2024-08-24, 11:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Är det perioden före första världskriget du refererar till som europeiskt normaltillstånd? Är det tidigare? Är det i samband med vad Nietzsche pekar ut som "Guds död" och de nya idealen?

Det är lite tråkigt att du skippar över de konkreta exemplen och frågeställningar eftersom det gör det svårare för mig att förstå vad du menar. Möjligtvis fanns det med i det längre svaret. Jag får lite känslan av att vi delvis dividerar om sådant vi inte är oense om. Men att något försvinner i tolkningen, och det är frustrerande.

Vi är ju, som jag förstår det, överens om att moralen inte kan uppfattas annorledes än som något som uttrycker sig i objektiv form. Vi är såldes också överens om att moralisk nihilism i normativ skepnad, alltså relativism, är en omöjlig position. Vad vi var tillsynes oense om var om det föranleder att moralisk sanning faktiskt existerar objektivt. Vad vi har landat i är att detta inte låter sig redas ut. Sen verkar våra åsikter gå isär kring vad den mest praktiska förhållning till det blir. Är detta en sammanfattning du håller med om?

Jag vill, i brist på möjlighet att avtäcka det eventuellt dolda av verkligheten, ringa in vad som går att undersöka empiriskt, i detta fall åsikter, handlingar och reaktioner kring moraliska dilemman. Dessa åsikter, handlingar och reaktioner pekar jag ut som någon vi kan reducera till en form av evolutionärt minne och kan undersökas vetenskapligt på människor och i viss överförd mening djur. Detta är inte subjektivt i betydelsen "olika människor tycker olika saker". För att identifiera moraliska egenskaper som evolutionära krävs regelbundenhet, rigida mönsterbildningar som sträcker sig över tid och rum och helst även återfinns hos andra organismer. Anomalier, om sådana uppkommer, kräva möjlighet att förklaras. Finner vi att människor annorstädes eller under en annan tidsålder än vår betedde sig på ett sätt som antyder helt andra moraliska uppfattningar, exempelvis genom sin lagstiftning, kan vi måhända tala om en "civilisationens evolution". Alltså en anpassning över tid till samhällets förutsättningar. Och här uppkommer nästa konflikt tror jag.

Jag ställer inget krav på "självmedveten intention" eller vad vi ska kalla det. Jag bryr mig inte om fri vilja finns eftersom vi oavsett alltid kommer tro vi har en. En amöba gör "moraliskt rätt" som inte förstör förutsättningarna för sin art att överleva. Det kan tyckas märkligt kanske, men jag är bara intresserad hur den agerar och varför. Den är knappast en komplex varelse så det blir betydligt enklare att följa och dra slutsatser. Hade människan varit likadan så hade vi också enbart gjort "moraliskt rätt", men nu är det snarare ett virrvarr med övertygelser och åsikter och uppfattningar bland mänskligheten. Handlar det om en större genetisk variation bland vår art? Är det reflektionsförmågan och medvetandet? Har förnuftet hjälpt oss överleva eller lever vi trots förnuftet? Det verkar ju märkligt att vi behöver förnuftet för att överleva om amöban klarar sig i miljontals år.

Det besynnerliga är att amöban verkar vara ett återkommande ideal bland filosofer med sin oavbrutna pliktenlighet! Stackars människan som drabbas av frestelser och ondska och dårskap och allt för oss bort från rättrogenhet! Om det nu är så att förnuftet är vad som leder oss till konflikter och krig och omoral och vi är dömda att tygla och navigera denna förbannelse tillbaka till urformen, är det inte då rimligt att åtminstone inte aktivt ta avstånd från instinkter och känsloliv? I mina ögon är det ju överanalysen och tankar om "ultimata lösningar" som fört oss in i sofismer som postmodernism. Ett slags självbedrägeri bara människan är kapabel att begå. Kan vi se och mäta att människan mår bra av ha en familj så är det väl inte DET vi behöver ifrågasätta?

Den mänskliga hjärnan är funtad så att den kan reflektera över tillvaron. Och då det är så att såsom människan lever, så tänker hon. I och och med att människor lever på olika sätt så kommer de att ha olika föreställningar, på olika sätt. Men många människor som lever på olika sätt kan dock ha vissa gemensamma föreställningar om till exempel samhället där de ingår.

Jag sa redan i början av denna tråd att kampen står i makten över narrativet om moralen. Den moral som råder är dock samhällets resultat och inte dess orsak precis på samma sätt som religion, konst och ideologi är det. Just därför ser jag att moralen om godhet angående massinvandring tillkom för att tillfredsställa de egenintressen som såväl makten och marknaden eftersträvade. Nu har man ingen större vinst längre med massinvandring och lämnar kvar de som kämpade för maktens och marknadens sak. Du skriver:

Citat:
Som jag skriver högre upp så hanterar människor den katastrofala utvecklingen på olika sätt. De som valt att kvarhålla sina övertygelser sluter sig och blir mer extrema. Men de blir allt färre. Till sist blir det bara "Hitlers bunker", eller ska jag kanske säga "Arnstads bunker", kvar. Bieffekten av sekterism är att samtidigt som du blir mer övertygad om din åsikt blir den mindre brukbar bland majoriteten. Jag tror inte vi behöver göra något annat än förse dem med spadar och hinkar så att de kan fortsätta att gräva ner sig. Bidra till att deras åsikter tvingar dem att isolera sig.

Jag håller med. Det är förstås inte ett totalt omvänt narrativ riktad mot det gamla eftersom det skulle ställa makteliten till svars. Istället skapas ett nytt och att man i stort sett bara blickar framåt. Intressant vore då att studera vilka nya vinstintressen som makteliten och marknaden har och vilken typ av moral man då vill lansera.
Citera
2024-08-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Du bekräftar mitt intryck, att i den anglosaxiska världen så lyfts det inte fram någon s.k. sinnelagsetik som en självständig etisk normativ skola, vars betydelse inom moralfilosofin framställs som i paritet med konsekvensetiken och pliktetiken. Det var ett tag sedan jag läste Mark Timmons "Moral Theory, An Introduction", men jag kan inte minnas, att någon redogörelse för sinnelagsetiken fanns med.

När och hur har sinnelagsetiken hamnat på s.a.s. jämställd fot med konsekvensetiken och pliktetiken i den svenska skolundervisningen? Hur gick det till.. undrar man.

Relevant här är ju Thomas av Aquinos dubbeleffektdoktrin där handlingar bedöms efter vad som är en handlings (goda/onda) intention och vad som är handlingens förutsägbara(goda/onda) resultat. Det låter först som en väg ut för Israel-apologeterna (de israeliska bombernas avsikt är ju kanske inte att döda civilia?) men det finns ju den haken att Thomas förstås byggde på objektiva kriterier och proportionalitet.

Du frågade mig förut hur jag kan ha den konstiga uppfattningen att allt försvar för det Israel gör är objektivt moraliskt förkastligt. Nu vill jag vända på frågan och be dig hitta någon form av moral i Mark Timmons översikt av moralteori där det inte är uppenbart att Israel gör fel? Går det att tänka sig någon pliktetisk, konsekventialistisk eller dygdetisk förklaring som gör det som sker försvarligt? Hur skulle en rimlig motivering formuleras?

Eller måste ni hålla med om er Israel-vurm är a-/omoralisk eller relativistisk (kanske religiöst motiverat med att allt Israel gör BLIR moraliskt per definition)?

Någonstans i förlängningen av detta ligger hur någon av er strängt taget kan klandra någon för det som skett med Sverige. Med vilken rätt gör ni det om ni inte har någon konsekvent måttstock att mäta med?
Senast redigerad av oyto 2024-08-24 kl. 12:31.
Citera
2024-08-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den mänskliga hjärnan är funtad så att den kan reflektera över tillvaron. Och då det är så att såsom människan lever, så tänker hon. I och och med att människor lever på olika sätt så kommer de att ha olika föreställningar, på olika sätt. Men många människor som lever på olika sätt kan dock ha vissa gemensamma föreställningar om till exempel samhället där de ingår.

Jag sa redan i början av denna tråd att kampen står i makten över narrativet om moralen. Den moral som råder är dock samhällets resultat och inte dess orsak precis på samma sätt som religion, konst och ideologi är det. Just därför ser jag att moralen om godhet angående massinvandring tillkom för att tillfredsställa de egenintressen som såväl makten och marknaden eftersträvade. Nu har man ingen större vinst längre med massinvandring och lämnar kvar de som kämpade för maktens och marknadens sak. Du skriver:

Jag håller med. Det är förstås inte ett totalt omvänt narrativ riktad mot det gamla eftersom det skulle ställa makteliten till svars. Istället skapas ett nytt och att man i stort sett bara blickar framåt. Intressant vore då att studera vilka nya vinstintressen som makteliten och marknaden har och vilken typ av moral man då vill lansera.

Krympandets radikalisering. Men om det nu är så att moral är något konstruerat att passa maktens tillfälliga behov, så hade ju trådens alla kritiska deltagare fel om att makthavarna då var pliktförgätna? Antingen var plikten att följa (den konstruerade) moralen eller så finns det strängt taget ingen moralisk plikt och det går inte att göra varken rätt eller fel? Om makten skapar rätten, har det per definition aldrig begåtts något fel - förrän efteråt då "felet" bedöms efter nya (tillfälliga) moraliska konstruktioner.
Citera
2024-08-24, 12:28
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Relevant här är ju Thomas av Aquinos dubbeleffektdoktrin där handlingar bedöms efter vad som är en handlings (goda/onda) intention och vad som är handlingens förutsägbara(goda/onda) resultat. Det låter först som en väg ut för Israel-apologeterna (de israeliska bombernas avsikt är ju kanske inte att döda civilia?) men det finns ju den haken att Thomas förstås byggde på objektiva kriterier och proportionalitet.

Du frågade mig förut hur jag kan ha den konstiga uppfattningen att allt försvar för det Israel gör är objektivt moraliskt förkastligt. Nu vill jag vända på frågan och be dig hitta någon form av moral i Mark Timmons översikt av moralteori där det inte är uppenbart att Israel gör fel? Går det att tänka sig någon pliktetisk, konsekventialistisk eller dygdetisk förklaring som gör det som sker försvarligt? Hur skulle en rimlig motivering formuleras?

Eller måste ni hålla med om er Israel-vurm är a-/omoralisk eller relativistisk (kanske religiöst motiverat med att allt Israel gör BLIR moraliskt per definition)?

Någonstans i förlängningen av detta ligger hur någon av er strängt taget kan klandra någon för det som skett med Sverige. Med vilken rätt gör ni det om ni inte har någon konsekvenst måttstock att mäta med?

Fast skiljelinjen går om man tycker att Israel ska få finnas eller inte få det. Anser man att Israel inte ska få finnas så är varje handling Israel gör, oavsett vad, moraliskt förkastligt. Blotta existensen av Israel är så att säga omoralisk. Om man säger så här: Israel var redan så jävlig som tänkas kan redan innan de gick in i Gaza. Därför blir begreppet moral svårt att diskutera utifrån den konflikten.
Citera
2024-08-24, 12:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Krympandets radikalisering. Men om det nu är så att moral är något konstruerat att passa maktens tillfälliga behov, så hade ju trådens alla kritiska deltagare fel om att makthavarna då var pliktförgätna? Antingen var plikten att följa (den konstruerade) moralen eller så finns det strängt taget ingen moralisk plikt och det går inte att göra varken rätt eller fel? Om makten skapar rätten, har det per definition aldrig begåtts något fel - förrän efteråt då "felet" bedöms efter nya (tillfälliga) moraliska konstruktioner.
Men du (och merparten av tråden) missar helt att den offentliga makten är författningsreglerad. Plikten består i att följa lagen (vilket även uttrycks i grundlagen). Pliktförgätenhet uppstår om/när egen moral sätts över författningsreglerad plikt.
Citera
2024-08-24, 13:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Tv-serien The Crown belyser mycket av det vi talar om här. Elisabeths roll som drottning var hela tiden att bevaka kronans vilja. Drottningen och hela hennes familj samt alla inblandade i hovet tillsammans var alla styrda av detta. Kritiken mot prinsparet Harrys och Meghans attack mot kungahuset handlar om detta.

Sett ur den synvinkeln kan vi tillämpa det på maktens och marknadens principer. Dessa principer är krafter som varje makthavare och företagare måste följa. Annars blir de utbytta. När jag säger att moralen är samhällets resultat menar jag att maktens och marknadens företrädare använder den moral som de finner bäst passad och därför blir legio i samhället. Pierces och Deweys pragmatism anammades av socialdemokraterna när folkhemmet byggdes. Idag har Frankfurtskolan haft stort inflytande för hur maktelitens budbärare, mainstreammedia, resonerar för att försvara maktelitens och marknadens vinster av massinvandring.
Senast redigerad av TheLucky 2024-08-24 kl. 13:29.
Citera
2024-08-24, 13:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tv-serien The Crown belyser mycket av det vi talar om här. Elisabeths roll som drottning var hela tiden att bevaka kronans vilja. Drottningen och hela hennes familj samt alla inblandade i hovet tillsammans var alla styrda av detta. Kritiken mot prinsparet Harrys och Meghans attack mot kungahuset handlar om detta.

Sett ur den synvinkeln kan vi tillämpa det på maktens och marknadens principer. Dessa principer är krafter som varje makthavare och företagare måste följa. Annars blir de utbytta. När jag säger att moralen är samhällets resultat menar jag att maktens och marknadens företrädare använder den moral som de finner bäst passad och därför blir legio i samhället. Pierces och Deweys pragmatism anammades av socialdemokraterna när folkhemmet byggdes. Idag har Frankfurtskolan haft stort inflytande för hur maktelitens budbärare, mainstreammedia, resonerar för att försvara maktelitens och marknadens vinster av massinvandring.

Hur kommer den moraliska berättelsen att fortsatt utformas för att övertyga svenska skattebetalare att acceptera en livslång försörjningsbörda för människor, som arbetsmarknaden inte efterfrågar och acceptera dagliga skottlossningar och återkommande bombdåd?

Räcker det med berättelsen, att svenska skattebetalare arbetar för att Sverige kommer att bli bra någon/några generation/er framåt?
Citera
2024-08-24, 16:10
Medlem
Citat:

Liksom det finns lager i det individuella psyket, finns det i samvaron. Jag håller ju med i vad du skriver, men är inte så pessimistisk att jag ser moraliska normativ som relativa kontexten. Marx historiematerialism gör säg bara egentligen tolkningsbar i det sammanhang han utför analysen, men den bygger ju på egenskaper som kan tolkas universalistiskt i människans natur. För att ta ett exempel.

Citat:
Jag sa redan i början av denna tråd att kampen står i makten över narrativet om moralen. Den moral som råder är dock samhällets resultat och inte dess orsak precis på samma sätt som religion, konst och ideologi är det. Just därför ser jag att moralen om godhet angående massinvandring tillkom för att tillfredsställa de egenintressen som såväl makten och marknaden eftersträvade. Nu har man ingen större vinst längre med massinvandring och lämnar kvar de som kämpade för maktens och marknadens sak.

Vad är samhällets orsak?

Citat:

Har makten och marknaden en vilja eller är det determinerat på förhand?

Citat:
Idag har Frankfurtskolan haft stort inflytande för hur maktelitens budbärare, mainstreammedia, resonerar för att försvara maktelitens och marknadens vinster av massinvandring.

Skulle du kunna vidareutveckla detta? Frankfurtskolans utgångspunkt är ju kritik mot kapitalismen, vilket också gör analysen delvis lockande ur ett högerperspektiv.
Citera
2024-08-24, 16:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hur kommer den moraliska berättelsen att fortsatt utformas för att övertyga svenska skattebetalare att acceptera en livslång försörjningsbörda för människor, som arbetsmarknaden inte efterfrågar och acceptera dagliga skottlossningar och återkommande bombdåd?

Räcker det med berättelsen, att svenska skattebetalare arbetar för att Sverige kommer att bli bra någon/några generation/er framåt?
Regimens hantering av detta är att tala om skattebetalare och företagande i stället för svenska intressen. Den ställer upp en dikotomi där oppositionens förslag är att byta ut oss mot utbildade sydostasiater, och där de enda icke-ekonomiska problemen med invandrare är när de inte är liberala och sionister.

Etik- och moraldiskussionen är f.ö. missriktad från början. Både ethe och mores betyder seder, och både etik och moral är i grunden bara andra ord för sedlighet - dock med konnotationer till att sväva iväg i filosofiska abstraktioner. Seder är varken subjektiva eller objektiva, utan handlar om en grupps källor till mening och erfarenheter av faror. Motsatsen till sedlighet är inte övergrepp utan rotlöshet.

Alla de bästa filosoferna har förr eller senare landat i att poesi är mycket viktigare än filosofi. Heidenstam var vår största moderna moralist, som trådrelevant nog, i sin missförstådda Ett folk-cykel, konfronterade Gamla Testamentets folkmordsmotiv (ej att förväxla med nationalism; att kalla sionism för en nationalism är som att kalla judendom för en variant av kristendom). På ett lika subtilt som aggressivt sätt vände Heidenstam på profeten Nahums moral och identifierade sig med Nineve, vars förstörelse och krossade seder hebréerna firade, jämförbart med hur sionister idag firar palestinska förluster. På så vis kan dagens svenska nationalistiska poiesis förstås i direkt motsatsförhållande till sionismen, som i stället följer Nahums och Josuas ethos.

Profeten Nahum talar så
till Ninive, till Assurs konung:
"De sova dina styresmän
och dina hövdingar, du förste,
bo var för sig och ligga stilla;
på bergen skingrat är ditt folk,
som ingen stämma längre samlar."
...
Mitt folk, din hand är kall, men frossan,
som isar dig, är gryningstimmens.
De sova dina styresmän
och dina hövdingar, mitt folk,
bo var för sig och ligga stilla.
Citera
2024-08-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Alla de bästa filosoferna har förr eller senare landat i att poesi är mycket viktigare än filosofi. Heidenstam var vår största moderna moralist, som trådrelevant nog, i sin missförstådda Ett folk-cykel, konfronterade Gamla Testamentets folkmordsmotiv (ej att förväxla med nationalism; att kalla sionism för en nationalism är som att kalla judendom för en variant av kristendom). På ett lika subtilt som aggressivt sätt vände Heidenstam på profeten Nahums moral och identifierade sig med Nineve, vars förstörelse och krossade seder hebréerna firade, jämförbart med hur sionister idag firar palestinska förluster. På så vis kan dagens svenska nationalistiska poiesis förstås i direkt motsatsförhållande till sionismen, som i stället följer Nahums och Josuas ethos.

Profeten Nahum talar så
till Ninive, till Assurs konung:
"De sova dina styresmän
och dina hövdingar, du förste,
bo var för sig och ligga stilla;
på bergen skingrat är ditt folk,
som ingen stämma längre samlar."
...
Mitt folk, din hand är kall, men frossan,
som isar dig, är gryningstimmens.
De sova dina styresmän
och dina hövdingar, mitt folk,
bo var för sig och ligga stilla.

Nu var det ju dock inte hebréerna själva som krossade vare sig Assyrien eller det Nybabyloniska riket, de hade ingen aktiv del i den saken. Det var andra imperier som gick in och tog över kejsarkronan, eller i fallet Assur (Nineves fall 612 f Kr) en koalition av flera andra makter, om jag minns rätt, varav Babylon snabbt utgick som den ledande. Det är litet långsökt att säga att Heidenstam här skulle anspela på idén om något slags brutalt etnifierat krig för att återskapa ett svenskt imperium - snarare är det tanken på långsiktig, smygande degeneration inom ett samhälle han anspelar på med Nineve och Nahum.

Tanken att samhälllen och kulturer bär på fröna till sin egen långsiktiga degeneration var populär runt förra sekelskiftet, och när Oswald Spengler skrev sin klassiker Der Untergang des Abendlandes (påbörjad före 1914 men fullbordad och utgiven först framåt 1918-20) var det en sådan upplösningsprocess han tänkte på, snarare än en plötslig apokalyps som bryter ner riken och troner, folk och städer.

Men i princip stämmer det förstås att i varje fall den mer radikala sionismen har varit okay med tanken att det egna/nya landet skall återtas med våld och de som tidigare bott där kastas ut eller underkuvas. Det var inte en så främmmande idé då, för drygt hundra år sedan - det var ju vad de europeiiska stormakterna gjorde i sna kolonier och USA i vilda västern. Senare har man helst inte velat vara lika öppen med detta tankegods, men det finns fortfarande med.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-08-24 kl. 18:03.
Citera
2024-08-24, 17:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Är frågan retorisk?

Nej, det var genuin en fråga. Den tämligen oselekterade (och av migranterna självselekterade) invandringen till västvärlden från dysfunktionella länder transformerar västvärlden t.ex. Sverige negativt. Ett land formas ju av sin befolkning.

Invandringsentusiaster anser, att invandringen är värt priset, att Sverige blir ett farligare och fattigare land. Men då makthavarna har känt på sig, att majoriteten nog inte delar den uppfattningen, så har 1. invandringskritiker tystats och 2. det har medvetet getts en falsk bild (=brottsligheten minskar och invandringen är ett kompetensregn). Även om gemene man knappast överblickar den fulla, förfärliga vidden av Sveriges förvandling, så torde de flesta inte längre tro på den falska bild, som har förmedlats.

Det har mig veterligen aldrig tidigare inträffat under världshistorien, att ett lands makthavare medvetet har importerat en lågproduktiv befolkning med hög brottslighet och lagt en livslång försörjningbörda för den nya befolkningen på en befintlig, högproduktiv befolkning med låg brottslighet.

Därför undrade jag, om du tror, att svenska skattebetalare kommer acceptera att axla en livslång försörjningsbörda för en stor mängd människor, som arbetsmarknaden inte efterfrågar? Det finns ju ingenting att jämföra med, så det är lite svårt att förutse, vad som kommer att hända.

Citat:
Sinnelagsetiken finner man ju i någon form i flera teorier. Exempelvis nämnda Kant där den moraliska handlingen speglar en intention att göra handlingen allmän regel. Om sinnelagsetiken diskuteras mer övergripande i Sverige än andra länder vet jag inte. Tänker du att det finns en politisk dimension bakom?

Undrar om det kan vara en ny utveckling. Spontant skulle jag tro, att sinnelagsetiken tilltalar kvinnor. Och då den svenska skolan allt mer präglas av kvinnliga värderingar, så kan det ha bidragit till, att sinnelagsetiken har hamnat på s.a.s. jämställd fot med konsekvensetiken och pliktetiken i den svenska skolundervisningen. Det är en ren gissning och det skulle vara intressant att veta lite mer om, hur utvecklingen har sett ut.
Citera
2024-08-24, 18:43
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nu var det ju dock inte hebréerna själva som krossade vare sig Assyrien eller det Nybabyloniska riket, de hade ingen aktiv del i den saken. Det var andra imperier som gick in och tog över kejsarkronan, eller i fallet Assur (Nineves fall 612 f Kr) en koalition av flera andra makter, om jag minns rätt, varav Babylon snabbt utgick som den ledande. Det är litet långsökt att säga att Heidenstam här skulle anspela på idén om något slags brutalt etnifierat krig för att återskapa ett svenskt imperium - snarare är det tanken på långsiktig, smygande degeneration inom ett samhälle han anspelar på med Nineve och Nahum.

Tanken att samhälllen och kulturer bär på fröna till sin egen långsiktiga degeneration var populär runt förra sekelskiftet, och när Oswald Spengler skrev sin klassiker Der Untergang des Abendlandes (påbörjad före 1914 men fullbordad och utgiven först framåt 1918-20) var det en sådan upplösningsprocess han tänkte på, snarare än en plötslig apokalyps som bryter ner riken och troner, folk och städer.

Men i princip stämmer det förstås att i varje fall den mer radikala sionismen har varit okay med tanken att det egna/nya landet skall återtas med våld och de som tidigare bott där kastas ut eller underkuvas. Det var inte en så främmmande idé då, för drygt hundra år sedan - det var ju vad de europeiiska stormakterna gjorde i sna kolonier och USA i vilda västern. Senare har man helst inte velat vara lika öppen med detta tankegods, men det finns fortfarande med.
Enligt Nahum var det "HERREN Sebaot" som lät förgöra Nineve för att det skulle gå att "återställa Jakobs höghet såsom Israels höghet".

Bibelns historicitet är oviktig när det är sed, lynne och minneshistoria (Assmann) vi talar om. Det avgörande är vad de själva påstår att de har gjort och vad de har att säga om det. Här säger judisk sed att civilisationen gick under i ett blodigt folkmord, och att det skedde för den egna höghetens skull.

I de rader som Heidenstam refererade reagerar den kanoniserade profeten genom att håna de massmördade och riktigt illasinnat gnugga in hur förnedrade de har blivit. I dikten är det mötet med denna attityd som väcker en nationalistisk låga hos Heidenstam, som får honom att identifiera sig med Nineve och bli svensk nationalistisk aktivist. Det är anakronistiskt att kalla Nahum för sionist, men det finns en genomgående sed som sionismen ger uttryck för, och nationalismen existerar i mångt och mycket i reaktion emot denna: nationalism är inte ett paraplybegrepp som innefattar sionismen.

Stämmer inte alls att europeisk kolonialism byggde på någon idé om att utplåning av folkslag är fritt fram så länge det gynnar oss. Vare sig om vi talar om kolonialism som kommersiell exploatering (de handelskompanier som framför allt var pådrivande, och när de blivit oumbärliga delar av ekonomin tvingade staterna att engagera sig för deras stabilitet) eller universalistiska läror om att sprida frälsning eller upplyst civilisation till vildarna. Det existerade inget som ens liknade det man hittar i GT och sionismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in