2023-04-10, 18:49
Medlem
UT64s avatar
Vet inte om TS är seriös med denna tråd men det självklara valet är att INTE gå på någon JV samling. Det finns ingen anledning att släppa in dessa religiösa haverister i ens liv. De kommer noggrant att ta reda på din adress, telefonnummer etc. och sedan förpesta ditt liv med samtal, handskrivna brev (ofta med stavfel) och påringningar på din dörr.

JV är en stalkingorganistion kan man säga. Ett nej är inte ett nej enligt dem. Jämför gärna med våldtäktsmän som inte heller begriper vad ett nej betyder.
Citera
2023-04-10, 22:19
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vet inte om TS är seriös med denna tråd men det självklara valet är att INTE gå på någon JV samling. Det finns ingen anledning att släppa in dessa religiösa haverister i ens liv. De kommer noggrant att ta reda på din adress, telefonnummer etc. och sedan förpesta ditt liv med samtal, handskrivna brev (ofta med stavfel) och påringningar på din dörr.

JV är en stalkingorganistion kan man säga. Ett nej är inte ett nej enligt dem. Jämför gärna med våldtäktsmän som inte heller begriper vad ett nej betyder.

Att Jehovas vittnen delvis har uppsökandemission är det väldigt många som känner till. Förmodligen TS också. Hur som helst, så är ju frågan här den omvända. TS vill söka upp Jehovas vittnena.

Ok, jag förstår ändå vad du menar.
Några frågor. Dock brukar sällan någon svara men jag gör ett försök i vart fall.
*Vad menar du med "religiösa haverister"?
*Varför hävdar du att det självklara valet borde att inte ta reda på vad Jehovas vittnen tror på?
*Vad har du för grund i att Jehovas vittnen skulle söka upp någon, som kan ha visat intresse för bibeln,
Jehova och Jesus om denne nu avböjer ett sådant återbesök?

Varma hälsningar!
Citera
2023-04-11, 15:23
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenLasse
Att Jehovas vittnen delvis har uppsökandemission är det väldigt många som känner till. Förmodligen TS också. Hur som helst, så är ju frågan här den omvända. TS vill söka upp Jehovas vittnena.

Ok, jag förstår ändå vad du menar.
Några frågor. Dock brukar sällan någon svara men jag gör ett försök i vart fall.
*Vad menar du med "religiösa haverister"?
*Varför hävdar du att det självklara valet borde att inte ta reda på vad Jehovas vittnen tror på?
*Vad har du för grund i att Jehovas vittnen skulle söka upp någon, som kan ha visat intresse för bibeln,
Jehova och Jesus om denne nu avböjer ett sådant återbesök?

Varma hälsningar!
*En sekt som så länge den funnits till skrikit åt alla håll i skräck och panik över jordens snara förstörelse, samt använder en "Bibel" skriven av personer okunniga i den riktiga Bibelns språk.

= Religiösa HAVERISTER

*Att inte frivilligt närma sig en ökänd sekt som skyddar pedofiler är det självklara valet. Att "ta reda på vad JV tror på" är ointressant, av samma anledning som att veta vad som stollarna i scientologkyrkan tror på, eller djävulsdyrkare för den delen.

*Jag hart personlig erfarenhet av dessa stalkertyper som fräckt tar sig rätten att söka upp och försöka indoktrinera människor. Ett nej tack är inte ett nej för dem. Undra på att det dräller av sexualförbrytare i JV.
Citera
2023-04-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?
Klä dig anständigt och ha en tjock plånbok så att du kan strö pengar över dem. De är GALNA i andras pengar och det spelar ingen roll för dem att du blir ruinerad. Där har du sanningen.
Citera
2023-04-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about.

Att gå på JV gudstjänst är som att vara pundare och vandra in på en polisstation med ett kilo heroin i fickan. Rakt in i häktet med dig.
Så klart kommer dom att be om din adress och du blir aldrig fri från dom.
Diskutera med dom kan du bara glömma. Dom är mycket pålästa i bibeln,-sin egen omskrivna bibel, och dom är tränade i att argumentera något du och din kompis inte är.
Men dom är mycket trevliga och snälla och har ordning och reda i det mesta dom håller på med, såvida det inte gäller bibelns grundläggande sanningar, så som att Jesus är Gud etc.
Snygga tjejer finns också. Hormonerna kommer flöda och en dag är ni gifta med var sin JV-tjej.
Grattis . . . det hela började med ett enda besök på en JV-gudstjänst.
Citera
2023-04-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Att gå på JV gudstjänst är som att vara pundare och vandra in på en polisstation med ett kilo heroin i fickan. Rakt in i häktet med dig.
Så klart kommer dom att be om din adress och du blir aldrig fri från dom.
Diskutera med dom kan du bara glömma. Dom är mycket pålästa i bibeln,-sin egen omskrivna bibel, och dom är tränade i att argumentera något du och din kompis inte är.
Men dom är mycket trevliga och snälla och har ordning och reda i det mesta dom håller på med, såvida det inte gäller bibelns grundläggande sanningar, så som att Jesus är Gud etc.
Snygga tjejer finns också. Hormonerna kommer flöda och en dag är ni gifta med var sin JV-tjej.
Grattis . . . det hela började med ett enda besök på en JV-gudstjänst.

Din liknelse om en pundare är något haltande. Hur som haver.
-Nej, Jehovas vittnen frågar inte efter någons adress som är besökande. Vet inte vad du grundar det påståendet på. Men kanske var det menat som ett skämt också
"..och du blir aldrig fri från dom"! Jag vet inte riktigt vad du menar här, utveckla gärna vad du menar.

Jag kan vara beredd att hålla med dig om att vilken som helst religion som någon kan tänkas tillhöra borde ta sin tro på största allvar och ha goda grunder och kunskap i sin tro. Så även Jehovas vittnen.
Men jag förutsätter att andra religiösa har det också, vad är det annars de bygger sin tro på? Känslor? Vad andra säger? Tradition? Jehovas vittnen läser bibeln och studerar i den för att övertyga sig om sin tro. Därmed kan det även förfäkta sin tro genom att de i allmänhet studerar mycket och lär sig mycket i bibeln.
Vad du menar att Jehovas vittnen saknar "grundläggande sanningar ", håller jag inte med om. Men utveckla gärna ditt påstående mer så vi förstår fullt ut vad du syftar på. Exempelvis om att vittnena inte tror att Jesus är Jehova.
Utöver det så påpekar du att Jehovas vittnen har "sin egen omskrivna bibel".
De stämmer att de har gett ut en egen modern översättning. Men att den skulle vara omskriven visste jag inte. Vad grundar du det på? Trodde att Jehovas vittnen fortfarande brukade , Majoritetstexten i Textus Receptus", vilket bygger på Codex Sinaiticus samt Codex Vaticanus.
Vilket är samma översättning som Reformationsbibeln och många fler. Exempelvis "bibel2000".
"Ny världens översättning" erkänns, precis som väldigt många andra bibelöversättningar ,helt och hållet utav Reformationsbibelsällskapet.

För övrigt så tycker även jag att man kan betrakta Jehovas vittnens som artiga och trevliga i allmänhet
och att de är "ordningsamma". Det hävdar jag är en frukt av att de försöker tillämpa bibelns budskap, som Jesus lärde ut.

Du skrev att "Snygga tjejer finns också. Hormonerna kommer flöda och en dag är ni gifta med var sin JV-tjej. Grattis . . . det hela började med ett enda besök på en JV-gudstjänst"

Vad som anses vara en snygg tjej är ju naturligtvis en relativt åsikt. Men jag förstår vad du menar.
Att det därmed skulle vara fler vackra kvinnor hos Jehovas vittnen låter jag vara osagt, men rent teoretiskt sett låter det matematiskt konstigt att de skulle förekomma fler "snygga tjejer" där, en i samhället i allmänhet. Däremot så kan jag säga att vittnena lägger ner energi på att hålla sig fräscha och klär sig i allmänhet "ordentligt", vilket också är en relativ fråga. Men ur västvärldens syn på seriösa individer.
Senast redigerad av Krakkens 2023-04-16 kl. 20:06.
Citera
2023-04-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakkens

Vad du menar att Jehovas vittnen saknar "grundläggande sanningar ", håller jag inte med om. Men utveckla gärna ditt påstående mer så vi förstår fullt ut vad du syftar på. Exempelvis om att vittnena inte tror att Jesus är Jehova.

JV tror inte att Jesus är Gud, men en Guds Son, en skapad varelse vilket inte stämmer överens med vad bibeln säger.
Vidare så är Den Heliga Ande en Guds kraft och inte en person i treenigheten.
Citat:
Utöver det så påpekar du att Jehovas vittnen har "sin egen omskrivna bibel".
Självklart måste JV sin bibel vara omskriven för att få det till att Jesus inte är Gud och att Den Heliga Ande inte är en person.
Jag går inte in i detaljerna. Finns massor av dokument på nätet som förklarar vilka förändringar i bibelns texter som må till för att JV sin kabal kan gå upp.
Citera
2023-04-17, 12:54
Medlem
Citat:

"Ny världens översättning" erkänns, precis som väldigt många andra bibelöversättningar ,helt och hållet utav Reformationsbibelsällskapet.

Man kan ju undra om det var samma bibelöversättare/bibelsällskap som godkände JV-bibeln som också har kommit med konstiga och felaktiga översättningar förut.
Sådana bibelöversättare/bibelsällskap finns ju.
Ett exempel på en direkt felaktigt översättning som finns i många bibelversioner:
Bibeln talar om att i samband med människans uppror i Babylon så överger Gud nationerna till att styras av "Bene Elohim", Guds söner.
Några bibelsällskap översätter Bene Elohim med Israels söner vilket är konstigt då Israel inte fanns alls på den tidpunkten.
Vidare så finns det inget tillfälle i bibliska texter där ordet Elohim får betydelsen "Israel".
Men ändå så tycker några översättare att Israel låter bra som ett undantag i just det här tillfället.
Så att några bibelsällskap tycker om JV sin bibel förvånar inte alls.

Citat:
För övrigt så tycker även jag att man kan betrakta Jehovas vittnens som artiga och trevliga i allmänhet och att de är "ordningsamma". Det hävdar jag är en frukt av att de försöker tillämpa bibelns budskap, som Jesus lärde ut.

Att vara ordningsam KAN vara en frukt, men behöver inte vara det.
Min gamla hedniska mor är mycket ordningsam i allt hon företar sig, men jag kan försäkra dig om att det inte alls är en frukt av att hon försöker tillämpa bibelns budskap för bibeln tror hon inte på.
Citera
2023-04-20, 14:01
Medlem
Story: Sektbarnets hämnd

Uppväxten i Jehovas vittnen var full av våld, kontroll och skräck. Den grävande journalisten Jenny Küttim flydde rörelsen som 13-åring. Hon har aldrig vågat återvända hem och göra upp med sin barndom - förrän nu. Del 1 av 5.

https://www.svtplay.se/video/KRo2oaR...tbarnets-hamnd
Citera
2023-04-21, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Story: Sektbarnets hämnd

Uppväxten i Jehovas vittnen var full av våld, kontroll och skräck. Den grävande journalisten Jenny Küttim flydde rörelsen som 13-åring. Hon har aldrig vågat återvända hem och göra upp med sin barndom - förrän nu. Del 1 av 5.

https://www.svtplay.se/video/KRo2oaR...tbarnets-hamnd

Du hittar liknande exempel hos Socialdemokraterna, Moderaterna, Svenska Kyrkan, Humanisterna o.s.v.

Detta har inget med Jehovas vittnens läror och tro att göra, utan är hennes personliga erfarenhet.
Citera
2023-04-21, 19:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du hittar liknande exempel hos Socialdemokraterna, Moderaterna, Svenska Kyrkan, Humanisterna o.s.v.

Detta har inget med Jehovas vittnens läror och tro att göra, utan är hennes personliga erfarenhet.

Bra försök.
Kan du backa upp ditt påstående?
Ge ett par exempel av varje från din egen erfarenhet, eller hittar du bara på?
Citera
2023-04-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra försök.
Kan du backa upp ditt påstående?
Ge ett par exempel av varje från din egen erfarenhet, eller hittar du bara på?

Jag har en allmän erfarenhet av hur människan fungerar. Du verkar motsäga mig, menar du att Socialdemokraterna, Moderaterna, Svenska Kyrkan, Humanisterna o.s.v. aldrig haft sektliknande förhållanden, aldrig haft ofullkomliga människor som producerar våld, kontroll och skräck?

Menar du att dessa organisationer alltid producerar perfekta människor utan fel och brister?

Bra försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in