Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-07, 15:07
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berserkmats
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?
Om du surfar till JW.ORG och skriver i sökrutan: "Möte nära dig" så dirigeras till en lista på orter och mötestider.
Plockade lite info från JW.ORG:
JV har möten 2 gånger i veckan. Fri entré, ingen kollekt.
...och hur det går till? Mötet börjas och avslutas med en sång och bön.
Själva mötet består föreläsningar studier och även möjlighet att ge egna kommentarer.
Man räcker upp handen ifall man vill kommentera.
Stämningen är vänskaplig och trevlig.

De som inte har besökt JVs Riketssal så kan jag upplysningsvis säga att
vissa skillnader finns till andra frikyrkors möten.
JV uppskattar att man uppträder städat och sansat. Att man har rena och hela kläder.
Det är inget krav att ha kostym och slips.
Överväldigande känsloyttringar såsom Halleluja-rop och att man beter sig okontrollerat
förekommer inte hos JV.

Men som sagt: Kolla på JW.ORG
Senast redigerad av Megalit 2023-04-07 kl. 15:17.
Citera
2023-04-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Om du surfar till JW.ORG och skriver i sökrutan: "Möte nära dig" så dirigeras till en lista på orter och mötestider.
Plockade lite info från JW.ORG:
JV har möten 2 gånger i veckan. Fri entré, ingen kollekt.
...och hur det går till? Mötet börjas och avslutas med en sång och bön.
Själva mötet består föreläsningar studier och även möjlighet att ge egna kommentarer.
Man räcker upp handen ifall man vill kommentera.
Stämningen är vänskaplig och trevlig.

De som inte har besökt JVs Riketssal så kan jag upplysningsvis säga att
vissa skillnader finns till andra frikyrkors möten.
JV uppskattar att man uppträder städat och sansat. Att man har rena och hela kläder.
Det är inget krav att ha kostym och slips.
Överväldigande känsloyttringar såsom Halleluja-rop och att man beter sig okontrollerat
förekommer inte hos JV.

Men som sagt: Kolla på JW.ORG

Motsäg detta.
Citera
2023-04-07, 23:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Motsäg detta.

Ja, numera får JVn klappa händerna och även skaka på rumpan till musik. Så det så.
Citera
2023-04-07, 23:43
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja, numera får JVn klappa händerna och även skaka på rumpan till musik. Så det så.
Skulle vara rätt coolt om man gick in i en kyrka och såg någon skaka på rumpan. Vad menar du med "skaka rumpa till musik"? Får en väldigt rolig bild av det i mitt sinne
Menar du att det är önskvärt att skaka på rumpan om man numera får göra. Klappa händerna till musik har man väl gjort sen 1930 talet i olika frikyrkor. Känns lite Gospel över det hela. Var på någon sammankomst för en del år sen då man hade lite handklappning i någon av sångerna. Rätt effektfullt faktiskt. Men handen på hjärtat så har jag aldrig sett det själv i någon form i andra kyrkor. Måste vara något lokal för Sverige eller om man importerat det ifrån andra länders kulturer inom Jehovas vittnen.
Det brukar ju trots allt skilja sig rätt mkt mellan Jehovas vittnens uttryckskänslor beroende ifrån var man kommer ifrån. Det märks ju på de olika videos som man ser ifrån olika delar av världen.
Antar att du tycker om att man börjat med detta, hur som helst i och med att du tar upp det.
Ha en fortsatt fin helg Vasectomater!
Citera
2023-04-08, 00:34
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Jag och en vän har länge funderat på att ta oss en tur till jehovas för att gå på en gudstjänst och så att säga se what all the fuss is about. Vi undrar lite över vad vi ska förvänta oss, det är ju öppet för allmänheten och så, och vi är bra på och tycker det är kul att analysera skrifter etc, men frågan vi ställer oss är vad är kutym och hur bör vi bete oss för att inte offenda någon?
Jag har varit på otroligt många "tjänst för Gud" eller "möten" som man kallar det, sedan början på 1980- talet och fram till idag. Även om man missar ibland.

Jag upplever att atmosfären är väldigt trevlig och välkomnande på Riket Sal.
Väldigt fräscha och ljusa och tidsenliga samlingslokaler. Sammankomsthallar ger för mig lite känslan av hypermorden flygterminal.
Det är väldigt otvunget men jag vill nog hävda att kutymen är hel, ren, artig och ta i hand och kan vara en idé om man kan undvika att svära, tycker jag.
Upplever att det finns rätt mkt humor och lite självironi ibland. Det kan dock skilja sig ifrån församling till församling och länder. Har varit på Jehovas vittnens möten i alla länder jag besökt utom i Egypten.
Upplägget är enligt "akademisk standard" enligt mig. I och med att bibeln helt och hållet är grunden för Jehovas vittnens tro så använder man sig och utgår ifrån den. Min rekommendation är att ladda ner deras App så blir det lättare att hänga med. Om du hinner förbereda veckans behandlade ämnen i bibeln så är det ju naturligtvis lättare och hänga med ( finns i en flik i appen).
Jehovas vittnen är ju inte kreationister men jag skulle beskriva dem som vetenskapligt kristna med förkärlek för reformation och hög moral och att agera kärleksfullt mot alla oavsett åldrar, tro, nationalitet och sexuell läggning.
Jehovas vittnen är ju kända för att använda sig av metoden att låta bibeln förklara bibeln. Står det i bibeln så följer man det som står i de så kallade nya testamentet. Även om man använder sig av principerna och profetior och kan hitta ledtrådar och kunskap i gamla testamentet som det kallas i bibeln.
Sen kan innehållet variera rätt kraftigt i sina teman och ämnen från möte till möte. Ibland kan det vara svårt att hänga med. Själv så försöker jag att leta i Jehovas vittnens digitala uppslagsverk WOL. Där kan man få svar på det mesta i bibliska frågor. Typ hur man enligt grundspråket ska förstå vad som menades när det skrev, även förklaringar och hypoteser om varför det skrev och till vilken nytta. Och man lägger ner stor vikt vid att hitta tillämpning för nutids-människan. I och med att Jehovas vittnen precis som alla andra Kristna tror på Gud Jehova och Jesus så är vitsen i regel att inte bara ta till sig av materialet för endast kunskapens skull ( vilket man naturligtvis kan göra ändå) utan man gör det för att kunna hitta sätt att närma sig Jehova på och få kunskap i hur man bör tillbe Jehova och bli bättre på att förstå och följa hans ord.
Bönen är också en stor del för kristna människor. Att närma sig Jehova i Jesus namn är nödvändigt om man har någon som helst lust att bli en kristen andlig person. Det läggs ner mkt tid på att lära sig att predika till andra människor på mötena.
Det finns inte så mkt s.k religiöst effektsökeri för att locka till religiöst svärmeri. Inga liturgier och en massa svammel och flummerier eller avgudabilder eller helgon eller någon s.k Stauros upphängd på väggen eller annat hedniskt skit. Dock kan det vara rätt noisy av alla människor före och efter mötena. Verkar ofta som den som ska introducera möten har svårt ibland för att få individer att sluta prata med varandra då mötet skulle ha börjat. Men när rikets sånger börjar så blir det tyst. Rikets sånger är en typ av moderna lovsånger eller kristna nationalsånger för Guds Kungarike av olika typer. Lite schlager och pop-aktigt ibland och mer som frikyrkligt och marschmusik ibland och klassisk musik. ) Många är väldigt välkomponerade tycker jag. På veckorna så är det olika bibliska ämnen som avhandlas och sen har man det man förr kallade bokstudium i någon rätt ny bok som är bibelförklarande och tillämpande.
Det är väldigt mkt små filmvisningar. I stort sett media material på stora TV skärmar på varje punkt som behandlas. Ibland är det interna saker om hur det går för organisationen internationellt och nyheter och så lite animerade barnfilmer. På Helgen är det s.k offentlig föreläsning med ett för den helgen utvalt tema byggt på bibeln. Därefter har man församlingsstudium där alla deltar med svar som man kan hitta i tidskriften Vakttornet för just den veckan. Kan bokstavligen röra allt mellan himmel och jord så att säga.
Själv upplever jag att det inte finns några direkta regler inom Jehovas vittnen. Man följer det som står i nya testamentet och följer det Jesus lärde så gott det går. Däremot trycks det mycket på principerna i Guds ord bibeln. Man måste själv avgöra om man tycker det som står i bibeln är rätt och är något man kan tänka sig att följa. Finns verkligen inte någon "flockmentalitet". Jag upplever att man har stor kärlek till andra Jehovas vittnen och människor och andra kristna i allmänhet.
Man kan få lämpliga råd och närmast direktiv ifrån en skara personer som utgör en form av ofullkomligt ledning. Man får helig ande genom att leva rätt och be om Guds andes vägledning och sen försöker man leta i bibeln och bibelförklarandet litteratur efter ett bra och lämpligt sätt att tillämpa det man kommit fram till enligt demokratiskt metod inbördes. Dock är styrelseformen s.k Teokratisk. Dvs Jesus leder den form av tillbedjan som Gud godkänner och så försöker denna skara män göra allt som står i deras makt att följa det som står och förmedlar dessa tankar och konstateranden till alla världen vittnen till Jehova. Alltså läror helt byggt på bibeln och Guds andes kraft.
Man lägger sig i regel inte i vad och hur andra Jehovas vittnen tänker och lever i de olika församlingarna. Även om det finns udda personen som pysslar med sånt. Men det kan man strunta i bara. Däremot kan man få personliga råd ifrån bibeln om man behöver hjälp att förstå något eller hjälp i att försöka bli en person som lever efter bibelns normer. Skulle säga att alla är genuint snälla och omtänksamma. Ibland så kan man bli medbjuden hem till någon om man vill på lite käk med andra Jehovas vittnen. Det är mysigt och personligt med god mat och vin och annat trevligt. ibland ordnas det lite församlingsfester i lokaler eller utomhus, om man tycker det är kul.
Senast redigerad av KaptenLasse 2023-04-08 kl. 01:13.
Citera
2023-04-08, 03:42
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenLasse
Jag har varit på otroligt många "tjänst för Gud" eller "möten" som man kallar det, sedan början på 1980- talet och fram till idag. Även om man missar ibland.

Jag upplever att atmosfären är väldigt trevlig och välkomnande på Riket Sal.
Väldigt fräscha och ljusa och tidsenliga samlingslokaler. Sammankomsthallar ger för mig lite känslan av hypermorden flygterminal.
Det är väldigt otvunget men jag vill nog hävda att kutymen är hel, ren, artig och ta i hand och kan vara en idé om man kan undvika att svära, tycker jag.
Upplever att det finns rätt mkt humor och lite självironi ibland. Det kan dock skilja sig ifrån församling till församling och länder. Har varit på Jehovas vittnens möten i alla länder jag besökt utom i Egypten.
Upplägget är enligt "akademisk standard" enligt mig. I och med att bibeln helt och hållet är grunden för Jehovas vittnens tro så använder man sig och utgår ifrån den. Min rekommendation är att ladda ner deras App så blir det lättare att hänga med. Om du hinner förbereda veckans behandlade ämnen i bibeln så är det ju naturligtvis lättare och hänga med ( finns i en flik i appen).
Jehovas vittnen är ju inte kreationister men jag skulle beskriva dem som vetenskapligt kristna med förkärlek för reformation och hög moral och att agera kärleksfullt mot alla oavsett åldrar, tro, nationalitet och sexuell läggning.
Jehovas vittnen är ju kända för att använda sig av metoden att låta bibeln förklara bibeln. Står det i bibeln så följer man det som står i de så kallade nya testamentet. Även om man använder sig av principerna och profetior och kan hitta ledtrådar och kunskap i gamla testamentet som det kallas i bibeln.
Sen kan innehållet variera rätt kraftigt i sina teman och ämnen från möte till möte. Ibland kan det vara svårt att hänga med. Själv så försöker jag att leta i Jehovas vittnens digitala uppslagsverk WOL. Där kan man få svar på det mesta i bibliska frågor. Typ hur man enligt grundspråket ska förstå vad som menades när det skrev, även förklaringar och hypoteser om varför det skrev och till vilken nytta. Och man lägger ner stor vikt vid att hitta tillämpning för nutids-människan. I och med att Jehovas vittnen precis som alla andra Kristna tror på Gud Jehova och Jesus så är vitsen i regel att inte bara ta till sig av materialet för endast kunskapens skull ( vilket man naturligtvis kan göra ändå) utan man gör det för att kunna hitta sätt att närma sig Jehova på och få kunskap i hur man bör tillbe Jehova och bli bättre på att förstå och följa hans ord.
Bönen är också en stor del för kristna människor. Att närma sig Jehova i Jesus namn är nödvändigt om man har någon som helst lust att bli en kristen andlig person. Det läggs ner mkt tid på att lära sig att predika till andra människor på mötena.
Det finns inte så mkt s.k religiöst effektsökeri för att locka till religiöst svärmeri. Inga liturgier och en massa svammel och flummerier eller avgudabilder eller helgon eller någon s.k Stauros upphängd på väggen eller annat hedniskt skit. Dock kan det vara rätt noisy av alla människor före och efter mötena. Verkar ofta som den som ska introducera möten har svårt ibland för att få individer att sluta prata med varandra då mötet skulle ha börjat. Men när rikets sånger börjar så blir det tyst. Rikets sånger är en typ av moderna lovsånger eller kristna nationalsånger för Guds Kungarike av olika typer. Lite schlager och pop-aktigt ibland och mer som frikyrkligt och marschmusik ibland och klassisk musik. ) Många är väldigt välkomponerade tycker jag. På veckorna så är det olika bibliska ämnen som avhandlas och sen har man det man förr kallade bokstudium i någon rätt ny bok som är bibelförklarande och tillämpande.
Det är väldigt mkt små filmvisningar. I stort sett media material på stora TV skärmar på varje punkt som behandlas. Ibland är det interna saker om hur det går för organisationen internationellt och nyheter och så lite animerade barnfilmer. På Helgen är det s.k offentlig föreläsning med ett för den helgen utvalt tema byggt på bibeln. Därefter har man församlingsstudium där alla deltar med svar som man kan hitta i tidskriften Vakttornet för just den veckan. Kan bokstavligen röra allt mellan himmel och jord så att säga.
Själv upplever jag att det inte finns några direkta regler inom Jehovas vittnen. Man följer det som står i nya testamentet och följer det Jesus lärde så gott det går. Däremot trycks det mycket på principerna i Guds ord bibeln. Man måste själv avgöra om man tycker det som står i bibeln är rätt och är något man kan tänka sig att följa. Finns verkligen inte någon "flockmentalitet". Jag upplever att man har stor kärlek till andra Jehovas vittnen och människor och andra kristna i allmänhet.
Man kan få lämpliga råd och närmast direktiv ifrån en skara personer som utgör en form av ofullkomligt ledning. Man får helig ande genom att leva rätt och be om Guds andes vägledning och sen försöker man leta i bibeln och bibelförklarandet litteratur efter ett bra och lämpligt sätt att tillämpa det man kommit fram till enligt demokratiskt metod inbördes. Dock är styrelseformen s.k Teokratisk. Dvs Jesus leder den form av tillbedjan som Gud godkänner och så försöker denna skara män göra allt som står i deras makt att följa det som står och förmedlar dessa tankar och konstateranden till alla världen vittnen till Jehova. Alltså läror helt byggt på bibeln och Guds andes kraft.
Man lägger sig i regel inte i vad och hur andra Jehovas vittnen tänker och lever i de olika församlingarna. Även om det finns udda personen som pysslar med sånt. Men det kan man strunta i bara. Däremot kan man få personliga råd ifrån bibeln om man behöver hjälp att förstå något eller hjälp i att försöka bli en person som lever efter bibelns normer. Skulle säga att alla är genuint snälla och omtänksamma. Ibland så kan man bli medbjuden hem till någon om man vill på lite käk med andra Jehovas vittnen. Det är mysigt och personligt med god mat och vin och annat trevligt. ibland ordnas det lite församlingsfester i lokaler eller utomhus, om man tycker det är kul.
Jo, jag känner igen det mesta i beskrivningen. Tilläggas kan att man kan även ibland spela innebandy, fotboll, grilla, hajka i större eller mindre grupper, eller liknande. Detta är dock inte arrangerat av församlingen utan är initiativ av församlingsmedlemmar.
Citera
2023-04-08, 04:12
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockmonster
som alla redan sagt ts... alla ni kommer träffa där kommer riktigt lysa av glädje när dom ser att ni kommit dit o kanske rent av kommer bli deras vänner i gemenskapen! alla kommer komma fram o heja, prata lite mm mm. dom kommer vara klädda i kostym o kvinnorna i liknande kläder. alla kommer ha sin egen bibel med sig, o ni kommer få frågan om ni inte har er med er, o med största säkerhet kommer minst en att erbjuda sig att sitta brevid er o låta er låsa i hans under predikan, om ni kanske till med inte har sån tur att få låna en av nån. den som lånar ut den kommer känna lycka för att han gör det rätta o o får poäng hos herren för det, typ.

predikan e lite annorlunda, ni kommer få bibelstycken upplästa av prästen, som han läser ur sin egen bibel, som e likadan som alla vittnenas där man struckit under det viktiga o det man ska tänka o reflektera över, tillsammans!

garanterat kommer ni inte vart där fem minuter innan nån kommit med kaffe åt er, nån annan har redan presenterat sig, o troligen e det ännu fler runt er som välkomnar er dit o alla kommer tala om hur glada dom blir när en ny medmänniska dyker upp hos dom!
dom kan nog räknas minst som den mest vänliga o hjälpsamma gruppen i detta land,o ALLA känner ALLA där!
det stora samtalsämnet kommer ju såklart vara Gud, o livet i paradiset och jag kan sätta en 100lapp, på att även om ni inte frågar, så kommer flera fråga vart ni bor, o erbjuda sig att hämta er o ge skjuts till nästa sammankomst. MEN !! ACHTUNG !! om ni tycker om det hela o tackar ja till skjutsen, kommer den "lyckliga utvalde" vittnet vara puck-punktlig nästa gång o plinga på...om du/ni hänger med så kanske ni hittar en riktigt snäll o vänlig gemenskap... eller...så kanske ni tackar nej efter ett par vändor...o då ska ni veta redan innan - det finaste ett äkta vittne kan göra, är att lyckas få med sig en ny i församlinhen o det belönas i himlen av Gud.... han kommer dyka upp vajre vecka samma tid i kanske ett halvår eller nåt. det enda du kan göra e att vara tyst som en mus tills han går. med liute oflax, kommer han såklart även testa olika dagar olika tider, allt för att han verkligen så innerligt vill ge dig "det han har", o "hjälpa dig in i vittnesskapet, för det ser han som det finaste han kan göra i sitt liv!! gillar ni det inte alls, så SÄG DET DIREKT vänligt o tacka för ni fick komma o känna av det iaf, men var så tydlig du kan att du inte vill fortsätta komma, men tacka såklart för deras trevliga sätt att bemöta dig!

o du, det gör faktiskt inget alls om man kommer i slitna jeans 1a ggn heller, ingen kommer se ner eller döma er för det, dom vet ju att dom allihopa troligen såg ut likadant själja på sitt 1a besök i gemenskapen.... men, går ni tbx fler ggr bör ni nog kanske klä er lite mer ordnat
" ...ni komer att få bibelstycken upplästa av prästen"?
Nej, JV har ingen prästklass eller andra betalda funktionärer, även om vissa medlemmar kan ha förtroendeuppdrag och leda mötesprogrammet så att allt sker i god ordning. Så inga präster. Den som leder mötesprogrammet i min församling är en lastbilschaufför, ca. 40-50 år gammal.. Han uppbär ingen lön eller arvode för det han gör i församlingen.
Citera
2023-04-08, 04:37
Medlem
Klockmonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
" ...ni komer att få bibelstycken upplästa av prästen"?
Nej, JV har ingen prästklass eller andra betalda funktionärer, även om vissa medlemmar kan ha förtroendeuppdrag och leda mötesprogrammet så att allt sker i god ordning. Så inga präster. Den som leder mötesprogrammet i min församling är en lastbilschaufför, ca. 40-50 år gammal.. Han uppbär ingen lön eller arvode för det han gör i församlingen.

vaa?
jaså?! jaha?! :O
jag trodde killen som läste uppe på scenen var en präst!! hade aldrig kunnat anat annat! verkligen! han som både var så väldigt ordentligt fint klädd o som var så trevlig, o skakade hand med -ALLA- som var där!!

jaså, då e dom tom ännu mer värda respekten jag innan detta svar ansåg dom vara!

jehovas vitten e lite för mkt för min smak...men jag måste verkligen på ALLA sätt, o med ALL min respet, o ALL kristen syn, säga att dom var det bästa stället jag hamnat på, o som jag kännt mig mest välkomnade o älskade av! av alla ställen, alla samfund, i alla olika delar av världen jag varit på!

RESPEKT för alla VITTEN!!! <3

//jessica
Citera
2023-04-08, 07:28
Medlem
Citat:
vaa?
jaså?! jaha?! :O
jag trodde killen som läste uppe på scenen var en präst!! hade aldrig kunnat anat annat! verkligen! han som både var så väldigt ordentligt fint klädd o som var så trevlig, o skakade hand med -ALLA- som var där!!

jaså, då e dom tom ännu mer värda respekten jag innan detta svar ansåg dom vara!

jehovas vitten e lite för mkt för min smak...men jag måste verkligen på ALLA sätt, o med ALL min respet, o ALL kristen syn, säga att dom var det bästa stället jag hamnat på, o som jag kännt mig mest välkomnade o älskade av! av alla ställen, alla samfund, i alla olika delar av världen jag varit på!

RESPEKT för alla VITTEN!!! <3

//jessica

Jesus tvättade lärjungarnas fötter:

"Jesus steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet.
Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lrjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig.
" (Joh 13:4-5 Bibel2000)

Alla kristna tjänare ska vara ödmjuka, även dom som har ansvar, dom ska t.o.m. städa toaletter, Jesus är förebilden.
Citera
2023-04-08, 14:22
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
De flesta dyker upp i välvårdad klädsel, inga jeans. Minst chinos och skjorta. De flesta har kostym, eller kostymbyxa och skjorta på sommaren.

Håller med dig! Det är typ chinos skjorta och slips och kavaj och några finskor för män och någon typ av kjol och kanske kofta blus eller så för kvinnorna.
Kostym vet jag inte om det är så på mode bland Jehovas vittnen längre. Känns lite 80-90 tal och väldigt Amerikanskt . Där har många av männen kostym precis som så många andra i samhället har. Nu äger jag inte särskilt många kostymer men när du säger det nu. Borde nog dra på mig någon av dom, det är kul att klä upp sig fint. Tanken är väl att man som människor i allmänhet klär upp sig till viktiga höjdpunkter i livet. Tänker på dop, begravningar bröllop eller Julafton.
I och med att Jehovas vittnen tar sin tillbedjan på största allvar så väljer man standarden eller uniformeringen som politiker, företagsledning och högtidsklädnad till alla sina möten just för att varje möte betraktas som helig tjänst och högtider i livet. Man vill på det sättet bidra till att visa Gud Jehova att man ansträngt sig för att klä sig fint inför honom. Jesus hade ju fina kläder av mycket god kvalitet sägs det i bibeln. Naturligtvis enligt den sed och kultur det råka var i just det landet. Kommer så väl ihåg hur kvinnorna som är vittnen i Burma hade målat sina kinder med vit färg som en del gör där. Indianer har sina indiankläder. Kommer ihåg att jag hörde om en sammankomst i USA där talaren hade långt hår. Lite udda kanske, men lite coolt. I Sverige så är det nog väldigt mkt modet i samhället som påverkar hur Jehovas vittnen klär sig. Tycker det hör till respekt för medborgarna när man kommer hem till någon eller i en viss lokal om man inte klär sig på ett sätt som kan uppfattas som proviserande. Typ när man är på rikets sal eller i en kyrka tycker jag. Rikets sal eller en arbetsplats är inte en plats för modevisning eller för att boosta sitt ego tycker jag. Att klä sig sexigt är big no no vid sådana tillfällen. Men så är det ju i hela världen. Man kan väl ha sexiga kläder tycker jag, men då får man ha det inom sitt äktenskap tycker jag om man nu är gift. Blir absolut inte provocerad av det eller så men känns som ett lågvattenmärke. Ibland ser man en del ha det, men jag utgår ifrån att deras mål måste vara att bli betraktade som själviska och ytliga. Då får det väl vara så. Vittnen i allmänhet verkar skita i hur andra vittnen klär sig i eller vad man har för hår typ. De gör ju tjänst, dvs predikar Gud Jehovas ord till människor. Jesus gav de kristna den missionsbefallningen och då gör man det. Finns ingen direkt klädstil till den typen av tjänst tror jag. Inte för extremt skulle jag säga. Inte klädda som på deras möten. Slips, fluga och kostym är big no no, om man inte predikar i sådana sammanhang där det kan vara presentabelt, tror jag?
Alltså hela iden är ju att uppmärksamma tillbedjan till Gud och bibeln, inte till dig. Då kan det kanske vara bra att ändra sin stil om man går runt med ett blinkande blåljus på huvudet så att säga. Fråga någon om vad de tycker om din stil om du vill bli ett Jehovas vittne.
Däremot så är det en väldigt färgvariation i vittnenas klädstil. Fråga mig inte varför.
Märker att det är vanligt med skägg bland Jehovas vittnens män eller bröder och så kallade "äldste", men det är inget måste eller kutym att ha skägg. Många kvinnor har väldigt god klädsmak och är väldigt vackert klädda. Alla känns vad ska jag säga fräscha och moderna.
Visst finns det en del som klär ner sig ibland och kanske borde klippa sig och kanske ta en dusch extra, men så är det ju i hela samhället.
Senast redigerad av KaptenLasse 2023-04-08 kl. 14:27.
Citera
2023-04-08, 15:21
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
garanterat kommer ni inte vart där fem minuter innan nån kommit med kaffe åt er,

Det där med att någon kommer med Kaffe låter spännande. Väntar fortfarande på det efter 40 år.
Nej vars. Kaffet får du nog dricka hemma. Men om du ber snällt så kanske det kan fixa fram det men mjölk får du nog ta med själv. De brukar ha kaffebryggare i något pentry som de använder vid telefontjänst som de kallas, och vid städtillfällen.
Citera
2023-04-08, 15:32
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus tvättade lärjungarnas fötter:

"Jesus steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet.
Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lrjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig.
" (Joh 13:4-5 Bibel2000)

Alla kristna tjänare ska vara ödmjuka, även dom som har ansvar, dom ska t.o.m. städa toaletter, Jesus är förebilden.

"de SKA städa toaletter"? Du menar kanske att om det finns möjlighet så skulle man utan problem vara villig att exempelvis städa toaletter precis som de övriga i församlingen gör.
Dock så finns det ju aldrig något att städa då det görs hela tiden, och det är väl kanske det som är vitsen. Konstant rent.

Jo så är det. Några hierarkier finns det inte.
Är övertygad om sådan bröder och systrar som har den attityden inte blir så poppis i Jesus och vännernas ögon, men det lär dom nog snart märka.
Senast redigerad av KaptenLasse 2023-04-08 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in