2023-07-26, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejGreger666
Det var det dummaste tipset idag, fria vikter slår maskiner 100ggr om

Bra tips! För vem är bänkpress bättre?

För någon vara CSN inte är starkt nog för bänkpress skulle du fortfarande rekommendera?

Hand axelled är stark nog för att direkt gå på en övning som har hög skaderisk och kräver en väldigt bra teknik?

Skulle du ta körkort för tung lastbil innan personbil?
Citera
2023-07-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

För någon vara CSN inte är starkt nog för bänkpress skulle du fortfarande rekommendera?

Hand axelled är stark nog för att direkt gå på en övning som har hög skaderisk och kräver en väldigt bra teknik?

Inte stark nog för bänkpress? De lättaste stängerna väger 10kg, en 10 åring kan köra med en olympiastång på 20 kg.
Citera
2023-07-26, 17:44
Medlem
Citat:
Inte stark nog för bänkpress? De lättaste stängerna väger 10kg, en 10 åring kan köra med en olympiastång på 20 kg.

Man hör att du inte kan något om detta så ingen idé.

Men nej han ska börja med maskiner. Det ska alla som börjar styrketräna
Citera
2023-07-26, 18:05
Medlem
Citat:
Man hör att du inte kan något om detta så ingen idé.

Men nej han ska börja med maskiner. Det ska alla som börjar styrketräna
Skitsnack, jag har gynnat över 20 år, den enda meningen med maskiner är som kompliment, men för bänk är den helt onödigt eftersom du inte bygger upp musklerna som balanserar stången. Det finns bra maskiner, men inte istället för bänkpressen
Citera
2023-07-26, 20:49
Medlem
Citat:
Skitsnack, jag har gynnat över 20 år, den enda meningen med maskiner är som kompliment, men för bänk är den helt onödigt eftersom du inte bygger upp musklerna som balanserar stången. Det finns bra maskiner, men inte istället för bänkpressen

Bara för man tränat 20 år behöver man inte sitta på kunskap. Majoriteten kollar influencers som gör helt fel eller bara kör på som man alltid gjort.

Vilka muskler tänker du på när du menar de som balanserar stången?
Citera
2023-07-26, 22:51
Medlem
Citat:
Bara för man tränat 20 år behöver man inte sitta på kunskap. Majoriteten kollar influencers som gör helt fel eller bara kör på som man alltid gjort.

Vilka muskler tänker du på när du menar de som balanserar stången?

Helt rätt, men han säkrade sig själv och skrev: FÖR BÄNK så är den onödig. Och där har han ju rätt. Väldigt logiskt att om du ska bli bra på en övning så kan du inte göra någon annan istället.
Citera
2023-07-27, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Helt rätt, men han säkrade sig själv och skrev: FÖR BÄNK så är den onödig. Och där har han ju rätt. Väldigt logiskt att om du ska bli bra på en övning så kan du inte göra någon annan istället.

För att kunna springa måste man lära sig att gå.
För både utveckling och minska risk för skador så ska man börja med maskiner när man är ny på gymmet oavsett om man vill vill bli bra på bänk eller benböj.

Inväntar svar från honom också med vilka muskler han tänker på
Citera
2023-07-30, 15:35
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:

Svårt att utläsa vad du menar.

Menar du att hand och axelled är stark nog att gå på en övning som bänkpress?
Det är väl bara att köra bänk då.

Du behöver inte alls börja med maskiner, vad har du fått det ifrån?

De flesta jag känner har börjat med bänk utan att ha kört maskiner innan. Så gjorde man ju också innan ens maskiner fanns.

Börja med stång kan alla göra och det är ju så de flesta börjar bänka. Det räcker med att ha någon med lite erfarenhet med sig i början när man kastar på vikter på stången, som kan hålla koll på utförandet.

Bänk är ingen skräckövning bara för att den tillhör basövningarna. Om du börjar i maskin så är du låst i ditt utförande och kommer förmodligen i alla fall att känna dig obekväm med en lös stång när du sedan går över till det.

Det är ju inget tvång att köra bänk med stång heller, du kan köra med hantlar också.

Har man däremot en skada i axel eller handled kan maskiner underlätta. I mitt fall är det så och kommer för alltid att vara det. Vill jag köra bänkpress med stång så kan jag enbart göra det i smithen, men det fungerar bra för mig. Hantlar kan jag dock träna bröst med utan problem.
Citera
2023-08-08, 01:49
Citat:
För att kunna springa måste man lära sig att gå.
För både utveckling och minska risk för skador så ska man börja med maskiner när man är ny på gymmet oavsett om man vill vill bli bra på bänk eller benböj.

Inväntar svar från honom också med vilka muskler han tänker på

Tvärtom är det, nybörjare ska lära sig träna med fria vikter först och främst. Maskiner är för speciella ändamål, inte för generell styrkeutveckling.
Citera
2023-08-08, 01:53
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tvärtom är det, nybörjare ska lära sig träna med fria vikter först och främst. Maskiner är för speciella ändamål, inte för generell styrkeutveckling.

Ja maskiner är för ett ändamål som inte är hypetrofi.
Citera
2023-08-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

För nybörjare som aldrig varit på gymmet får du ut lika mkt av träningen på maskiner som fria vikter. Finns till och med studier på det.

Jag tycker man ska lära sig att träna med fria vikter så fort det går men sätter en nybörjare i maskiner direkt. De får lära sig rörelser. De får lära sig koordination och teknik.

Ta tex en smith. Du skulle sätta en person som aldrig varit på gymmet att köra benböj med stång? Inte smith?

Du skulle lägga en person som aldrig varit på gymmet på en bänk med hantlar utan att veta hur mycket den kan tänkas lyfta? Hur den ska lyfta upp hantlarna från marken? Hur positionen på bänken ska vara? Allt detta ska se på första besöket?

Fria vikter är bättre på alla sätt och vis när man väl har kommit in i träningen och förstår hur man tränar. Det är så många som går på gymmet och tror det bara är att lyfta lite vikter från punkt A till B så blir man snyggast på stranden.
Ska man bli stark. Enbart stark! Ja då ska man lyfta något väldigt tungt från punkt A till B. Men ska man bygga en fysik och funktionell kropp handlar det inte om hur många KG det står på tex hanteln. Det handlar om hur du tränar.
Som nybörjare måste du lära dig teknik först.

Sen kan du förövrigt pressa tyngre vikt i maskin än fria.
Citera
2023-08-08, 11:48
Citat:
För nybörjare som aldrig varit på gymmet får du ut lika mkt av träningen på maskiner som fria vikter. Finns till och med studier på det.

Jag tycker man ska lära sig att träna med fria vikter så fort det går men sätter en nybörjare i maskiner direkt. De får lära sig rörelser. De får lära sig koordination och teknik.

Ta tex en smith. Du skulle sätta en person som aldrig varit på gymmet att köra benböj med stång? Inte smith?

Du skulle lägga en person som aldrig varit på gymmet på en bänk med hantlar utan att veta hur mycket den kan tänkas lyfta? Hur den ska lyfta upp hantlarna från marken? Hur positionen på bänken ska vara? Allt detta ska se på första besöket?

Fria vikter är bättre på alla sätt och vis när man väl har kommit in i träningen och förstår hur man tränar. Det är så många som går på gymmet och tror det bara är att lyfta lite vikter från punkt A till B så blir man snyggast på stranden.
Ska man bli stark. Enbart stark! Ja då ska man lyfta något väldigt tungt från punkt A till B. Men ska man bygga en fysik och funktionell kropp handlar det inte om hur många KG det står på tex hanteln. Det handlar om hur du tränar.
Som nybörjare måste du lära dig teknik först.

Sen kan du förövrigt pressa tyngre vikt i maskin än fria.

Gör som du vill, jag orkar inte försöka resonera med dig. Hoppas bara eventuella nybörjare inte är rädda för fria vikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in