Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-18, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, jag vet att du kör långtradare och att din syn på trafiken färgas av det. Jag fattar att långtradare har svårt att få plats inom sin fil i små rondeller och att ni därför blir extra försiktiga för att inte krocka och tvingas ta in bilen på verkstad och du missar körningar /inkomst?

Men jag pratar inte om specialfall som långtradar eller traktorer, utan om Folke i sin Volvo S40.

Det är den här övertydligheten, som egentligen inte är nån övertydliget som jag och många andra stör sig på. Man kan inte va övertydlig med VB runt en rondell eftersom alla avfarter är åt höger. Det blir missvisande, ett felbeteende som programmeras in i folk och som sen tas för givet och får kontraproduktiva bieffekter. Det har tagits upp flera ggr tidigare att buss och taxis ofta står och vill in - ser de ingen VB så kastar de sig in framför oss som kör korrekt och oblinkat tills vi kör av. Era felbeteenden leder till dessa olyckor. De händer varje dag pga er.
Om du inte har marginaler nog att hantera att någon kör in framför dig så är det du som har dåliga marginaler. Skyll inte dina tillkortakommanden på andra.
2023-02-18, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du inte har marginaler nog att hantera att någon kör in framför dig så är det du som har dåliga marginaler. Skyll inte dina tillkortakommanden på andra.
De har väjningsplikt din dumme fan
2023-02-18, 16:28
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Precis därför lär körskolorna ut att man ska blinka vänster i rondeller när man har tänkt köra ut i tredje avfarten.

Det är nästan ett krav i en liten cirkulationsplats. Min trafiklärare blev helgalen om man inte blinkade.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Citat:
Svänga till vänster – liten cirkulationsplats

1. Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små. Din svängningsmanöver mellan 1 och 2 blir granska kraftig, vilket ytterligare talar för blinkersanvändning.

2. Blinka åt höger för att visa att du ska ut.

3. Sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på.
2023-02-18, 16:49
Medlem
Fattar fortfarande inte varför vänsterblinkers skulle underlätta. Eftersom det inte finns något lagkrav på detta måste man ju ändå vänta tills bilen i rondellen högerblinkat ut sig?
2023-02-18, 16:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Fattar fortfarande inte varför vänsterblinkers skulle underlätta. Eftersom det inte finns något lagkrav på detta måste man ju ändå vänta tills bilen i rondellen högerblinkat ut sig?
Se inlägget ovan ditt och så kanske du skulle fundera på att ta om körkortet eller i alla fall ta några lektioner.
2023-02-18, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du verkar brinna för frågan.
Jag förstår inte hur den kan vara så viktig?
Ytterst sällan ser jag igenom en rondell så jag ser inte om någon blinkar vänster fören den kommer upp till vänster om mig och då spelar det ingen roll. Blinkar den då inte höger så förstår jag att den ska passera mig.
VB kan jag göra om jag ser en MC i backspegeln för att visa att den inte bör köra om. Kan även VB om en lastbil är på väg in då de kan se genom rondellerna.
Däremot är det skitenkelt mellan två personbilar. Blinkar den inte höger så förutsätter jag att den ska passera min infart. Det enda jag kan tänka mig att sura ner mig på är om det är tät trafik och de inte blinkar höger när de svänger ut eftersom man då inte hinner in i deras lucka.
Tycker inte att det är en extremt viktig fråga. Det är mest att jag har en tendens att dyka ner i diskussioner. Och så är det vansinnigt roligt med autisten qaaq som blir så oerhört jävla förvirrad av det hela.

Det där med MC är en bra replik, för de brukar vara rätt så svåra att se, så det är antagligen rätt många gånger man haft en motorcykel bakom sig utan att ens veta om det.
2023-02-18, 16:54
Medlem
Det var bättre som det var förr.
för 4 vägs rondell:
Blinka vänster om du skall till vänster.
Blinka höger när du skall till höger.
Blinka inte alls när du skall rakt fram.
Det funkade kanon.

När man gick över till EU modellen så försvann kraven som var innan och man behöver endast blinka höger när man skall lämna rondellen, alla utanför rondellen måste lämna företräde för de inne i rondellen.
2023-02-18, 16:55
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
De har väjningsplikt din dumme fan
Ja men krocka då om du tycker att det känns bättre.

När någon missar väjningsplikten så brukar jag trycka på bromspedalen, men alla är olika antar jag.

Citat:
Det gör en del skillnad i små rondeller.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-18 kl. 17:00.
2023-02-18, 16:55
Medlem
YP4XQs avatar
Jag blinkar till och med vänster i en rondell när jag ska till höger, bara för att reta TS
2023-02-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Se inlägget ovan ditt och så kanske du skulle fundera på att ta om körkortet eller i alla fall ta några lektioner.

Fattar fortfarande inte. Blinka vänster för att avstånden är små? Så om bilen i rondellen inte blinkar vänster är det fritt fram för mig att anta att han ska rakt fram? Trots att det inte finns någon lag på det?
2023-02-18, 17:37
Citat:
Fattar fortfarande inte. Blinka vänster för att avstånden är små? Så om bilen i rondellen inte blinkar vänster är det fritt fram för mig att anta att han ska rakt fram? Trots att det inte finns någon lag på det?
Det är aldrig fritt fram att anta. Du ska bland annat enligt lag alltid kunna stanna för varje hinder som går att förutse. Att någon blinkar fel är ett hinder som går att förutse.
2023-02-18, 17:39
Medlem
Borasare1980s avatar
TS, du är en jävla idiot. Finns ingen skyldighet att blinka vänster men det underlättar som fan för alla! Självklart blinkar man höger när man kör ut.

Jag kör dagligen i en rondell där 95% av trafiken kör tvärs igenom men jag själv svänger vänster eftersom min arbetsplats ligger åt det hållet. Om jag inte blinkar vänster så tar trafiken från motsatta hållet för givet att jag ska rakt fram. Jag har testat några gånger av ren lathet att inte blinka vänster och nöja mig med att bara blinka höger i rondellen och det blir livsfarligt varje gång. Ingen är beredd på att jag inte ska rakt fram som alla andra.
Senast redigerad av Borasare1980 2023-02-18 kl. 17:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in