2021-07-23, 18:40
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan du rekommendera "farmers walk" för starkare underarmar?
Ingen aning om det gäller flytande magnesium. Står endast "magnesium" på en skylt. Men om det går att gömma bra i en liten väska, kan man alltid ta det med. Finns alltid möjlighet att dölja när man använder det. Inte doping vid pratar om.

Du får ju "träning" för underarmarna, men om det kommer hjälpa i ditt Marklyft tvivlar jag på. Du går ju samtidigt så du använder energi, moment och andra muskler som eventuellt begränsar ditt grepp ytterligare. I ditt fall så tror jag att det inte gynnar dig värst. Om du vill göra farmers walk och vill bli bra på det så kör på.

Vet inte om CoCs (captain of crush) är bra i det syftet. Kanske någon annan kan hjälpa att svara på.

Men om problemet är att hålla greppet på vikter över 100kg, och du vill klara hålla greppet så borde du öva på just det. Gör en progressions plan. Börja med lite under det som är besvärligt, se hur länge du kan hålla vikten, när du tex klarar 3x30 sekunder minimum så öka vikten.
Något liknande hade jag gjort. Kanske någon här som har specialerat sig i grepp träning som kan ge ett bra upplägg.
Citera
2021-07-24, 23:41
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Överrörlighet i knäna efter knäböj?

Det är så jävla jobbigt att knäna böjs så jävla mycket lättare efter ett benpass. Det är ju tänkt att det ska bli mer stabiliserat för i helvete! https://youtu.be/Kgawa9LexcM?t=33

Mina är inte så här förstörda. Men de börjar gå mot det hållet eftersom de blir lösare och lösare! Jag kan gärna tänka mig att bli mer stretchbar i hamstrings. Men knäna ska inte böjas bakåt på det viset! Hur fan löser jag detta problem. Det blir lätt så att jag börjar aktivt trycka knäna bakåt eftersom strectchen är så påtaglig att jag bara inte kan låta bli.

Detta problem måste åtgärdas. Jag ska inte ha mina leder utstickandes ur bakre delen av knät! https://previews.123rf.com/images/ey...-close-up-.jpg
Så här ska ett knä se ut! https://youtu.be/Kgawa9LexcM?t=320 Ingen jävla utstickande knöl med totalt sönderböjda knän.
Citera
2021-07-25, 02:00
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
Det är så jävla jobbigt att knäna böjs så jävla mycket lättare efter ett benpass. Det är ju tänkt att det ska bli mer stabiliserat för i helvete! https://youtu.be/Kgawa9LexcM?t=33

Mina är inte så här förstörda. Men de börjar gå mot det hållet eftersom de blir lösare och lösare! Jag kan gärna tänka mig att bli mer stretchbar i hamstrings. Men knäna ska inte böjas bakåt på det viset! Hur fan löser jag detta problem. Det blir lätt så att jag börjar aktivt trycka knäna bakåt eftersom strectchen är så påtaglig att jag bara inte kan låta bli.

Detta problem måste åtgärdas. Jag ska inte ha mina leder utstickandes ur bakre delen av knät! https://previews.123rf.com/images/ey...-close-up-.jpg
Så här ska ett knä se ut! https://youtu.be/Kgawa9LexcM?t=320 Ingen jävla utstickande knöl med totalt sönderböjda knän.

För det första är det korsbanden som styr knäts rörlighet och inte hamstrings, för det andra så går inte den där killens knän bakåt utan det är en kombination av kameravinkel + enorma lårmuskler som ger den illusionen.
Citera
2021-07-25, 09:04
Medlem
Seemves avatar
Sitter och snickrar på ett helkroppspass eller åtminstone några riktlinjer för dessa.

Min fråga är då gällande ryggövningar, då jag tänkt att köra Trapbar marklyft (och kortare farmers walk i mån om plats) och undrar då om jag ändå ska lägga till t.ex latsdrag eller ska skippa ryggen de passen och låta lyftet stå för sitt (och baserat på svar, ska jag köra låga eller höga handtag då?).
Tanken är ju ändå att ge kroppen en "jämn genomgång" dessa dagar.
Citera
2021-07-25, 11:44
Medlem
karlskrona1234s avatar
Har kommit igång med träning, tänkte i början köra lite det "jag känner för" vilket just nu är 30 min träning styrka och sen 2x30 min paus cykel/gångband, alltså 60 min kondition.

Har begränsad ekonomi men jag tänker räcker det med 3 ägg, en tallrikt gröt frukost, lunch pasta med köttbullar, kväll en burk tonfisk samt några mackor med ägg och tonfisk? Räcker det som start kostmässigt?
Citera
2021-07-25, 13:07
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Tips vid low row? Har inte blivit riktigt klok på övningen. Förstått det som man ska sitta still med rygg och ben och endast röra armarna. Hur mycket ska man involvera skuldrorna, ska de sträckas bak hela rörelsen eller relaxera när jag släpper tillbaka? Andra tips?
Citera
2021-07-25, 21:00
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Sitter och snickrar på ett helkroppspass eller åtminstone några riktlinjer för dessa.

Min fråga är då gällande ryggövningar, då jag tänkt att köra Trapbar marklyft (och kortare farmers walk i mån om plats) och undrar då om jag ändå ska lägga till t.ex latsdrag eller ska skippa ryggen de passen och låta lyftet stå för sitt (och baserat på svar, ska jag köra låga eller höga handtag då?).
Både horisontell rodd och laterala drag kommer före farmers walks (om du nu inte har tillgång till ordentliga handtag som används i strongman-träning). Därtill bör båda inkluderas (dvs ses som obligatoriska) om det du utför ska kunna kallas helkroppspass. Om du av oklar anledning endast kan utföra en av de två är laterala drag/pullups att föredra.
Citera
2021-07-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve

Om du inte har någon övning där ryggen går igenom en motion så tycker jag du ska byta ut en av övningarna mot rodd. I farmers walk och marklyft är ryggen i statisk hållning och du kommer inte bygga definition och den potential du kan annars.
Citera
2021-07-27, 21:56
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Någon annan som har problem på gymmet efter att ha grävt åtta timmar i sträck? Jag fattar inte hur Arnold kunde jobba som byggarbetare och gå på gymmet. Min kropp känns totalt förstörd. Han hade i och för sig sex timmars pass. Detta kanske han gjorde för att han behövde vila mellan varje set. Men jag fattar verkligen inte hur folk kan träna och jobba fysiskt. Alla mina lyft försämras avsevärt.
Citera
2021-07-28, 08:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Någon annan som har problem på gymmet efter att ha grävt åtta timmar i sträck? Jag fattar inte hur Arnold kunde jobba som byggarbetare och gå på gymmet. Min kropp känns totalt förstörd. Han hade i och för sig sex timmars pass. Detta kanske han gjorde för att han behövde vila mellan varje set. Men jag fattar verkligen inte hur folk kan träna och jobba fysiskt. Alla mina lyft försämras avsevärt.
Nu tog ju han lite annat än kanel på havregrynsgröten så det hjälpte nog en del, om man säger så. Givetvis är det inte optimalt att ha tungt fysiskt arbete om man har som målsättning att bli så stark som möjligt, men goda resultat kan man fortfarande få. Det är främst i början så man känner sig sliten och trött. Sedan är det än viktigare, med tanke på jobbet du har, att du äter och sover ordentligt och tillräckligt. Med jobbet+träningen (som vi antar är tung) så har du ett högt energibehov. Tillgodose detta, drick ordentligt, ta någon form av koffein 30-60 min före passet så har du bra förutsättningar. Du kanske dessutom inte bör träna varje dag utan kanske 3-4 pass/veckan, tänk på att återhämtningen är väldigt viktig och sömn/alkoholvanor spelar in.
Citera
2021-07-29, 14:04
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:

På den tiden som jag hade ett heltidsjobb på industri så ja, då va man allt bra slutkörd efteråt.
Sen blir man inte mindre trött av att fixa med saker i hemmet när man kom hem heller.

Du ska inte jämföra dig med Arnold av flera anledningar.
Arnold hade en väldigt stor vilja, ett glasklart mål som han ville uppnå (att bli bäst i världen).
Man ska inte sticka under stolen att han också använde sig av potenta hormoner som ökade återhämtningsprocessen.
60 & 70-talet va också annorlunda mot hur det är nu. Vi lever under mer stress nu än då.
Arnold kunde ju softa i solen på muscle beach med alla snyggingar varje dag efter jobb & träning.
Bara en sån sak är som dunderhonung för kroppen.

Det jag skulle rekommendera dig är att träna när du helt enkelt orkar.
Fundera inte så mycket på det här med att man måste träna si och så många gånger per vecka.
Ingen annan vet hur just du och din kropp fungerar.
Träna tungt med fokus på progression, käka bra mat, vila och repeat.
Citera
2021-07-29, 18:52
Medlem
hamstringcurls på boll har gjort att knäna fungerar bättre? :)

började med den övningen av en tillfällighet för några veckor sen.
Den där senan under knäskålen brukade kännas sjukt överansträngd , bara jag gick ur bilen eller ställde mig från en stol. Googlade mig fram till patellartendonit.
Nu har det blivit enormt mycket bättre, nästan över en natt. .. Kan det ha något samband? Är välfungerande hamstrings/glutes ett måste för att knäna inte ska fucka ur? trodde bara dom hade att göra med quads.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in