Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Ja, det är ju såhär. För att vb ska ha en funktion krävs det att det är konsekvent. Hade folk skött vb och hb som föreskrivet så hade det varit det bästa.
Diskussionen verkar dock handla om hur vida folk kan begripa att vb kan ha en funktion. Eller pratar folk förbi varandra?
Sedan kanske det är generationsfråga. När jag tog körkort i slutet av 90 vill jag minnas att man skulle använda vb, eller minns jag fel? Jag vet att kravet på vb inte finns idag men att körskolorna fortfarande tillämpar detta.

Då folk inte är konsekventa någon annanstans i trafiken så blir det inte så bra argument i VB-saken.
Man kan inte per automatik såga nåt bara för att vissa gör fel
2023-07-24, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Lite det han skrev.
Dvs ska du rakt fram i en rondell (dvs åka vidare runt i den) så behövs ingen blinkers.
Nä, de som kallar det för "rakt fram" menar egntligen oftast 2:a avfarten för att den ofta ligger "rakt fram" i förhållande till var de körde in, precis som att det skulle ha nån betydelse. De tror att det är en 4-vägskorsning. Men sen kan de inte svara på vad som är "rakt fram" i en rondell med 8 avfarter.
Senast redigerad av qaaq 2023-07-24 kl. 17:41.
2023-07-24, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Jisses. Hoppas jag inte möter dig ute i trafiken. Lyckligtvis fattar de flesta att man ska blinka vänster. Men de där sista 30% som inte blinkar vänster i rondeller förstör trafikflödet för alla andra.
Trafikflödet funkar bäst om alla gör på samma sätt och som det är tänkt att trafiken ska fungera. Egna hitte-på-grejer som blinkers utan att svänga av åt vänster, är bara kontraproduktivt. Det orsakar fler olyckstillbud iom att folk tillslut tror att oblinkat betyder att det är fritt fram att köra in och det smäller. Hur många ggr har man inte just råkat ut för detta med lastbilar, bussar och taxis? Slappa yrkeschaffisar nästan uteslutande som kör in om de inte ser en VB. Livsfarliga idioter.
Senast redigerad av qaaq 2023-07-24 kl. 17:37.
2023-07-24, 21:42
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Trafikflödet funkar bäst om alla gör på samma sätt och som det är tänkt att trafiken ska fungera. Egna hitte-på-grejer som blinkers utan att svänga av åt vänster, är bara kontraproduktivt. Det orsakar fler olyckstillbud iom att folk tillslut tror att oblinkat betyder att det är fritt fram att köra in och det smäller. Hur många ggr har man inte just råkat ut för detta med lastbilar, bussar och taxis? Slappa yrkeschaffisar nästan uteslutande som kör in om de inte ser en VB. Livsfarliga idioter.
Tjena qaaq! Du kämpar på. Antingen så trollar du eller så tycker vi helt enkelt olika. Är det så att du verkligen menar det du skriver så har du nog bara suttit i lättare fordon... Att det inte är lag på att blinka vänster vet de flesta, men det betyder ju inte att det dåligt att göra det. Det är ju inte heller lag på att torka sig i arslet när man har varit på muggen, men det blir ju lite trevligare för omgivningen om man gör det så att säga...
2023-07-24, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Trafikflödet funkar bäst om alla gör på samma sätt och som det är tänkt att trafiken ska fungera. Egna hitte-på-grejer som blinkers utan att svänga av åt vänster, är bara kontraproduktivt.
Blinkar du när du stannar vid vägkanten utan att bryta någon körfältslinje? Den har du inte svarat på.

Citat:
Det orsakar fler olyckstillbud iom att folk tillslut tror att oblinkat betyder att det är fritt fram att köra in och det smäller. Hur många ggr har man inte just råkat ut för detta med lastbilar, bussar och taxis? Slappa yrkeschaffisar nästan uteslutande som kör in om de inte ser en VB. Livsfarliga idioter.
Har du något stöd för att det faktiskt är på det sättet att det skapar olyckor? Hur vet du att dessa lastbilar, bussar och taxis inte hade kört ut ändå?

För övrigt undrar jag hur fan du kör om du råkar ut för det hela tiden. Jag gör det aldrig.
2023-07-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Attityden hos den du svarar verkar visserligen rätt autistisk, men frånvaro av just vb i rondeller är inte trafikfarlig utan endast ett irritationsmoment då berörda bilister får sämre förvarning över bilen i rondellens intentioner.

Ja exakt. Det är väldigt irriterande men inte direkt trafikfarligt. I norge tex fölger de flesta trafikvett och etikett och vb. Man märker stor skillnad jämfört med Sverige. Trafiken är bra mycket smidigare
2023-07-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Ja exakt. Det är väldigt irriterande men inte direkt trafikfarligt. I norge tex fölger de flesta trafikvett och etikett och vb. Man märker stor skillnad jämfört med Sverige. Trafiken är bra mycket smidigare

Att notera är att Norge på senare tid anammat VB i CP, från att tidigare varit helt emot det.
2023-07-25, 09:33
De enda bilar man ska bry sig om när man kör i en CP är de andra där inne. Väntande bilar har ingen rätt att komma in så länge de inte kan utan att riskera att bli påkörda. Väjningsplikten är tvingande och bryter man den så blir man dömd om det följer en olycka pga detta. 100% säkert. Tunga fordon bör givetvis alltid stanna innan infart för att va på den säkra sidan.
2023-07-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Ja, det är ju såhär. För att vb ska ha en funktion krävs det att det är konsekvent. Hade folk skött vb och hb som föreskrivet så hade det varit det bästa.
Diskussionen verkar dock handla om hur vida folk kan begripa att vb kan ha en funktion. Eller pratar folk förbi varandra?
Sedan kanske det är generationsfråga. När jag tog körkort i slutet av 90 vill jag minnas att man skulle använda vb, eller minns jag fel? Jag vet att kravet på vb inte finns idag men att körskolorna fortfarande tillämpar detta.
Jag tog körkort 2008, då pushade trafikskolan för att det kan vara bra att blinka vänster, men det var inget krav då.

Att blinka vänster kan ju absolut ha sin funktion... Men jag själv anser att folk är väldigt inkonsekvent med vänsterblink också, så det förtar hela syftet. Har sett folk som blinkar vänster utan att blinka höger ut, eller folk som blinkar vänster fast de ska rakt fram eller till och med ut första avfarten... Det mest korkade är ju att anta att någon ska svänga ut - så jag kör inte förrän jag garanterat vet att de antingen ska svänga av, eller att jag hinner köra ut innan de kommer.

Anta att resterande trafikanter är idioter som vill köra ihjäl en, så klarar man sig bra för det mesta...
2023-07-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ni har inte kollat upp de nya reglerna på länge va?

En cirkulationsplats är inte 1. en vanlig korsning. och 2. du ska alltid blinka ut ur en cirkulationsplats.

Ingen vet vad rakt fram och vad vänster betyder för er.

Ni visar tydligt att väsnterblinkare har sämst koll.

Du vet att ”rakt fram” i en c-plats är just att åka vidare runt i den. Som jag skrev.

En c-plats är en (”rak”) väg som svänger kraftigt åt vänster med enbart avfarter på höger sida.

Dvs man behöver inte blinka vänster när man ska vidare runt.
I’m with you, man.
2023-07-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Att vänster är lika viktigt som att blinka höger. Båda gör man för att trafiken ska flyta bättre.

Det enda som gör att det flyter bättre är:
1: Folk blinkar höger när dom ska lämna.
2: Folk utgår från att en oblinkad bil ska vidare runt.

Vad gäller nr 2. Anammar man detta så slipper man grisnita för att man trodde att den oblinkade bilen skulle lämna c-platsen.

Vänsterblinkar en bil = du måste sakta in/stanna.
Blinkar inte bilen = du måste sakta in/stanna.
2023-07-25, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det enda som gör att det flyter bättre är:
1: Folk blinkar höger när dom ska lämna.
2: Folk utgår från att en oblinkad bil ska vidare runt.

Vad gäller nr 2. Anammar man detta så slipper man grisnita för att man trodde att den oblinkade bilen skulle lämna c-platsen.

Vänsterblinkar en bil = du måste sakta in/stanna.
Blinkar inte bilen = du måste sakta in/stanna.
Du har fel. Vänsterblink underlättar. Tydligen inte för alla, men många i tråden vittnar om att det hjälper dem att planera körningen bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in