfödda inte har samma rättigheter och skyldigheter som vuxna. Lagen bör alltid baseras på det faktiska, men du vill att den ska baseras på det potentiella.
Det
faktiska här är att det är ett mänskligt liv i det allra tidigaste skedet av sin utveckling. Det har inte en "potential" till mänskligt liv - det är redan ett mänskligt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Födsel är inte något godtyckligt -- det är väldigt tydligt vad det är och det har alltid setts på som en väldigt stor händelse.
Det är först vid födseln som den nyfödde separeras från kvinnans kropp och blir till en individ.
Vad har det med saken att göra? Är du en av ytterst få abortförespråkare som förespråkar abort fram tills ögonblicket precis innan födseln? Om inte, varför drar du då ens upp födseln? Det är helt irrelevant för ditt argument.
Du gav argumentet att det är försvarbart med abort för att det inte är "fullt utvecklade människor". Om det är vad du verkligen anser så bör du även vara för att man ska få döda födda barn av vilket godtyckligt skäl som helst eftersom att ett fött barn inte är en fullt utvecklad människa heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Lever ett fött barn fortfarande inuti modern och utav hennes kropp? Lever gamlingar inuti eller utav en annan människas kropp?
Vill du diskutera geografisk plats eller att barnet är i en beroendeställning? Först framför du ett argument baserat på beroendeställning och nu framför du ett argument utifrån geografisk plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Ett foster är en så pass primitiv livsform att den inte ens kan kissa och bajsa sj
självständigt och denna organism ska alltså yillskrivas högre juridisk status än en kvinna? Seriöst?
Verkar vara ett ytterst infantilt sätt att se på saken att rätten till liv ska baseras på om någon kan kissa eller bajsa själv. Men det är ungefär den nivån abortförespråkare ligger på. Förövrigt, så kissar ett barn i magen redan vid vecka 13.
Barnet och kvinnan har samma juridiska status - det vill säga att båda har en rätt till liv och en tredje part har inte någon rätt till att avsluta deras liv helt godtyckligt. Du vill däremot tillskriva barnet inga rättigheter alls, inte ens den mest grundläggande och fundamentala rättigheten av alla, nämligen rätten till liv. Utan en rätt till liv kan inga andra rättigheter existera.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Det är bara du som drar till med känsloargument här ("oskyldigt liv", "mord", "gamlingar") eftersom du vet att ditt egentliga "argument" som är "gud" inte håller.
Helt korrekta beskrivningar. Att du inte kan motivera varför det är en inkorrekt beskrivning utan istället drar en halmgubbe om gud talar sitt tydliga språk.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Då har du bäl bara konsumerat för mycket amerikansk, religiös-konservativ propaganda från Daily Wire och blivit hjärntvättad och det är ännu värre.
Vad du antar om mig som person är helt irrelevant. Hade du ett argument? När det bästa du har att komma med är "du är religiös" när jag inte ens är religiös så har jag redan vunnit argumentet. Vad juden Ben Shapiro babblar om på Daily Wire är helt ointressant för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Alla? Väldigt vegansk take.
Ja, grundprincipen är självfallet att
alla har en rätt till liv. Den rätten kan givetvis återkallas i specifika situationer om man gjort sig skyldig till något - t.ex. har du all rätt att försvara dig själv med dödligt våld mot någon som gör sig skyldig till att försöka döda dig. Detta går dock inte applicera i en abortsituation, då barnet är helt oskyldig och inte har gjort sig skyldig till något som skulle motivera detta. Enda situationen då abort är försvarbart är om kvinnans liv är i fara, men det rör sig om ytterst få aborter.
Citat:
Ursprungligen postat av
sardellini
Upplyssningen gjorde klart att individer har rättigheter och foster är inte individer.
Idén om att alla har en rätt till liv i Sverige och väst härstämmar likförbannat från upplysningstiden och inte religion som du ville göra gällande.
Du babblar om "individer" hit och dit utan att ens definiera vad en individ är. Det närmaste du kommit är "en vuxen människa" eller "fullt utvecklad människa" i dina inlägg men detta argument håller inte - utan det skulle utifrån ditt eget argument ge oss rätten till att godtyckligt döda vem som helst som inte är vuxen. Ett ställningstagande som i princip ingen normalt fungerande människa skulle ställa sig bakom.
Du har inte ens sagt exakt var du drar gränsen för abort eller varför. Så, var du gränsen vid abort och hur motiverar du det?
Har du ett koncist och konkret moraliskt argument till varför du är för abort? Du spretar åt alla möjliga håll i varenda mening du skriver. Mitt argument är nämligen ganska enkelt att förstå och kräver inga logiska kullerbyttor eller vetenskapsförnekande som du gör; nämligen att alla har en grundläggande rätt till liv och det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket. Detta är det enda moraliska ställningstagande som finns i abortfrågan.
Men om du vill släppa den moraliska aspekten av abort så kan vi göra det, eftersom att det är tämligen uppenbart att du inte har några moraliska argument att komma med, och så kan vi ta det ur ett strikt pragmatiskt perspektiv utifrån samhällsnytta? Du kommer dock få problem med att försvara abort även utifrån detta perspektiv.