2024-06-06, 13:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Begrepp som "hat" (bortsett från när det gäller uppenbart störda individer som Tobias Hübinette) fångar knappast vad projektet (massinvandringen) handlar om. Ej heller finns det någon ambition att "skada och förstöra".

De invandringsansvariga partierna betraktar den tidigare befolkningen som kanonmat (collateral damage), som kan offras för ett högre ändamål.

Collateral damage betraktas med likgiltighet och utgör inte något fokus för verksamheten.

Sveriges tidigare befolkning har spelat ut sin roll i Sverige - som de invandringsansvariga partierna ser det. Nu ska den tidigare befolkningen reduceras till en minoritet och "folket ska inte få reagera på det" - anser givetvis de invandringsansvariga partierna och den enstämmigt agiterande svenska journalistkåren.

Projektet i sig handlar inte om hat, däremot lockar projektet till sig personer med hat som drivkraft. Det är också så att den sanslöst skruvade politik som tvingats fram snart bara kan föras av hatiska personer. Normala människor står inte ut. Vissa hatar alla svenskar som Hübinette medan andra hatar alla som motsätter sig projektet. Det senare handlar väl om hela det vänsterliberala etablissemanget.
Citera
2024-06-06, 13:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Projektet i sig handlar inte om hat, däremot lockar projektet till sig personer med hat som drivkraft. Det är också så att den sanslöst skruvade politik som tvingats fram snart bara kan föras av hatiska personer. Normala människor står inte ut. Vissa hatar alla svenskar som Hübinette medan andra hatar alla som motsätter sig projektet. Det senare handlar väl om hela det vänsterliberala etablissemanget.
Precis. Det är vidare bara en väldigt liten del av befolkningen som överhuvudtaget är aktiva inom politiken. Det är alltså en mycket liten del av befolkningen som dikterar villkoren. Normalt fungerande människor kan inte ta sig in i maktsfären eftersom den sjuka mobbarmentaliteten är omöjlig att hantera och stå ut med.
Citera
2024-06-06, 13:28
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Begrepp som "hat" (bortsett från när det gäller uppenbart störda individer som Tobias Hübinette) fångar knappast vad projektet (massinvandringen) handlar om. Ej heller finns det någon ambition att "skada och förstöra".

De invandringsansvariga partierna betraktar den tidigare befolkningen som kanonmat (collateral damage), som kan offras för ett högre ändamål.

Collateral damage betraktas med likgiltighet och utgör inte något fokus för verksamheten.

Sveriges tidigare befolkning har spelat ut sin roll i Sverige - som de invandringsansvariga partierna ser det. Nu ska den tidigare befolkningen reduceras till en minoritet och "folket ska inte få reagera på det" - anser givetvis de invandringsansvariga partierna och den enstämmigt agiterande svenska journalistkåren.

Jag är böjd att hålla med i mycket här. Men jag skriven så här, som jag tänker just nu i stunden, bara rakt på, förutom rättstavning dårå. Fritt ur minnet och säkert med detaljfel, denna vår i mitt tycke märkliga helgdag.

Det går ju att följa den svenska politiken på området. Tar vi från tidig modern tid hade vi i princip fri rörlighet av människor, efter att inrikespassen m.m. avskaffades på 1800-talet. Sen infördes förpassningslagarna när ryska borstförsäljare började dyka upp i början av 1900-talet. Sen kom första och andra världskriget och gränserna stängdes till rätt rejält jämfört med tidigare.

Allt ovanstående efter lättnaderna på 1800-talet var reaktivt. Saker hände och man reagerade. Det fanns inte nån särskild tanke annat än att det behövdes kontroll på vilka som befann sig i landet.

Efter andra världskriget uppstod ett behov av arbetskraft. Här börjar den planerade invandringen. Sverige ansågs behöva fler människor.

Effekterna på vårt samhälle, kulturellt och utifrån det svenska folkets perspektiv, var inget man brydde sig särskilt mycket om. Ekonomin var viktigare. En ny skön värld stod för dörren. Framgångsåren tuffade på i allt högre takt. Och i Sverige fick man i ledande skikt kanske lite grann hybris?

Här nånstans dök visionerna upp. Visionerna om en värld av tolerans och öppenhet. Visioner om ett Sverige fritt från inhemsk inkrökthet, ett Sverige fritt från familjens, kulturens och historiens kvävande tyngdtäcke. Vi skulle öppna vår dörr mot världen. I Sverige, det rationella Sverige, skulle idealsamhället byggas. På vissa håll var, och är fortfarande, denna idé, denna närmast frireligiösa hänförelsens idé, rådande. Wir schaffen das, som Merkel skanderade.

Visionerna visar på en övergång från enbart reaktion på ett tryck utifrån, från en i många stycken passiv invandringspolitik, till en aktivt förd politik, baserad på just visioner.

En viktig del i den nya politiken var att inte stoppa människor vid gränsen. Istället satsades resurser på mottagandet. Inte stoppa eller begränsa, utan välkomna och ta emot.

Visionerna stämde aldrig med verkligheten, men de blev kvar. De är ju vackra.

Visionerna har nu insitutionaliserats. Nu lever de sina egna liv i ett mångkulturellt industriellt komplex som omsätter miljarder.

I denna process, så klart bristfälligt beskriven, fanns nog aldrig någon ondska. Likgiltighet då? Ja, kanske det. Men jag lutar mer åt en nyttokalkyl. Det anses värt att svenskar blir i minoritet. Det är värt priset för stor invandring och mångkultur. Visionen om hur mångkulturen kommer att vara är så vacker och fin, att svenskens försvinnande är värt det.

Sen att verkligheten blir som Indien och Brasilien, ja det är ju en helt annan femma, som inte bekommer de visionära nämnvärt.
Citera
2024-06-06, 13:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Projektet i sig handlar inte om hat, däremot lockar projektet till sig personer med hat som drivkraft.

Så är det tyvärr.

Citat:
Det är också så att den sanslöst skruvade politik som tvingats fram snart bara kan föras av hatiska personer. Normala människor står inte ut. Vissa hatar alla svenskar som Hübinette medan andra hatar alla som motsätter sig projektet. Det senare handlar väl om hela det vänsterliberala etablissemanget.

Massinvandringsprojektet är en pseudoreligion och har också kallats för en sekulär religion. I en religion (eller pseudoreligion) anser de troende, att de självklart är bättre människor, eftersom de omfattar de religiösa ståndpunkterna.

Till skillnad från någon som omfattar en vetenskaplig ståndpunkt - t.ex. att rökning innebär en ökad risk för cancer.

En person, som inte tror att rökning ger cancer, betraktas kanske som lite oinformerad. Men ståndpunkten t.ex. att rökning innebär en ökad risk för cancer innebär INTE, att den som omfattar den ståndpunkten därmed självklart upplever sig själv som en bättre och god människa.

För det vänsterliberala etablissemanget så är massinvandringen en pseudoreligion, som inte kan ifrågasättas. Etablissemanget har en pseudoreligiös identitet och anser, att de själva är bättre och goda människor, just därför att de driver massinvandringsprojektet.

Många (de flesta?) är fanatiker som "hatar alla som motsätter sig projektet". Ty de, som motsätter sig projektet, betraktas som kättare och fanatiker hatar kättare.

TILLÄGG

En icke ringa del av det vänsterliberala etablissemanget är narcissister "absorbed in the endless struggle to think well of themselves".

“Half the harm that is done in this world is due to people who want to feel important. They don't mean to do harm; but the harm does not interest them. Or they do not see it, or they justify it because they are absorbed in the endless struggle to think well of themselves.”

― T.S. Eliot
Senast redigerad av Meiji 2024-06-06 kl. 14:16.
Citera
2024-06-06, 14:26
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När man vridit och vänt på alla stenar och sökt alla förklaringar återstår till slut bara ren ondska. Den genuina viljan att förnedra andra människor. Att skada och förstöra. En sjuk drivkraft som genomsyrar politiken, offentligheten och medierna. Jag ser ingen annan förklaring i slutändan. Det handlar om mentalt störda människor.

Jag vet inte själv. Men tanken finns där.

Det går ju att läsa lagstiftning och dess förarbeten för att se tankegångarna bakom själva regleringen. Jag har dock aldrig hittat en klar röd tråd. Det är spretigt. Kanske är det bättre att blicka enbart framåt. Finns det en möjlighet att förändra? Men då blir man kanske helt uppgiven.

Det där med ondska, elakhet, att saker görs för att näpsa andra, sätta på plats, på ett personligt, individbaserat plan förstår jag det, men att föra en politik grundat på sådana känslor och behov, det är ju faktiskt ondskefullt på riktigt. Och så förs väl inte politik? Eller?

Ett exempel på det har vi väl nästan fått bekräftat i efterhand, Reinfeldts samarbete med Miljöpartiet. Som skedde i ren affekt. Skit samma resultatet, tänkte Reinfeldt.
Citera
2024-06-06, 14:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det fanns troligtvis en korrupt människohandel med adopterade barn under 70-talet. Men en vidrig organisation präglar inte hur Sverige som land och dess folk var i sin helhet. Om jag som svensk hade blivit bortrövad och såld till ett annat land så hade jag rest tillbaka och lärt mig svenska. Det står Hübinette fritt att bosätta sig i Sydkorea och lära sig koreanska. Men det gör han inte. Istället bor han kvar och lever gott på att hata svenskar som inte har med saken att göra. Alltså faller hans skäl till varför han gör som han gör. Kvar blir bara en sjuklig böjelse att få förnedra.
Det har ju visat sig att utlandsadopterade är väldigt överrepresenterade när det gäller psykiskt mående.
Vill inte vara taskig men Hübinette är ju dessutom ingen vinnare i det genetiska lotteriet när det gäller utseendet.
Finns säkert massor av adopterade som anses attraktiva av det motsatta könet och dessutom lite spännande men tyvärr tror jag att Tobbe inte hade så mycket att komma med.

Att förgäves tråna efter söta svenska flickor som istället blev ihop med svenska killar kanske skapade ett hat mot Sverige och svenskarna?
Att bli vänsterextrem har väl länge varit ett knep för osympatiska och misslyckade figurer att bli populära hos tjejer?
Citera
2024-06-06, 15:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Edit

Just den [Edit] biten håller jag inte med om. Skulle jag ändra mig återkommer jag om det.

I övrigt är det väl ingen analys. Bara en huvudstupa framskriven tanke jag fick efter att ha läst några användares kommentarer.

Allt gott.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2024-06-06 kl. 15:02. Anledning: Rättstavning
Citera
2024-06-06, 16:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Jag vet inte själv. Men tanken finns där.

Det går ju att läsa lagstiftning och dess förarbeten för att se tankegångarna bakom själva regleringen. Jag har dock aldrig hittat en klar röd tråd. Det är spretigt. Kanske är det bättre att blicka enbart framåt. Finns det en möjlighet att förändra? Men då blir man kanske helt uppgiven.

Det där med ondska, elakhet, att saker görs för att näpsa andra, sätta på plats, på ett personligt, individbaserat plan förstår jag det, men att föra en politik grundat på sådana känslor och behov, det är ju faktiskt ondskefullt på riktigt. Och så förs väl inte politik? Eller?

Ett exempel på det har vi väl nästan fått bekräftat i efterhand, Reinfeldts samarbete med Miljöpartiet. Som skedde i ren affekt. Skit samma resultatet, tänkte Reinfeldt.

Solzjenitsyn återkom flera gånger i sina verk om de sovjetiska samhällenas negativa utveckling som mer berodde på ett system av tvång för att bevara kommunismen än kommunismen i sig. Kommunismen var som av Gud given och fick på inga villkor ifrågasättas. Men det fanns liksom ingen djupare marxistisk tankegång bakom. Därmed förlorade kommunismen som idé sin betydelse (om kommunism kan fungera är ett annat ämne). Kontroll och förtryck blev det enda sättet att styra. Man kallade sig kommunist, trots att man inte längre visste vad det var för något. Jag menar att det är så du ska förstå varför det inte finns en närmare beskrivning av tankebanorna bakom och inte heller en röd tråd i lagstiftningen för mångkultur. Den skulle införas, bara för att. Tänk Reinfeldt som du hänvisar till.
Senast redigerad av TheLucky 2024-06-06 kl. 16:09.
Citera
2024-06-06, 16:09
Moderator
Meijis avatar
Etablissemanget är verkligen störda av det lättfattliga begreppet "folkutbyte".

DN låter Tobias Hübinette ta stor plats (under rubriken: "Tobias Hübinette: Konspirationsteorin om ”folkutbyte” har redan skördat många människoliv") för att inskärpa, att det pågående folkutbytet absolut inte ska kallas för ett folkutbyte.

Texten avslutas:

Citat:
Även om Åkesson själv försäkrade i sin debattartikel i Expressen att han inte tror på någon konspiration så gör åtskilliga av hans partikamrater det, vare sig det handlar om att Socialdemokraterna sägs importera röstboskap en masse eller att borgerligheten med Moderaterna i spetsen har velat krossa välfärdsstaten med hjälp av invandringen.

Det går helt enkelt inte att använda sig av termen utan att ansluta sig till idén om folkutbytet och i samma ögonblick sanktioneras och legitimeras en dödlig konspirationsteori som redan har skördat åtskilliga människoliv, och som med all säkerhet kommer att fortsätta att göra det och antagligen också i Sverige.

https://www.dn.se/kultur/tobias-hubi...a-manniskoliv/
Citera
2024-06-06, 16:21
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När man vridit och vänt på alla stenar och sökt alla förklaringar återstår till slut bara ren ondska. Den genuina viljan att förnedra andra människor. Att skada och förstöra. En sjuk drivkraft som genomsyrar politiken, offentligheten och medierna. Jag ser ingen annan förklaring i slutändan. Det handlar om mentalt störda människor.

Det tror jag inte alls på. Det har varit ekonomin som styrt. Ingen ondska. Bara egenintresset hos de internationella storföretagen. Allt under hurrarop från media och svärmare i väljarkåren som köpt den postmoderna politiska moralen som den kolporterats av våra medier: allas lika värde, öppenhet, mångkultur, acceptans för olikhet med mera. Det är väl framförallt kvinnliga väljare som köpt den här berättelsen. Ja dom finns i min närhet. Men som med all politisk moral så har den en halveringstid. Det har nu blivit tyst om mångkultur och allas lika värde. Men vi hade en hallelujakör i många år som gav understöd till den stora invandringen. Ja det var en kör, fylld av politiska narcissister. Vi ville så väl. Var så god och skölj.

Tack Greffue Antonius för ditt inlägg i går kväll. Det redovisade drivkrafterna bakom invandringen på ett bra sätt.
Senast redigerad av stevenstills 2024-06-06 kl. 16:25.
Citera
2024-06-06, 16:45
Medlem
Ebba Buske framhöll det nedan angivna i samband med en intervju i DN nyligen.

Citat:
Tycker någon ”det är rätt och riktigt att stena kvinnor som inte bär slöja” eller vill ”kasta ut homosexuella ifrån höghus” ska den ut ur Europa, var budskapet.

Här tycker man ju att även vänsterklägget borde ha öppet mål att hantera detta utspel från Ebba. Till och med en Anders Lindberg på en dålig dag skulle kunna kontra med att säga

"Vem predikar egentligen Ebba för? Det hon säger är bara infantila självklarheter. Det finns givetvis ingen, säger ingen, som vill ha folk till Europa som stenar kvinnor och avrättar homosexuella. Vad är det för trams Ebba håller på med."

Med ett sådant bemötande hade dels till och med en sådan som Lindberg framstått som någorlunda vettig, och dels hade uttalandet från Ebba helt dessrnerats och förvandlats till någonting totalt harmlöst.

Men..... varför ta den enkla vägen tänkte Anders och valde istället att problematisera (läs rasistanklaga) uttalandet. Till nytta för ingen.

Citat:
Men, vem pratar hon om? Kanske menar hon terrorsekten IS? Jag vet inte. Som beskrivning av muslimer i Sverige är detta ju bara trams. Vem halshugger kvinnor här eller kastar ut homosexuella från höghus?

Det blir bara groteskt.

Att på detta sätt måla nidbilder av minoriteter är extremt farligt. KD ökar medvetet polariseringen och skadar Sverige.

Citat:
Hennes prat om att Europa går ”förlorat” om inte Islam ”anpassar sig” bygger på två tankefel.

För det första ändras Europa hela tiden, liksom de människor som är Europa. Islam är en europeisk religion, eftersom det finns människor i Europa som är muslimer. Liksom kristendom, judendom eller andra världsreligioner.

Citat:
För det andra har Ebba Busch*ingen*rätt att bestämma vem som är europé eller svensk. I en demokrati är det folket som väljer politiker, inte tvärtom.

Låt Anders vara Anders liksom. Relativiseringens och fokusförflyttningens obestridde mästare. Här kan man ju bara hoppas på en iskall replik från Ebba.

"Men snälla Anders, det enda jag sa var att jag inte vill ha människor som stenar kvinnor till döds och slänger homosexuella från hustaken i Europa. Jag kan bara beklaga att du anser det så fundamentalt att Europa huserar människor med sådan värdegrund, men det säger mer om dig än mig. "

You go girl!

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-som-ar-svensk

Tillägg. Tråden har verkligen kickstartat sig själv tillbaka från Törnrosaslummern nu på slutet. Jättekul!
Senast redigerad av Runningonempty 2024-06-06 kl. 16:49.
Citera
2024-06-06, 16:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Etablissemanget är verkligen störda av det lättfattliga begreppet "folkutbyte".

DN låter Tobias Hübinette ta stor plats (under rubriken: "Tobias Hübinette: Konspirationsteorin om ”folkutbyte” har redan skördat många människoliv") för att inskärpa, att det pågående folkutbytet absolut inte ska kallas för ett folkutbyte.

Texten avslutas:

https://www.dn.se/kultur/tobias-hubi...a-manniskoliv/

Uppenbarligen ett sätt för mediahusen att kommunicera med varandra. Hübinettes artikel riktar sig till andra redaktioner om att nu djävlar ska vi hålla ihop. Ingen, absolut ingen får avvika från rådande narrativ. Det här släpper vi inte. Fortsätt som förut.

Annars är det pajasartat att hans statistik i andra forum då motsäger det han nu påstår. Det är uppenbart att de uppgifter som Hübinette där visar inte kan tolkas på annat sätt än agendadrivet folkutbyte. Är det bara något som händer av sig självt? Motfrågor klarar inte Hübinette. Då sjukskriver han sig.
Senast redigerad av TheLucky 2024-06-06 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in