Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
När man tränar äter man antingen mer eller mindre kalorier än man gör av sig med. Gör man av sig med mindre än man tar upp bulkar man, och gör man av sig med mer än man tar upp deffar man. Ungefär så har jag förstått det.
Som nybörjare vill jag ju gå upp i vikt. Vad ska jag tänka på, förutom att äta mycket proteinrik mat? Kan man klara sig utan att räkna ut varenda kalori av varje måltid?
Jag är helt enkelt lite okunnig vad gäller kosten. Hittade ingen tråd nybörjartråd eller liknande.
Grovt förenklat:
Rött kött (nöt, lamm, fläsk) 200 kcal/100 g -20g protein
Kyckling & vit fisk 150 kcal/100 g -20g protein (Lax vet jag inte/bryr mig inte för jag tycker inte om lax)
Pasta 350 kcal/100g
Ris 100 kcal/100g
Potatis 75 kcal/100g
Sås generellt en jävla massa kcal. Grönsaker inte så mycket.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx Har kollat där och rundat av för att det ska bli enklare att räkna.
Ha det i bakhuvet när du käkar så ska det nog gå bra.
Det jag gör är att göra en jävla massa matlåtor. Jag räknar på hur mycket kcal jag vill äta varje måltid och sen köper jag mat till 3-5 matlådor och delar upp det. På så vis blir inte varje måltid räknad men samanlagt över veckan har jag i genomsnitt fått i mig det jag vill/ska. Och då gör det inget om lådan jag äter på måndag är 200 kcal mer än den jag äter på t.ex onsdag. Jag gör detta med all mat jag köper, dvs tänker i portioner när jag handlar.
Fördelen är att inte behöva laga mat så ofta och det är ett ganska enkelt sätt att hålla koll på hur mycket man äter. Nackdelen är att det blir ganska tråkigt att äta samma mat flera dagar i veckan.