2023-04-21, 20:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har en allmän erfarenhet av hur människan fungerar. Du verkar motsäga mig, menar du att Socialdemokraterna, Moderaterna, Svenska Kyrkan, Humanisterna o.s.v. aldrig haft sektliknande förhållanden, aldrig haft ofullkomliga människor som producerar våld, kontroll och skräck?

Menar du att dessa organisationer alltid producerar perfekta människor utan fel och brister?

Bra försök.

Som jag visste, du kunde inte ge ett enda exempel.
Citera
2023-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Jag behöver inte, varenda människa inser att inte alla är perfekta, förutom du. Kanske din bakgrund hos Scientologerna påverkar?
Senast redigerad av ttsp 2023-04-21 kl. 21:00.
Citera
2023-04-21, 21:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag behöver inte, varenda människa inser att inte alla är perfekta, förutom du. Kanske din bakgrund hos Scientologerna påverkar?

Att du vill jämföra med att samma beteende går att hitta i andra organisationer blir skevt av tre skäl:
För det första så är frekvensen för förekomsten i dessa andra organisationer mycket låg jämfört med inom JV, så jämförelsen är väldigt skev och framstår endast som ett försök att dölja ett problem som är specifikt för JV genom att säga till att det finns även hos andra när det statistiskt finns betydligt färre fall där även andra gör så (egentligen ytterst få fall genom hela historien).
För det andra så har de andra organisationerna motarbetat sådant beteende så sådant beteende är endast historiskt och det förekommer därför inte idag inom de organisationerna, utom i möjligen undantagsfall som i så fall omedelbart skulle leda till åtal om de upptäcks inom de organisationer som du nämnde. (Vilket int egäller för JV, eller har du hört talas om några åtal som gjorts av JV-medlemmar för sådant beteende nyligen?)
För det tredje så borde JV fungera som exempel på hur människan ska leva enligt Jesu lära med kärlek till sin nästa och att behandla andra som de själv vill bli behandlade, så frekvensen av övergrepp borde alltså vara lägre än hos andra organisationer och inte betydligt högre.

Kanske din bakgrund inom JV förvanskar din syn på världen?
Senast redigerad av Smeso 2023-04-21 kl. 21:09.
Citera
2023-04-21, 21:14
Medlem
Citat:
Att du vill jämföra med att samma beteende går att hitta i andra organisationer blir skevt av tre skäl:
För det första så är frekvensen för förekomsten i dessa andra organisationer mycket låg jämfört med inom JV,

Kan du backa upp ditt påstående? Eller hittar du bara på?
Senast redigerad av ttsp 2023-04-21 kl. 21:17.
Citera
2023-04-21, 21:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kan du backa upp ditt påstående? Eller hittar du bara på?

Visst kan jag det. Du kunde ju själv inte komma på något enda exempel från någon av de organisationer som du själv påstod att det förekom.

Däremot finns det gott om exempel på förekomst inom JV. Janne Josefsson påstod att han hittat ett 40-tal offer i sin granskning och Bill Bowen påstår att ledningen för rörelsen upprättat ett register över fler än 23 000 pedofiler i församlingar runt om i världen och enbart i Australien finns det ju ett rättsfall som berör några fler än 1000 namngivna offer inom JV.

QED
Citera
2023-04-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ok, så du håller med om att Jehovas vittnen som grupp betraktat är "kräk"? Även mormodern till uhjs är kräk?

Kommer du ihåg tider då man tyckte att svarta var "kräk"?
Försök inte ens... Du och dina likar har aldrig varit ens i närheten av umbäranden som svarta utsattsför genom världshistorien. Ni är älldeles för ointressanta och konventionella för att nån som inte blivit drabbad ska bry sig. Jag MINNS från sjuttiotalet möten och sammankomster hur svarta blev särbehandlade och jag MINNS rasismen mot zigenare och Juggar. Ni är inte som dom, Ni var en del av problemet för dom i samhället. Er organisation består av kräk som styr och duperar offren lägre ner i hierarkin, som den misogyna och maktkåta sekt Ni är. Vi är många som aldrig kommer glömma hur ni som bara var ett par pinnhål högre upp än våre ensamma, morsor,kanske tom ogifta mödrar behandlades av er. Både den offentliga mobbningen under mötena, segregationen vid möte för tjänst och framför allt de vidriga "enskilda samtalen" då pennalisterna till äldste hade hittat något att hänga upp sig på. Nädu Titties, jag såg eran skitsekt från bottennivån, du kommer aldrig få höra någon hyllningssång från mig. Att du ens har mage att fortsätta ditt skit.
Citera
2023-04-28, 11:38
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
JV tror inte att Jesus är Gud, men en Guds Son, en skapad varelse vilket inte stämmer överens med vad bibeln säger.
Vidare så är Den Heliga Ande en Guds kraft och inte en person i treenigheten.

Självklart måste JV sin bibel vara omskriven för att få det till att Jesus inte är Gud och att Den Heliga Ande inte är en person.
Jag går inte in i detaljerna. Finns massor av dokument på nätet som förklarar vilka förändringar i bibelns texter som må till för att JV sin kabal kan gå upp.
Kan det vara så att du "går inte in i detaljerna" för att du kanske inte har riktigt koll vad Bibeln lär i denna fråga, oavsett översättning? Just wonder..
Citera
2023-04-28, 17:21
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:

Sanningen är att personer som uppfostrar sina barn under "sekt liknande förhållanden" finns överallt.

Nu svarar jag när jag endast läst inläggen här på flashback så kommenterar gällande våld, kontrollbehov m.m. om diskussionen är djupare än så och jag har missat något får jag väl läsa igenom artikeln.

Anyway, det är sällan man lyfter fram vad dessa föräldrar tror på, vilket politiskt parti man röstar på osv. Förutom när det sticker ut och är något ovanligt. Eller om det är en högt uppsatt person inom en viss organisation.

Men kan lova att det finns bra många fler sådana föräldrar än vad det finns Jehovas Vittnen i världen. Vissa av dessa föräldrar är till och med ateister.

Saken är den att dessa personer inte är nyheter. Det betyder inte att dessa inte finns.

I Sverige kan jag nästan svära på att de flesta av dessa föräldrar är ateister.

Sedan är det t.ex. inget ovanligt att familjen bryter kontakt eller att kontakten blir ytterst sporadisk om deras barn/syskon väljer att gå ur grupper som Jehovas. Det är väl till och med ganska naturligt och självklart då ett liv levt efter den västerländska nuvarande normen är totalt oförenligt med en livsstil/tro som Jehovas.

Det är inget fel med det. Fel blir det väl antingen barnet eller förälder ej kan acceptera att det är så det är och sedan börjar smutskasta.

En förälder som t.ex. försöker tvinga ett barn att stanna med hjälp av våld, manipulation överlag, känslomässig misshandel är fel.

Ett barn som går ut och sedan gråter åt i media, överdriver och smutskastar sina föräldrar för man har haft en strikt uppfostran är fel. Tänker i banorna att det som jag nämnde ovan inte vara närvarande snarare de mer strikta linjerna som finns inom Jehovas.
(Menar inte på att det är detta som hänt i artikeln som startade diskussionen)

Tror för övrigt det finns gott om båda två i det som finns att läsa online kring ämnet.

Det jag vill komma fram till är att jag personligen tror att det hela är överdrivet i en del fall. Så det är dumt att smutskasta en hel organisation pga det man läser online.

En annan aspekt är att betydligt fler är intresserade av att läsa om denna och liknande organisationer ur en negativ synvinkel (fler som läser, fler som intresserar sig av att skriva). När läste du senast om något positivt JV eller liknande "sekt" gjorde? Vilken tidning skulle publicera en artikel som målade upp en positiv bild/händelse? Inte många.

Jag vill heller inte uttala mig om den statistik som du skrev om och sedan försöker få någon att motbevisa då jag inte sett denna. Den kanske stämmer.

Men mitt inlägg är ändå värt att överväga, även när det kommer till andra organisationer/ämnen än JV.

Då jag är varken involverad i JV eller läst någon statistik så ska detta inlägg tas mer som något generellt och något att tänka på när man läser om kontroversiella grupperingar, trossamfund osv online och speciellt från MSM.

Hoppas du inte känner dig allt för påhoppad och utpekad, det var mest slumpen att det var du som blev citerad
Citera
2023-04-28, 19:42
Medlem
Varför kallar ni oss jehovas, vi är Jehovas vittnen...
Citera
2023-04-28, 20:55
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Kan det vara så att du "går inte in i detaljerna" för att du kanske inte har riktigt koll vad Bibeln lär i denna fråga, oavsett översättning? Just wonder..
Guds fullhet i människan.
Kristus.

Från Efesierbrevet
Bön och lovprisning

Därför böjer jag mina knän för Fadern, han från vilken allt vad Fader heter i himlen och på jorden har sitt namn.
Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken.

Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå.

Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-04-28 kl. 21:00.
Citera
2023-04-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers

Det är för att vara nedsättande.

Bibelforskarna, som Jehovas vittnen kallades för tidigare, kallades av motståndare för "Russellianer", i nedsättande ordalag.
Citera
2023-04-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers

Det beror nog på flera orsaker att folk i allmänhet säger så, men om jag ska spekulera i lite orsaker kan det vara:

1. Okunskap - många vet inte att Gud har ett namn och att det i regel uttalas Jahve eller Jehova i Sverige.

2. Förlöjligande - att stava ett namn med stor bokstav har nog redan en 7-åring kunskap om. Men om nu inte intelligens-/kunskapsnivån är begränsad hos individen som skriver det med liten bokstav så har det nog med förlöjligande att göra.

3. Bitterhet - en fortsättning på punkt 2 egentligen; Personen kanske har kunskap om Gud och hans namn men har en avsky mot Jehovas Vittnen som gör att det tar emot att skriva ut organisationens namn på ett korrekt sätt.

Men jag tror att punkt 1 är helt klart vanligast.

Mvh

// Rage
Senast redigerad av RageX2222 2023-04-28 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in