Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Som jag visste, du kunde inte ge ett enda exempel.
Sanningen är att personer som uppfostrar sina barn under "sekt liknande förhållanden" finns överallt.
Nu svarar jag när jag endast läst inläggen här på flashback så kommenterar gällande våld, kontrollbehov m.m. om diskussionen är djupare än så och jag har missat något får jag väl läsa igenom artikeln.
Anyway, det är sällan man lyfter fram vad dessa föräldrar tror på, vilket politiskt parti man röstar på osv. Förutom när det sticker ut och är något ovanligt. Eller om det är en högt uppsatt person inom en viss organisation.
Men kan lova att det finns bra många fler sådana föräldrar än vad det finns Jehovas Vittnen i världen. Vissa av dessa föräldrar är till och med ateister.
Saken är den att dessa personer inte är nyheter. Det betyder inte att dessa inte finns.
I Sverige kan jag
nästan svära på att de flesta av dessa föräldrar är ateister.
Sedan är det t.ex. inget ovanligt att familjen bryter kontakt eller att kontakten blir ytterst sporadisk om deras barn/syskon väljer att gå ur grupper som Jehovas. Det är väl till och med ganska naturligt och självklart då ett liv levt efter den västerländska nuvarande normen är totalt oförenligt med en livsstil/tro som Jehovas.
Det är inget fel med det. Fel blir det väl antingen barnet eller förälder ej kan acceptera att det är så det är och sedan börjar smutskasta.
En förälder som t.ex. försöker tvinga ett barn att stanna med hjälp av våld, manipulation överlag, känslomässig misshandel är fel.
Ett barn som går ut och sedan gråter åt i media, överdriver och smutskastar sina föräldrar för man har haft en strikt uppfostran är fel. Tänker i banorna att det som jag nämnde ovan inte vara närvarande snarare de mer strikta linjerna som finns inom Jehovas.
(Menar inte på att det är detta som hänt i artikeln som startade diskussionen)
Tror för övrigt det finns gott om båda två i det som finns att läsa online kring ämnet.
Det jag vill komma fram till är att jag personligen tror att det hela är överdrivet i en del fall. Så det är dumt att smutskasta en hel organisation pga det man läser online.
En annan aspekt är att betydligt fler är intresserade av att läsa om denna och liknande organisationer ur en negativ synvinkel (fler som läser, fler som intresserar sig av att skriva). När läste du senast om något positivt JV eller liknande "sekt" gjorde? Vilken tidning skulle publicera en artikel som målade upp en positiv bild/händelse? Inte många.
Jag vill heller inte uttala mig om den statistik som du skrev om och sedan försöker få någon att motbevisa då jag inte sett denna. Den kanske stämmer.
Men mitt inlägg är ändå värt att överväga, även när det kommer till andra organisationer/ämnen än JV.
Då jag är varken involverad i JV eller läst någon statistik så ska detta inlägg tas mer som något generellt och något att tänka på när man läser om kontroversiella grupperingar, trossamfund osv online och speciellt från MSM.
Hoppas du inte känner dig allt för påhoppad och utpekad, det var mest slumpen att det var du som blev citerad