2023-10-12, 20:52
Medlem
orrtupps avatar
Lyssnar på podden Svenska brott.

Avsnittet handlar om en lärare i Ulricehamn som misshandlat elever och låtit andra elever misshandla varandra, "smättat" kallas det i podden och rättegången, en mycket lindrig misshandel som jag fattar det, man snäpper till med tummen och pekfingret, jag tror att vi kallade det för sprätta i min barndom.

Hon är också åtalad för annan misshandel, slag på handen osv.

Det jag reagerar mest på är att läraren under rättegången behöver tolk!

Sketchen med "ert nya svensklärare" har blivit verklighet 😟
Senast redigerad av orrtupp 2023-10-12 kl. 20:56.
Citera
2023-10-13, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vänstern anser, att det finns en världsbild som är den rätta världsbilden - nämligen vänsterns världsbild. Idag anser vänstern, att "rätt världsbild" betyder moraliskt rätt dvs det är *känslomässigt* starkt förankrat. (Fordom gjorde vänstern anspråk på att marxismens förståelse av omvärlden var "vetenskaplig".) Vare sig någon har en stark känslomässig förankring eller gör anspråk på vetenskaplighet för sin världsbild, så är vederbörande ointresserad och/eller starkt negativ till något annat sätt att se på omvärlden. Det existerar därför bara en (1) världsbild för någon vänstersinnad.
Men självklart, Vänstern har sitt tolkningsschema, sina moraliska värderingar och drar sålunda till sig en delmängd av befolkningen, men samma sak gäller ju för Högern. Folk fastnar i ideologier och förklaringsmönster som i en given livssituation är tillfredställande för dem av olika specifika anledningar.

Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag vet inte ens vad ni pratar om. Såg bara din [Expertens] kommentar, att du hittat en ny hackkyckling att anmärka på och skriva ”allt är fel” till det han säger. Skrattade till lite och ville bara uppmärksamma det 😂

Det som kärlingar ger uttryck för måste förstås för vad det är. Det vi under vårt föränderliga liv tycker är viktigt, vad vi önskar, vad vi tycker om att tänka på, vad vi hoppas på och vad som ligger nära vårt hjärta etc. ändras och beror på hormoner och annat på samma sätt som alkohol inverkar på vår motivation om vad som känns relevant att säga i stunden.
Citera
2023-10-13, 10:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Men självklart, Vänstern har sitt tolkningsschema, sina moraliska värderingar och drar sålunda till sig en delmängd av befolkningen, men samma sak gäller ju för Högern. Folk fastnar i ideologier och förklaringsmönster som i en given livssituation är tillfredställande för dem av olika specifika anledningar.
Problemet är att dessa människor genomsyrar hela statsapparaten och medierna. De drivs av sina personliga värderingar istället för av professionalism. De bemöter invändningar med mobbarmetoder och maktmissbruk istället för med saklighet. De sätter demokrati och rättssäkerhet ur spel. De skapar kaos i samhället och resultatet syns tydligt. Alla problem kopplade till invandringen är bara en delmängd av detta kaos.
Citera
2023-10-13, 11:06
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer

Vad är dessa för slags tolkningsscheman och moraliska värderingar? Hur ser de innehållsmässigt ut?
Vad grundar de sig på? Vari ligger distinktionerna?

Jag blickar mot en synkroniserad, unisont enad, media, press, etablissemang och politikerklass, men ser inte mycket till stringens eller andra moraliska kompassriktningar, annat än den som för stunden råkar passa det påbjudna rådande narrativ. Det vill säga en ombytlig, fritt snurrande pil och kompassros...

Vad är det jag missar att se?
Citera
2023-10-13, 12:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Vad är dessa för slags tolkningsscheman och moraliska värderingar? Hur ser de innehållsmässigt ut?
Vad grundar de sig på? Vari ligger distinktionerna?

Jag blickar mot en synkroniserad, unisont enad, media, press, etablissemang och politikerklass, men ser inte mycket till stringens eller andra moraliska kompassriktningar, annat än den som för stunden råkar passa det påbjudna rådande narrativ. Det vill säga en ombytlig, fritt snurrande pil och kompassros...

Vad är det jag missar att se?
Jag uppfattar att dessa människor i grunden är ointresserade av sakfrågor och fakta. Deras fokus bestäms av vad som för stunden är ”politiskt korrekt”. Deras argumentation är generisk (kan tillämpas på godtycklig sakfråga) och baseras på klyschor, argumentationsfel och mobbarmetoder. Någon moralisk kompass tycks inte finnas.

Det är intressant att notera hur snabbt och synkront fokus flyttades från flyktingar och invandring till ”klimatkris”. Nu ser vi samma störda beteende i samband med klimatfrågor. ”De godas” fokus skiftar snabbt och synkront.

Inom offentligheten finns horder av kommunikatörer och HR-folk som sprider budskapet till chefer som påfallande ofta inte kan de verksamheter som de ansvarar för. Istället fokuserar dessa chefer på ”värdegrunder”, ”varumärken”, ”policyer” och allehanda dokument fyllda med klyschor och floskler. Under tiden växer kaoset i verksamheterna. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör i Sverige.
Citera
2023-10-13, 12:26
Medlem
En hel del journalister och opinionsbildare har gjort avbön i migrationsfrågan sedan tråden skapades. Idag är det dags för Rebecca Weidemo Uvell och hon är nog den som är ärligast när hon talar om vilka som istället hade rätt, vilket kanske inte är så konstigt då hon idag umgås med topparna i SD privat.
Citat:
Jag vet inte om folk tänker på exakt vad det kostat de som idag är ledande Sverigedemokrater. De som bara precis blivit vuxna, nyss slutat gymnasiet, såg saker man inte fick prata om. Jag vet. Jag känner många av dem privat. Men tänker ni andra på det? Hur det är att från 20-årsåldern tills ungefär för 5 minuter sedan varit utslängda ur flocken och stämplade? Det pris dessa individer betalat går inte ens att berätta om och ändå har de fortsatt.

Jag kan bli lite mållös av beundran inför det ibland, för den styrkan skulle jag nog inte själv ha. Gränsen för när kostnaderna blir outhärdliga skulle infunnit sig för mig, gissar jag i alla fall.

Om sin egen insats skriver hon:
Citat:
Jag betraktas nog av många i debatten att ha varit tidigt ute i migrationsfrågan. Men det är förmätet att skriva för jag var inte alls tidig egentligen. Jag skrev 2014/2015 om saker som rörde migrationsfrågan. Om muslimers organisering, och Mehmet Kaplan till exempel. Det var inte tidigt, det var sent. Jättesent egentligen. Mycket få var dock ännu tidigare, det är ju felet. Det paradoxala i detta och som visar hur förlamad debatten länge var.

Jag är ingen pionjär. Jag var precis som alla andra inte medveten om problemens omfattning och duperad av debattklimatet där bara en åsikt gällde. Jag skrev ingenting om migrationsfrågan 2010-2014. När SD kom in i riksdagen. Nu hade jag i och för sig ingen plattform då, jag fick min första plattform som opinionsbildare när jag blev krönikör på Aftonbladet Debatt december 2011, där jag skrev till hösten 2013.

Den enda krönikan jag skrev om SD handlade om att det inte kommer leda någon vart att kalla dem rasister, och det var rätt då liksom nu men mer än så skrev jag inte om migration. Och jag hade inte så mycket rätt i den texten i övrigt, som ni kan läsa här. Jag var liksom nästan alla inte där ännu.

Det är egentligen sorgligt och ett bevis gott som något på den tryckande konsensusfilten att folk som idag påstås vara tidiga skrev om migration först när SD var 13 % och samma år det vällde in människor till Sverige, 2015 kom 160 000 personer.
Om Thomas Gür:
Citat:
Den enda jag spontant vet skrev om frågan tidigt på riktigt är Thomas Gür men även han var smart nog att framför allt skriva om integration då, innan 2014/2015 och han har hållit på sedan 90-talet.
https://uvell.se/2023/10/13/de-skyld...e-prata-skuld/
Citera
2023-10-13, 14:49
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag uppfattar att dessa människor i grunden är ointresserade av sakfrågor och fakta. Deras fokus bestäms av vad som för stunden är ”politiskt korrekt”. Deras argumentation är generisk (kan tillämpas på godtycklig sakfråga) och baseras på klyschor, argumentationsfel och mobbarmetoder. Någon moralisk kompass tycks inte finnas.

Det är intressant att notera hur snabbt och synkront fokus flyttades från flyktingar och invandring till ”klimatkris”. Nu ser vi samma störda beteende i samband med klimatfrågor. ”De godas” fokus skiftar snabbt och synkront.

Inom offentligheten finns horder av kommunikatörer och HR-folk som sprider budskapet till chefer som påfallande ofta inte kan de verksamheter som de ansvarar för. Istället fokuserar dessa chefer på ”värdegrunder”, ”varumärken”, ”policyer” och allehanda dokument fyllda med klyschor och floskler. Under tiden växer kaoset i verksamheterna. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör i Sverige.
Ordergången är klar. Uppifrån och ned. Media tar order och är samtidigt propagandamakarna som producerar populasens tankar.

Samma fakta kan användas som både sköld och svärd, sanning eller lögn, precis efter behag och behov, samtidigt. Reverserande polaritets- och rotationsriktningar är inga som helst problem i samhället 1984. Det är där vi idag står, dubbeltänket* är här och det är högst medvetet. Debatten och narrativen är i samma stund hjälplöst förlorat, som andra meningsyttringar släpps fram.

Chefredaktörer och krönikörer som inte alltför länge sedan, gråtit sig sömnlösa av vrede och hat över Rysslands konventionella krigföring, är precis samma chefredaktörer och krönikörer som idag, med febrigt glansiga ögon, drömmer våta drömmar om fosforbomber om ett folkmord som inte kan effektueras snabbt nog.

*Dubbeltänk innebär att kunna hålla två motsägande trossatser i huvudet samtidigt och att dessutom acceptera båda som sanna, att kunna ljuga medvetet och ändå vara fullständigt övertygad om att man talar sanning.
Citera
2023-10-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ordergången är klar. Uppifrån och ned. Media tar order och är samtidigt propagandamakarna som producerar populasens tankar.

Detta är fantasier och att populasens tankar inte styrs av något sådant vet vi eftersom SD fick 20% för ett år sedan, Trump blev vald i USA 2016, samma år som Brexit röstades igenom i Storbritannien.

Citat:
Chefredaktörer och krönikörer som inte alltför länge sedan, gråtit sig sömnlösa av vrede och hat över Rysslands konventionella krigföring, är precis samma chefredaktörer och krönikörer som idag, med febrigt glansiga ögon, drömmer våta drömmar om fosforbomber om ett folkmord som inte kan effektueras snabbt nog.

*Dubbeltänk innebär att kunna hålla två motsägande trossatser i huvudet samtidigt och att dessutom acceptera båda som sanna, att kunna ljuga medvetet och ändå vara fullständigt övertygad om att man talar sanning.

Vem? Wolodarski? Har han i så fall skrivit något sådant? Det räcker inte med dina fantasier. Utöver Wolodarski finns det garanterat inte en enda chefredaktör som ens skulle tänka på det viset , än mindre skriva det.

På SVT och framförallt SR är det Palestinasympatier som gäller och det sedan länge. Nyligen uppdagades att en medarbetare på P4 Sjuhärad råkat i blåsväder på grund av Hamas-sympatier som uttryckts på SR:s sociala medier.
Citera
2023-10-13, 15:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Detta är fantasier och att populasens tankar inte styrs av något sådant vet vi eftersom SD fick 20% för ett år sedan, [...]
Det visar ju bara att alla svenskar inte är lika lättlurade.
Citera
2023-10-14, 20:18
Medlem
Vi bör tala om det som pågår i Gaza. Är det moraliskt försvarbart? På vilka grunder? Existerar ens moraliska fakta eller är allt relativt åskådarens perspektiv? Det senare låter ju postmodernt och får säkert somliga i tråden att rygga tillbaka - ironiskt nog, menar jag, samma typer som i dagarna har kastat allt vad moralisk realism och pliktmoral heter, överbord.

Till att börja med är det väl orimligt att hävda att Kants kategoriska imperativ kan användas att motivera militära aktioner som dödar många fler barn än det hämnar? Kant menade ju att varje människa kategoriskt måste betraktas som ett mål i sig och inte ett medel; menar man inte att palestinska barn inte är människor, så får man inte offra dem ens för att rädda lika många judiska barn och verkligen inte en faktor av tio eller än mer. Vidare går det ju inte att önska en allmän lag om asymmetrisk vedergällning mot oskyldiga för att skydda/hämnas oskyldiga; det skulle innebära att det var moraliskt att i sin tur döda exponentiellt fler oskyldiga i nästa led och så vidare.

Inte Kant, alltså. Men utilitaristerna som Bentham och Mill, då? Alltså en konsekvensetik istället för en plikt? Nej, det är förstås lika illa; att utsätta oskyldiga palestinier för mycket större lidande för att kanske skydda judar från framtida lidande av en rimligen mycket lägre magnitud innebär ju inte "största möjliga lycka åt största möjliga antal" - den hedonistiska kalkylen går många, många utiler back på att bomba Gaza till smulor. Återigen skulle undantaget vara om palestinska barn inte räknas in bland människorna, vilkas lycka är målet.

Det som tycks återstå är moralisk nihilism eller postmodern relativism; det är bara viljan till liv eller makt som ytterst existerar och dikterar vad som är rätt och varje relativt mål helgar sina relativa medel. Men om det är sant, alltså att moraliska "fakta" är konstruktioner som tjänar syften istället för att existera bortom relativistiskt tyckande - varför som svensk välja annat perspektiv än det egna?
Citera
2023-10-14, 22:40
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi bör tala om det som pågår i Gaza. Är det moraliskt försvarbart? På vilka grunder? Existerar ens moraliska fakta eller är allt relativt åskådarens perspektiv? Det senare låter ju postmodernt och får säkert somliga i tråden att rygga tillbaka - ironiskt nog, menar jag, samma typer som i dagarna har kastat allt vad moralisk realism och pliktmoral heter, överbord.

Till att börja med är det väl orimligt att hävda att Kants kategoriska imperativ kan användas att motivera militära aktioner som dödar många fler barn än det hämnar? Kant menade ju att varje människa kategoriskt måste betraktas som ett mål i sig och inte ett medel; menar man inte att palestinska barn inte är människor, så får man inte offra dem ens för att rädda lika många judiska barn och verkligen inte en faktor av tio eller än mer. Vidare går det ju inte att önska en allmän lag om asymmetrisk vedergällning mot oskyldiga för att skydda/hämnas oskyldiga; det skulle innebära att det var moraliskt att i sin tur döda exponentiellt fler oskyldiga i nästa led och så vidare.

Inte Kant, alltså. Men utilitaristerna som Bentham och Mill, då? Alltså en konsekvensetik istället för en plikt? Nej, det är förstås lika illa; att utsätta oskyldiga palestinier för mycket större lidande för att kanske skydda judar från framtida lidande av en rimligen mycket lägre magnitud innebär ju inte "största möjliga lycka åt största möjliga antal" - den hedonistiska kalkylen går många, många utiler back på att bomba Gaza till smulor. Återigen skulle undantaget vara om palestinska barn inte räknas in bland människorna, vilkas lycka är målet.

Det som tycks återstå är moralisk nihilism eller postmodern relativism; det är bara viljan till liv eller makt som ytterst existerar och dikterar vad som är rätt och varje relativt mål helgar sina relativa medel. Men om det är sant, alltså att moraliska "fakta" är konstruktioner som tjänar syften istället för att existera bortom relativistiskt tyckande - varför som svensk välja annat perspektiv än det egna?
Innebär det här någonting annat än fortsatt ältande om den moraliska stormaktens misslyckande?
Citera
2023-10-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Innebär det här någonting annat än fortsatt ältande om den moraliska stormaktens misslyckande?

Det handlar snarare om hur moraliska intuitioner kortsluts på ett sätt som tidigare generationer inte skulle förstå. Det är uppenbart att folk saknar kompassriktning och därför går vilse. Eller förleds att agera mot egenintresset.

Om man tror på någon sorts universell moral, kalla den kristen eller upplysningsvästerländsk, så är det viktigt att förstå att andra grupper inte gör det. Och om man istället måste erkänna att man är värderelativist som inte tror på verkligt existerande, oberoende moraliska normer, så bör man fundera över varför man inte sätter det egna perspektivet högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in