2023-08-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Gör som du vill, jag orkar inte försöka resonera med dig. Hoppas bara eventuella nybörjare inte är rädda för fria vikter.

Brukar va så när man inte har argument.

Träna på, kör hårt!
Citera
2023-08-08, 22:05
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Brukar va så när man inte har argument.

Träna på, kör hårt!

Mer så att inte orkar dra argumenten en gång till, en gång till, en gång till.

I korthet: fria vikter är överlägset för generell styrkeutveckling och hypertrofi. För alla.

Maskiner är bra för specifika ändamål främst för erfarna lyftare.

Smithmaskinen är ännu smalare och ska användas endast för väldigt anpassade övningar med ett kort rörelseomfång. Typ shrugs eller partiell press.

Jag tycker annars smithmaskinen är väldigt praktiskt att hänga handduken på.

Inget nytt under solen.
Citera
2023-08-13, 15:26
Medlem
Elekensas avatar
En gång i tiden hade jag nästan ett problem med att gå upp i vikt, var väldigt smal och smidig. Men när åldern kom ikapp och vid 35 så började kilona byggas på. Främst vid magen.

Var det någon som minns när man var liten och skojade med att man hade en stor mage och liksom tryckte ut den allt vad man kan? Lite så känns det som att min har fastnat i det läget.

Jag känner ju att jag har noll muskler aktiverade i magen och hela det området. Speciellt i detta området

Jag fattar ju att det är diet och träning som gäller för att få magrutor och allt det där. Men om man bara vill få en bättre hållning och aktivera lite muskler som verkar sova, djupt.

Helst några enkla övningar man kan göra hemma...?

I övrigt så simmar jag och löptränar lite då och då, så det är inte bara soffan som gäller.
Citera
2023-08-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
En gång i tiden hade jag nästan ett problem med att gå upp i vikt, var väldigt smal och smidig. Men när åldern kom ikapp och vid 35 så började kilona byggas på. Främst vid magen.

Var det någon som minns när man var liten och skojade med att man hade en stor mage och liksom tryckte ut den allt vad man kan? Lite så känns det som att min har fastnat i det läget.

Jag känner ju att jag har noll muskler aktiverade i magen och hela det området. Speciellt i detta området

Jag fattar ju att det är diet och träning som gäller för att få magrutor och allt det där. Men om man bara vill få en bättre hållning och aktivera lite muskler som verkar sova, djupt.

I övrigt så simmar jag och löptränar lite då och då, så det är inte bara soffan som gäller.

Reversed row, pushups, chins, pike pushup, knäböj, ryggresningar. Eller någon variation av dessa. Mer behöver du inte.
Crunches för mage. Se till att bemästra dessa så är ditt bekymmer ett minne blott.
Citera
2023-08-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Jag känner ju att jag har noll muskler aktiverade i magen och hela det området.

Köp en 10 liters vattendunk. Fyll den med vatten. Bär den 200 meter. Byt sedan hand och gå tillbaka. När det blir för lätt kan du gå längre, köp en större dunk eller använde en kettlebell. Googla suitcase carry för mer information.

Från börja lär det vara greppet som är den begränsande faktorn men det tränar du upp över tid. Har du för svagt grepp och vill ta en genväg så kan du använda dragremmar.
Citera
2023-08-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Mer så att inte orkar dra argumenten en gång till, en gång till, en gång till.

I korthet: fria vikter är överlägset för generell styrkeutveckling och hypertrofi. För alla.

Maskiner är bra för specifika ändamål främst för erfarna lyftare.

Smithmaskinen är ännu smalare och ska användas endast för väldigt anpassade övningar med ett kort rörelseomfång. Typ shrugs eller partiell press.

Jag tycker annars smithmaskinen är väldigt praktiskt att hänga handduken på.

Inget nytt under solen.

Nä, kablar och maskiner är överlägsna när det kommer till hypertrofi, pga att stabiliteten är a och o, kablar har även en bättre resistansprofil och mer spänning under hela rörelsen än vad fria vikter har.

Dock tycker jag att nybörjare ska börja med fria vikter, främst basövningar.
Citera
2023-08-21, 10:01
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Nä, kablar och maskiner är överlägsna när det kommer till hypertrofi, pga att stabiliteten är a och o, kablar har även en bättre resistansprofil och mer spänning under hela rörelsen än vad fria vikter har.

Jag tycker mer och mer att det har mycket mindre betydelse vilka övningar man kör, utan det handlar om ifall man klarar av att köra hårt i en övning.
Citera
2023-08-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag tycker mer och mer att det har mycket mindre betydelse vilka övningar man kör, utan det handlar om ifall man klarar av att köra hårt i en övning.

Det är helt riktigt i de flesta fallen ifall du menar variationer av en övning, tex bröstpress eller bänkpress, chinups eller latsdrag.
På grund av flera anledningar så kanske du skulle kunna märka mycket små skillnader men som är obetydliga i längden.
Citera
2023-08-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis

Mycket riktigt om det är en bra maskin som är rätt inställd. Men det finns dock kassa maskiner därute som även har en allt för stor intern friktion som gör maskinen helt värdelös. En positiv sak med fria vikter är att de har noll friktion.

Är nybörjaren faster Agda, så skulle jag rekommendera maskiner ändå pga säkerhetsaspekten.
Citera
2023-08-21, 20:15
Medlem
LaLocas avatar
Genomsnittliga gymtjejen tränar fan så mkt bättre än genomsnittliga gymsnubben är iaf min observation.
Citera
2023-09-06, 08:09
Medlem
Har någon tips på en bra styrketräningsapp där man kan bygga ett eget program för hemmaträning, utefter den utrustning man har och de muskelgrupper man vill träna?
Citera
2023-09-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Har någon tips på en bra styrketräningsapp där man kan bygga ett eget program för hemmaträning, utefter den utrustning man har och de muskelgrupper man vill träna?

Notes eller anteckningar är bra.
Sen kan du använda vad som helst till det.

Projekt kratos rekommenderar jag att du införskaffar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in