2024-08-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
[...]
Jag sa redan i början av denna tråd att kampen står i makten över narrativet om moralen. Den moral som råder är dock samhällets resultat och inte dess orsak precis på samma sätt som religion, konst och ideologi är det. Just därför ser jag att moralen om godhet angående massinvandring tillkom för att tillfredsställa de egenintressen som såväl makten och marknaden eftersträvade. Nu har man ingen större vinst längre med massinvandring och lämnar kvar de som kämpade för maktens och marknadens sak. Du skriver:
[...]
Jag håller med. Det är förstås inte ett totalt omvänt narrativ riktad mot det gamla eftersom det skulle ställa makteliten till svars. Istället skapas ett nytt och att man i stort sett bara blickar framåt. Intressant vore då att studera vilka nya vinstintressen som makteliten och marknaden har och vilken typ av moral man då vill lansera.

Detta återkommande vinstdravel. "Marknaden", d.v.s svenska folket(?), företag(?) efterfrågade stor asylinvandring av sådana som arbetar i mycket låg utsträckning? Och gav vinst?! Vad i...

Belägg för detta? Jag vet att inga finns och att du inte kommer att svara men det är totalt felaktigt. Värt att poängtera det igen.
Citera
2024-08-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Detta återkommande vinstdravel. "Marknaden", d.v.s svenska folket(?), företag(?) efterfrågade stor asylinvandring av sådana som arbetar i mycket låg utsträckning? Och gav vinst?! Vad i...

Belägg för detta? Jag vet att inga finns och att du inte kommer att svara men det är totalt felaktigt. Värt att poängtera det igen.
Du har missat att födelsetalen i Europa är katastrofala och att flera eu länder har höjt eller försökt höja pensionsåldern? I Frankrike med ganska hårt motstånd. Det är ju det största intresset för EU och dess regeringar. Oavsett vad de säger. Utan dem kommer de bli omöjligt att försörja äldre och sjuka/arbetsoföra personer med det systemet som finns. Sen finns det ju hur många särintressen som helst som har tjänat på det. Hela servicesektorn är ju full av invandrare som jobbar med usla villkor och en usel lön. Hade du jobbat som städare eller taxichaufför idag? Eller foodora bud?
Citera
2024-08-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du har missat att födelsetalen i Europa är katastrofala och att flera eu länder har höjt eller försökt höja pensionsåldern? I Frankrike med ganska hårt motstånd. Det är ju det största intresset för EU och dess regeringar. Oavsett vad de säger. Utan dem kommer de bli omöjligt att försörja äldre och sjuka/arbetsoföra personer med det systemet som finns. Sen finns det ju hur många särintressen som helst som har tjänat på det. Hela servicesektorn är ju full av invandrare som jobbar med usla villkor och en usel lön. Hade du jobbat som städare eller taxichaufför idag? Eller foodora bud?

Invandring och i synnerhet asylinvandring är en stor belastning på offentliga finanser. Pensionsreformen genomfördes 1994 och svenska pensionärer har mycket gott om pengar.

Återigen, denna tråd är den främsta kanalen för spinnande av vinstnarrativ. DN ligger i lä.
Citera
2024-08-25, 20:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vi är alla medvetna om att etablissemanget varit invandringsvänligt.

Vad är din förklaring till, att "etablissemanget varit invandringsvänligt"?
Senast redigerad av Meiji 2024-08-25 kl. 20:58.
Citera
2024-08-25, 20:53
Medlem
Citat:
Invandring och i synnerhet asylinvandring är en stor belastning på offentliga finanser. Pensionsreformen genomfördes 1994 och svenska pensionärer har mycket gott om pengar.

Återigen, denna tråd är den främsta kanalen för spinnande av vinstnarrativ. DN ligger i lä.
Så varför höjer man pensionsåldern?
Citera
2024-08-25, 20:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Så varför höjer man pensionsåldern?
För att man har en miljon oanställningsbara importerade bidragstagare såklart.
Citera
2024-08-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är din förklaring till, att "etablissemanget varit invandringsvänligt"?

Vänstersympatier. Palme-idoliserande.
Citera
2024-08-25, 21:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vänstersympatier. Palme-idoliserande.

Bara så att jag förstår rätt.. Menar du, att regeringen Reinfeldt hade vänstersympatier och idoliserade Palme?
Citera
2024-08-25, 21:05
Avstängd
Citat:

Du borde nog försöka inse att det är skillnad på vad banker, big business-eliten, friskole- och vårdkoncerner ("välfärdsföretagande" brukar det ibland kallas) eller Wallenbergs tjänar på gentemot vad vanligt folk tjänar på.

Självklart finns det en målkonflikt mellan bankernas och big business' strävan att skära guld med täljknivar på privatiserad service från sådant som tidigare sköttes offentligt och den vanlige Svenssons plånbok, men jag förstår att det kanske är svårt att få syn på den konflikten om man ser Bildt, Lööf och Reinfeldt som de stora frihetshjältarna i svensk politik - eller om man slår ifrån sig med att "asch, politikerna har alltid varit lika korrumperade och köpta som de är numera: det är företagarna som ska reda ut spelet åt oss!".

För näringslivet spelar det i sak ingen större roll att ganska många invandrare lever på offentliga bidrag osv - att befolkningen ökar gör också att marknaden ökar över tid, den får mer volym, och det är precis vad t ex Svenskt Näringsliv eller Foodora vill ha, eftersom denna ökande befolkning också konsumerar.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-08-25 kl. 21:08.
Citera
2024-08-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
För att man har en miljon oanställningsbara importerade bidragstagare såklart.
Ok.

Jag säger inte att de är produktiva eller en nettovinst, bara att de är anledningen att man importerar så mycket man kan. Simpel matematik att man inte kan ha en befolkning som består av 50 % senila, några barn, några handikappade och resten arbetsföra.
Citera
2024-08-25, 21:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ok.

Jag säger inte att de är produktiva eller en nettovinst, bara att de är anledningen att man importerar så mycket man kan. Simpel matematik att man inte kan ha en befolkning som består av 50 % senila, några barn, några handikappade och resten arbetsföra.

Kan du vara hygglig och utveckla den simpla matematiken som visar, att situationen blir bättre, om ett land i det läget importerar en ny befolkning, som bidrar med mindre och kostar skattebetalarna mer?
Citera
2024-08-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Bara så att jag förstår rätt.. Menar du, att regeringen Reinfeldt hade vänstersympatier och idoliserade Palme?

Vissa vänstersympatier, ja. En del Reinfeldt-moderater har hoppat av Tidöprojektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in