Citat:
Ursprungligen postat av
ByByBiden
Ditt mål är alltså att exakt ALLA bilister beter sig exakt enligt din definition av vad som är tydligt? Först då uppnår vi alltså den ultimata tydligheten vid rondellkörning.
Naturligtvis inte!

Jag trodde att det framgick tydligt att det du citerar mest var en retorisk figur för att belysa att om tillräckligt många anammar ett visst beteende (avvikande från gängse praxis) så kan detta skapa en kultur där allt fler blir osäkra på vad som egentligen gäller..
Dock är det de facto ett problem att alla inte förstår cirkulationsplatsens konstruktion, och därmed inte heller tillämpar samma praxis. Och jag menar att detta mest beror på att väldigt många betraktar cirkulationsplatser som runda korsningar.
Att blinka vänster är inte att vara tydlig, det är att skapa oreda & förvirring - på grund av att det får många att tro att de som inte blinkar vänster inte kommer att fortsätta i cirkulationen - som jag skrev tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ByByBiden
Om du inte inser bristen i det resonemanget så får jag önska lycka till med ditt korståg då. Låter som ett bra recept för sinnesfrid i trafiken
Jag inser självklart att det är enklare att flyga till månen i en soptunna är att omsätta denna retoriska figur i praktiken, så jag kan meddela att korståget uteblir.
Citat:
Ursprungligen postat av
ByByBiden
Tror faktiskt inte du uppnår detta paradis på jorden ens om du lyckas lobba igenom att alla vänsterblinkare ska brännas på bål. Det kommer ändå vara nån stackars pensionär som slår på blinkersen utan att tänka sig för.
Nä, vägen till paradiset är varken rak eller enkel, så den går nog inte via en cirkulationsplats!