2015-01-10, 12:36
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
pump är mest i vägen.

Det är ju skönt.

Citat:
Ursprungligen postat av RaAvius
Så du säger att pumpen inte är viktig om man ska gå max styrka? ja tex 5x5 programmet

5x5 är inget programm för muskelbygge, så ja du ska satsa på att träna explosivitet samt med nervsystemet. Inte så mycket med musklerna.
Citera
2015-01-10, 12:38
Medlem
BigLouies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
När man tränar äter man antingen mer eller mindre kalorier än man gör av sig med. Gör man av sig med mindre än man tar upp bulkar man, och gör man av sig med mer än man tar upp deffar man. Ungefär så har jag förstått det.

Som nybörjare vill jag ju gå upp i vikt. Vad ska jag tänka på, förutom att äta mycket proteinrik mat? Kan man klara sig utan att räkna ut varenda kalori av varje måltid?

Jag är helt enkelt lite okunnig vad gäller kosten. Hittade ingen tråd nybörjartråd eller liknande.

Innan du lär känna din kropp ordentligt kan det vara bra att räkna kalorier även när du bulkar, men absolut när du deffar. Jag har inte räknat kalorier under min bulk men har känt mig säker på att jag legat på ett litet överskott hela tiden, och typ räknat ut ungefärligt i huvudet. Räkna ut ditt behov här och ligg ca 200-300 kcal över det http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/
Ladda ner appen FatSecret för att fylla i det du äter, den räknar ut hur många kalorier och vilka macros du fått i dig, mycket bra app.
Senast redigerad av BigLouie 2015-01-10 kl. 12:41.
Citera
2015-01-10, 12:38
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
När man tränar äter man antingen mer eller mindre kalorier än man gör av sig med. Gör man av sig med mindre än man tar upp bulkar man, och gör man av sig med mer än man tar upp deffar man. Ungefär så har jag förstått det.

Som nybörjare vill jag ju gå upp i vikt. Vad ska jag tänka på, förutom att äta mycket proteinrik mat? Kan man klara sig utan att räkna ut varenda kalori av varje måltid?

Jag är helt enkelt lite okunnig vad gäller kosten. Hittade ingen tråd nybörjartråd eller liknande.

Ja det kan du nog. Då är det bara äta mer portioner samt fler måltider. Det går nog inte att bulka genom att äta 1-2 ggr per dag. Lätt att man håller måltiden till kvällen, svälter hela dagen sedan får i sig skämtsamt mycket kcal.

Testa att bara äta mer därefter om det inte fungerar så kan du "räkna ut varenda kalori" som låter värre än vad det egentligen gör. Man uppskattar, mäter med matvåg sedan trycker man in maten samt siffrorna i lifesum. Tar ca 5-10 min per dag.
Citera
2015-01-10, 13:11
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLouie
Innan du lär känna din kropp ordentligt kan det vara bra att räkna kalorier även när du bulkar, men absolut när du deffar. Jag har inte räknat kalorier under min bulk men har känt mig säker på att jag legat på ett litet överskott hela tiden, och typ räknat ut ungefärligt i huvudet. Räkna ut ditt behov här och ligg ca 200-300 kcal över det http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/
Ladda ner appen FatSecret för att fylla i det du äter, den räknar ut hur många kalorier och vilka macros du fått i dig, mycket bra app.
Ska verkligen göra det när jag börjar deffa... Vilket leder till nästa fråga:

När brukar folket här deffa? När vet man att man ska börja deffa? Handlar det helt enkelt om att man antingen uppnått sin perfekta vikt/form/muskelmassa eller bara att sommaren närmar sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Ja det kan du nog. Då är det bara äta mer portioner samt fler måltider. Det går nog inte att bulka genom att äta 1-2 ggr per dag. Lätt att man håller måltiden till kvällen, svälter hela dagen sedan får i sig skämtsamt mycket kcal.
Okej, äta mer helt enkelt. Ska fokusera på det.

Citat:
Testa att bara äta mer därefter om det inte fungerar så kan du "räkna ut varenda kalori" som låter värre än vad det egentligen gör. Man uppskattar, mäter med matvåg sedan trycker man in maten samt siffrorna i lifesum. Tar ca 5-10 min per dag.

Problemet med detta är att jag fortfarande går på gymnasiet. Jag har ingen möjlighet att mäta vikt eller liknande förutom på helger och eftermiddagar.
Citera
2015-01-10, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Det är ju skönt..

ja men en tidig pump i t ex armarna är mest i vägen resten av passet.
Citera
2015-01-10, 13:17
Bannlyst
folk som har koll deffar till sommaren eller vad det nu är (om dom gjort det förr, vet ungefär hur resultatet kommer bli etc) andra deffar antingen inte alls utan bulkar år ut och år in eftersom deras psyke inte klarar av att dom blir så små efter att ha räknat sig som tungviktare alternativt deffar dom för tidigt då dom inte klarar av att ha lite mage och resultatet blir att dom knappt har hunnit bygga några muskler utan mest ser smala ut.
Citera
2015-01-10, 13:30
Medlem
BigLouies avatar
Citat:
Ska verkligen göra det när jag börjar deffa... Vilket leder till nästa fråga:

När brukar folket här deffa? När vet man att man ska börja deffa? Handlar det helt enkelt om att man antingen uppnått sin perfekta vikt/form/muskelmassa eller bara att sommaren närmar sig?

Problemet med detta är att jag fortfarande går på gymnasiet. Jag har ingen möjlighet att mäta vikt eller liknande förutom på helger och eftermiddagar.
Skulle inte rekommendera att deffa som nybörjare då du tappar både fett och muskler när du ligger på underskott, men om du ska göra det, ligg inte på för stort underskott utan max 500 kcal om dagen. Dem flesta deffar väl till våren för att se bra ut under sommaren.

Jag har samma problem som dig...Väg frukost och middag och uppskatta vad lunchen väger.
Citera
2015-01-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaAvius
källa?

Vet inte vad ni diskutera exakt, såg bara att det var om pump vid styrketräning. Här finns iaf en artikel ang pump som jag tycker är bra! Av Gudiol så den är välskriven med bra innehåll.

http://traningslara.se/samma-muskelu...-tunga-vikter/

mvh
Citera
2015-01-10, 15:13
Medlem
Tränat några månader nu legat på kcal-balans hela tiden.
Är 183 cm och väger 84 kg, men är rätt så smalfet inte nöjd med fettet då det verkar som 90% sitter runt magen. BF kanske ligger på 20%

Är det värt att deffa ner till ca 75-77 kg sedan börja träna på litet energiöverskott? Hört tals om en diet som heter LEANGAINS vilket gör det möjligt att bygga muskler samtidigt som man går ner, funkar detta om man är newb?

Tacksam för svar
Citera
2015-01-10, 15:20
Bannlyst
leangains.com

det är en fasta-diet (dvs du äter under en tidsperiod av säg 8 timmar och ingenting under 16 timmar av dygnet)
Citera
2015-01-10, 15:51
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:

Grovt förenklat:
Rött kött (nöt, lamm, fläsk) 200 kcal/100 g -20g protein
Kyckling & vit fisk 150 kcal/100 g -20g protein (Lax vet jag inte/bryr mig inte för jag tycker inte om lax)

Pasta 350 kcal/100g
Ris 100 kcal/100g
Potatis 75 kcal/100g

Sås generellt en jävla massa kcal. Grönsaker inte så mycket.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx Har kollat där och rundat av för att det ska bli enklare att räkna.
Ha det i bakhuvet när du käkar så ska det nog gå bra.

Det jag gör är att göra en jävla massa matlåtor. Jag räknar på hur mycket kcal jag vill äta varje måltid och sen köper jag mat till 3-5 matlådor och delar upp det. På så vis blir inte varje måltid räknad men samanlagt över veckan har jag i genomsnitt fått i mig det jag vill/ska. Och då gör det inget om lådan jag äter på måndag är 200 kcal mer än den jag äter på t.ex onsdag. Jag gör detta med all mat jag köper, dvs tänker i portioner när jag handlar.

Fördelen är att inte behöva laga mat så ofta och det är ett ganska enkelt sätt att hålla koll på hur mycket man äter. Nackdelen är att det blir ganska tråkigt att äta samma mat flera dagar i veckan.
Citera
2015-01-10, 16:48
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Tränat några månader nu legat på kcal-balans hela tiden.
Är 183 cm och väger 84 kg, men är rätt så smalfet inte nöjd med fettet då det verkar som 90% sitter runt magen. BF kanske ligger på 20%

Är det värt att deffa ner till ca 75-77 kg sedan börja träna på litet energiöverskott? Hört tals om en diet som heter LEANGAINS vilket gör det möjligt att bygga muskler samtidigt som man går ner, funkar detta om man är newb?

Tacksam för svar
Du kan kolla in rippedbody.jp. Leangains.com är originalet men Martin har slutat bloggat och det är lite rörig sida. Andy på Rippedbody har samma upplägg men lite mer överskådligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in