Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Ebba Buske framhöll det nedan angivna i samband med en intervju i DN nyligen.
Här tycker man ju att även vänsterklägget borde ha öppet mål att hantera detta utspel från Ebba. Till och med en Anders Lindberg på en dålig dag skulle kunna kontra med att säga
"Vem predikar egentligen Ebba för? Det hon säger är bara infantila självklarheter. Det finns givetvis ingen, säger ingen, som vill ha folk till Europa som stenar kvinnor och avrättar homosexuella. Vad är det för trams Ebba håller på med."
Med ett sådant bemötande hade dels till och med en sådan som Lindberg framstått som någorlunda vettig, och dels hade uttalandet från Ebba helt dessrnerats och förvandlats till någonting totalt harmlöst.
Men..... varför ta den enkla vägen tänkte Anders och valde istället att problematisera (läs rasistanklaga) uttalandet. Till nytta för ingen.
Låt Anders vara Anders liksom. Relativiseringens och fokusförflyttningens obestridde mästare. Här kan man ju bara hoppas på en iskall replik från Ebba.
"Men snälla Anders, det enda jag sa var att jag inte vill ha människor som stenar kvinnor till döds och slänger homosexuella från hustaken i Europa. Jag kan bara beklaga att du anser det så fundamentalt att Europa huserar människor med sådan värdegrund, men det säger mer om dig än mig. "
You go girl!
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-som-ar-svensk
Tillägg. Tråden har verkligen kickstartat sig själv tillbaka från Törnrosaslummern nu på slutet. Jättekul!
Det vänsterliberala etablissemanget verkar nu ha kommit överens om, att alla kulturella och religiösa värderingar är lika mycket värda.
Förvånande nog - jag såg verkligen det inte komma - så var tre svenska ledarskribenten i söndags helt överens i programmet "Godmorgon världen" att stening av kvinnor och avrättning av homosexuella var helt OK värderingar. Man får visserligen inte omsätta det i praktisk handling, men det är helt OK ha sådana värderingar och plädera för det.
"Man kan inte ha ett politiskt recept mot åsikter utan att det lätt blir förtryckande", sa Mattias Svensson från SvD. "I en rättsstat handlar det om vad man gör och inte om vad man tycker", sa Kajsa Kettil från Borås Tidning.
Idag framför Bo Rothstein samma sak i DN. "Det finns något i grunden totalitärt och antidemokratiskt i allt detta tal om ”svenska värderingar”. Grundlagen är nämligen solklar: I Sverige gäller åsiktsfrihet", skriver Bo Rothstein.
"Ett antal grundläggande kulturella värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor" inom bl.a. islam måste därför accepteras för att åstadkomma "en fungerande integration" enl. Bo Rothstein. DN instämmer förmodligen och framhåller i ingressen, att "det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar".
Citat:
Politikers tal om svenska värderingar ger intryck av att dessa är huggna i sten och en del av en historiskt oföränderlig nationell kultur. Sådant tänkande är i grunden totalitärt. Fundamentalt för demokratin är däremot rätten att tycka vad man vill och att det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar, skriver seniorprofessorn Bo Rothstein.
[---]
Ett samhälle som inte understryker åsiktsfrihetens betydelse kommer med stor sannolikhet att sakna innovationskraft och förmåga att konstruktivt möta nya utmaningar.
Talet om svenska värderingar måste rimligen också komma att ses som kränkande för många som invandrat från länder som kulturellt är annorlunda än Sverige. Budskapet är att era värderingar och er kultur är undermåliga, vilket inte är långt från att säga att ni är undermåliga människor medan svenskar tillhör en unik och finare sort. Något säger mig att ett sådant budskap inte är av godo för integrationen.
[---]
Sociologerna Jan Jonsson och Carina Mood har i en synnerligen omfattande studie av ungdomar med invandrarbakgrund visat på två grundläggande saker.
Den ena är att för majoriteten av invandrarungdomar går det faktiskt väldigt bra när det gäller sådant som studier, inkomster, hälsa och arbete. På dessa områden har integrationen fungerat överraskande väl. Men när det gäller ett antal grundläggande kulturella värderingar om exempelvis homosexualitet, religionens roll, inställning till abort och skilsmässor är skillnaderna gentemot etniskt svenska ungdomar bastanta.
Ska budskapet till de ofta framgångsrika invandrarungdomarna vara att ni måste göra upp med era ”osvenska” och undermåliga värderingar för att bli accepterade? Jag tror att det är en illa vald strategi för att åstadkomma en fungerande integration
https://www.dn.se/debatt/har-galler-...a-varderingar/
https://sverigesradio.se/artikel/pan...ering-mot-iran