Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Bra tips! För vem är bänkpress bättre?
För någon vara CSN inte är starkt nog för bänkpress skulle du fortfarande rekommendera?
Hand axelled är stark nog för att direkt gå på en övning som har hög skaderisk och kräver en väldigt bra teknik?
Skulle du ta körkort för tung lastbil innan personbil?
Svårt att utläsa vad du menar.
Menar du att hand och axelled är stark nog att gå på en övning som bänkpress?
Det är väl bara att köra bänk då.
Du behöver inte alls börja med maskiner, vad har du fått det ifrån?
De flesta jag känner har börjat med bänk utan att ha kört maskiner innan. Så gjorde man ju också innan ens maskiner fanns.
Börja med stång kan alla göra och det är ju så de flesta börjar bänka. Det räcker med att ha någon med lite erfarenhet med sig i början när man kastar på vikter på stången, som kan hålla koll på utförandet.
Bänk är ingen skräckövning bara för att den tillhör basövningarna. Om du börjar i maskin så är du låst i ditt utförande och kommer förmodligen i alla fall att känna dig obekväm med en lös stång när du sedan går över till det.
Det är ju inget tvång att köra bänk med stång heller, du kan köra med hantlar också.
Har man däremot en skada i axel eller handled kan maskiner underlätta. I mitt fall är det så och kommer för alltid att vara det. Vill jag köra bänkpress med stång så kan jag enbart göra det i smithen, men det fungerar bra för mig. Hantlar kan jag dock träna bröst med utan problem.