2022-03-21, 16:09
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vinstmaskineriet har blivit en så kallad trådsanning, nu i form av "naturlag". Att argumentera emot vinstmaskineri-dravlet är som att argumentera mot tyngdkraften...

Per Wirtén påpekade i Expressen att vinstmaskineri-argumentet inte förekommer längre. Utom i den här tråden.

Och även jag påpekade att vinstargumentet sällan förs fram längre och att jag heller inte sett någon argumentera för det i tråden (under gällande samhällsförutsättningar) men nu har jag sett det flera gånger senaste dagarna. Skogsmaran hade fel. Eller i alla fall fick fel.

Även Chang Frick förde fram detta argument i veckan och kallades för "en vandrande sandvikenrapport" av Arpi. Så nu är det tillbaka!
Citera
2022-03-21, 16:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Och även jag påpekade att vinstargumentet sällan förs fram längre och att jag heller inte sett någon argumentera för det i tråden (under gällande samhällsförutsättningar) men nu har jag sett det flera gånger senaste dagarna. Skogsmaran hade fel. Eller i alla fall fick fel.

Även Chang Frick förde fram detta argument i veckan och kallades för "en vandrande sandvikenrapport" av Arpi. Så nu är det tillbaka!
Att påstå att det inte finns grupper som tjänar på massinvandringen är befängt.

Glasmästaren blir rik på omfattande fönsterkrossning.
Citera
2022-03-21, 16:26
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Ja, men nu pratade vi inte om små särintressen (eller i alla fall gjorde inte jag det) utan om argumentet:
1. Invandring
2. ???
3. Vinst!

Detta argument hade dött ut, att invandringen "på sikt är lönsam för samhället" utan att förklara HUR eller ta hänsyn till humankapitalet. Att enskilda grupper eller branscher isolerat eller på kort sikt vinner på invandring, även av analfabeter, är väl uppenbart.

Nu på sista dagarna har detta argument däremot till viss del upplevt en renässans men fortfarande utan någon form av underliggande analys kring punkt 2.
Citera
2022-03-21, 16:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, men nu pratade vi inte om små särintressen (eller i alla fall gjorde inte jag det) utan om argumentet:
1. Invandring
2. ???
3. Vinst!

Detta argument hade dött ut, att invandringen "på sikt är lönsam för samhället" utan att förklara HUR eller ta hänsyn till humankapitalet. Att enskilda grupper eller branscher isolerat eller på kort sikt vinner på invandring, även av analfabeter, är väl uppenbart.

Nu på sista dagarna har detta argument däremot till viss del upplevt en renässans men fortfarande utan någon form av underliggande analys kring punkt 2.

Enligt Enoch själv här så är det svårt att hitta någon svensk som inte är "glasmästare". Det är därför han avfärdar "broken window fallacy". En enorm höjning av värdet på allt vi äger och allt vi gör är "argumentet". Enorma värden är knappast "fönsterkrossande" för övrigt.

Jag sätter "argumentet" inom citationstecken eftersom detta bara påstås utan någon motivering. Vad gäller punkt 2 i Skogsmarans lista så kommer det aldrig att komma något sådant, allra minst från trådgiganter.
Citera
2022-03-21, 17:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
1. Invandring
2. ???
3. Vinst!

Det stämmer givetvis att debatten om "lönsam för hela samhället" helt har dött ut. Det dog ut strax efter Sandvikenrapporten.

Sluta svara på uppenbara trådförstörande troll. (jag skall också försöka)
Citera
2022-03-21, 18:00
Medlem
Citat:
Det stämmer givetvis att debatten om "lönsam för hela samhället" helt har dött ut. Det dog ut strax efter Sandvikenrapporten.

Sluta svara på uppenbara trådförstörande troll. (jag skall också försöka)

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citat:
Fastighetsbolagen har gjort över 350 miljarder kronor i vinst de senaste tio åren, där majoriteten av pengarna kommer från höjda fastighetsvärden. Låter som en "vinstmaskin" i mina öron.

Sandvikens halva miljard per år år 1/70 av detta. Låt säga att vinstmaskinerna inte gett oss allt detta: 1/50. Och det är bara en (1) sektor.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Sorgearbetet kanske inte blir fredligt, några häxor skall dras till bålet. Men förändringar som är uppenbart fördelaktiga, som "Återvandring" blir inget stridsäpple i sig, när även de som hittils upplevt sig tjäna något på mångkulturen, något som de ytterst ogärna vill förlora, redan har förlorat detta.

"Sorgearbetet" handlar om en situation då vi ruinerats eftersom vinstmaskinerna inte stöttar upp oss.

Hur går detta ihop rent logiskt? Så här:
Citat:
Vad bra, då kan Sverige, inklusive privatpersonerna betala alla sina skulder på måndag då, så behöver vi inte belasta naturen mer med transporter och energiutvinning, utan kan leva på vårt produktiva arbete.

Det här är sånt dravel, vi är ett rikt land, alla som kommer hit får automatiskt del i skuldberget och blir då lika automatiskt högproduktiva. Inte alla ens i hussemedia tror på detta längre. Men du tänker tillhöra de sista troende på ekonomiska evighetsmaskiner.

Vi svenskar är värdelösa. Det är så enkelt. Detta är "trådsanning". Den enda som skriver i den här tråden som någonsin ifrågasatt detta är jag.

Och återigen: detta förekommer bara i tråden, ingen annanstans i media.
Senast redigerad av experten10 2022-03-21 kl. 18:08.
Citera
2022-03-21, 18:28
Medlem
McAzs avatar
B][/b]Hör och häpna, från Aftonbladet:

Citat:
Flyktingströmmen en del av Putins krigsstrategi

Så här långt har de ukrainska flyktingarna tagits emot med öppna armar. Men i takt med att flyktingströmmen ökar kommer också de sociala och ekonomiska påfrestningarna på EU-länderna att växa.

Polen har redan tagit emot över två miljoner ukrainare. Warszawas borgmästare säger att man med närmare 400 000 flyktingar börjar nå taket för vad man klarar av. Liknande tongångar hörs från Moldavien och andra grannländer som tagit emot den stora delen av flyktingströmmen.
Det är inte den goda viljan som saknas. Men så här säger borgmästaren till New York Times:
– Vi vill ta emot alla som behöver hjälp men hur många barn kan vi få plats med i skolorna? Hur ska vi göra så att hälsosystemet inte brakar ihop?

Slå sönder enigheten
Fler och fler börjar komma till Sverige och andra länder längre bort. Förra veckan tog Sverige emot fler flyktingar från Ukraina än det totala antalet asylsökande för hela förra året.
Eftersom det inte finns några tecken på att kriget är på väg mot ett snart slut får vi räkna med att flyktingströmmen fortsätter växa.
FN gjorde inför kriget en bedömning av att 4-5 miljoner skulle fly kriget. Verkligheten visar att det kan bli ännu fler.

En del av Putins krigsstrategi är att skapa en stor flyktingström mot Europa. Även om de flyende än så länge tagits emot väl hoppas Putin att flyktingarna på sikt ska skapa så stora påfrestningar att flyktingströmmen slår sönder den enighet som hittills rått inom EU mot Ryssland.
Putin vill hämnas sanktionerna och ställa till så mycket elände han kan för övriga Europa.
Där är krigsflyktingarna ett vapen vars fulla potential kan utlösas på sikt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-krigsstrategi

Jasså, nu låter det på så vis. Nu är idén om att använda flyktingströmmar som en del i den nya tidens krigföring inte längre några konspirationsteorier… Om denna flyktingvåg, av främst kvinnor och bar, nu så självklart är en ond plan av herr Putin i dennes försök att destabilisera Europa. Vad var då 2015-års våg, av främst krigsföra, muslimska män? Men de Europeiska ledarna svalde det betet, med hull och hår, utan grimaser.
Citera
2022-03-21, 21:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
B][/b]Hör och häpna, från Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-krigsstrategi

Jasså, nu låter det på så vis. Nu är idén om att använda flyktingströmmar som en del i den nya tidens krigföring inte längre några konspirationsteorier… Om denna flyktingvåg, av främst kvinnor och bar, nu så självklart är en ond plan av herr Putin i dennes försök att destabilisera Europa. Vad var då 2015-års våg, av främst krigsföra, muslimska män? Men de Europeiska ledarna svalde det betet, med hull och hår, utan grimaser.

Flyktingströmmarna 2015 var också så uppenbart toxiska, med ett så uppenbart känslomanipulerande element att de har en mycket större likhet med good old tjeka-strategi än flyktingströmmarna från Ukraina idag. Med reservation för att medierna har sitt offer-narrativ med gråtande kvinnor nu också, dock nedtonat när det gäller den manipulativa insatsen för att skapa dåligt samvete och på den vägen dra fram resurser.

Dåligt samvete var en stor del av 2015-narrativet, och det kanske tydligaste tecknet på trådar som drogs i bakgrunden. Där FSB i mina ögon var en starkare kandidat som puppetmaster än "judarna".

Det sagt om skillnaden i narrativ nu och då, så kommer det förstås surt efter också denna yra. Eftertankens kranka blekhet väntar också efter beslutsamhetens friska slava Ukraine-hy.
Citera
2022-03-22, 05:57
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Flyktingströmmarna 2015 var också så uppenbart toxiska, med ett så uppenbart känslomanipulerande element att de har en mycket större likhet med good old tjeka-strategi än flyktingströmmarna från Ukraina idag. Med reservation för att medierna har sitt offer-narrativ med gråtande kvinnor nu också, dock nedtonat när det gäller den manipulativa insatsen för att skapa dåligt samvete och på den vägen dra fram resurser.

Dåligt samvete var en stor del av 2015-narrativet, och det kanske tydligaste tecknet på trådar som drogs i bakgrunden. Där FSB i mina ögon var en starkare kandidat som puppetmaster än "judarna".

Det sagt om skillnaden i narrativ nu och då, så kommer det förstås surt efter också denna yra. Eftertankens kranka blekhet väntar också efter beslutsamhetens friska slava Ukraine-hy.

Jag tror också att Ryssland hade ett finger med i spelet 2015, tillsammans med Turkiets musselman Erdogan. Den stora frågan är ju naturligtvis hur de Europeiska ledarna kunde svälja betet och varför man då lät media hållas med sitt narrativ. Varför varnade inga västerländska säkerhetstjänster? Frågorna är många… däremot kan man alltid hoppas att den utveckling vi ser nu ska väcka idén hos tillräckligt många om de många märkliga omständigheterna 2015 och varför de som kom hit under, och efter, den händelsen skall förväntas få stanna.
Citera
2022-03-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vinstmaskineriet har blivit en så kallad trådsanning, nu i form av "naturlag". Att argumentera emot vinstmaskineri-dravlet är som att argumentera mot tyngdkraften...

Per Wirtén påpekade i Expressen att vinstmaskineri-argumentet inte förekommer längre. Utom i den här tråden.

Jag har sagt det 100 gånger nu. att ta in människor KAN vara en vinstmaskin(för samhällets del). Det som redan är klart är att invandringen har varit en vinstmaskin för svenska entreprenörer, i minst 15 år.

fö:
att ta in invandrare är ingen vinstmaskin FÖR SVERIGE. FÖR ATT SVENSK LEDNING SUGER SÅ JÄVLA HÅRT. OCH FÖR ATT SVARTA/BRUNA FLYKTINGAR BARA MISSBRUKAR VÅR VÄLFÄRD.

UKRAINASKA FLYKTINGAR HAR EN ANNAN ATTITYD OCH FÖRHOPPNINGSVIST ANSER POLITIKER DET VARA FULLT MÖJLIGT ATT STÄLLA KRAV PÅ DE SOM KOMMER, "UTAN ATT VARA RASIST".

SÅ JO.
att ta in människor KAN vara en vinstmaskin. Speciellt när det rör sig om vita flyktingar från Europa.
Senast redigerad av Fittsill 2022-03-22 kl. 09:25.
Citera
2022-03-22, 09:40
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Jag tror också att Ryssland hade ett finger med i spelet 2015, tillsammans med Turkiets musselman Erdogan. Den stora frågan är ju naturligtvis hur de Europeiska ledarna kunde svälja betet och varför man då lät media hållas med sitt narrativ. Varför varnade inga västerländska säkerhetstjänster? Frågorna är många… däremot kan man alltid hoppas att den utveckling vi ser nu ska väcka idén hos tillräckligt många om de många märkliga omständigheterna 2015 och varför de som kom hit under, och efter, den händelsen skall förväntas få stanna.

Linjerna drogs nog upp i Bilderberg och Davos bland annat under Göran Perssons tid redan. Övriga regeringschefer drog också sina strån till stacken. Som Tony Blair och han Schröder i Tyskland. EU tryckte på också via EU-kommissionen. Större marknader och fler konsumenter var fältropet. Tillväxten fick inte stanna upp. EU utvidgades ytterligare. Öppna gränser absolut. Jag tror mycket gjordes upp vid de odokumenterade middagarna i Bilderberg där politiker och finansfolk blandades. Påverkansytor.....
Citera
2022-03-22, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Jag har sagt det 100 gånger nu. att ta in människor KAN vara en vinstmaskin(för samhällets del). Det som redan är klart är att invandringen har varit en vinstmaskin för svenska entreprenörer, i minst 15 år.

fö:
att ta in invandrare är ingen vinstmaskin FÖR SVERIGE. FÖR ATT SVENSK LEDNING SUGER SÅ JÄVLA HÅRT. OCH FÖR ATT SVARTA/BRUNA FLYKTINGAR BARA MISSBRUKAR VÅR VÄLFÄRD.

UKRAINASKA FLYKTINGAR HAR EN ANNAN ATTITYD OCH FÖRHOPPNINGSVIST ANSER POLITIKER DET VARA FULLT MÖJLIGT ATT STÄLLA KRAV PÅ DE SOM KOMMER, "UTAN ATT VARA RASIST".

SÅ JO.
att ta in människor KAN vara en vinstmaskin. Speciellt när det rör sig om vita flyktingar från Europa.
Enligt Tino så har inte ens de skötsamma arbetskraftsinvandrarna från Jugoslavien varit en vinst. Trots att dom kom direkt in i arbete. Det behövs en livslön som ligger över medianlönen för svenskar för att vara lönsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in