Citat:
Ursprungligen postat av
autofire
Ja, det är ju såhär. För att vb ska ha en funktion krävs det att det är konsekvent. Hade folk skött vb och hb som föreskrivet så hade det varit det bästa.
Diskussionen verkar dock handla om hur vida folk kan begripa att vb kan ha en funktion. Eller pratar folk förbi varandra?
Sedan kanske det är generationsfråga. När jag tog körkort i slutet av 90 vill jag minnas att man skulle använda vb, eller minns jag fel? Jag vet att kravet på vb inte finns idag men att körskolorna fortfarande tillämpar detta.
Jag tog körkort 2008, då pushade trafikskolan för att det kan vara bra att blinka vänster, men det var inget krav då.
Att blinka vänster kan ju absolut ha sin funktion... Men jag själv anser att folk är väldigt inkonsekvent med vänsterblink också, så det förtar hela syftet. Har sett folk som blinkar vänster utan att blinka höger ut, eller folk som blinkar vänster fast de ska rakt fram eller till och med ut första avfarten... Det mest korkade är ju att anta att någon ska svänga ut - så jag kör inte förrän jag garanterat vet att de antingen ska svänga av, eller att jag hinner köra ut innan de kommer.
Anta att resterande trafikanter är idioter som vill köra ihjäl en, så klarar man sig bra för det mesta...