Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Att gå på JV gudstjänst är som att vara pundare och vandra in på en polisstation med ett kilo heroin i fickan. Rakt in i häktet med dig.
Så klart kommer dom att be om din adress och du blir aldrig fri från dom.
Diskutera med dom kan du bara glömma. Dom är mycket pålästa i bibeln,-sin egen omskrivna bibel, och dom är tränade i att argumentera något du och din kompis inte är.
Men dom är mycket trevliga och snälla och har ordning och reda i det mesta dom håller på med, såvida det inte gäller bibelns grundläggande sanningar, så som att Jesus är Gud etc.
Snygga tjejer finns också. Hormonerna kommer flöda och en dag är ni gifta med var sin JV-tjej.
Grattis . . . det hela började med ett enda besök på en JV-gudstjänst.
Din liknelse om en pundare är något haltande. Hur som haver.
-Nej, Jehovas vittnen frågar inte efter någons adress som är besökande. Vet inte vad du grundar det påståendet på. Men kanske var det menat som ett skämt också
"..och du blir aldrig fri från dom"! Jag vet inte riktigt vad du menar här, utveckla gärna vad du menar.
Jag kan vara beredd att hålla med dig om att vilken som helst religion som någon kan tänkas tillhöra borde ta sin tro på största allvar och ha goda grunder och kunskap i sin tro. Så även Jehovas vittnen.
Men jag förutsätter att andra religiösa har det också, vad är det annars de bygger sin tro på? Känslor? Vad andra säger? Tradition? Jehovas vittnen läser bibeln och studerar i den för att övertyga sig om sin tro. Därmed kan det även förfäkta sin tro genom att de i allmänhet studerar mycket och lär sig mycket i bibeln.
Vad du menar att Jehovas vittnen saknar "grundläggande sanningar ", håller jag inte med om. Men utveckla gärna ditt påstående mer så vi förstår fullt ut vad du syftar på. Exempelvis om att vittnena inte tror att Jesus är Jehova.
Utöver det så påpekar du att Jehovas vittnen har "sin egen omskrivna bibel".
De stämmer att de har gett ut en egen modern översättning. Men att den skulle vara omskriven visste jag inte. Vad grundar du det på? Trodde att Jehovas vittnen fortfarande brukade , Majoritetstexten i Textus Receptus", vilket bygger på Codex Sinaiticus samt Codex Vaticanus.
Vilket är samma översättning som Reformationsbibeln och många fler. Exempelvis "bibel2000".
"Ny världens översättning" erkänns, precis som väldigt många andra bibelöversättningar ,helt och hållet utav Reformationsbibelsällskapet.
För övrigt så tycker även jag att man kan betrakta Jehovas vittnens som artiga och trevliga i allmänhet
och att de är "ordningsamma". Det hävdar jag är en frukt av att de försöker tillämpa bibelns budskap, som Jesus lärde ut.
Du skrev att "Snygga tjejer finns också. Hormonerna kommer flöda och en dag är ni gifta med var sin JV-tjej. Grattis . . . det hela började med ett enda besök på en JV-gudstjänst"
Vad som anses vara en snygg tjej är ju naturligtvis en relativt åsikt. Men jag förstår vad du menar.
Att det därmed skulle vara fler vackra kvinnor hos Jehovas vittnen låter jag vara osagt, men rent teoretiskt sett låter det matematiskt konstigt att de skulle förekomma fler "snygga tjejer" där, en i samhället i allmänhet. Däremot så kan jag säga att vittnena lägger ner energi på att hålla sig fräscha och klär sig i allmänhet "ordentligt", vilket också är en relativ fråga. Men ur västvärldens syn på seriösa individer.