Citat:
Ursprungligen postat av
Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?

Jag har varit på otroligt många "tjänst för Gud" eller "möten" som man kallar det, sedan början på 1980- talet och fram till idag. Även om man missar ibland.
Jag upplever att atmosfären är väldigt trevlig och välkomnande på Riket Sal.
Väldigt fräscha och ljusa och tidsenliga samlingslokaler. Sammankomsthallar ger för mig lite känslan av hypermorden flygterminal.
Det är väldigt otvunget men jag vill nog hävda att kutymen är hel, ren, artig och ta i hand och kan vara en idé om man kan undvika att svära, tycker jag.
Upplever att det finns rätt mkt humor och lite självironi ibland. Det kan dock skilja sig ifrån församling till församling och länder. Har varit på Jehovas vittnens möten i alla länder jag besökt utom i Egypten.
Upplägget är enligt "akademisk standard" enligt mig. I och med att bibeln helt och hållet är grunden för Jehovas vittnens tro så använder man sig och utgår ifrån den. Min rekommendation är att ladda ner deras App så blir det lättare att hänga med. Om du hinner förbereda veckans behandlade ämnen i bibeln så är det ju naturligtvis lättare och hänga med ( finns i en flik i appen).
Jehovas vittnen är ju inte kreationister men jag skulle beskriva dem som vetenskapligt kristna med förkärlek för reformation och hög moral och att agera kärleksfullt mot alla oavsett åldrar, tro, nationalitet och sexuell läggning.
Jehovas vittnen är ju kända för att använda sig av metoden att låta bibeln förklara bibeln. Står det i bibeln så följer man det som står i de så kallade nya testamentet. Även om man använder sig av principerna och profetior och kan hitta ledtrådar och kunskap i gamla testamentet som det kallas i bibeln.
Sen kan innehållet variera rätt kraftigt i sina teman och ämnen från möte till möte. Ibland kan det vara svårt att hänga med. Själv så försöker jag att leta i Jehovas vittnens digitala uppslagsverk WOL. Där kan man få svar på det mesta i bibliska frågor. Typ hur man enligt grundspråket ska förstå vad som menades när det skrev, även förklaringar och hypoteser om varför det skrev och till vilken nytta. Och man lägger ner stor vikt vid att hitta tillämpning för nutids-människan. I och med att Jehovas vittnen precis som alla andra Kristna tror på Gud Jehova och Jesus så är vitsen i regel att inte bara ta till sig av materialet för endast kunskapens skull ( vilket man naturligtvis kan göra ändå) utan man gör det för att kunna hitta sätt att närma sig Jehova på och få kunskap i hur man bör tillbe Jehova och bli bättre på att förstå och följa hans ord.
Bönen är också en stor del för kristna människor. Att närma sig Jehova i Jesus namn är nödvändigt om man har någon som helst lust att bli en kristen andlig person. Det läggs ner mkt tid på att lära sig att predika till andra människor på mötena.
Det finns inte så mkt s.k religiöst effektsökeri för att locka till religiöst svärmeri. Inga liturgier och en massa svammel och flummerier eller avgudabilder eller helgon eller någon s.k Stauros upphängd på väggen eller annat hedniskt skit. Dock kan det vara rätt noisy av alla människor före och efter mötena. Verkar ofta som den som ska introducera möten har svårt ibland för att få individer att sluta prata med varandra då mötet skulle ha börjat. Men när rikets sånger börjar så blir det tyst. Rikets sånger är en typ av moderna lovsånger eller kristna nationalsånger för Guds Kungarike av olika typer. Lite schlager och pop-aktigt ibland och mer som frikyrkligt och marschmusik ibland och klassisk musik. ) Många är väldigt välkomponerade tycker jag. På veckorna så är det olika bibliska ämnen som avhandlas och sen har man det man förr kallade bokstudium i någon rätt ny bok som är bibelförklarande och tillämpande.
Det är väldigt mkt små filmvisningar. I stort sett media material på stora TV skärmar på varje punkt som behandlas. Ibland är det interna saker om hur det går för organisationen internationellt och nyheter och så lite animerade barnfilmer. På Helgen är det s.k offentlig föreläsning med ett för den helgen utvalt tema byggt på bibeln. Därefter har man församlingsstudium där alla deltar med svar som man kan hitta i tidskriften Vakttornet för just den veckan. Kan bokstavligen röra allt mellan himmel och jord så att säga.
Själv upplever jag att det inte finns några direkta regler inom Jehovas vittnen. Man följer det som står i nya testamentet och följer det Jesus lärde så gott det går. Däremot trycks det mycket på principerna i Guds ord bibeln. Man måste själv avgöra om man tycker det som står i bibeln är rätt och är något man kan tänka sig att följa. Finns verkligen inte någon "flockmentalitet". Jag upplever att man har stor kärlek till andra Jehovas vittnen och människor och andra kristna i allmänhet.
Man kan få lämpliga råd och närmast direktiv ifrån en skara personer som utgör en form av ofullkomligt ledning. Man får helig ande genom att leva rätt och be om Guds andes vägledning och sen försöker man leta i bibeln och bibelförklarandet litteratur efter ett bra och lämpligt sätt att tillämpa det man kommit fram till enligt demokratiskt metod inbördes. Dock är styrelseformen s.k Teokratisk. Dvs Jesus leder den form av tillbedjan som Gud godkänner och så försöker denna skara män göra allt som står i deras makt att följa det som står och förmedlar dessa tankar och konstateranden till alla världen vittnen till Jehova. Alltså läror helt byggt på bibeln och Guds andes kraft.
Man lägger sig i regel inte i vad och hur andra Jehovas vittnen tänker och lever i de olika församlingarna. Även om det finns udda personen som pysslar med sånt. Men det kan man strunta i bara. Däremot kan man få personliga råd ifrån bibeln om man behöver hjälp att förstå något eller hjälp i att försöka bli en person som lever efter bibelns normer. Skulle säga att alla är genuint snälla och omtänksamma. Ibland så kan man bli medbjuden hem till någon om man vill på lite käk med andra Jehovas vittnen. Det är mysigt och personligt med god mat och vin och annat trevligt. ibland ordnas det lite församlingsfester i lokaler eller utomhus, om man tycker det är kul.