2024-08-24, 19:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du frågade mig förut hur jag kan ha den konstiga uppfattningen att allt försvar för det Israel gör är objektivt moraliskt förkastligt. Nu vill jag vända på frågan och be dig hitta någon form av moral i Mark Timmons översikt av moralteori där det inte är uppenbart att Israel gör fel? Går det att tänka sig någon pliktetisk, konsekventialistisk eller dygdetisk förklaring som gör det som sker försvarligt? Hur skulle en rimlig motivering formuleras?

Eller måste ni hålla med om er Israel-vurm är a-/omoralisk eller relativistisk (kanske religiöst motiverat med att allt Israel gör BLIR moraliskt per definition)?

Någonstans i förlängningen av detta ligger hur någon av er strängt taget kan klandra någon för det som skett med Sverige. Med vilken rätt gör ni det om ni inte har någon konsekvent måttstock att mäta med?

Jag frågade dig: Vad (?)/vem (?)/vilka (?) bestämmer, vad som är objektiv rättvisa, om det inte avgörs av en överordnad Gud?

Du svarade (tämligen avfärdande), att du "började skriva ett långt svar på detta men [du] tror faktiskt att detta leder för långt". Du får väl ta den risken och samla dig till ett svar.
Citera
2024-08-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast skiljelinjen går om man tycker att Israel ska få finnas eller inte få det. Anser man att Israel inte ska få finnas så är varje handling Israel gör, oavsett vad, moraliskt förkastligt. Blotta existensen av Israel är så att säga omoralisk. Om man säger så här: Israel var redan så jävlig som tänkas kan redan innan de gick in i Gaza. Därför blir begreppet moral svårt att diskutera utifrån den konflikten.

Känns inte det här resonemangets form bekant?

Att diskutera Israels agerande är omöjligt om sinnelaget (judehat) är fel. Den som är mot det som sker i Gaza har Israels utplåning som intention, varför moralbegrepp inte är applicerbara på Israel.

Jämför:

Att diskutera invandringen till Sverige är omöjligt om sinnelaget (rasism) är fel. Den som är mot det som sker har rasism som intention, varför invändningarna inte är applicerbara på invandringen.

Kanske en instrumentell fördel med sinnelagsetiken för Meiji att fundera på som skäl till dess eventuella popularitet? Det är ju praktiskt att ha tillgång till en mekanism som på förhand exkluderar all kritik mot Israel/invandring genom att avfärda dem som diskvalificerande judehat/rasism!

Samma princip som när Popper-liberaler på förhand bestämmer vilka beslut som ingår i "vår demokratis" beslutsdomän (inte invandrings omfattning, t ex). Det går heller inte att diskutera judisk makt över Väst, eftersom det bara är något nazister vill göra och nazister tolereras inte i en tolerant demokrati. V.S.B.

Den här typen av Moment 22-mekanismer är något man inte kan klaga över när man själv råkar ut för dem och sedan själv använda sig av. Inte med bevarad hederlighet, åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Regimens hantering av detta är att tala om skattebetalare och företagande i stället för svenska intressen. Den ställer upp en dikotomi där oppositionens förslag är att byta ut oss mot utbildade sydostasiater, och där de enda icke-ekonomiska problemen med invandrare är när de inte är liberala och sionister.

Etik- och moraldiskussionen är f.ö. missriktad från början. Både ethe och mores betyder seder, och både etik och moral är i grunden bara andra ord för sedlighet - dock med konnotationer till att sväva iväg i filosofiska abstraktioner. Seder är varken subjektiva eller objektiva, utan handlar om en grupps källor till mening och erfarenheter av faror. Motsatsen till sedlighet är inte övergrepp utan rotlöshet.

Alla de bästa filosoferna har förr eller senare landat i att poesi är mycket viktigare än filosofi. Heidenstam var vår största moderna moralist, som trådrelevant nog, i sin missförstådda Ett folk-cykel, konfronterade Gamla Testamentets folkmordsmotiv (ej att förväxla med nationalism; att kalla sionism för en nationalism är som att kalla judendom för en variant av kristendom). På ett lika subtilt som aggressivt sätt vände Heidenstam på profeten Nahums moral och identifierade sig med Nineve, vars förstörelse och krossade seder hebréerna firade, jämförbart med hur sionister idag firar palestinska förluster. På så vis kan dagens svenska nationalistiska poiesis förstås i direkt motsatsförhållande till sionismen, som i stället följer Nahums och Josuas ethos.

Profeten Nahum talar så
till Ninive, till Assurs konung:
"De sova dina styresmän
och dina hövdingar, du förste,
bo var för sig och ligga stilla;
på bergen skingrat är ditt folk,
som ingen stämma längre samlar."
...
Mitt folk, din hand är kall, men frossan,
som isar dig, är gryningstimmens.
De sova dina styresmän
och dina hövdingar, mitt folk,
bo var för sig och ligga stilla.

Habermas har en egen distinktion mellan sedlighet och moral som jag tycker fångar något väsentligt med avseende på hur människor, men särskilt hur olika folk kan tänkas interagera med varandra. För honom handlar sedligheten om etikens sökande efter ett gott liv (för individ och grupp), medan moral handlar om något allmänmänskligt förnuftsgrundande och därför allmängiltigt, objektivt. Moralen är s a s förutsättningen för förnuftigt sanningssökande; om man inte behandlar varandra "som folk" så handlar det ju per definition inte som att övertyga någon rationellt. Bara om makten att utöva sin vilja.

Det kan alltså betraktas som osedligt att som svensk vara sionist (om man inte kan göra sannolikt att sionismen är bra för svensk ingrupp), medan det som sker i Gaza samtidigt är omoraliskt eftersom det är förnuftsvidrigt, omänskligt (om man betraktar människan som unik bland djuren i kraft av sitt förnuft).

Sedan håller jag med om att filosofiska abstraktioner inte i sig kan motivera, men däremot kan fungera trollbindande på en viktig kategori av rationella människor.
Senast redigerad av oyto 2024-08-24 kl. 20:10.
Citera
2024-08-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag frågade dig: Vad (?)/vem (?)/vilka (?) bestämmer, vad som är objektiv rättvisa, om det inte avgörs av en överordnad Gud?

Du svarade (tämligen avfärdande), att du "började skriva ett långt svar på detta men [du] tror faktiskt att detta leder för långt". Du får väl ta den risken och samla dig till ett svar.

Jag blev förvånad att du läst en bok om moralteori och uppmanade dig att själv formulera varför det som sker i Gaza inte är uppenbart omoraliskt. Enligt vilken moralteori kan det passas in att våldta fångar och svälta miljoner - och att en stor majoritet israeler tycker det är moraliskt att våldta fångar och svälta miljoner?
Citera
2024-08-24, 19:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag blev förvånad att du läst en bok om moralteori och uppmanade dig att själv formulera varför det som sker i Gaza inte är uppenbart omoraliskt. Enligt vilken moralteori kan det passas in att våldta fångar och svälta miljoner - och att en stor majoritet israeler tycker det är moraliskt att våldta fångar och svälta miljoner?

Ja, det är noterat, att du 1. *avböjde* att svara på en fråga och sedan 2. hänvisade till den obesvarade frågan och bad mig besvara en annan fråga.
Citera
2024-08-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ja, det är noterat, att du 1. *avböjde* att svara på en fråga och sedan 2. hänvisade till den obesvarade frågan och bad mig besvara en annan fråga.

Det enda som krävdes i diskussionen var att leda i bevis att det inte går att utesluta att det finns objektiva sanningar och plikter att förhålla sig till, för att det ska verka osannolikt att våra moraliska intuitioner bara är psykologi. Se för övrigt mitt svar till Nix-registret ovan för en annan idé än t ex Gud.

Om du känner på dig att det inte går att motivera stöd till Israels beteende utifrån någon moralteori, så har du antagligen rätt - vilket väl är ett svar så gott som något.
Citera
2024-08-24, 19:48
Medlem
Citat:
Nej, det var genuin en fråga. Den tämligen oselekterade (och av migranterna självselekterade) invandringen till västvärlden från dysfunktionella länder transformerar västvärlden t.ex. Sverige negativt. Ett land formas ju av sin befolkning.

Invandringsentusiaster anser, att invandringen är värt priset, att Sverige blir ett farligare och fattigare land. Men då makthavarna har känt på sig, att majoriteten nog inte delar den uppfattningen, så har 1. invandringskritiker tystats och 2. det har medvetet getts en falsk bild (=brottsligheten minskar och invandringen är ett kompetensregn). Även om gemene man knappast överblickar den fulla, förfärliga vidden av Sveriges förvandling, så torde de flesta inte längre tro på den falska bild, som har förmedlats.

"Invandringsentusiaster" är en så splittrad grupp människor och motiv att jag tror vi måste betrakta resultatet som en kumulativ effekt snarare än kollektiv. Måhända att man krokar arm kring en gemensam berättelse av praktiska skäl. Jag vet dock inte varför du tror att de flesta köpt den förmedlade bild du målar upp. Vad har vi för skäl att anta det?

Jag har aldrig hävdat att majoriteten vid något tillfälle betrott skönmålningarna eller tagit till sig en positiv bild av mångkultur, eller för den delen identifierat sig med imperativ om våra moraliska skyldigheter inför migranterna. Det finns ju uppmätt svenskars attityder till minskad eller ökad invandring. Vad man däremot lyckats implementera hos våra medborgare är föreställningen om att "alla andra" tagit till sig bilden. Ett Kejsarens nya kläder-scenario.

Citat:
Det har mig veterligen aldrig tidigare inträffat under världshistorien, att ett lands makthavare medvetet har importerat en lågproduktiv befolkning med hög brottslighet och lagt en livslång försörjningbörda för den nya befolkningen på en befintlig, högproduktiv befolkning med låg brottslighet.

Därför undrade jag, om du tror, att svenska skattebetalare kommer acceptera att axla en livslång försörjningsbörda för en stor mängd människor, som arbetsmarknaden inte efterfrågar? Det finns ju ingenting att jämföra med, så det är lite svårt att förutse, vad som kommer att hända.

Vilka är alternativen?

Citat:
Undrar om det kan vara en ny utveckling. Spontant skulle jag tro, att sinnelagsetiken tilltalar kvinnor. Och då den svenska skolan allt mer präglas av kvinnliga värderingar, så kan det ha bidragit till, att sinnelagsetiken har hamnat på s.a.s. jämställd fot med konsekvensetiken och pliktetiken i den svenska skolundervisningen. Det är en ren gissning och det skulle vara intressant att veta lite mer om, hur utvecklingen har sett ut.

Det kan ligga något i vad du säger. Jag vet att det förekommer kritik inom filosofin kring att det finns ett dominerande manligt perspektiv, inte minst i form av synen på logik som central, som präglar disciplinen. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i frågan för att veta hur det påverkat utvecklingen.

Det ska sägas att jag inte "ogillar" sinnelagsetiken. Den ställer en relevant fråga kring hur vi ska resonera kring som begått handlingar i lag med övertygelser om ett annorlunda utfall. Framförallt där det föreligger goda skäl att hysa dessa övertygelser. Inte minst inom rättsfilosofi har den en viktig roll i hur vi resonerar kring motiv och intention bakom ett potentiellt brott. Problemet uppstår först när man inte tar hänsyn till likgiltighetsuppsåtet. Och då inte bara likgiltighet inför konsekvenserna, utan även likgiltighet inför att tillskaffa sig tillräckliga kunskaper för att göra en rimlig avvägning.
Citera
2024-08-24, 19:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det enda som krävdes i diskussionen var att leda i bevis att det inte går att utesluta att det finns objektiva sanningar och plikter att förhålla sig till, för att det ska verka osannolikt att våra moraliska intuitioner bara är psykologi. Se för övrigt mitt svar till Nix-registret ovan för en annan idé än t ex Gud.

Om du känner på dig att det inte går att motivera stöd till Israels beteende utifrån någon moralteori, så har du antagligen rätt - vilket väl är ett svar så gott som något.

Jag känner *inte* på mig, "att det inte går att motivera stöd till Israels beteende utifrån någon moralteori".

Men, jag avvaktar hur du motiverar, att om "det inte går att utesluta att det finns objektiva sanningar och plikter att förhålla sig till", så verkar det vara just DU som ska konsulteras betr. vad som är moraliskt rätt resp. moraliskt fel.
Citera
2024-08-24, 20:06
Medlem
Citat:
Jag känner *inte* på mig, "att det inte går att motivera stöd till Israels beteende utifrån någon moralteori".

Men, jag avvaktar hur du motiverar, att om "det inte går att utesluta att det finns objektiva sanningar och plikter att förhålla sig till", så verkar det vara just DU som ska konsulteras betr. vad som är moraliskt rätt resp. moraliskt fel.

Det var detta den mycket långa diskussionen utmynnade i. Ett blygsamt men viktigt konstaterande, eftersom det öppnar upp alla möjligheter som många felaktigt fått för sig att "vetenskapen motbevisat". Du får väl gå tillbaka i tråden!

Sedan blir det spännande att höra din motivering.
Citera
2024-08-24, 20:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
"Invandringsentusiaster" är en så splittrad grupp människor och motiv att jag tror vi måste betrakta resultatet som en kumulativ effekt snarare än kollektiv. Måhända att man krokar arm kring en gemensam berättelse av praktiska skäl. Jag vet dock inte varför du tror att de flesta köpt den förmedlade bild du målar upp. Vad har vi för skäl att anta det?

Man får väl (utifrån folk man känner) försöka göra en skattning av, hur gemene man har resonerat. Påståendet att "brottsligheten minskar och minskar och minskar" stötte jag personligen på i bekantskapskretsen.

Citat:
Jag har aldrig hävdat att majoriteten vid något tillfälle betrott skönmålningarna eller tagit till sig en positiv bild av mångkultur, eller för den delen identifierat sig med imperativ om våra moraliska skyldigheter inför migranterna. Det finns ju uppmätt svenskars attityder till minskad eller ökad invandring. Vad man däremot lyckats implementera hos våra medborgare är föreställningen om att "alla andra" tagit till sig bilden. Ett Kejsarens nya kläder-scenario.

Ett kejsarens nya kläder-scenario är en bra beskrivning.

Citat:
Vilka är alternativen?

Ett alternativ kan väl vara, att fler och fler skattebetalare börjar fråga sig: Vad f-n får jag för pengarna?! vilket sedan kan leda till en skatterevolt av något slag.

Citat:
Det kan ligga något i vad du säger. Jag vet att det förekommer kritik inom filosofin kring att det finns ett dominerande manligt perspektiv, inte minst i form av synen på logik som central, som präglar disciplinen. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i frågan för att veta hur det påverkat utvecklingen.

Det ska sägas att jag inte "ogillar" sinnelagsetiken. Den ställer en relevant fråga kring hur vi ska resonera kring som begått handlingar i lag med övertygelser om ett annorlunda utfall. Framförallt där det föreligger goda skäl att hysa dessa övertygelser. Inte minst inom rättsfilosofi har den en viktig roll i hur vi resonerar kring motiv och intention bakom ett potentiellt brott. Problemet uppstår först när man inte tar hänsyn till likgiltighetsuppsåtet. Och då inte bara likgiltighet inför konsekvenserna, utan även likgiltighet inför att tillskaffa sig tillräckliga kunskaper för att göra en rimlig avvägning.

Svenska invandringsansvariga politiker har (minst) haft ett likgiltighetsuppsåt.
Citera
2024-08-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ytterligare ett inlägg från dig (på ditt eget eller någon annans initiativ) med samma innehåll som vanligt, att ingen skugga ska falla på det svenska mediaetablissemanget eller på svenska, invandringsansvariga politiker.

"Bonnier" skrev personligen att (s) och (m) ska be om ursäkt för invandringen. Och då säger du "ingen skugga ska falla". Det här håller inte.

Vi är alla medvetna om att etablissemanget varit invandringsvänligt. Det är premissen i den här tråden. Det finns ingen anledning att hitta på saker och spinna konstiga narrativ.
Citera
2024-08-24, 21:06
Medlem
Citat:

Det hela är skrattretande. Det oyto företräder går inte att försvara. Så vad då göra? Spinna textblock av metanarrativ om moral där man låtsas att det skulle kunna försvaras.

Här är inlägget jag skrev.
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Citat:
På dig låter det som att jag aldrig svarat på något du skriver.

Har inte gjort det. Kommer aldrig göra det.

Citat:
Det var detta den mycket långa diskussionen utmynnade i. Ett blygsamt men viktigt konstaterande, eftersom det öppnar upp alla möjligheter som många felaktigt fått för sig att "vetenskapen motbevisat". Du får väl gå tillbaka i tråden!

Sedan blir det spännande att höra din motivering.

Sverige skulle vara i samma situation som terrorgubbarna i Gaza har gjorts gällande. Svenskar skulle vara terrorgubbar. Det är idén.
Citera
2024-08-25, 12:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är (mindre) relevant att ta fram Gaza för att tolka Israels natur som stat, "ändamålet helgar medlen"/"alla är lika men några är mer lika än andra" kan avfärdas som något tillfälligt och som reaktion på/whatabout etc etc.

Det är vad som sker på Västbanken som är det väsentliga, där expansionen och skapandet av morgondagens, lika tillfälliga som alla tidigare, gränser inom vilka Israel "skall ha rätt att existera" pågår i detta nu. I skydd av rökridåer på andra håll.

Man kan till och med hårdra det och kalla Gaza och Libanon för maskirovka.

Citat:
Påståendet att "brottsligheten minskar och minskar och minskar" stötte jag personligen på i bekantskapskretsen.

Inom en (relativt) homogen kontext var mödravård, tvångssteriliseringar och evidensbaserad kriminalvård över årtiondena framgångsrikt. Men med eftersläpning ändrade det sig när förutsättningarna förändrades.

Tyvärr har sinnelaget saknats till att utvärdera tvångssteriliseringarnas betydelse för brottsligheten (och för sociala problem i allmänhet). Och evidensbaserad kriminalvård anses tillhöra problemet av "andra sidan". I can't feel at home i detta politiska landskap.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-08-25 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in