Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Bör vi vara rädda Tomatkungen? Jag får lite "skolskjutare" vibbar av dessa autistiska pojkar (Reiwa och Joe88)
Förhoppningsvis har jag fel.
Jag hyser då alltid en viss oro kring vad abortmotståndare kan ta sig för... Abortmotståndare har ju mördat läkare osv. I sin iver att få bort aborter. Värna om livet? Nja... Men dessa abortmotståndare i träden är nog mer ord-krigare än mördare.
En sak jag dock tycker är mycket beklämmande är
urholkningen av begreppet "barn". Barn är man när man föds vid 22:e graviditetsveckan. Detta är något WHO har fastslagit och det är även vad svensk lagstiftning säger. Vd 22:e graviditetsveckan kan även foster som föds: dvs. barn som föds överleva om de får neonatal intensivvård.
Att kalla 7-9 veckors extremt outvecklade foster för "barn" är att urholka begreppet "barn".
Man ska kalla en spade för en spade.
Och ett barn för ett barn.
Och ett foster för ett foster.
Sedan kan väl iof. förväntansfulla par som "väntar barn" få kalla sina 5 veckors embryon för "bebisar". Helt ok. Det är sagt i kärleksfull mening och alla (inklusive paret själva) vet mycket väl att det är ett extremt outvecklat embryo och inte en bebis.
Och att säga att abort av 7-9 veckors extremt outvecklade foster, är "mord på barn". Är i princip att skända de levande födda barn som har blivit dräpta av tex. Ulf, Anders och tyskan i Arboga och så vidare............. Barnamord är en sorg. En förtvivlad bottenlös sorg för drabbade föräldrar. En dödsångest för barnen som mördats. Att kalla abort av extremt outvecklade 7-9 veckors foster för "barnamord" är en skymf mot mördade barn och deras bottenlöst sörjande föräldrar.