2024-10-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är så för att man inte kan rädda livet på ett 6-9 veckors foster. Hade man kunnat det så hade det etiska dilemmat varit klurigare vilket jag försökte visa.

Synen på barn har ändrats mycket med läkekonst och välfärd.

Ja, men så är det givetvis. Hade man kunnat ta ut ett 6-9 veckors gammalt foster och tex. kunnat överlåta graviditeten till en annan kvinnas livmoder eller en artificiell livmoder och fostret kunde utvecklas normalt och födas till en vanlig liten bebis cirka vecka 40. Så hade läget varit ett annat. Då hade ju kvinnan kunnat avsluta graviditeten (vilket är vad hon vill göra) utan att det innebar fostrets död.

Men nu kan man inte göra så. Så enda sättet för kvinnan att få sin kropp tillbaka, är abort. Och med tanke på de risker som faktiskt både graviditet och förlossning innebär/kan innebära, med allt från illamående, förstoppning, mindre bristningar till mer allvarliga komplikationer och rentav livshotande risker. Så måste kvinnan få avgöra om hon vill gå igenom graviditet och förlossning eller inte. Och vill hon inte, så måste hon givetvis ha rätt till laglig, säker och reglerad abort.

Vi behöver värna kvinnans liv. Hennes rätt till kroppslig autonomi. Hennes rätt att bestämma över sin kropp, liv och hälsa. Vi får inte glömma bort henne och bara ha fokus kring det 6-9 veckor gamla fostret. Kvinnan är en levande född människa med alla mänskliga rättigheter. Vi behöver värna om henne. Först och främst.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-13 kl. 07:21.
Citera
2024-10-13, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Svårare att få sex borde leda till mindre sex=färre ofriviliga graviditeter. Om det är svårare att få tillfälligt sex, borde inte det leda till att man skulle ta mer ansvar då?
Kvinnor kan fortvarande ha sexuella makten även om det innebär att de har sex med olika män.
Bättre valmöjligheter, lättare att få tillgång till tillfälligt sex, får ett bättre sexliv än de "svaga männen".

Förvirrad är du.
Det vanligaste är med stor sannolikhet att de kvinnor som blir oönskat gravida är i ett parförhållande och blir oönskat gravida med sin partner. Inte att de är singlar.

I en studie där 518 kvinnor ingick, så var 85% tillsammans med den man de blivit oönskat gravida med. Dvs.: 440/518 kvinnor var i ett parförhållande med mannen som gjort dem oönskat gravida. Och så ser det med stor sannolikhet ut. Risken för oönskad graviditet blir givetvis större när man har frekvent sex inom ramen för ett parförhållande.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-13 kl. 07:10.
Citera
2024-10-13, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Kvinnor i allmänhet behöver inte anstränga sig lika mycket som män kan behöva. Dessutom finns det fler problem som män kan ha jämfört med hur det är för kvinnor och som inte går att åtgärda exempelvis diagnos, kroppslängd, penisstorlek, etc.

Om kvinnor har lättare att hitta en sexpartner som de dessutom gillar så utsätter de sig mer för risken att bli ofrivilligt gravid..
Att om kvinnor hade haft det lika svårt så hade det kunnat leda till att färre personer hade haft sex eller att man hade varit mer noggrann att skydda sig då man har färre one night stand etc.

Som sagt: du verkar ha fått saker om bakfoten här. Och tror att oönskade graviditeter endast uppkommer vid tillfälligt sex. Medans det med stor sannolikhet är vanligare att oönskad graviditet uppkommer i ett parförhållande. Som sagt: en av studierna kring abort, visar att 85% var tillsammans med den de blivit oönskat gravida med.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-13 kl. 07:08.
Citera
2024-10-13, 07:22
Medlem
Att vara abortmotståndare i ett land som Sverige där det över huvudtaget inte ens är en debatt är så jävla cringe.

Bara efterblivna flashbackdudes som deep-throat:ar amerikaska högeryoutubers som kan vara det.
Citera
2024-10-13, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Detta ska inte ens vara en diskussion. Rätten till abort är lika självklar som rätten till liv och ska inte ens vara en diskussion i ett rationellt och civiliserat samhälle.

Zygoter, embryon och foster har inga rättigheter och att föreslå att dessa ska ha företräder över kvinnan (den faktiska individdn) som bär dem är direkt vedervärdigt.

Eftersom Sverige är ett land utan kristen höger är detta, tack och lov, inte öht ens en diskussion här och således är den enda svensk som kan vara emot abort flashbackdudes som konsumetat för mycket av amerikansk kockohögers youtubecontent, alternativt djupt religiösa muslimer.

Skäms.

Exakt!
Citera
2024-10-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt!
Jag tycker abort är ett helt fanrastiskt medicinskt framsteg eftersom det inneburit att föräldraskap inte längre är ett slags "naturens slump", utan istället ett val som är helt inom kvinnans (och parens) egen kontroll.

Ofrivilligt föräldraskap och/eller föräldraskap åt svårt sjukt barn (tillika födslar som innebär alldeles för stort hot mot moderns hälsa) kan eradikeras helt och hållet.

Tonsåparet som älskat behöver inte hoppa av gymnasiet för att uppfostra ett barn de är mentalt omogna och ekonomiska otrygga för. Tjejen som studerar till sjuksköterska behöver inte hoppa av och offra sin dröm efter en tentafest och våldtäktsoffret slipper åtminstone traumat av att föda och uppfostra sin förövares barn.

Faktum är att det inte finns något dåligt med abort. Ingenting alls.

Och detta vill alltså abortmotståndarna förbjuda och samtidigt påstå att de försvarar rätten till liv? Fucking lol.
Senast redigerad av sardellini 2024-10-13 kl. 07:58.
Citera
2024-10-13, 08:07
Medlem
Citat:
Jag tycker abort är ett helt fanrastiskt medicinskt framsteg eftersom det inneburit att föräldraskap inte längre är ett slags "naturens slump", utan istället ett val som är helt inom kvinnans (och parens) egen kontroll.

Ofrivilligt föräldraskap och/eller föräldraskap åt svårt sjukt barn (tillika födslar som innebär alldeles för stort hot mot moderns hälsa) kan eradikeras helt ich hållet.

Tonsåparet som älskat behöver inte hoppa av gymnasiet för att upofistra ett barn de är mentalt omogna och ekonomiska otrygga för. Tjejen som studerar till sjuksköterska behöver inte hoppa av och offra sin dröm efter en tentafest och det stackars våldtäktsoffret slipper åtminstone traumat av att föda sin förövares barn.

Precis! Barn har rätt att födas önskade och älskade av sina föräldrar. Och till drägliga liv. Inte födas för att föräldrarna haft sex och ofrivilligt därför måste ta ansvar för en avkomma de inte vill ha/inte har förmågan att ta hand om. Hur blir det barnets liv?

Många abortmotståndare verkar främst vilja "sätta ditt" kvinnan för att hon har haft sex. Det är egentligen inte omtanke om fostret som styr dessa abortmotståndare i sina åsikter. De är arga över att kvinnan har haft sex, helt enkelt. De verkar inte heller förstå att hon sannolikt har haft frekvent sex med sin fasta partner. Och att aborten inte bara är hennes val, utan även hennes partners val. Hon ska hur det än är straffas för att hon har haft sex. Och straffet ska vara att vara gravid och föda. Abortmotståndarna verkar inte fatta att abort är "straff" nog för en oönskat gravid kvinna. Abort är ingen rolig historia.

De äkta pro-life förespråkarna, är inte ute efter att straffa kvinnan, utan de vill ju se till att hjälpa kvinnan så att hon väljer att föda avkomman. Jag tänker här tex. på Färöarna. Där viss pro-liferörelse både hjälper till ekonomiskt och praktiskt för kvinnor som väljer att föda istället för abort. Där finns ju en omtanke om både kvinnan och barnet. Där är ju inte abortmotståndet för att straffa kvinnan. Utan där är det ju genuint av omtanke för fostret (och om kvinnan).

Abortmotståndarna i tråden skulle kunna börja med sådant, om de vill minska aborterna. Erbjuda ekonomiskt och praktiskt stöd till kvinnor som planerar för abort, men är ambivalenta. Abortmotståndarna skulle kunna jobba som volontärer för hjälp till dessa kvinnor. Ekonomiskt stöd och vara barnvakter. Med mera. Då hade trådens abortmotståndare känts lite mer genuina....
Citera
2024-10-13, 09:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så då ser 6-9 veckors gamla foster som en potentiell krets för dig att hänga med? Diskutera politik och musik med? Gå ut på krogen och ta någon öl med? Kanske inleda ett förhållande med? Eller bli bästa polare med? Ja, om du tänker så om 6-9 veckors extremt outvecklade foster, så förstår jag att du blir helt sentimental och förstörd av tanken på att de aborteras bort... Och att du jämför dem med flyktning från Ukraina osv.

Men jag har information till dig (som jag trodde du redan förstod). Man kan inte umgås med 6-9 veckors gamla foster, det är en biologisk omöjlighet. Endast kvinnan som bär fostret i sin mage kan möjligtvis ha en relation till ett så pass extremt outvecklat foster. Möjligtvis även mannen och sjukvårdspersonal som sett en ultraljudsbild på den extremt lilla. Och kan de trots detta, med att göra abort, så måste det få vara deras val. Även om jag förstår och respekterar att du hade velat gosa med det extremt outvecklade fostret på 6-9 veckor, eller kanske varit barnvakt några timmar åt det lilla extremt outvecklade cirka 2 cm långa fostret, när mamman och pappan gör andra saker.

Själv är jag mer sentimental över levenade födda människor. Och här räknar jag även in de foster som föds från och med vecka 22. Och jag känner givetvis empati för de som fått missfall och sörjer samt även de om gjort aborter och mår dåligt och ångrar sig.

Men alla är vi olika..............

Ja alla är vi olika. Att du är beredd att inleda förhållande (jag antar att du menade sexuellt) med barn så fort de kommit ut ur kvinnan säger väl det mesta om dig. Som tur är finns det inte så jättemånga som dig.
Citera
2024-10-13, 09:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Liten del? Nejdu. Förvisso kan en och samma kvinna svara "ja" på flera av påståendena, men det är ändå ingen "liten del" det rör sig om, som svarar "ja" kring sådant som direkt eller indirekt har med relationen till mannen att göra och där mannen har kunnat påverka beslutet till att kvinnan väljer att föda istället:

Dålig ekonomi: 166/518. (Vart är mannen som kan stötta upp detta skäl?).
För tidigt i förhållandet: 107/518.
Familjen fått de barn familjen vill ha: 117/518.
Osäker på relationen till partnern: 99/518.
Singel: 69/518. (Mannen kan säga "vi blir ett par"!).
Avstånd i ålder mellan barn: 59/518. (Mannen kan steppa upp här).
Partnern vill att jag ska göra abort: 55/518.
Olämpligt boende: 51/518. (Vart är mannen som kan stötta upp i detta skäl?).
Rädd för att föda: 28/518.
Vill gifta mig först: 25/518. (Mannen kan fria och gifta sig med kvinnan!).
För stor påfrestning: 24/518.
Problem i relation till partnern: 14/518.
Offer för våld i hemmet: 7/518.

De som anger att de vill plugga först (129/158), är främst de arbetslösa kvinnorna eller de studerande kvinnorna. Även där hade en mannen kunnat stötta upp, "vi löser det älskling tillsammans!".

Även de kvinnor som vill jobba först (100/158), hade kunnat tänka om, om mannen säger "vi löser det älskling tillsammans!".

Mannen kan verkligen påverka. Och hela 85% av informanterna, alltså 440/518 hade pratat med partnern inför abortbeslutet. 440/518 män hade en rimlig chans att påverka beslutet. Men det blev ändå abort...

De enda orsakerna jag ser att mannen inte riktigt kan påverka är följande:
För ung: 117/518.
Vill inte ha några barn: 54/518.
För gammal: 40/518.
Hälsoskäl: 39/518.
Möjligt hälsoproblem som påverkar fostret: 33/518.
Vill inte föda barn till den här världen: 21/518.
Vill resa först/min framtid kommer först: 19/518.
Mina föräldrar vill inte att jag ska få barn: 11/518.
Jag är för oansvarig/inte redo att bi mamma: 11/518.

Men även här kan mannen försöka.

Återigen är alla so mär tillfrågade i förhållanden? Vet vi vad männen har svarat som skäl? Annars kan de ju vara så här t.ex.

Dålig ekonomi: 166/518. (Vart är mannen som kan stötta upp detta skäl?).
Hur vet du om kvinnorna har en man i sitt liv över huvud taget? De kanske knullat runt utan skydd
och låtit sig bli gravida fastän de inte har ekonomi för det.
För tidigt i förhållandet: 107/518.
Det vill säga de har låtit sig bli gravida innan de känner sig redo. Männen kanske inte tänker likadant?
Familjen fått de barn familjen vill ha: 117/518.
Osäker på relationen till partnern: 99/518.
Väldigt slarvigt att bli gravid i sådana fall. Mannen kanske känner sig säker eller åtminstone tillräckligt säker för att vilja bilda familj.
Singel: 69/518. (Mannen kan säga "vi blir ett par"!).
Ja antagligen har då kvinnan haft tillfällig sex och låtit sig bli gravid.
Avstånd i ålder mellan barn: 59/518. (Mannen kan steppa upp här).
Hur vet du att det är samma man kvinnan blivit gravid med? Hur vet du att det är mannen som inte velat ha barn tidigare? Eller om det är för tätt emellan har hon låtit sig bli gravid fastän hon inte vill.
Partnern vill att jag ska göra abort: 55/518.
Olämpligt boende: 51/518. (Vart är mannen som kan stötta upp i detta skäl?).
Mannen kanske jobbar och drar in de pengar familjen har. Kvinnan kanske skulle ha steppat upp innan hon lät sig bli gravid. Hon kanske återigen har låtit sig bli gravid av någon hon inte har något förhållande med över huvud taget.
Rädd för att föda: 28/518.
Vill gifta mig först: 25/518. (Mannen kan fria och gifta sig med kvinnan!).
Hur vet du att de är i något förhållande? Åter ett skäl som inte är nödgande ifall de är i ett förhållande.
egentligen inte heller även om de är själva.
För stor påfrestning: 24/518.
Problem i relation till partnern: 14/518.
Offer för våld i hemmet: 7/518.
Citera
2024-10-13, 11:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Ofrivilligt föräldraskap och/eller föräldraskap åt svårt sjukt barn (tillika födslar som innebär alldeles för stort hot mot moderns hälsa) kan eradikeras helt och hållet.

Tonsåparet som älskat behöver inte hoppa av gymnasiet för att uppfostra ett barn de är mentalt omogna och ekonomiska otrygga för. Tjejen som studerar till sjuksköterska behöver inte hoppa av och offra sin dröm efter en tentafest och våldtäktsoffret slipper åtminstone traumat av att föda och uppfostra sin förövares barn.

Och detta vill alltså abortmotståndarna förbjuda och samtidigt påstå att de försvarar rätten till liv? Fucking lol.

Allt är inte svart eller vitt. Man behöver inte vara motståndare till abort för att tycka att antalet aborter bör minska. De flesta som gör aborter är inte tonårspar som vill gå klart gymnasiet först. De är heller inte våldtäktsoffer, långt ifrån.
Ditt exempel på sjuksköterskestuderande som knullar på någon fest och blir gravida och gör abort istället för att ha hållit sig nyktra och låtit bli att knulla på festen eller sett till att skydda sig är ett just ett sådant exempel jag hoppas på kan bli färre
Citera
2024-10-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Allt är inte svart eller vitt. Man behöver inte vara motståndare till abort för att tycka att antalet aborter bör minska. De flesta som gör aborter är inte tonårspar som vill gå klart gymnasiet först. De är heller inte våldtäktsoffer, långt ifrån.
Ditt exempel på sjuksköterskestuderande som knullar på någon fest och blir gravida och gör abort istället för att ha hållit sig nyktra och låtit bli att knulla på festen eller sett till att skydda sig är ett just ett sådant exempel jag hoppas på kan bli färre

Folk kommer ju inte att bli nykterister och sluta knulla, det förstår du nog. Det man måste göra är att se till att dessa har bra, säkra och lättillgängliga preventivmedel och vet hur man använder de korrekt. Så får man ner aborttalen.
Citera
2024-10-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ja alla är vi olika. Att du är beredd att inleda förhållande (jag antar att du menade sexuellt) med barn så fort de kommit ut ur kvinnan säger väl det mesta om dig. Som tur är finns det inte så jättemånga som dig.

Nej, jag kan inte tänka mig att inleda förhållande med någon, jag har en partner. Som är närmre 50 år. Hade jag varit singel, så hade minimumåldern gått vid 30 år. Yngre än så intresserar mig inte för vare sig förhållande eller sex. Jag är själv närmre 50.

Men du verkar ju lägga samma mänskliga status på extremt outvecklade 6-9 veckors embryon/foster, som du gör på levande födda människor. Lika sentimental över en abort på ett 6-9 veckor gammalt foster, som över en levande född ukrainsk medborgare som blir brutalt ihjälskjuten. Du verkar inte ha någon som helst urskiljningsförmåga. Eller så har du det och fattar att det är enorm skillnad på ett extremt outvecklat foster på 6-7 veckor och en levande född människa, men vill inte erkänna det. För om du skulle erkänna det, så inser du att vi som förespråkar kvinnors/pars rätt att göra abort vid oönskad graviditet har en stor giltig poäng med att förespråka detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in