2024-06-06, 16:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det tror jag inte alls på. Det har varit ekonomin som styrt. Ingen ondska. Bara egenintresset hos de internationella storföretagen. Allt under hurrarop från media och svärmare i väljarkåren som köpt den postmoderna politiska moralen som den kolporterats av våra medier: allas lika värde, öppenhet, mångkultur, acceptans för olikhet med mera. Det är väl framförallt kvinnliga väljare som köpt den här berättelsen. Ja dom finns i min närhet. Men som med all politisk moral så har den en halveringstid. Det har nu blivit tyst om mångkultur och allas lika värde. Men vi hade en hallelujakör i många år som gav understöd till den stora invandringen. Ja det var en kör, fylld av politiska narcissister. Vi ville så väl. Var så god och skölj.

Tack Greffue Antonius för ditt inlägg i går kväll. Det redovisade drivkrafterna bakom invandringen på ett bra sätt.

Tja, ekonomin styr förstås allt. Men utan ondska som kraft fungerar det inte. Sedan kan det förstås vara så att aktörerna inte själva ser sig som ondskefulla. Men det frånkänner dem inte från sin skuld i det helvete som skapats utifrån deras agerande.
Citera
2024-06-06, 16:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det tror jag inte alls på. Det har varit ekonomin som styrt. Ingen ondska. Bara egenintresset hos de internationella storföretagen. Allt under hurrarop från media och svärmare i väljarkåren som köpt den postmoderna politiska moralen som den kolporterats av våra medier: allas lika värde, öppenhet, mångkultur, acceptans för olikhet med mera. Det är väl framförallt kvinnliga väljare som köpt den här berättelsen. Ja dom finns i min närhet. Men som med all politisk moral så har den en halveringstid. Det har nu blivit tyst om mångkultur och allas lika värde. Men vi hade en hallelujakör i många år som gav understöd till den stora invandringen. Ja det var en kör, fylld av politiska narcissister. Vi ville så väl. Var så god och skölj.

Tack Greffue Antonius för ditt inlägg i går kväll. Det redovisade drivkrafterna bakom invandringen på ett bra sätt.
Egenintresse hos de internationella storföretagen räcker inte som förklaring. Invandringen har implementerats av politiker och politiskt styrda verksamheter på ett sätt som bara kan beskrivas som systematiskt maktmissbruk där oppositionella motarbetats med rena mobbarmetoder. Det kräver ett speciellt slags psyke hos de individer som genomför detta

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Jag vet inte själv. Men tanken finns där.

Det går ju att läsa lagstiftning och dess förarbeten för att se tankegångarna bakom själva regleringen. Jag har dock aldrig hittat en klar röd tråd. Det är spretigt. Kanske är det bättre att blicka enbart framåt. Finns det en möjlighet att förändra? Men då blir man kanske helt uppgiven.

Det där med ondska, elakhet, att saker görs för att näpsa andra, sätta på plats, på ett personligt, individbaserat plan förstår jag det, men att föra en politik grundat på sådana känslor och behov, det är ju faktiskt ondskefullt på riktigt. Och så förs väl inte politik? Eller?

Ett exempel på det har vi väl nästan fått bekräftat i efterhand, Reinfeldts samarbete med Miljöpartiet. Som skedde i ren affekt. Skit samma resultatet, tänkte Reinfeldt.
Felet ligger inte i lagstiftningen och dess förarbeten utan hos de individer som missbrukar systemet i sin maktutövning.
Citera
2024-06-06, 17:03
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Tja, ekonomin styr förstås allt. Men utan ondska som kraft fungerar det inte. Sedan kan det förstås vara så att aktörerna inte själva ser sig som ondskefulla. Men det frånkänner dem inte från sin skuld i det helvete som skapats utifrån deras agerande.

Jo effekterna blir onda. Där håller jag med. Att satsa på en stor invandring från mellanöstern och Afrika för att hålla efterfrågan och vinstnivåer uppe är vårdslöst. Men det skiter man i. Med "man" avser jag typ gigantiska fondbolag som Black Rock som vill ha avkastning på insatta fondmedel för pensioner.
Senast redigerad av stevenstills 2024-06-06 kl. 17:06.
Citera
2024-06-06, 17:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jo effekterna blir onda. Där håller jag med. Att satsa på en stor invandring från mellanöstern och Afrika för att hålla efterfrågan och vinstnivåer uppe är vårdslöst. Men det skiter man i. Med "man" avser jag typ gigantiska fondbolag som Black Rock som vill ha avkastning på insatta fondmedel för pensioner.

Så sett är jag som du materialist. Ekonomin går före idealen. Det jag vill påpeka är att sådana som Black Rock faktiskt vet om de sanslöst negativa konsekvenserna. Därmed kan vi inte frånkänna deras motiv som ondskefullt, även om det ekonomiska är det ledande. Än värre ondskefullt blir det att när aktörer påvisar konsekvenserna för Black Rocks framfart så ska dessa avslöjare slaktas. Det är inte nog med det det: de negativa konsekvenserna förklaras som beroende av kritikerna. Nu senast deklarerad av Hübinette i DN. Det finns liksom ingen höjd på djävulskapen. Den som begår våldtäkt anmäler offret: Och det hyllas.
Senast redigerad av TheLucky 2024-06-06 kl. 17:39.
Citera
2024-06-06, 17:50
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så sett är jag som du materialist. Ekonomin går före idealen. Det jag vill påpeka är att sådana som Black Rock faktiskt vet om de sanslöst negativa konsekvenserna. Därmed kan vi inte frånkänna deras motiv som ondskefullt, även om det ekonomiska är det ledande. Än värre ondskefullt blir det att när aktörer påvisar konsekvenserna för Black Rocks framfart så ska dessa avslöjare slaktas. Det är inte nog med det det: de negativa konsekvenserna förklaras som beroende av kritikerna. Nu senast deklarerad av Hübinette i DN. Det finns liksom ingen höjd på djävulskapen.

Det där är intressant. Felets är alltid dens som påpekar felet. Att se felet är det felaktiga. Man skulle nästan kunna göra en funktion av det.
Citera
2024-06-06, 18:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Ebba Buske framhöll det nedan angivna i samband med en intervju i DN nyligen.

Här tycker man ju att även vänsterklägget borde ha öppet mål att hantera detta utspel från Ebba. Till och med en Anders Lindberg på en dålig dag skulle kunna kontra med att säga

"Vem predikar egentligen Ebba för? Det hon säger är bara infantila självklarheter. Det finns givetvis ingen, säger ingen, som vill ha folk till Europa som stenar kvinnor och avrättar homosexuella. Vad är det för trams Ebba håller på med."

Med ett sådant bemötande hade dels till och med en sådan som Lindberg framstått som någorlunda vettig, och dels hade uttalandet från Ebba helt dessrnerats och förvandlats till någonting totalt harmlöst.

Men..... varför ta den enkla vägen tänkte Anders och valde istället att problematisera (läs rasistanklaga) uttalandet. Till nytta för ingen.

Låt Anders vara Anders liksom. Relativiseringens och fokusförflyttningens obestridde mästare. Här kan man ju bara hoppas på en iskall replik från Ebba.

"Men snälla Anders, det enda jag sa var att jag inte vill ha människor som stenar kvinnor till döds och slänger homosexuella från hustaken i Europa. Jag kan bara beklaga att du anser det så fundamentalt att Europa huserar människor med sådan värdegrund, men det säger mer om dig än mig. "

You go girl!

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-som-ar-svensk

Tillägg. Tråden har verkligen kickstartat sig själv tillbaka från Törnrosaslummern nu på slutet. Jättekul!

Det vänsterliberala etablissemanget verkar nu ha kommit överens om, att alla kulturella och religiösa värderingar är lika mycket värda.

Förvånande nog - jag såg verkligen det inte komma - så var tre svenska ledarskribenten i söndags helt överens i programmet "Godmorgon världen" att stening av kvinnor och avrättning av homosexuella var helt OK värderingar. Man får visserligen inte omsätta det i praktisk handling, men det är helt OK ha sådana värderingar och plädera för det.

"Man kan inte ha ett politiskt recept mot åsikter utan att det lätt blir förtryckande", sa Mattias Svensson från SvD. "I en rättsstat handlar det om vad man gör och inte om vad man tycker", sa Kajsa Kettil från Borås Tidning.

Idag framför Bo Rothstein samma sak i DN. "Det finns något i grunden totalitärt och antidemokratiskt i allt detta tal om ”svenska värderingar”. Grundlagen är nämligen solklar: I Sverige gäller åsiktsfrihet", skriver Bo Rothstein.

"Ett antal grundläggande kulturella värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor" inom bl.a. islam måste därför accepteras för att åstadkomma "en fungerande integration" enl. Bo Rothstein. DN instämmer förmodligen och framhåller i ingressen, att "det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar".

Citat:
Politikers tal om svenska värderingar ger intryck av att dessa är huggna i sten och en del av en historiskt oföränderlig nationell kultur. Sådant tänkande är i grunden totalitärt. Fundamentalt för demokratin är däremot rätten att tycka vad man vill och att det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar, skriver seniorprofessorn Bo Rothstein.

[---]

Ett samhälle som inte understryker åsiktsfrihetens betydelse kommer med stor sannolikhet att sakna innovationskraft och förmåga att konstruktivt möta nya utmaningar.

Talet om svenska värderingar måste rimligen också komma att ses som kränkande för många som invandrat från länder som kulturellt är annorlunda än Sverige. Budskapet är att era värderingar och er kultur är undermåliga, vilket inte är långt från att säga att ni är undermåliga människor medan svenskar tillhör en unik och finare sort. Något säger mig att ett sådant budskap inte är av godo för integrationen.

[---]

Sociologerna Jan Jonsson och Carina Mood har i en synnerligen omfattande studie av ungdomar med invandrarbakgrund visat på två grundläggande saker.

Den ena är att för majoriteten av invandrarungdomar går det faktiskt väldigt bra när det gäller sådant som studier, inkomster, hälsa och arbete. På dessa områden har integrationen fungerat överraskande väl. Men när det gäller ett antal grundläggande kulturella värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor är skillnaderna gentemot etniskt svenska ungdomar bastanta.

Ska budskapet till de ofta framgångsrika invandrarungdomarna vara att ni måste göra upp med era ”osvenska” och undermåliga värderingar för att bli accepterade? Jag tror att det är en illa vald strategi för att åstadkomma en fungerande integration

https://www.dn.se/debatt/har-galler-...a-varderingar/

https://sverigesradio.se/artikel/pan...ering-mot-iran
Senast redigerad av Meiji 2024-06-06 kl. 18:15.
Citera
2024-06-06, 18:50
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det vänsterliberala etablissemanget verkar nu ha kommit överens om, att alla kulturella och religiösa värderingar är lika mycket värda.

Förvånande nog - jag såg verkligen det inte komma - så var tre svenska ledarskribenten i söndags helt överens i programmet "Godmorgon världen" att stening av kvinnor och avrättning av homosexuella var helt OK värderingar. Man får visserligen inte omsätta det i praktisk handling, men det är helt OK ha sådana värderingar och plädera för det.

"Man kan inte ha ett politiskt recept mot åsikter utan att det lätt blir förtryckande", sa Mattias Svensson från SvD. "I en rättsstat handlar det om vad man gör och inte om vad man tycker", sa Kajsa Kettil från Borås Tidning.

Idag framför Bo Rothstein samma sak i DN. "Det finns något i grunden totalitärt och antidemokratiskt i allt detta tal om ”svenska värderingar”. Grundlagen är nämligen solklar: I Sverige gäller åsiktsfrihet", skriver Bo Rothstein.

"Ett antal grundläggande kulturella värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor" inom bl.a. islam måste därför accepteras för att åstadkomma "en fungerande integration" enl. Bo Rothstein. DN instämmer förmodligen och framhåller i ingressen, att "det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar".

https://www.dn.se/debatt/har-galler-...a-varderingar/

https://sverigesradio.se/artikel/pan...ering-mot-iran

Så.

Det är ok att ha dessa åsikter, men åsikterna i sig är inte ok?

Eller.

Det är ok att hysa åsikterna och propagera för dem, men det är inte ok att agera utefter dem?

Eller.

Åsikterna är dåliga, men det är ok att arbeta för att åsikterna blir lag? Och då slutar de bli dåliga eftersom åsikterna blev regler på ett formellt korrekt sätt.

Jag orkar inte riktigt läsa sånt där längre. Det är bara tyckande, det behöver knappt ens bemötas. Tyckandet är dessutom ad-hoc. Det uppstår som en reaktion på nåt som händer eller sägs, och är ofta ogenomtänkt, vilket märks på att de håller med varann. Hade de tänkt i förväg hade de haft olika åsikter, mer eller mindre.

Det Rothstein propagerar för är att vi svenskar faktiskt, för integrationens skull, måste acceptera värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor inom bl.a. islam. Det är ju nonsens. Vi behöver inte acceptera nånting alls av det där. Dessutom, om det är ok att hysa och plädera för dessa åsikter måste det väl vara ok att hysa åsikten att dessa åsikter ska bort ur Sverige, samt att plädera för den åsikten. Vidare, vilka tror de att de är, nåt slags domare som har rätt att mästra mig och andra?

Nä, de tycker bara. Och deras tyckande är inkonsekvent, oärligt och skadligt för Sverige. Dragna till sin spets blir deras resonemang dessutom nihilistiska perversioner.

Meiji, du måste sätta triggervarningar på sånt här. Mitt blodtryck stiger, jag känner det. Usch och tvi.
Citera
2024-06-06, 19:00
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Etablissemanget är verkligen störda av det lättfattliga begreppet "folkutbyte".

DN låter Tobias Hübinette ta stor plats (under rubriken: "Tobias Hübinette: Konspirationsteorin om ”folkutbyte” har redan skördat många människoliv") för att inskärpa, att det pågående folkutbytet absolut inte ska kallas för ett folkutbyte.

Texten avslutas:

https://www.dn.se/kultur/tobias-hubi...a-manniskoliv/

Hübinette är ju känd för att vilja utrota vita män eftersom han fick stryk av några nazister när han var ung. Hans forskning är alltså inget annat än aktivism som drivs av det trauma han gick igenom i sin ungdom. Det är allt. Det finns inga vetenskapliga sanningar eller nyttiga observationer i något av det han säger, skriver eller forskar om. Det är politik, rakt av, illa övermålat med en akademisk pensel.
Citera
2024-06-06, 19:12
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Så.

Eller.

Det är ok att hysa åsikterna och propagera för dem, men det är inte ok att agera utefter dem?

Eller.

Åsikterna är dåliga, men det är ok att arbeta för att åsikterna blir lag? Och då slutar de bli dåliga eftersom åsikterna blev regler på ett formellt korrekt sätt.

Jag orkar inte riktigt läsa sånt där längre. Det är bara tyckande, det behöver knappt ens bemötas. Tyckandet är dessutom ad-hoc. Det uppstår som en reaktion på nåt som händer eller sägs, och är ofta ogenomtänkt, vilket märks på att de håller med varann. Hade de tänkt i förväg hade de haft olika åsikter, mer eller mindre.

Det Rothstein propagerar för är att vi svenskar faktiskt, för integrationens skull, måste acceptera värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor inom bl.a. islam. Det är ju nonsens. Vi behöver inte acceptera nånting alls av det där. Dessutom, om det är ok att hysa och plädera för dessa åsikter måste det väl vara ok att hysa åsikten att dessa åsikter ska bort ur Sverige, samt att plädera för den åsikten. Vidare, vilka tror de att de är, nåt slags domare som har rätt att mästra mig och andra?

Nä, de tycker bara. Och deras tyckande är inkonsekvent, oärligt och skadligt för Sverige. Dragna till sin spets blir deras resonemang dessutom nihilistiska perversioner.

Meiji, du måste sätta triggervarningar på sånt här. Mitt blodtryck stiger, jag känner det. Usch och tvi.

Jag älskar att se på när all intersektionell galenskap frontalkrockar i dagens vänstersmältdegel.

Det är, precis som du skriver, otroliga mängder ad-hoc-rättfärdiganden som används för att lappa ihop skrovet på intersektionalitetsskeppet och få det att fortsätta flyta. Ett tag till. Tills muslimerna blir tillräckligt många för att börja slänga "Queers for Palestine"-galningarna från hustaken, t ex.
Citera
2024-06-06, 19:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Så.

Eller.

Eller.

Möjligen är ett fokus på åsiktsfrihet ett sätt för det vänsterliberala etablissemanget att förhindra någon diskussion om de - visavi svenska värderingar mycket avvikande - kulturella och religiösa värderingar, som den nya befolkningen (inte minst islams trosbekännare) har fört in i landet?

Såg det inte komma, att uppmärksammandet av svenska värderingar i sig (!) skulle beskrivas som "kränkande för många som invandrat från länder som kulturellt är annorlunda än Sverige".

Vi får väl se, om det flyger, när SD nu verkar ha bestänt sig för att sätta ned foten. Åkesson skriver i Expressen:

Citat:
Att vi har massinvandringen att skylla för den negativa utvecklingen i Sverige under de senaste decennierna borde stå bortom all rimlig tvivel för de flesta. Ändå fortsätter det vänsterliberala klägget att stoppa huvudet i sanden. Verkligheten har för dem blivit något som måste krishanteras genom taffliga försök att misstänkliggöra den som inte okritiskt köper de slitna lögnerna om att invandringen är en framgångssaga.

Jag fortsätter att kalla en spade för en spade
Citera
2024-06-06, 20:34
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Möjligen är ett fokus på åsiktsfrihet ett sätt för det vänsterliberala etablissemanget att förhindra någon diskussion om de - visavi svenska värderingar mycket avvikande - kulturella och religiösa värderingar, som den nya befolkningen (inte minst islams trosbekännare) har fört in i landet?

Såg det inte komma, att uppmärksammandet av svenska värderingar i sig (!) skulle beskrivas som "kränkande för många som invandrat från länder som kulturellt är annorlunda än Sverige".

Vi får väl se, om det flyger, när SD nu verkar ha bestänt sig för att sätta ned foten. Åkesson skriver i Expressen:

Jag fortsätter att kalla en spade för en spade

Men det ok att deras värderingar är kränkande för svenskar?

Alltihop är bara inkonsekvent. Det mest kränkande är att de vet att det är inkonsekvent. Men de bryr sig inte om att försöka vara konsekventa, de tycker inte att de behöver vara det, eftersom det de säger sägs bara för att tysta, inte för att vara ärligt menade argument i en öppen och ärlig diskussion. De är som präster som förkunnar för menigheten.

Ja, vi får se om det bär.
Citera
2024-06-06, 20:44
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Jag älskar att se på när all intersektionell galenskap frontalkrockar i dagens vänstersmältdegel.

Det är, precis som du skriver, otroliga mängder ad-hoc-rättfärdiganden som används för att lappa ihop skrovet på intersektionalitetsskeppet och få det att fortsätta flyta. Ett tag till. Tills muslimerna blir tillräckligt många för att börja slänga "Queers for Palestine"-galningarna från hustaken, t ex.

Skulle du be dem att redogöra för varför de tycker som de gör, skulle mer än hälften av dem inte klara av det. Nästan ingen av dem klarar heller av att föra en diskussion om vad till exempel demokrati är, utan att blanda in en massa trams om att grunden för denna är tolerans för allt och alla och alla människors lika värde, dvs saker som kan vara fint men inte utgör kriterierna för demokrati.

De flesta av dem har lärt sig att säga sånt de tror är fint, men de vet inget om den faktiska innebörden av det de säger. Att ha ett meningsfullt samtal med dem är oftast meningslöst. De kan inget, de kan bara säga saker. Deras diskussioner är utsmyckad tomhet.

Nu överdriver jag lite, men det måste man göra ibland. För sitt eget välmåendes skull. Allt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in