2019-11-23, 22:20
Medlem
Vilket program skulle ni rekommendera mellan stronglift och starting strength?
Jag saknar skivstångsrodd i ss. Vad tycker ni om att lägga till det?
Kollade på stronglifts instruktionsvideo och han gör skivstångsrodd genom att lyfta från marken varje gång. Så har inte jag gjort och inte sett det när jag kollat på andra klipp.
Vilket är bäst?
Citera
2019-11-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Vilket program skulle ni rekommendera mellan stronglift och starting strength?
Jag saknar skivstångsrodd i ss. Vad tycker ni om att lägga till det?
Kollade på stronglifts instruktionsvideo och han gör skivstångsrodd genom att lyfta från marken varje gång. Så har inte jag gjort och inte sett det när jag kollat på andra klipp.
Vilket är bäst?

Båda är jättebra. Kör dock programet du väljer exakt som det står. Du förlorar bara på att ändra i upplägget.
Citera
2019-11-24, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Båda är jättebra. Kör dock programet du väljer exakt som det står. Du förlorar bara på att ändra i upplägget.
Tack för svaret. Vad säger du om hur man kör en skivstångsrodd på bästa sätt? Aldrig testat att börja från marken.
Citera
2019-11-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Tack för svaret. Vad säger du om hur man kör en skivstångsrodd på bästa sätt? Aldrig testat att börja från marken.

Jag kör på sättet som jag sett Athlean X lära ut. Att man ska försöka börja stången så att triceps och fler muskelfibrer i ryggen aktiveras.

Just stångrodden går att byta ut mot inverted rows i Stronglifts. Detta pga av att för många haft svårt med utförandet. Finns en del att läsa om det från skaparna av Stronglifts.
Citera
2019-11-26, 11:09
Medlem
Vad rekommenderas att äta innan ett gympass? Räcker det med en banan eller krävs det en ordentlig måltid?
Citera
2019-11-26, 12:23
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Vad rekommenderas att äta innan ett gympass? Räcker det med en banan eller krävs det en ordentlig måltid?

Hur tätt inpå passet tänkte du?
Risk att spy eller få problem med magsyra om du äter för stor måltid tätt inpå.

Hur många måltider äter du innan passet och vad?
Lite individuellt men äta en lagom, mindre portion med protein, kolhydrater och grönt 3 timmar innan borde räcka.

Räcker med 1-2 bananer ca 30-40 minuter innan passet för att fylla på med kolhydrater men är inte nödvändigt heller. Det känner du av bäst själv genom prova. Kan vara lönt om det var lång tid innan förra måltid och om du har gjort av med mycket energi mellan måltiderän och passet. Jag personligen gillar apelsiner. Upplever en energi kick och bättre fokus av det, lite kladdigt kanske om man sitter i en bil eller liknande.
Citera
2019-11-27, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Hur tätt inpå passet tänkte du?
Risk att spy eller få problem med magsyra om du äter för stor måltid tätt inpå.

Hur många måltider äter du innan passet och vad?
Lite individuellt men äta en lagom, mindre portion med protein, kolhydrater och grönt 3 timmar innan borde räcka.

Räcker med 1-2 bananer ca 30-40 minuter innan passet för att fylla på med kolhydrater men är inte nödvändigt heller. Det känner du av bäst själv genom prova. Kan vara lönt om det var lång tid innan förra måltid och om du har gjort av med mycket energi mellan måltiderän och passet. Jag personligen gillar apelsiner. Upplever en energi kick och bättre fokus av det, lite kladdigt kanske om man sitter i en bil eller liknande.

Jag tränar ofta på morgonen, kan tillägga att jag tränar väldigt hårt för att bygga muskelmassa. Har hittills käkat 1-2 bananer men även tagit en hamburgare på McDonalds innan, inbillar mig att jag orkade mer och tyngre efter jag käkade burgaren men kan också vara någon slags placebo haha.
Citera
2019-11-27, 07:52
Medlem
Citat:
Jag tränar ofta på morgonen, kan tillägga att jag tränar väldigt hårt för att bygga muskelmassa. Har hittills käkat 1-2 bananer men även tagit en hamburgare på McDonalds innan, inbillar mig att jag orkade mer och tyngre efter jag käkade burgaren men kan också vara någon slags placebo haha.

Så länge du känner att du kan prestera så är det onödigt att ändra på kosten. Man kan med fördel äta 2-3h innan träningen för att maten ska hinna tas upp i kroppen. Det är inte mer invecklat än så.
Citera
2019-11-27, 08:26
Medlem
Safariis avatar
Citat:

Om du känner att det fungerar bra för dig så kör på som du gör. Vi alla är olika och reagerar inte helt lika. För mig hade någon banan kunnat fungerat bra men lika bra att träna på tom mage om det är strax efter jag går upp.

Jag tänkte nästan skriva det i förra inlägget att det kan vara placebo. Men om du känner mer ork av det så kör på det om du trivs med det, inget fel med det.

Det är viktigare är vad du får i dig efter passet och resterande av dagen får att kroppen ska återhämta sig bra, om du vill bygga.
Citera
2019-11-29, 01:01
Medlem
Är det farligt/skadligt att äta mer protein än vad man egentligen behöver? Protein råkar vara det jag tycker är både godast och lättast att få i mig i matväg för att få i mig kalorier. Är det farligt att äta ca 50g mer än vad man "borde"? (Använder en app som säger hur mycket jag ska äta per dag)
Senast redigerad av shutupanddrive 2019-11-29 kl. 01:20.
Citera
2019-11-29, 06:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutupanddrive
Är det farligt/skadligt att äta mer protein än vad man egentligen behöver? Protein råkar vara det jag tycker är både godast och lättast att få i mig i matväg för att få i mig kalorier. Är det farligt att äta ca 50g mer än vad man "borde"? (Använder en app som säger hur mycket jag ska äta per dag)
Som frisk individ har man inte sett några negativa effekter på hälsan vid högre intag än "normalt". Rekommendationen för behov är runt 0.8 g/kg och väger du, för enkelhetens skull, 100 kg, så innebär det ett intag på 80 gram om dagen. Att äta 130 gram istället är lugnt. Det motsvarar 1.3 g/kg och rekommendationen för någon som styrketränar är 1.6-2.2 g/kg ungefär. Man har studerat högre intag än så och inte sett negativa effekter av hälsovärden. Referenser kan postas om du så vill. För att summera, nej att äta 50 gram mer protein om dagen utöver rekommendationen för gemene man är inte farligt, snarare tvärtom när det gäller träning och kroppssammansättning.
Citera
2019-12-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Som frisk individ har man inte sett några negativa effekter på hälsan vid högre intag än "normalt". Rekommendationen för behov är runt 0.8 g/kg och väger du, för enkelhetens skull, 100 kg, så innebär det ett intag på 80 gram om dagen. Att äta 130 gram istället är lugnt. Det motsvarar 1.3 g/kg och rekommendationen för någon som styrketränar är 1.6-2.2 g/kg ungefär. Man har studerat högre intag än så och inte sett negativa effekter av hälsovärden. Referenser kan postas om du så vill. För att summera, nej att äta 50 gram mer protein om dagen utöver rekommendationen för gemene man är inte farligt, snarare tvärtom när det gäller träning och kroppssammansättning.
Tack för svar.

Är det viktigt ur återhämtningssynpunkt att man äter mycket kolhydrater? Kolhydrater är väl mest till för energi. Och protein är det som bygger upp och stärker kroppen. Eller är det lika viktigt att äta bra mängd kolhydrater för att undvika att få skador?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in