2024-10-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, enda anledningen som stämmer med studien av de orsaker du spyr ur dig är att några ville studera först. Detta skäl var vanligastvblandvde med utomeuropeiska ursprung. Övriga orsaker har du hittat på själv.

Enligt flera studier och även den jag länkat, har relationen mellan kvinnan och mannen betydelse för abortbeslutet. Blir tex. kvinnan gravid tidigt I relationen, så var det ett av hennes skäl till abort.

Vill mannen ha avkomman och kvinnan och hon mår bra i relationen. Så är det hög sannolikhet att hon kommer vilja föda avkomman.

Jag föreslår att du läser din studie igen. Det du pratar om utgör en ganska liten del. Till största delen var det kvinnans "vill" "vill" "vill" "vill" "vill" "vill" och "vill" som var anledningen.
Citera
2024-10-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej "kvinnans narcissism" ligger inte bakom. Men kvinnor som grupp tar huvudansvaret för sin egen och andras avkomma. Därför är det helt upp till varje enskild kvinna att avgöra om graviditeten ska fortgå eller avslutas. De sista som har något att säga till om om detta är män.

Nej, det är minst lika mycket upp till samhället. Samhället, inklusive män, måste ju finansiera skiten för att det ska kunna ske. Någon, oftast män, måste vara villig att utföra skiten. Ingen tvingar någon att bli gravid. Så om du inte vill bli gravid men är klantig nog att bli det ändå så får du helt enkelt hoppas på att samhället är villigt att reda ut situationen åt dig. Det är absolut ingen självklarhet. Just här och nu är det så, men det finns många samhällen där samhället inte samtycker till att finansiera din oansvariga livsstil.

Så det är verkligen inte bara upp till varje enskild kvinna. Men jag förstår att ni svenska kvinnor som stöpts i feminism tror att ni äger världen och att det därför är svårt för er att acceptera något annat. För oss utomstående är det helt sanslöst att skåda er skamlösa nivå av entitlement.
Citera
2024-10-12, 20:45
Medlem
Citat:
Förvirrat inlägg, du.

Kvinnor blir inte oönskat gravida för att du inbillar dig att de har någon slags "sexuell makt". De blir oönskat gravida för att de har sex med en man som alltså också får sex.

För varje heterosexuell akt som pågår, så är det minst en kvinna och minst en man som får sex. Gruppen heterosexuella kvinnor har därmed lika mycket sex som gruppen heterosexuella män har. Om du tänker lite logiskt. Det är jämnt/lika. Sedan finns det individuella skillnader i grupperna, där det finns vissa kvinnor/vissa män som har mycket mer sex än andra och några män/kvinnor som inte har sex alls.

När kvinnor blir oönskat gravida, måste de givetvis få göra laglig, säker och reglerad abort.

Du kan också läsa denna debattartikel kring abort:

https://www.expressen.se/debatt/mann...-styr-aborten/
Kvinnor i allmänhet behöver inte anstränga sig lika mycket som män kan behöva. Dessutom finns det fler problem som män kan ha jämfört med hur det är för kvinnor och som inte går att åtgärda exempelvis diagnos, kroppslängd, penisstorlek, etc.

Om kvinnor har lättare att hitta en sexpartner som de dessutom gillar så utsätter de sig mer för risken att bli ofrivilligt gravid..
Att om kvinnor hade haft det lika svårt så hade det kunnat leda till att färre personer hade haft sex eller att man hade varit mer noggrann att skydda sig då man har färre one night stand etc.
Citera
2024-10-12, 20:50
Medlem
Citat:
Nu var det mer ett svar på Jomans inlägg kring sentimalitet. Levande födda bebisar, levande födda barn, levande födda människor är givetvis betydligt mer skyddsvärda än vad ett outvecklat foster på 6-9 veckor är. Tveklöst. Ett 22 veckors gammalt foster däremot... Det börjar absolut bli lika skyddsvärt som en levande född människa.

Det skulle födas ännu färre barn om vi tvingade kvinnor att föda barn när kvinnorna känner sig nödgade till abort. Överlever kvinnan den tortyren och inte tar livet av sig, så kommer hon förmodligen sluta igen musslan. Så vill vi att fler barn ska födas, är det viktigt att vi låter kvinnor som känner sig nödgade till abort, få göra abort. Så de sedan kan bli mammor när omständigheterna är de rätta. Och då till mellan 1-4 barn eller fler.

Av de kvinnor jag känner som har gjort abort, så har samtliga fått 1-4 barn senare i livet, med en ny och fin partner.

Det är så för att man inte kan rädda livet på ett 6-9 veckors foster. Hade man kunnat det så hade det etiska dilemmat varit klurigare vilket jag försökte visa.

Synen på barn har ändrats mycket med läkekonst och välfärd.
Citera
2024-10-12, 20:51
Medlem
Citat:
Förvirrat inlägg, du.

Kvinnor blir inte oönskat gravida för att du inbillar dig att de har någon slags "sexuell makt". De blir oönskat gravida för att de har sex med en man som alltså också får sex.

För varje heterosexuell akt som pågår, så är det minst en kvinna och minst en man som får sex. Gruppen heterosexuella kvinnor har därmed lika mycket sex som gruppen heterosexuella män har. Om du tänker lite logiskt. Det är jämnt/lika. Sedan finns det individuella skillnader i grupperna, där det finns vissa kvinnor/vissa män som har mycket mer sex än andra och några män/kvinnor som inte har sex alls.

När kvinnor blir oönskat gravida, måste de givetvis få göra laglig, säker och reglerad abort.

Du kan också läsa denna debattartikel kring abort:

https://www.expressen.se/debatt/mann...-styr-aborten/
Svårare att få sex borde leda till mindre sex=färre ofriviliga graviditeter. Om det är svårare att få tillfälligt sex, borde inte det leda till att man skulle ta mer ansvar då?
Kvinnor kan fortvarande ha sexuella makten även om det innebär att de har sex med olika män.
Bättre valmöjligheter, lättare att få tillgång till tillfälligt sex, får ett bättre sexliv än de "svaga männen".
Citera
2024-10-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nej, det är minst lika mycket upp till samhället. Samhället, inklusive män, måste ju finansiera skiten för att det ska kunna ske. Någon, oftast män, måste vara villig att utföra skiten. Ingen tvingar någon att bli gravid. Så om du inte vill bli gravid men är klantig nog att bli det ändå så får du helt enkelt hoppas på att samhället är villigt att reda ut situationen åt dig. Det är absolut ingen självklarhet. Just här och nu är det så, men det finns många samhällen där samhället inte samtycker till att finansiera din oansvariga livsstil.

Så det är verkligen inte bara upp till varje enskild kvinna. Men jag förstår att ni svenska kvinnor som stöpts i feminism tror att ni äger världen och att det därför är svårt för er att acceptera något annat. För oss utomstående är det helt sanslöst att skåda er skamlösa nivå av entitlement.
Abort existerar naturligtvis lika mycket i länder även där alla får betala sin vård själva. Eller hur tror du kvinnor i USA gör till exempel?
Citera
2024-10-12, 21:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du anser alltså att ett outvecklat foster på under 9 veckor är jämförbart med en levande född människa? Om din fru blev gravid och du fick välja mellan ert 6-7 veckor gamla foster eller mellan något av era levande födda barn. Vem hade du då valt att få leva av dem och vem hade du valt skulle få dö? Jag är helt säker på att du hade valt att ditt levande födda barn skulle få leva och att ert outveklade foster skulle få dö. För så är det: man är i regel mer mån om levande födda människor än om extremt outvecklade foster. Även du är det.

Jag har länkat två länkar till dig, där du kan läsa lite vad män upplevt kring abort

Det är ditt uttalande om att du är så förundrad över att man kan bry sig om andra än sin närmaste krets som gör mig förbluffad.
Citera
2024-10-12, 22:54
Medlem
Citat:

Samma gäller ju om du är klantig nog att gå ut på vintern utan broddar, halkar och bryter ett ben eller om du klantigt nog skiter i skyddsglasögon när du använder vinkelslip och får en flisa i ögat. Någon måste då reda ut skiten du satt dig i, trots att du inte har agerat helt optimalt. Som tur är så förstår nästan alla att skit händer och därför har vi allmän sjukvård.
Citera
2024-10-13, 00:27
Medlem
Detta ska inte ens vara en diskussion. Rätten till abort är lika självklar som rätten till liv och ska inte ens vara en diskussion i ett rationellt och civiliserat samhälle.

Zygoter, embryon och foster har inga rättigheter och att föreslå att dessa ska ha företräder över kvinnan (den faktiska individdn) som bär dem är direkt vedervärdigt.

Eftersom Sverige är ett land utan kristen höger är detta, tack och lov, inte öht ens en diskussion här och således är den enda svensk som kan vara emot abort flashbackdudes som konsumetat för mycket av amerikansk kockohögers youtubecontent, alternativt djupt religiösa muslimer.

Skäms.
Senast redigerad av sardellini 2024-10-13 kl. 00:29.
Citera
2024-10-13, 02:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

"Samhället" ?
Samhället är vi.

Eftersom kvinnor tar huvudansvaret för både sin egen och andras avkomma och för att, pga biologin, kvinnor också tar den absolut största risken med graviditet och förlossning - så är det naturligtvis upp till varje enskild kvinna. Mannens kropp, hälsa, hela tillvaro förändras inte ens i närheten av vad kvinnans liv, hälsa och tillvaro förändras. Det sker så otroligt mycket med en kvinnans kropp under och efter graviditet, hjärnan förändras osv osv osv.

Om du vill spara in på saker så finns det betydligt mer kostsamma saker att spara in på för "samhället".

I övrigt betalar kvinnor också skatt och majoriteten av alla barnmorskor och alla sjuksköterskor som jobbar på kvinnoklinikerna runtom i landet är kvinnor.
Senast redigerad av Jenny9 2024-10-13 kl. 02:49.
Citera
2024-10-13, 06:28
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser din studie igen. Det du pratar om utgör en ganska liten del. Till största delen var det kvinnans "vill" "vill" "vill" "vill" "vill" "vill" och "vill" som var anledningen.

Liten del? Nejdu. Förvisso kan en och samma kvinna svara "ja" på flera av påståendena, men det är ändå ingen "liten del" det rör sig om, som svarar "ja" kring sådant som direkt eller indirekt har med relationen till mannen att göra och där mannen har kunnat påverka beslutet till att kvinnan väljer att föda istället:

Dålig ekonomi: 166/518. (Vart är mannen som kan stötta upp detta skäl?).
För tidigt i förhållandet: 107/518.
Familjen fått de barn familjen vill ha: 117/518.
Osäker på relationen till partnern: 99/518.
Singel: 69/518. (Mannen kan säga "vi blir ett par"!).
Avstånd i ålder mellan barn: 59/518. (Mannen kan steppa upp här).
Partnern vill att jag ska göra abort: 55/518.
Olämpligt boende: 51/518. (Vart är mannen som kan stötta upp i detta skäl?).
Rädd för att föda: 28/518.
Vill gifta mig först: 25/518. (Mannen kan fria och gifta sig med kvinnan!).
För stor påfrestning: 24/518.
Problem i relation till partnern: 14/518.
Offer för våld i hemmet: 7/518.

De som anger att de vill plugga först (129/158), är främst de arbetslösa kvinnorna eller de studerande kvinnorna. Även där hade en mannen kunnat stötta upp, "vi löser det älskling tillsammans!".

Även de kvinnor som vill jobba först (100/158), hade kunnat tänka om, om mannen säger "vi löser det älskling tillsammans!".

Mannen kan verkligen påverka. Och hela 85% av informanterna, alltså 440/518 hade pratat med partnern inför abortbeslutet. 440/518 män hade en rimlig chans att påverka beslutet. Men det blev ändå abort...

De enda orsakerna jag ser att mannen inte riktigt kan påverka är följande:
För ung: 117/518.
Vill inte ha några barn: 54/518.
För gammal: 40/518.
Hälsoskäl: 39/518.
Möjligt hälsoproblem som påverkar fostret: 33/518.
Vill inte föda barn till den här världen: 21/518.
Vill resa först/min framtid kommer först: 19/518.
Mina föräldrar vill inte att jag ska få barn: 11/518.
Jag är för oansvarig/inte redo att bi mamma: 11/518.

Men även här kan mannen försöka.
Citera
2024-10-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ditt uttalande om att du är så förundrad över att man kan bry sig om andra än sin närmaste krets som gör mig förbluffad.

Så då ser 6-9 veckors gamla foster som en potentiell krets för dig att hänga med? Diskutera politik och musik med? Gå ut på krogen och ta någon öl med? Kanske inleda ett förhållande med? Eller bli bästa polare med? Ja, om du tänker så om 6-9 veckors extremt outvecklade foster, så förstår jag att du blir helt sentimental och förstörd av tanken på att de aborteras bort... Och att du jämför dem med flyktning från Ukraina osv.

Men jag har information till dig (som jag trodde du redan förstod). Man kan inte umgås med 6-9 veckors gamla foster, det är en biologisk omöjlighet. Endast kvinnan som bär fostret i sin mage kan möjligtvis ha en relation till ett så pass extremt outvecklat foster. Möjligtvis även mannen och sjukvårdspersonal som sett en ultraljudsbild på den extremt lilla. Och kan de trots detta, med att göra abort, så måste det få vara deras val. Även om jag förstår och respekterar att du hade velat gosa med det extremt outvecklade fostret på 6-9 veckor, eller kanske varit barnvakt några timmar åt det lilla extremt outvecklade cirka 2 cm långa fostret, när mamman och pappan gör andra saker.

Själv är jag mer sentimental över levenade födda människor. Och här räknar jag även in de foster som föds från och med vecka 22. Och jag känner givetvis empati för de som fått missfall och sörjer samt även de om gjort aborter och mår dåligt och ångrar sig.

Men alla är vi olika..............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in