Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-24, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mitt närmast föregående inlägg väcker även en allmän fråga till er vb-förespråkare: De vilka avser att exempelvis lämna cpl via den tredje avfarten och har valt att använda ytterfilen, anbefalles vb även för dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Om man i en "vanlig" tvåfilig CPL avser att köra ut den tredje utfarten så bör man inte välja ytterfilen när man kör in. Skulle man ändå hamna där - vilket är olämpligt men inte olagligt - så kan det finnas skäl att blinka vänster till utfarten före den där man ska köra ut. Detta som en upplysning till medtrafikanterna.

Jag pläderar inte för något ständigt vänsterblinkande. Men jag anser att det är lämpligt att vänsterblinka OM DET GER INFORMATION TILL ANDRA TRAFIKANTER SOM DE KAN HA NYTTA AV. Alltså för att underlätta för andra.

Sådana situationer finns, det vet jag av egen erfarenhet. Är det verkligen så svårt att begripa det?

Citat:
Ser jag en bil i ytterfilen blinka vänster förutsätter jag att den avser att byta till innerfil, inte att det är någon planering för kommande sorti.

Visst, stämmer det du skriver om "ha nytta av", men så är sällan fallet i en cpl. Ingen blinkning betyder ju att den bilen kommer att fortsätta runt rondellen, hb att nästa avfart kommer att nyttjas. Fler alternativ behövs inte.

Citat:
Ursprungligen postat av batanun
Nej. I denna situation kommer VB vara direkt missvisande för andra trafikanter.

Jag tror detta har sagts ett antal gånger tidigare i tråden, mer eller mindre uttryckligt, men det tål att upprepas:

Förespråkare av VB i en cirkulationsplats anser generellt att VB bör användas om alla nedanstående krav är uppfyllda:
  • Man kan göra det utan att bryta mot lagen, eller god trafiksed och trafikvett
  • Man bedömer risken som minimal att det kan leda till en riskfylld situation
  • Man berömmer att fördelen av att VB överväger eventuella nackdelarna
  • Man bedömer att den kan tillföra andra trafikanter något

Detta är min egen syn på VB, och även min egna tolkning av vad de flesta VB-förespråkare här i tråden har uttryckt.

Jag väljer att inte ha med "man ska köra mer än ett halvt varv" som en generell regel trots att jag generellt anser det vara en bra tumregel. Och orsaken till det är att det kan finnas speciella undantag där det faktiskt är rimligt att vänsterblinka trots att man inte ska köra mer än ett halvt varv. Vi fick t.ex ett konkret exempel på detta tidigare i tråden, där den absoluta merparten av trafiken körde av efter en kvarts varv, och bilister som ville köra in i cirkulationsplatsen där gjorde antagandet att alla bilar ska köra ut där. En vänsterblinking i det fallet, trots att man ska rakt fram, gör att övriga bilister kan notera detta och en riskfylld situation kan undvikas.

Här verkar det vara svårt för vissa ang VB, men fråga gärna körskolorna så kommer de att poängteras vikten av VB i just denna situation...

Om i en tvåfilig rondell en bil ska köra ytterfil till tredje utfart (vilket är fullt lagligt om än inte så smart val alla gånger) så är risken väldigt stor att det kan ställa till missförstånd om det ligger bilar i rondellens innerfil. Detta för att det är tillåtet att lämna rondellen direkt från innerfil till utfart. Många rondeller har ju dubbla filer på utfarterna, och vid stort trafikflöde så fylls dessa och båda filerna följer ofta den mest trafikerade sträckningen. Om då någon väljer att ligga kvar i ytterfil runt utan att signalera för de som ligger på dennes insida, så är risken för missförstånd och incident, kollision, mycket stor, då det handlar om små marginaler och korta reaktionstider etc.

I det läget är det närmast livsviktigt att med en tydlig VB av den i ytterfilen, för att varna andra för att den bilen inte ska ut på nästa som många annars kan tro. Dessa på innerfil kan dessutom ha väldigt svårt att se om den i yttern HB eller inte.

Denna VB kan då precis som blinkers i många andra situationer i trafiken, tolkas på olika sätt, men det är upp till betraktarna att ta till sig infon och tolka det på för aktuell situation säkraste sätt. Vilket betyder att oavsett om den som VB ska byta fil eller inte, så få andra en varning och det enda som kan ske är att de ger plats för ett filbyte, vilket även det minskar risken för kollision.
2019-03-24, 11:22
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Svaret på den frågan står i det inlägg du kommenterade. Läs innantill!

Det sänder dubbla signaler.

1. Fordonet tar ytterfilen = ska av 1:a eller 2:a utfart.
2. Fordonet vänsterblinkar = ska av 3:e eller 4:e utfart.

Var inte tanken att vänsterblink skulle ge mer information till övriga trafikanter?
2019-03-24, 11:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ser jag en bil i ytterfilen blinka vänster förutsätter jag att den avser att byta till innerfil, inte att det är någon planering för kommande sorti.

Visst, stämmer det du skriver om "ha nytta av", men så är sällan fallet i en cpl. Ingen blinkning betyder ju att den bilen kommer att fortsätta runt rondellen, hb att nästa avfart kommer att nyttjas. Fler alternativ behövs inte.
Varför skulle man byta till innerfil när man redan är i cirkulationen?
Jag hamnar ibland i den situationen, speciellt i okända trakter, och jag kommer på att jag ska längre än jag trodde, inte byter jag till innerfil för att ta fjärde i stället för tredje utfarten, men jag blinkar vänster för att meddela att jag inte ska ut.

Tillägg.
Du säger att du förutsätter.
Du kan ju ha fel, har du sett några vänsterblinkare som byter till innerfil i cirkulationen?
Jag har aldrig gjort det.
Senast redigerad av pollenper 2019-03-24 kl. 11:53.
2019-03-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Varför skulle man byta till innerfil när man redan är i cirkulationen?
Jag hamnar ibland i den situationen, speciellt i okända trakter, och jag kommer på att jag ska längre än jag trodde, inte byter jag till innerfil för att ta fjärde i stället för tredje utfarten, men jag blinkar vänster för att meddela att jag inte ska ut.

Tillägg.
Du säger att du förutsätter.
Du kan ju ha fel, har du sett några vänsterblinkare som byter till innerfil i cirkulationen?
Jag har aldrig gjort det.

Hävdar inte att det skulle ha observerats dylika, men en vb i ytterfil borde inte kunna tolkas på annat vis egentligen, inte att det planeras högersväng inom kort.
2019-03-24, 11:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Det sänder dubbla signaler.

1. Fordonet tar ytterfilen = ska av 1:a eller 2:a utfart.
2. Fordonet vänsterblinkar = ska av 3:e eller 4:e utfart.

Var inte tanken att vänsterblink skulle ge mer information till övriga trafikanter?
Nu får du ligga i ytterfilen hela varvet. Ta med det i din lista.
2019-03-24, 12:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hävdar inte att det skulle ha observerats dylika, men en vb i ytterfil borde inte kunna tolkas på annat vis egentligen, inte att det planeras högersväng inom kort.
Jag och flera med mig kan tolka det annorlunda.
Jag förvånas att du inte ens håller med om att min tolkning förekommer.

Du kan hävda att den är fel men likt förbanna är vi många som har den tolkningen.
2019-03-24, 12:05
Medlem
Citat:
Jag och flera med mig kan tolka det annorlunda.
Jag förvånas att du inte ens håller med om att min tolkning förekommer.

Du kan hävda att den är fel men likt förbanna är vi många som har den tolkningen.
Noterar att avvikande uppfattning finns. Kan inte mer än så göra och ännu en gång konstatera att det är mest entydigt att det i en cpl endast nyttjas hb därest ej byte till innerfil avses, det senare nog mer sällan förekommande, men fullt rimligt om det blir stopp i en utfart och den som vill byta fil skall svänga av senare.
2019-03-24, 15:43
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Nu får du ligga i ytterfilen hela varvet. Ta med det i din lista.

Får?

Det lärs inte ut av varken trafikverket eller körskolorna.

Rekommenderas inte, och är direkt vilseledande. Ännu en anledning till att förakta er vänsterblinkare.
2019-03-24, 15:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Får?

Det lärs inte ut av varken trafikverket eller körskolorna.

Rekommenderas inte, och är direkt vilseledande. Ännu en anledning till att förakta er vänsterblinkare.
Hur gör du själv när du kört fel och inser att du måste fullfölja varvet?
2019-03-24, 15:49
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Hur gör du själv när du kört fel och inser att du måste fullfölja varvet?

Det är en helt annan sak än att medvetet vilseleda sina medtrafikanter.
2019-03-24, 17:01
Medlem
Citat:
Det är en helt annan sak än att medvetet vilseleda sina medtrafikanter.
Ytterfilen får som bekant användas oavsett vilken avfart som skall nyttjas, däremot direkt olämpligt att blinka vänster om man befinner sig i den om nu inte avsikten är att byta fil i cpl.
2019-03-24, 17:12
Medlem
Jag blinkar åt alla håll.
Då får man mer uppmärksamhet å ingen kör om. Räcker vingla lite oxå ifall man byter körfält. Tex om det ser ut som jag ska köra rakt fram men fortsätter vingla vänster efter avfart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in