Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-20, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Att det inte är explicit förbjudet är inte samma sak som att det är påbjudet.
Det är heller ingen som påstår att det ä påbjudet, så varför kör du med sådana halmgubbar….?

Citat:
Oavhängigt detta; att medvetet ge fel signal (som vänsterblink är) bör absolut rendera påföljd, men jag tänker inte ödsla tid på att leta fram relevant lagparagraf åt en IQ-befriad vänsterblinkare.

Nej, VB är inte fel signal, den kan inte vara det då den inte är förbjuden…
Därför kan du inte heller finna någon paragraf som stöder dina påståenden…

Citat:
Att blinka höger in i rondell går inte alls att likställa. Man svänger ju höger när man åker in på den separata väg som rondellen utgör, så det är helt korrekt - om än redundant, eftersom (hör upp!) man INTE KAN svänga vänster i en rondell. Idiot.

Varför finns det då ingen lagtext som påbjuder HB innan infart i CP….?
Och jo, det finns faktisk CP med avfart till vänster.
2023-03-20, 06:38
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Jag förstår inte vitsen att blinka till vänster, om det inte gäller att byta från höger till vänster fil. För de som ska in i rondellen sitter blinkers på motstående sida mot de man vill visa dem för.
I Sverige har väl cirkulatinsplats alltid varit en egen väg där de som vill in har väjningsplikt.

I en del länder gäller högerregel i cirkulationsplatser, de som ska in har företräde.

Inte alltid räknat som egen väg, men i säkert 20 år. Innan dess var det bara en annan typ av korsningar, och i korsningar vänsterblinkar man.

Det är därför det finns så många bittra gubbjävlar i den här tråden - de tror att det de lärde sig på körskolan för 100 år sedan alltid ska gälla, och är för senila för att lära om.
2023-03-20, 06:40
Medlem
Citat:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Jag förstår inte vitsen att blinka till vänster, om det inte gäller att byta från höger till vänster fil. För de som ska in i rondellen sitter blinkers på motstående sida mot de man vill visa dem för.
I Sverige har väl cirkulatinsplats alltid varit en egen väg där de som vill in har väjningsplikt.

I en del länder gäller högerregel i cirkulationsplatser, de som ska in har företräde.

Blinkers sitter väl alltid på motsatt sida för det de vill visa dig vid vänstersväng vanliga korsningar, hur klarar du att förstå det då….?
2023-03-20, 06:42
Medlem
Citat:
-Tredje avfarten, eller fortsätta åt vänster i förhållande till den väg jag åker på.
-Om du menar vägen jag åker på innan rondellen - vänster.

Men ingen av dina frågor är relevanta, eftersom det finns en väg emellan också - rondellen. Så vägen fortsätter åt höger vid tredje avfarten från denna.

Du hittar på. Lagen säger att rondellen är en separat väg. DET är regeln som finns, och som alla korkade vänsterblinkare inte följer.

Varför lär då utbildade lärare på certifierade körskolor ut VB i CP….?
2023-03-20, 06:48
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför lär då utbildade lärare på certifierade körskolor ut VB i CP….?

För att de vill gardera sig från eget ansvar, och för att byråkraterna på Trafikverket inte tillräckligt hårt satt ner foten. "Det har inte blivit förbjuuuudet att vänsterblinka, så vi fortsätter tills det kommer andra direktiv". (Faktiskt citat från en körskoletomte jag frågade)
2023-03-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Blinkers sitter väl alltid på motsatt sida för det de vill visa dig vid vänstersväng vanliga korsningar, hur klarar du att förstå det då….?
Kör man på en väg visar blinkers primärt för de bakom och framför samt de som befinner på korsande väg på den sidan som man blinkar på att man tänker ändra körriktning eller byta fil.
2023-03-20, 06:58
Medlem
Typiskt efterblivet sossebeteende att vänsterblinka i cirkulationsplatser. Man gör som man alltid gjort utan att reflektera huruvida det är efterblivet eller inte.

Därför Sverige ser ut som det gör. Befolkningen är efterbliven och har noll förmåga till eftertanke.
2023-03-20, 07:00
Medlem
Citat:
Inte alltid räknat som egen väg, men i säkert 20 år. Innan dess var det bara en annan typ av korsningar, och i korsningar vänsterblinkar man.

Det är därför det finns så många bittra gubbjävlar i den här tråden - de tror att det de lärde sig på körskolan för 100 år sedan alltid ska gälla, och är för senila för att lära om.
Det måste ha varit längre än 20, var nära att råka illa ut i Holland som ung bilförare, de hade högerregel i rondellen och inte som här att de som skulle in lämnade företräde.
2023-03-20, 07:41
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Det måste ha varit längre än 20, var nära att råka illa ut i Holland som ung bilförare, de hade högerregel i rondellen och inte som här att de som skulle in lämnade företräde.

Företräde är en sak. Om rondellen är att betrakta som en del av korsningen eller en separat väg är en annan.
2023-03-20, 08:46
Citat:
Att det inte är explicit förbjudet är inte samma sak som att det är påbjudet.
Nej, jag vet. Det är frivilligt.

Citat:
Oavhängigt detta; att medvetet ge fel signal (som vänsterblink är) bör absolut rendera påföljd, men jag tänker inte ödsla tid på att leta fram relevant lagparagraf åt en IQ-befriad vänsterblinkare.
Det är inte fel. Det ökar tydligheten. Att du autistiskt vägrar släppa tanken på "man kan inte svänga vänster" ändrar inte det. Klarar du inte av att dra nytta av vänsterblink så gör du bäst i att ignorera det. Jag blinkar inte för dig ändå, utan för sådana som har nytta av det.

Citat:
Att blinka höger in i rondell går inte alls att likställa. Man svänger ju höger när man åker in på den separata väg som rondellen utgör, så det är helt korrekt - om än redundant, eftersom (hör upp!) man INTE KAN svänga vänster i en rondell. Idiot.
Det är samma sak på så sätt att det är frivilligt.
2023-03-20, 08:47
Medlem
Citat:
Företräde är en sak. Om rondellen är att betrakta som en del av korsningen eller en separat väg är en annan.
Rondeller som är skyltade som cirkulationsplats är en separat väg där de som vill köra in har väjningsplikt, så har det varit längre än 20 år.
2023-03-20, 09:05
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ditt mål är alltså att exakt ALLA bilister beter sig exakt enligt din definition av vad som är tydligt? Först då uppnår vi alltså den ultimata tydligheten vid rondellkörning.
Naturligtvis inte! Jag trodde att det framgick tydligt att det du citerar mest var en retorisk figur för att belysa att om tillräckligt många anammar ett visst beteende (avvikande från gängse praxis) så kan detta skapa en kultur där allt fler blir osäkra på vad som egentligen gäller..

Dock är det de facto ett problem att alla inte förstår cirkulationsplatsens konstruktion, och därmed inte heller tillämpar samma praxis. Och jag menar att detta mest beror på att väldigt många betraktar cirkulationsplatser som runda korsningar.

Att blinka vänster är inte att vara tydlig, det är att skapa oreda & förvirring - på grund av att det får många att tro att de som inte blinkar vänster inte kommer att fortsätta i cirkulationen - som jag skrev tidigare.

Citat:
Om du inte inser bristen i det resonemanget så får jag önska lycka till med ditt korståg då. Låter som ett bra recept för sinnesfrid i trafiken
Jag inser självklart att det är enklare att flyga till månen i en soptunna är att omsätta denna retoriska figur i praktiken, så jag kan meddela att korståget uteblir.

Citat:
Tror faktiskt inte du uppnår detta paradis på jorden ens om du lyckas lobba igenom att alla vänsterblinkare ska brännas på bål. Det kommer ändå vara nån stackars pensionär som slår på blinkersen utan att tänka sig för.
Nä, vägen till paradiset är varken rak eller enkel, så den går nog inte via en cirkulationsplats!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in