Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Jag gav fan i att läsa teorin, gissade mig genom provet och klarade mig precis på pricken, och till och med jag fattar varför man blinkar vänster.

Något jag däremot stärmig på är folk som blinkar höger i vanliga korsningar och sedan svänger vänster. dessa borde fan i mig skjutas i huvet.
2009-02-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Varför inte jämföra med alla som kör exakt enligt hastighetsbegränsningen istället?

Eftersom du uppenbarligen är helt felknullad sedan födseln så ska jag förklara på en väldigt simpelt sätt så att även du, min vän, ska förstå;

1. Du bryter mot trafiklagen. Du tycker att det är rätt.
2. Du tycker att det är fel när att andra människor bryter mot en annan trafikbestämmelse som det inte finns klara regler över.

Låt mig gissa, Josef Stalin är din idol? Eller Saddam Hussein? Pol Pot? Mao Zedong? All of the above???

Eget tänkande, det är min idol. Den person som kom på att man fick tänka logiskt. Sen att du kommer med personangrepp visar bara hur din teknik vid diskussioner är som tagen från stenåldern.
2009-02-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Eget tänkande, det är min idol. Den person som kom på att man fick tänka logiskt. Sen att du kommer med personangrepp visar bara hur din teknik vid diskussioner är som tagen från stenåldern.

Men håller du med om att det är emot lagen att köra över hastighetsgränserna?
2009-02-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xnicker
Men håller du med om att det är emot lagen att köra över hastighetsgränserna?

Ja, eftersom det är olagligt så är det väl det? Ganska logiskt.
2009-02-26, 18:16
Medlem
och jag antar att du inte tycker man ska bryta mot lagen?
2009-02-26, 18:18
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnicker
och jag antar att du inte tycker man ska bryta mot lagen?
Jag har inget problem att bryta mot lagen för att göra min körning i en cirkulationsplats tydligare för andra och säkrare för mig.

Kör för snabbt gör jag också, föresten.
2009-02-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Jag har inget problem att bryta mot lagen för att göra min körning i en cirkulationsplats tydligare för andra och säkrare för mig.

Kör för snabbt gör jag också, föresten.

Jo, jag förstår helt hur du menar men tycker att det är fel sätt att se på det.
Bara för att man tycker en lag inte är bra, så kan man inte välja att strunta i den.
2009-02-27, 00:07
Medlem
"Det har ifrågasatts om Vägverkets tillägg om teckengivning vid utfart ur cirkulationen har stöd i lagen. Om utfart ska betraktas som ändring av fordonets placering i sidled på något inte oväsentligt sätt ger lagen tillräckligt stöd[11]. Om cirkulationen alltid utgör en egen (rund) väg och det som leder ut är avfarter finns alltså detta lagstöd, men om hela cirkulationsplatsen kan betraktas som en korsning uppstår osäkerhet. Mot samma bakgrund går det även att ifrågasätta om lagen verkligen medger infart utan teckengivning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats

Klart som korvspad alltså.
Vi får väl se till att få några prejudikat för att lösa denna evighetstråd? Finns det några trafikjurister närvarande möjligtvis och som har tillgång till prejudicerande material i ämnet? Jag skulle för övrigt gärna vilja veta hur kommunikationsministern kör i cirkulationsplats.
2009-02-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
"Det har ifrågasatts om Vägverkets tillägg om teckengivning vid utfart ur cirkulationen har stöd i lagen. Om utfart ska betraktas som ändring av fordonets placering i sidled på något inte oväsentligt sätt ger lagen tillräckligt stöd[11]. Om cirkulationen alltid utgör en egen (rund) väg och det som leder ut är avfarter finns alltså detta lagstöd, men om hela cirkulationsplatsen kan betraktas som en korsning uppstår osäkerhet. Mot samma bakgrund går det även att ifrågasätta om lagen verkligen medger infart utan teckengivning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats

Klart som korvspad alltså.
Vi får väl se till att få några prejudikat för att lösa denna evighetstråd? Finns det några trafikjurister närvarande möjligtvis och som har tillgång till prejudicerande material i ämnet? Jag skulle för övrigt gärna vilja veta hur kommunikationsministern kör i cirkulationsplats.

Folk lever i det gamla, så förvänta dig inte att vänsterblinkarna ger med sig
2009-02-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Folk lever i det gamla, så förvänta dig inte att vänsterblinkarna ger med sig

Haha ja vi lär inte se någon lösning på det här i det närmaste. Det är det som gör den här tråden så skön. För övrigt vill jag gärna tro att kommunikationsministern kör med fyrhjulssladd genom cirkulationsplatser, det verkar så passande på något vis, en liten Fangio typ.

http://www.youtube.com/watch?v=xoimA...eature=related

(ca 1:20, han styr med gasen! )
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-02-27 kl. 14:25.
2009-02-27, 17:43
Medlem
Svärjes avatar
Jag blinkar alltid åt vänster om jag ska vänster men när jag passerat sista avfarten blinkar jag höger.
Senast redigerad av Svärje 2009-02-27 kl. 18:19.
2009-02-27, 17:45
Medlem
Sletenkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag använder alltid svängljus åt vänster om jag ska vänster men när jag passerat sista avfarten byter jag till höger svängljus.

Vad är svängljus? låter intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in