Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-18, 11:09
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fortfarande så handlar det om att vi ska vara tydliga i trafiken, och vad som är minsta krav enligt lag.
Det är alltså fullt tillåtet och god praxis att vara övertydlig i rondeller, alltså lär körskolor ut detta. Hade det varit ett problem så hade de förbjudits lära ut det, och vi förbjudits att VB i rondeller.

Det finns förövrigt enstaka rondeller med avfart vänster….

Dessutom så måste man se till helheten, alltså inte bara tänka på hur man själv uppfattar signalgivning, för även om du är i en position/situation där VB inte bidrar med nåt för dig, eller att du inte har kapacitet att tolka och dra nytta, så kan andra runt om rondellen ha en annan vy och dra nytta av VB.

Jag är en mycket erfaren förare som bl a överlevt i yrkestrafik, tunga fordon, mitt i Sthlm city i 5 år. Där är det mycket tacksamt om folk VB så man så tidigt som möjligt får så mycket info som möjligt för att kunna bedöma risker och kommande scenario, för att påbörja sätt kunna planera sin egen vidare färd.

T ex så kan jag som lastbilsförare ha nytta av att folk VB både bakom och framför mig påväg in mot eller i rondellen, men jag har ju för stått att du är totalt låst från att tänka utanför din egen bubbla och fanatiska åsikter… Varför…? Jo, om jag har ett stort åbäkigt fordon som inte kan kastas hit o dit mellan filer hur som helst, eller där man kan ha nog med stök att hålla koll på personbilar som ofta tar minsta chans för att tränga sig om, lägga sig i vägen utmed sidorna vilket allvarligt kan försvåra min vidare färd, för tätt efter rondellen så måste jag byta fil en eller flera gånger, vilket kan försvåras om det kryllar av andra bilar runt mig. Men, om jag då redan påväg in mot, eller in i, ronder kan se var de andra bilarna har tänkt sig, typ svänga av höger, eller vidare åt vänster, så får jag ju info om ty de flesta bila, eller ingen, ska ut på samma utfart som mig, så jag får mindre att hålla koll på i nästa skede. Det underlättar rejält, men det fattar ju inte du….

Det finns alltså många olika scenarier där VB i rondell verkligen kan vara till nytta.
ja, jag vet att du kör långtradare och att din syn på trafiken färgas av det. Jag fattar att långtradare har svårt att få plats inom sin fil i små rondeller och att ni därför blir extra försiktiga för att inte krocka och tvingas ta in bilen på verkstad och du missar körningar /inkomst?

Men jag pratar inte om specialfall som långtradar eller traktorer, utan om Folke i sin Volvo S40.

Det är den här övertydligheten, som egentligen inte är nån övertydliget som jag och många andra stör sig på. Man kan inte va övertydlig med VB runt en rondell eftersom alla avfarter är åt höger. Det blir missvisande, ett felbeteende som programmeras in i folk och som sen tas för givet och får kontraproduktiva bieffekter. Det har tagits upp flera ggr tidigare att buss och taxis ofta står och vill in - ser de ingen VB så kastar de sig in framför oss som kör korrekt och oblinkat tills vi kör av. Era felbeteenden leder till dessa olyckor. De händer varje dag pga er.
2023-02-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, jag vet att du kör långtradare och att din syn på trafiken färgas av det. Jag fattar att långtradare har svårt att få plats inom sin fil i små rondeller och att ni därför blir extra försiktiga för att inte krocka och tvingas ta in bilen på verkstad och du missar körningar /inkomst?

Men jag pratar inte om specialfall som långtradar eller traktorer, utan om Folke i sin Volvo S40.

Det är den här övertydligheten, som egentligen inte är nån övertydliget som jag och många andra stör sig på. Man kan inte va övertydlig med VB runt en rondell eftersom alla avfarter är åt höger. Det blir missvisande, ett felbeteende som programmeras in i folk och som sen tas för givet och får kontraproduktiva bieffekter. Det har tagits upp flera ggr tidigare att buss och taxis ofta står och vill in - ser de ingen VB så kastar de sig in framför oss som kör korrekt och oblinkat tills vi kör av. Era felbeteenden leder till dessa olyckor. De händer varje dag pga er.

Det borde finnas klara och bestämda regler för hur man ska blinka när man kör i cirkulationsplats. Då hade allt tjafs kunnat undvikas. Nu har vi en situation där man får göra lite som man vill och det leder så klart till missförstånd.

Den du citerade kör förresten helikopter också (läs min signatur) och det kanske kan tänkas spela en viss roll här?
2023-02-18, 12:05
Medlem
Citat:

Varför inte följa god praxis konsekvent så långt det är möjligt…?

Vissa har ju ovanan att inte blinka alls nånstans, när de tror de är ensamma. Men tänk den gången de missar att det fann andra trafikanter och det blir en incident för att de inte blinkade….. Är det då inte bättre att ha det i ryggmärgen att alltid ge tecken, oavsett om man är själv på platsen…?
2023-02-18, 12:09
Citat:
Varför inte följa god praxis konsekvent så långt det är möjligt…?

Vissa har ju ovanan att inte blinka alls nånstans, när de tror de är ensamma. Men tänk den gången de missar att det fann andra trafikanter och det blir en incident för att de inte blinkade….. Är det då inte bättre att ha det i ryggmärgen att alltid ge tecken, oavsett om man är själv på platsen…?
god praxis är att följa de gemensamma spelreglerna, varken mer eller mindre. Syftet är att alla ska göra likadant - inte att några ska hitta på eget för att de tycker det är bättre.
2023-02-18, 12:11
Medlem
Citat:
god praxis är att följa de gemensamma spelreglerna, varken mer eller mindre. Syftet är att alla ska göra likadant - inte att några ska hitta på eget för att de tycker det är bättre.

Ja, så varför inte följa det körskolor lär ut….?
2023-02-18, 12:33
Medlem
Glöm han igår som startade tråd för att han besatt av av att få högre och högre IQ för varje nättest han tog.

Den här tråden är det riktiga IQ testet. Folk som inte förstår att vänsterblinkers har sin plats gentemot de med lite högre kognitiv förmåga som verkar ha minskat i antal sedan regeln ändrades.
2023-02-18, 12:38
Citat:
Ja, så varför inte följa det körskolor lär ut….?

du menar fråga den körskolan som du vurmar för, för långt ifrån alla körlärare hittar på egna regler. Finns seriösa i detta kaos. leta och du ska finna.
2023-02-18, 13:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Transportstyrelsens uppdrag är skriva vad som gäller, inte vad som inte gäller.
Även om du inte gillar regler så ör det dem du har att rätta dig efter. Spela inte dum och kliv ur den här försvarsställningen jag tog upp i förra tråden igårkväll. Den är inte till din fördel.
Här är en liten rondell som jag passerar ibland.
https://earth.google.com/web/search/r%c3%a4ttvik/@60.89003883,15.1100988,166.97457886a,0d,60y,143.2 7895669h,85.15737536t,0r/data=CigiJgokCR6saPr-RzZAER6saPr-RzbAGVREKJaHtihAIVkAGdZ2ElfAIhoKFl9Yb25kMzJDdUQ3Z3 p5dVFXTTJmZHcQAg

Högerblink hinner man inte se då du har ungefär en dryg billängd på dig att signalera.
Sen är kurvan så snäv att du knappt ser hens högersidsblinker.

Se på den gröna bilen, visst vore det fint att veta om hen ska till vänster?
Rondellen ser stor ut men det berorpå vidvinkelkamera.
Den är liten, så liten så de fått ge långtradare möjligheten att gena i kurvan.
2023-02-18, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här är en liten rondell som jag passerar ibland.
https://earth.google.com/web/search/r%c3%a4ttvik/@60.89003883,15.1100988,166.97457886a,0d,60y,143.2 7895669h,85.15737536t,0r/data=CigiJgokCR6saPr-RzZAER6saPr-RzbAGVREKJaHtihAIVkAGdZ2ElfAIhoKFl9Yb25kMzJDdUQ3Z3 p5dVFXTTJmZHcQAg

Högerblink hinner man inte se då du har ungefär en dryg billängd på dig att signalera.
Sen är kurvan så snäv att du knappt ser hens högersidsblinker.

Se på den gröna bilen, visst vore det fint att veta om hen ska till vänster?
Rondellen ser stor ut men det berorpå vidvinkelkamera.
Den är liten, så liten så de fått ge långtradare möjligheten att gena i kurvan.
där har jag också kört en del. går väl en 3-4 rondeller genom rättvik där. vill minnas att jag sett spår rakt över gräset där. de saltar och sandar dåligt i dalarna och rondeller anses vara nymodigt och svårt av de infödda. den där rondellen är ju inte ens speciellt liten. finns ju betydligt mindre.
högerblink gör du för fotgängare, cyklister och bakomvarande också - inte bara för de som vill in. lika störande om man ligger bakom nån som inte blinkar eftersom han då signalerar likgiltighet istället och blir farlig i mina ögon.

den gröna bilen hinner du ju lätt före och om jag inte minns alldeles fel så kör du gärna så fort du kan överallt så du är väl redan borta vid kyrkbåten innan han lämnat rondellen
Senast redigerad av qaaq 2023-02-18 kl. 13:54.
2023-02-18, 14:39
Medlem
Citat:
du menar fråga den körskolan som du vurmar för, för långt ifrån alla körlärare hittar på egna regler. Finns seriösa i detta kaos. leta och du ska finna.

Det är helt fritt för körskolorna att lära ut VB, det t o m uppmuntras av deras styrande myndigheter etc, som det utarbetar läroplan etc i samråd med. Körskolorna hittar alltså inte alls på egna regler, utan utbildar enligt de regler som finns, och hur man använder dessa i bästa praxis, och vad man kan/får/bör göra beroende på situation, så länge det inte bryter mot lag.

Jag rör mig mycket runt i landet, och det är extremt sällan man ser trafikskolebilar som inte VB i CP. Det flesta lär alltså ut VB, trots att det inte krävs enligt lagen.
Likväl lär de också ut att man bör ge signal med blinker vid stopp vid vägkant, trots att det inte är krav enligt lag. Men för att det underlättar och blir tydligare, säkrare.

Så, vad känner och tänker du när någon framför dig börjar såsa ner i fart, för att till slut stanna utan mer tecken än kanske bromsljus (finns väl inte ens krav på att tända bromsljus vid hastighetssänkning eller stopp..?) så du står bakom och undrar ”va faaaan….” Och så öppnas passagerardörr och en kärring bökar sig ur. Jag ger mig fan på att du då knyter näven och muttrar ”kunde den fan inte HB då så man fattat vad som var på G” eller…..? Men snubben gjorde ju helt rätt enligt lagen…
2023-02-18, 14:43
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Precis därför lär körskolorna ut att man ska blinka vänster i rondeller när man har tänkt köra ut i tredje avfarten.
2023-02-18, 16:08
Citat:
Det är tillåtet att lyssna på Darin eller Celine Dion i bilen också, men det betyder inte att det är lämpligt.

Du missar topic att "det är ett äckligt beteende att blinka vänster där", varför? Ja ffa för att ni svänger av höger. Jag kan förstå man kan göra fel ibland och blandar ihop höger vänster, men höger än den hand man hälsar med. Då blir det lätt att komma ihåg .

Vi som tycker ni är "äckliga" är för att vi lever oss in i hur tankarna går hos er när ni kommer till en rondell

"Oj, här var det runt och svårt!! det verkar vara en rund och farlig korsning! bäst jag stänger av stereon, håller hårt i ratten med båda händerna och kryper sakta in i 10km/h. Jag ska ju åt vänster håll - så VB på!

Så nånting tänker jag iaf att ni resonerar, iaf de första gångerna innan ni sen bara kör på slentrian.

Ni blev grunlurade pga att vägen gick runt i cikeln! Thats it! men i övrigt var den exakt som vilken annan väg som helst med endast på/avfarter åt höger. Den kunde ha varit rak, slingrat sig, gått runt i halvcirkel - allt hade varit som vanligt om vägen bara inte hade slutit sig och bildat cirkelform, plus den lilla cpl-skylten som är så "svår att förstå"

Sluta krångla till det och kör och signera som på vilken annan väg som helst. Det finns inga speciella rondellregler. Det finns bara de som gäller på alla vägar.
Om du blir förvirrad av att någon blinkar vänster i en rondell borde du lämna bilen hemma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in